مالیات حق العمل کاری چیست

مالیات حق العمل کاری چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

حق‌العمل‌کاری به شغلی گفته می‌شود که در آن فرد با فروش مالی که مالکش برای فروش به صورت امانی به دست او سپرده درآمد کسب می‌کند. اصطلاح تجاری حق‌العمل معادل کارمزد یا مزد است. حق‌العمل پولی است که در جهت فروش مالی که برای شخص نیست به دست می‌آید. در این مقاله قصد داریم در مورد این که مالیات حق‌العمل‌کاری چیست و چطور باید آن را ثبت کرد صحبت کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ابتدا باید روشن کنیم حق‌العمل‌کاری چیست و به چه کسی حق‌العمل‌کار می‌گویند؟ برای مثال به پولی که یک فروشنده از فروش کالاهای خودش تصاحب می‌کند حق‌العمل‌کاری نمی‌گویند. در واقع مارکت پلیس‌هایی مثل دیجی‌کالا یا آمازون حق‌العمل‌کار هستند. آن‌ها بابت فروش کالاهایی که مردم در این مکان‌ها به فروش می‌رسانند مقداری پول دریافت می‌کنند که حق‌العمل نام دارد. در واقع می‌توان کمیسیونی که فرد واسطه بابت انجام کار دریافت می‌کند را به‌عنوان مثالی برای درک بهتر حق‌العمل نام برد. البته این موضوع با دلالی متفاوت است. به فردی که کالای او فروخته می‌شود آمر و به فردی که کالا را می‌فروشد حق‌العمل‌کار می‌گویند. کالایی که آمر به حق‌العمل‌کار برای فروش می‌سپارد کالای امانی نام دارد. این کالا متعلق به حق‌العمل‌کار نیست و اگر مخارجی داشت پرداخت آن بر عهده آمر است. زمانی که معامله بین آمر و حق‌العمل‌کار صورت بگیرد، درآمد حق‌العمل‌کار محقق می‌شود و به‌عنوان درآمد عملیاتی در صورت‌حساب‌های مالی ثبت می‌شود.

تفاوت حق العمل کار با دلال

شاید خواندن معنای حق‌العمل‌کار باعث شود تصور کنید این کار همان دلالی است. اما چنین نیست و حق‌العمل‌کار و دلال تفاوت‌هایی با هم دارند. دلال فردی است که دو طرف معامله را به هم مرتبط کرده و به‌اصطلاح معامله را جوش می‌دهد. دلال تعهدی در قبال کالا ندارد و ضمانتی در خصوص مرجوع کردن یا کیفیت کالا نمی‌کند. اما حق‌العمل‌کار در برابر کالا مسئول است. برای درک بهتر دیجی‌کالا را تصور کنید که کالا را مرجوع کرده و خسارات مشتری را می‌پذیرد و یا در خصوص اصالت یا عدم اصالت کالا اطلاعاتی می‌دهد.

تفاوت حق العمل کار با دلال

مالیات حق العمل کاری چیست؟

حق‌العمل نیز مانند سایر درآمدها و سودهای افراد مختلف، مشمول مالیات می‌شود. اگر حق‌العمل‌کار مشمول مراحل هفت‌گانة ارزش‌افزوده باشد، ملزم است مالیات بر ارزش‌افزوده را بپردازد. در شرایطی که آمر مشمول شرایط مالیات ارزش‌افزوده نباشد؛ اما حق‌العمل‌کار به آن ملزم باشد، حق‌العمل‌کار نمی‌تواند از آمر ارزش‌افزوده را دریافت کند. طبق قانون مالیات حق‌العمل‌کاری، اگر حق‌العمل‌کار از پرداخت مالیات سر باز زند به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد. طبق بخشنامه مالیات حق‌العمل‌کاری مورخ 6/ 03/ 1397 آمر نیازی به صادر کردن صورت حساب فروش برای کالاهایی که توسط حق‌العمل‌کار فروخته شده ندارد. این کار بر عهده‌ی حق‌العمل‌کار است.

حتما بخوانید: مالیات اصناف چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات حق‌ العمل‌ کاری

حق‌العمل‌کاری از شغل‌های فصلی محسوب می‌شود که باید به صورت فصلی مالیات پرداخت کنند. این مشاغل باید در دوره‌های سه‌ماهه خوداظهاری مالیاتی کنند. برای ثبت صورت معاملات خود در سامانه تا 45 روز پس از پایان فصل مهلت دارید. برای این کار باید در سایت سامانه صورت معاملات فصلی خریدها، فروش‌ها و کمیسیون خود را ثبت کنند. این سامانه به آدرس ttms11.tax.gov.ir در دسترس می‌باشد. این اطلاعات شامل نوع شخص اعم از حقیقی و حقوقی، تابعیت، نام و نام خانوادگی، شماره اقتصادی و شناسه ملی، پیش شماره تلفن، استان و شهر، آدرس و کد پستی، شماره و تاریخ صورت حساب، شماره و تاریخ سند حسابداری و نرخ حق‌العمل می‌باشد. نرخ حق‌العمل همان درصدی است که بابت کارمزد یا کمیسیون دریافت شده است. پس از ورود اطلاعات خود یک بار می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید پس در ورود اطلاعات دقت کنید. لازم به ذکر است که برای ورود مشخصات خود می‌توانید از هر دو سامانه‌ی آفلاین و آنلاین استفاده کنید.

نحوه محاسبه مالیات حق‌ العمل‌ کاری

نرخ مالیات حق‌ العمل‌ کاری

درصد مالیات حق‌العمل‌کاری مانند سایر کسب‌وکارها محاسبه می‌شود. مالیات بر ارزش فزوده حق‌العمل‌کاری مانند سایر مشاغل به میزان 9 درصد تعیین شده است. مالیات حق‌العمل‌کاری بر اساس جدول معاملات فصلی تعیین می‌شود. حدنصاب معاملات فصلی هر سال توسط وزارت اقتصاد تعیین شده و پس از تأیید هیئت وزیران توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. این حدنصاب‌ها بر اساس شاخص‌های اقتصادی تعیین می‌شود. بر اساس این جداول شما می‌توانید متوجه شوید مالیات حق‌العمل‌کاری شما چقدر است. بر اساس این دسته بندی، معاملات به سه دسته‌ی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. جدول زیر حدنصاب معاملات در سال 1401 را نشان می‌دهد.

 

شرح حدنصاب (برحسب ریال) توضیحات
معاملات کوچک تا سقف 1,000,000,000
معاملات متوسط از 1,000,000,000 تا 10,000,000,000 تا ده برابر معاملات کوچک
معاملات بزرگ مازاد بر 10,000,000,000 بیش از ده برابر معاملات کوچک

 

حدنصاب معاملات فصلی برابر با پنج درصد حدنصاب معاملات کوچک در نظر گرفته می‌شود. براین‌اساس در سال 1401 این مبلغ 50000000 ریال خواهد بود. طبق این محاسبات اگر تجمیع معاملات حق‌العمل‌کار کمتر از این مقدار باشد نیازی ندارد اطلاعات کامل طرفین معامله را ذکر کند و تنها کافی است تیک مبالغ زیر 5 درصد را بزند. در غیر این صورت باید اطلاعات فروشنده و خریدار به تفکیک ثبت شود.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 239 قانون مالیات های مستقیم

جریمه عدم پرداخت مالیات حق‌ العمل‌ کاری

در صورتی که فرد مالیات دهنده به صورت عمدی از پرداخت مالیات خودداری کند، قانون برای او بین سه ماه تا یک سال حبس تعزیری در نظر می‌گیرد. پر نکردن اظهارنامه مالیاتی، تأخیر در پرداخت مالیات، مخفی کردن بخشی از درآمد، عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده و … همه از جرایم مالیاتی هستند که باعث می‌شوند فرد مشمول جریمه مالی یا حبس تعزیری شود؛ بنابراین لازم است هر سه ماه حق‌العمل‌کار به اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کرده و معاملات خود را ذکر کند.

حتما بخوانید: تفسیر ماده ۱۹۷ قانون مالیات های مستقیم 

جمع بندی

حق‌العمل‌کاری مانند سایر مشاغل شامل قوانین مالیاتی می‌شود. این شغل با دلالی متفاوت است و قوانین و شرایط مختص به خود را دارد. مالیات بر ارزش‌افزوده‌ی حق‌العمل‌کاری نیز مانند سایر مشاغل 9 درصد است. حق‌العمل‌کار باید مانند مشاغل فصلی هر سه ماه یک بار خوداظهاری مالیاتی کرده و نسبت به پرداخت مالیات مصوب خود اقدام نمایند. بدیهی است در غیر این صورت حق‌العمل‌کاران مشمول جریمه خواهند بود. شایان ذکر است تأخیر در پرداخت مالیات نیز موجب جریمة مؤدی می‌شود. استفاده از حسابدار خوب یا نرم‌افزارهای حسابداری مناسب باعث می‌شوند بتوانید بدون نگرانی از جریمه ناشی از گذر زمان حسابرسی یا سایر تخلفات، با استفاده از قوانین مالیاتی کمترین میزان قانونی مالیات را پرداخت کرده و از حقوق خود دفاع کنید. (چنانچه در زمینه امور مالی و مالیاتی خود نیاز به دریافت مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *