فواید هوش مصنوعی در حسابداری

فواید هوش مصنوعی در حسابداری شرکت‌ها چیست؟

امروزه کمتر صنعتی در جهان یافت می شود، که دچار تغییر و تحول گسترده در زمینه استفاده از تکنولوژی و به روز کردن روند امور خود نشده باشد. شکل و شمایل فرآیندها، ابزارها و جریان کارها به منظور برآوردن انسان امروز، به طور کلی زیر و رو شده است. صنعت مالی و امور حسابداری نیز از این قائله مستثنی نیست.

اگرچه که هنوز هم تصمیمات نهایی در مورد انجام خدمات حسابداری و به طور کل صنعت مالی توسط انسان گرفته می شود، اما به طور قطع می توان گفت که در آینده ای نه چندان دور، هوش مصنوعی جایگزین انسان در انجام عملیات پیچیده ریاضی و حسابرسی می شود.

شکی نیست که ماهیت صنعت مالی و امور حسابداری که بر اساس ریاضی، منطق و استدلال بنا شده است، در به کارگیری هوش مصنوعی پیشرفت های قابل توجهی خواهد کرد. یکی از دلایل این موضوع خطاهای انسانی در محاسبات و ثبت اعداد و ارقام است، که به کارگیری هوش مصنوعی آن را به حداقل می رساند.

نا گفته نماند که آینده هوش مصنوعی و حسابداری بیش از موارد ذکر شده است. ما در این مقاله با بررسی چیستی هوش مصنوعی و چگونگی آن در حسابداری مدرن، دید جامعی از این موضوع به شما می دهیم.

هوش مصنوعی در حسابداری

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که به طور خلاصه AI نامیده می شود، به معنای استفاده از ماشین ها در فرآیندهایی مانند؛ یادگیری، استدلال، حل مسئله، شناخت، تشخیص، اثبات و … می باشد. جایگزینی ماشین به جای انسان در داشتن فکر و ایده، تصمیم گیری، ارائه راه حل و مواردی از این دست، همان جایگزینی هوش مصنوعی به جای هوش انسانی می باشد.

هوش مصنوعی با به کارگیری علوم کامپیوتر، ریاضیات، آمار و زبان شناسی؛ مهارت های انسانی را شبیه سازی کرده و سعی در بهبود نتایج و دستاوردهای صنایع و زمینه های علمی مختلف می کند.

در حال حاضر طیف گسترده ای از مطالبات ما در طول روز توسط هوش مصنوعی انجام می گیرد. تمام لحظاتی که ما در حال استفاده از تکنولوژی هستیم، در واقع این هوش مصنوعی است که در انجام امور به ما کمک می کند.

استفاده از کامپیوتر و گوشی های هوشمند نمونه بارز استفاده ما از هوش مصنوعی برای انجام امور روزانه می باشد. این موضوع روز به روز در حال توسعه بوده و به همان میزان نیز، نیاز ما به هوش مصنوعی بیشتر می شود.

سرعت پیشرفت تکنولوژی و در نتیجه نیاز انسان امروز به هوش مصنوعی، رشد تصاعدی دارد و بی توجهی و نادیده گرفتن این موضوع توسط ما، جا ماندن از دنیای مدرن و بی بهره بودن از فواید غیر قابل اغماض آن می باشد.

حتما بخوانید: انواع حسابداری حقوق و دستمزد

 

نقش هوش مصنوعی در حسابداری شرکت ها چیست؟

اثر هوش مصنوعی در حسابداری مانند اثر گوشی های هوشمند در ارتباط می باشد. در واقع هوش مصنوعی می تواند حسابداری مدرن را چندین سطح بالا برده و شکل دیگری از آن را به جهان ارائه کند.

یکی از فواید هوش مصنوعی در حسابداری، بالا بردن دقت و سرعت در انجام عملیات ریاضی و کاهش نرخ خطا در آن می باشد. این ویژگی هوش مصنوعی سال هاست که در امور مالی و حسابداری مورد استفاده انسان قرار می گیرد.

بنابراین شاید بتوان گفت ماشین حساب ها یا حتی چرتکه های سنتی نیز نوع ابتدایی هوش مصنوعی محسوب می شوند، چرا که می توانند به جای انسان حساب و کتاب کنند.

نقش هوش مصنوعی در حسابداری شرکت های مختلف با هر زمینه کار، متفاوت می باشد. بزرگترین کمپانی های دنیا با استفاده از حسابداری مدرن که توسط هوش مصنوعی انجام می گیرد، به رشد و توسعه چشمگیری دست پیدا کرده اند.

از دیگر فواید هوش مصنوعی در حسابداری می توان به  مدیریت مالی جامع و بهینه سازی شده اشاره کرد. در واقع نرم افزار ها که توسط هوش مصنوعی اجرا می شوند می توانند؛ ثبت داده ها، دسته بندی آمار، پردازش حساب ها، انجام عملیات ریاضی، ارائه اعداد و ارقام و در آخر مدیریت این امور را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. همین موضوع خود زمینه ساز رشد تصاعدی دستاوردها و بازده مالی یک شرکت می شود.

به عبارتی شرکت ها بدون بهره گیری از هوش مصنوعی در انجام بخش گسترده ای از امور خود، در دنیای ماشینی امروز جایی نخواهند داشت. چرا که رقبایشان با استفاده از این ابزار قدرتمند، موفقیت های شگرفی به دست آورده اند.

هوش مصنوعی همچنین از یکی از مشکلات عمده شرکت ها در امور حسابداری جلوگیری کرده است. رخ دادن اشتباه در ارائه اعداد و ارقام و مغایرت هزینه و درآمد یک شرکت با صورتحساب بانکی آن، تنها توسط هوش مصنوعی است که به صفر نزدیک می شود.

در اموری مانند پرداخت صورت حساب های مختلف به صورت یکجا و یا پرداخت اقساطی آنها نیز، هوش مصنوعی به کمک انسان آمده و او را از سردرگمی نجات داده است.

صورت حساب هایی که گاهی مبالغ میلیاردی دارند، می توانند به چالشی برای حسابدار یک شرکت تبدیل شوند. اما هوش مصنوعی این مشکل را به راحتی فشردن چند کلید حل کرده است.

در ادامه از فواید هوش مصنوعی در حسابداری می توان به کاهش قابل توجه هزینه ها و بالا رفتن کارآمدی آن در امور شرکت ها نام برد. این موضوع مدیون سرعت هوش مصنوعی در انجام محاسبات و کاهش هر گونه هزینه و پرداختی به نیروی انسانی می باشد.

نقش هوش مصنوعی در حسابداری شرکت ها

حسابداری هوشمند در مقابل حسابداری سنتی

با شکل گیری حسابداری هوشمند و مدرن امروزی، تغییرات گسترده ای در حسابداری سنتی به وجود آمده است. از میان تفاوت هایی که حسابداری هوشمند با حسابداری سنتی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حسابداری هوشمند هزینه خیلی کمتری نسبت به حسابداری سنتی دارد؛

استفاده از هوش مصنوعی در حسابدری نیاز آن کسب و کار را به نیروی انسانی کم می کند. این کار همچنین سرعت پردازش اطلاعات و انجام امور حسابرسی را به میزان قابل توجهی بالا می برد. هوش مصنوعی همچنین برای انجام عملیات ریاضی و استدلال و ثبت داده ها نیازی به شرایط یا تجهیزات گران قیمتی ندارد.

همه این موارد باعث شده که هزینه ها در حسابداری هوشمند به شدت کم بشود و همین موضوع ترجیهی برای آن نسبت به حسابداری سنتی به وجود آورده است.

  • حسابداری هوشمند دقت بالاتری نسبت به حسابداری سنتی دارد؛

شاید یکی از مهم ترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در انجام امور مالی و حسابداری نسبت به حسابداری سنتی، دقت بالایی است که این تکنولوژی در فرآیندهای ریاضی و پردازشی دارد. دقت محاسبات پیچیده با اعداد و ارقام سرسام آور و ارائه نتایج درست و قابل اطمینان، تنها با استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر است.

  • داده ها در حسابداری هوشمند امنیت بیشتری نسبت به اطلاعات در حسابداری سنتی دارند؛

حسابداری هوشمند اطلاعات و داده های به دست آمده را به درستی ثبت و ذخیره کرده و در زمان نیاز می تواند آنها را ارائه دهد. حسابداری سنتی این قابلیت را ندارد و یا در نوع ضعیف آن دارد. در واقع امنیت اطلاعات و آمار و ارقام در حسابداری هوشمند به مراتب بالاتر از آن در حسابداری سنتی می باشد.

  • حسابداری هوشمند برخلاف حسابداری سنتی درصد خطا را به صفر می رساند؛

انسان ها خطا می کنند اما ماشین ها، نه! هیچ جمله ای به این اندازه نمی تواند این موضوع را برای شما روشن کند. ماشین ها و تکنولوژی در حسابداری هوشمند درصد خطایی نزدیک به صفر دارند. این موضوع از بسیاری از ضرر و زیان ها و خطاهای مالی در کسب و کارهای مختلف جلوگیری می کند.

زبده ترین کارشناسان و متخصصان نیز ممکن است در انجام امور مالی و حسابداری به شکلی دچار اشتباه شوند، اما هوش مصنوعی که در انجام امور حسابرسی به کمک انسان می آید، هرگز خطا نمی کند.

 

تفاوت حسابداری هوشمند با نرم افزارهای حسابداری

مهم ترین تفاوتی که حسابداری هوشمند توسط نرم افزارها دارد، انجام پیش بینی هایی است که در این صنعت به دست آن انجام می گیرد. برای مثال دستیابی به رشد اقتصادی یا احتمال ورشکستگی، تنها با انجام محاسبات نرم افزاری قابل پیش بینی می باشد. مدیریت تولید و بهره وری با استفاده از نرم افزار های حسابداری با دقت بالاتری انجام می گیرند.

همچنین تشخیص و ثبت خطا یا تخلف در امور حسابرسی و صورت حساب ها، یکی دیگر از تفاوت هایی است که نرم افزارها در صنعت مالی و امور حسابداری ایجاد کرده اند.

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری امور شرکت

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری امور شرکت ها با استناد به دلایلی که پیش از این ذکر کردیم، به اثبات رسیده است. در واقع شرکت هایی که این نیاز مهم را نادیده می گیرند، در دنیای امروز حرفی برای گفتن ندارند و شرکت های مجهز به هوش مصنوعی به زودی گوی سبقت را از آنان می ربایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *