ارسال و تکمیل اظهارنامه مالیاتی تدبیرحساب

صفر تا صد ارسال اظهارنامه مالیاتی

حتی با وجود شناخت کافی در مورد ماهیت اظهارنامه مالیاتی و مندرجات آن، بسیاری افراد در زمان فرارسیدن موعد تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی با انبوهی از ابهام و چالش‌ها روبرو می‌شوند. شاید علت اصلی این امر درگیر نشدن افراد با یک آموزش ملموس و عملی در این مورد خاص است. در حالی که نیاز است تا حتماً با اشراف کافی اقدام به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی داشته باشید، وجود ابهام و اشتباه در ارسال اظهارنامه مالیاتی ، گاهی می‌تواند هزینه گزافی برای شما به همراه داشته باشد.

در ادامه ضمن بررسی علل اهمیت یادگیری مراحل ارسال اظهارنامه، تلاش می‌کنیم تا به دقت و تا سر حد امکان، این مراحل را تشریح کنیم. مهم است که بدانید مه حتی کامل‌ترین نوع از آموزش‌ها نیز مگر در صورت وقت و انرژی زیادی، نمی‌توانند تمام آنچه که برای ارسال اظهارنامه مالیاتی نیاز است را به شما آموزش دهند زیرا این یک کار تخصصی و دارای فنون و قواعد پنهانی است که بدون دقت به آن‌ها، ها لغزشی می‌تواند به شما صدمه بزند. پس اگر شما نیز یک مؤدی هستید، بهتر است تا پیش از ورود به پروسه ارسال اظهارنامه مالیاتی، دانش و شناخت لازم را با مطالعه چنین یادداشتی بدست آورده و ضمن آن تلاش کنید تا با یک متخصص در امور مالی ارتباط داشته باشید. (در صورت تمایل برای دریافت مشاوره‌ از شرکت حسابداری تدبیر حساب، می‌توانید با همکاران ما تماس گرفته و از آنها مشورت بگیرید.

 

چرا شناخت مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی اهمیت دارد؟

بدون شناخت مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی ممکن است با انبوهی از چالش‌ها و هزینه‌های گزاف مالیاتی روبرو شوید. مسئله این است که در ذهن داشته باشید خود اظهارنامه مالیاتی تا چه حد یک سند مالی ارزشمند و کلیدی در سیستم خوداظهاری مالی است. در این مورد باید مجدداً خاطرنشان کرد که:

  • اظهارنامه مالیاتی، مبنا و هسته اصلی شناخت سازمان امور مالیاتی در مورد کسب و کار شما را شکل می‌دهد.
  • با امتناع از ارسال اظهارنامه، شما از سیستم خوداظهاری خارج و مجبورید تا به صورت علی‌الرأس مالیات خود را بپردازید. در این شیوه تنبیهی، خود کارشناسان سازمان رقم مالیات را تعیین می‌کنند.

با دقت به این دو مورد که مهم‌ترین علل اهمیت این سند مالی ارزشمند هستند، متوجه خواهید شد که اشتباه در ارسال اظهارنامه مالیاتی تا چه حد می‌تواند مشکل‌ساز شود. وجود خطاهای فاحش و مغایرت‌های چشمگیر در آن ، بدبینی سازمان امور مالیاتی و در نهایت افتادن شما در دام هزینه‌های گزاف مالی را به دنبال دارد. پس اگر خواهان رابطه‌ای مثبت و مناسب با سازمان امور مالیاتی کشور که به معنی پرداخت کمترین مالیات ممکن است هستید، باید شناخت درستی نسبت به مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی داشته باشید. همچنین می‌توانید از خدمات مالیاتی شرکت‌های مالی و حسابداری مانند تدبیرحساب، برای دریافت مشاوره در تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی استفاده نمایید.

حتما بخوانید: مالیات علی الراس چیست

 

صفر تا صد ارسال و تکمیل اظهارنامه مالیاتی

مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی؛ مرحله صفر!

مرحله صفر، بخشی است که شاید اساساً پروسه ارسال اظهارنامه آغاز نشده باشد اما بسیار مهم است. در این مرحله باید با مندرجات اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید. در هر اظهارنامه 26 بخش مجزا تعبیه شده است که شما در هر بخش باید اطلاعات مربوط به وضعیت مالی خود را به درستی وارد کنید. می‌توان گفت تمام این بخش‌های به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • اطلاعات قانونی در مورد هویت کسب و کار: شامل پروانه‌ها، مجوزها، صاحبان کسب و کار اعم از هیئت مدیره یا سایر دست اندرکاران مانند مدیرعامل
  • اطلاعات مالی کسب و کار: مشخصاً این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا اساساً هدف اصلی از ارسال اظهارنامه اعلام همین موارد است.

برای هر دو دسته از بخش‌های اظهارنامه باید مستندات و اطلاعات کافی را پیش از آغاز به تنظیم و ارسال مهیا کرده باشید. آماده شدن برای تنظیم و ارسال اظهارنامه، به نوعی شاید از خود پروسه ارسال مهم‌تر باشد.

 

1. دانلود و دسترسی به فرم الکترونیکی

در حال حاضر باید به شکل الکترونیکی و از طریق رایانه موجبات این ارسال اظهارنامه مالیاتی را فراهم کنید. برای شروع باید به سایت رسمی سامانه الکترونیکی اظهارنامه رفته و اظهارنامه مناسب را که در قالب یک نرم‌افزار است دانلود کنید. دقت داشته باشید که سه نسخه مختلف از نرم‌افزار برای اشخاص حقوقی، املاک و اشخاص حقیقی در دسترس هستند؛ شما باید ورژنی که مربوط به کار خود است را از میان این سه انتخاب و سپس دانلود کنید.

پس از دانلود نرم‌افزار دریافت شده به سادگی قابل نصب است. فقط در برخی از سیستم‌های رایانه‌ای باید زبان اصلی سیستم عامل و لوکیشن رایانه را به زبان فارسی و کشور ایران تغییر دهید. در بسیاری از سیستم‌های شاید نیاز باشد این کار را انجام دهید اما در صورت کار نکردن یا نقص در باز شدن نرم‌افزار این مورد را به صورت دستی انجام دهید. (چنانچه تمایل دارید درباره شیوه محاسبه مالیات فروش ملک بدانید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند)

 

2. وارد کردن داده‌ها

در این مرحله حتماً تلاش کنید که اگر خودتان قصد ارسال اظهارنامه مالیاتی را دارید، کار به صورت انفرادی انجام نشود. بهتر است حداقل در تعامل با یک نفر دیگر داده‌های خواسته شده توسط نرم‌افزار را وارد کنید. این کار باعث می‌شود تا شانس خطا و اشتباه در ورود داده‌ها به حداقل برسد. هرچند در این صورت نیز حتماً لازم است تا نهایت دقت را به کار بسته و تمام داده‌های وارد شده را مرور کنید. در این گام هر آنچه که در پروسه تنظیم اظهارنامه کاشته شده باید به بار بنشیند پس اشتباه در این بخش قابل پذیرش نیست. اطلاعات هویتی که از طریق ارتباط با سازمان دریافت کرده‌اید را وارد و سپس در هر بخش اطلاعات خواسته شده از سمت نرم‌افزار را وارد کنید.

3. چاپ و صحت‌سنجی اظهارنامه

پیش از نهایی کردن ارسال اظهارنامه می‌توانید پیش‌نویسی از آن را چاپ کرده و با دقت بررسی کنید. حتماً سعی کنید به دقت تمام مندرجات را بار دیگری نیز مرور کنید.

 

4. ارسال و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پایان کار

مانند هر پروسه الکترونیکی دیگری با ارسال اظهارنامه و ثبت آن در سیستم مراحل مربوط به وارد کردن داده‌ها به اتمام می‌رسد. پس از این شما یک کد رهگیری برای پیگیری وضعیت اظهارنامه و پرداخت اقساط آن را دریافت خواهید کرد. تعیین میزان پرداخت نقدی مالیات وابسته به خود شماست؛ می‌توانید در انتهای پروسه تعیین کنید که آیا همه آن را به صورت نقدی می‌پردازید یا خیر. اما حتماً باید حداقل 40 درصد از آن را به صورت نقدی پرداخت فرمایید. در مورد تعداد اقساط و به طبع آن مبلغ اقساط نیز باید در ارسال، توضیحات لازم را در قالب فیلدهای موجود ارائه کنید.

حتما بخوانید: اشخاص حقوقی موضوع ماده 142 قانون مالیات های مستقیم چه مشاغلی هستند؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *