نرخ خدمات حسابداری

میزان تعرفه خدمات حسابداری در ایران چقدر است؟

عوامل اثرگذار بر تعرفه خدمات حسابداری

تعرفه خدمات حسابداری در سال ۱۴۰۰ طبق فاکتورهای مختلفی بررسی می شوند که در این مطلب به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

فاکتورهای مختلفی وجود دارند که بر روی میزان حق الزحمه‌ای که حسابداران دریافت می کنند اثرگذار هستند اما قبل از اینکه به این عوامل مهم بپردازیم، دو فاکتور بسیار مهم مربوط به خود شرکت ها و سازمان های مختلف می باشد که بر روی میزان دستمزد دریافتی این افراد اثر می گذارد:

  • مدیریت سود: عموما هر شرکتی که مدیریت سود بالایی داشته باشد، بابت پرداخت حق الزحمه خدمات مالی و مالیاتی، حقوق بیشتری پرداخت می کند.
  • استقلال داشتن هیأت مدیره: به هر میزان که اعضای هیأت مدیره، استقلال وظیفه بیشتری داشته باشند، حقوقی که به حسابدارها تعلق می گیرد کمتر خواهد بود و در واقع رابطه معکوس بین این دو وجود دارد.

توجه داشته باشید که برخی شرکت ها عنوان می کنند که پرداخت تعرفه خدمات حسابداری که از طرف جامعه حسابداری ایران مشخص می گردد، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و دقیقا نیز همینطور است اما از این موضوع غافل نشوید که حقوق پرداختی شما به هر میزان که بالا باشد، حتما باید بین آن با کیفیت کار دریافت شده تناسب خوبی برقرار باشد.

لذا توصیه می کنیم که با در نظر گرفتن نرخ تعرفه خدمات حسابداری که در این مطلب قرار می دهیم و کیفیت خدماتی که دریافت می کنید، حداقل حقوق پرداختی حسابدار (های) خود را تعیین کنید. در ادامه به عوامل اثرگذار بر تعرفه های خدمات حسابداری می پردازیم:


بیشتر بخوانید: با مشخصات فاکتور رسمی آشنا شوید!


عوامل مؤثر بر افزایش تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

۱. کیفیت گزارشات حسابرسی:

به هر میزان کیفیت گزارش حسابرسی که از حسابدار یا حسابدارهای خود تقاضا می کنید بیشتر باشد، چون زمان و تلاش بیشتری می طلبد، طبیعتا باید دستمزد نیز بالاتر تعیین شود. به دلیل اینکه کیفیت بالای کار امور حسابداری مالی و مالیاتی به معنای آماده کردن مدارک و مستندات قویتر و محکمتر و رفع رجوع تمامی مشکلات با بهترین راندمان است.

۲. نوع فعالیت:

نوع فعالیتی که حسابدار انجام می دهد بر حقوق پایه آنها اثرگذار است و انجام چندین فعالیت به حداقل حقوق پایه اضافه خواهد شد به عنوان مثال برخی از حسابداران فقط به انجام امور قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، حسابرسی های داخلی و غیره می پردازند و حقوق این افراد با یکدیگر متفاوت است.

۳. حجم کار:

حجم کار، معیار یا شاخصی برای میزان ساعت کار و گستره فعالیت هایی است که یک حسابدار انجام می دهد و طبیعتا به هر میزان حجم کار بیشتر باشد، تعرفه و هزینه‌های خدمات حسابداری نیز بیشتر خواهد شد.

۴. سود شرکت:

این عامل را نیز در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم که مربوط به نوع مدیریت فعالیت شرکت ها می باشد که تا چه میزان بر این اساس می توانند سودآوری داشته باشند. در این موارد عموما به هر میزان سود حاصل از فعالیت ها بیشتر باشد، یا در اثر انجام مسیرهای قانونی کم هزینه تر یا دریافت تخفیف و حتی بخشودگی جرایم، سود نصیب شرکت ها می شود، حسابدار نیز شریک بوده و به تعرفه خدمات مالی و حسابداری به عنوان تبصره در متن قرارداد اضافه می شود.

۵. هزینه های انجام امور حسابرسی:

طبیعتا پیگیری امور حسابداری، حسابرسی و مالیاتی و غیره هزینه هایی برای شخص حسابدار خواهد داشت که نباید از درآمدهای شخصی وی خرج شود. طبیعتا این میزان نیز برحسب نوع فعالیت و شرح وظایف تخمین زده شده و در تعرفه خدمات مشخص خواهد شد.

۶. میزان تخصص:

تخصص، سابقه یا تجربه و مدرک دانشگاهی افراد قطعا بر روی حقوق پایه افراد تأثیرگذار است که ملاک اصلی حقوق ساعتی نیز هست و باقی عواملی که گفته شده به صورت اضافه حقوق و سختی کاری در متن قراردادها تلقی می شوند که البته کارمندان دولت در این زمینه تعرفه خدمات حسابداری مشخصی دارند اما برای بخش خصوصی تغییرات زیادی به چشم می خورد که دوباره تعرفه‌های این حالت نیز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

جدول نرخ تعرفه خدمات حسابداری

تعرفه خدمات حسابداری در سال ۱۴۰۰ طبق مفاد مواد 4 و 5 آیین نامه که برای مشخص شدن حق الزحمه پایه خدمات حسابداری، حسابرسی و مالیاتی جامعه حسابداران رسمی ایران مشخص شده به شرح زیر می باشد:

 

سمت یا تخصص تعرفه خدمات حسابداری (ریال/ساعت)
کمک حسابرس 520,000
حسابرس 780,000
حسابرس ارشد 1,560,000
سرپرست حسابرسی 2,340,000
سرپرست ارشد حسابرسی 3,120,000
مدیر حسابرسی 4,160,000
شریک حسابرسی 5,200,000

حداقل حق‌الزحمه حسابرسی صورت‌های مالی سالیانه مبلیغ ۱۴۰ میلیون ریال

 

لذا همانطور که مشاهده کردید طبق قانون برای هر مدرکی که افراد دارند و متناسب با آن پست خاصی دریافت می کنند، دریافتی آنها برحسب میزان ساعت کار متفاوت است.


مطالعه بیشتر: با انواع خدمات حسابداری بیشتر آشنا شوید!


نکاتی در مورد تعرفه خدمات حسابداری شرکتی و پرداخت حقوق حسابداران

با توجه به موارد گفته شده و فاکتورهای مختلف اثرگذار بر حق الزحمه دریافتی حسابداران کشور، نکات بسیار مهمی برای کارفرمایان داریم که لازم است به آن توجه داشته باشند و مورد خطاب ما نیز، بخش های خصوصی هستند که طبق قرارداد و توافق طرفین اقدام به ثبت قرارداد و پرداخت حقوق می نمایند:

  • در بخش های خصوصی با توجه به اینکه افراد مختلف ممکن است فقط از همین راه کسب درآمد داشته باشند شاید با هر میزان حقوق موافقت کنند و لذا کارفرمایان نیز با این طرز تفکر که با حقوق کمتر حسابدار استخدام کرده اند، از همکاری با افراد با سابقه و مدرک آکادمیک که باید حقوق بیشتری هم بپردازند خودداری نمایند.

ما به این دسته از افراد توصیه می کنیم همواره به این نکته توجه داشته باشند که کیفیت کاری را فدای کمیت نکنند چرا که انجام امور حسابداری با کیفیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • تعرفه خدمات حسابداری در بخش خصوصی به صورت توافقی است اما نه مقدار آن را خیلی پایین در نظر بگیرید که عملا افراد از ادامه کار دلسرد شده و کیفیت افت کند و فرصت برای سوء استفاده های مالی باز شود و نه اینقدر حقوق پایه را بالا در نظر بگیرید که سطح توقع بیجا ایجاد گردد. همیشه تعرفه خدمات در حوزه حسابداری باید متناسب با میزان تخصص، سابقه، کیفیت کار و عوامل گفته شده باشد.

خدمات مالیاتی از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و انجام صحیح آنها قطعا در رسیدن یک شرکت به موفقیت های عظیم برنامه ریزی شده کمک خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *