حسابداری برای شرکت های کوچک

۵ نکته مهم که در حسابداری شرکت های کوچک و متوسط باید بدانید!

شما به عنوان یک کارآفرین که اقدام به راه اندازی یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک یا متوسط کرده اید، برای رسیدن به موفقیت ملزم به رسیدگی به امور مهمی هستید، که مهم ترین آنها امور مالی و حسابداری شرکت می باشد.

از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در هر کسب و کار و استارتاپی، تمرکز بر امور مالی و حسابداری آن شرکت می باشد. انجام اصولی امور حسابداری برای استارتاپ ها و شرکت های نوپا به اندازه ای اهمیت دارد، که می توان گفت سودآوری و یا زیان دهی شرکت تا حد قابل توجهی به آن بستگی دارد. در واقع بر اساس آمار به دست آمده از پژوهش های حوزه کسب و کار، یکی از اصلی ترین دلایل ورشکستگی یک شرکت نوپا، عدم توجه و یا صرف وقت و هزینه کافی بر روی امور حسابداری آن می باشد.

تفاوت امور حسابداری برای شرکت های کوچک

قبل از اینکه به بررسی ۵ نکته اساسی در حسابداری شرکت های کوچک و متوسط بپردازیم، باید با تفاوتی که این نوع کسب و کارها با کسب و کارهای تثبیت شده و با سابقه دارند، آشنا شوید.

  1. امور حسابداری برای شرکت های نوپا و استارتاپ ها نیازمند داشتن درک روشنی از آینده کاری شرکت و تعیین رویکرد و خط مشی مالی برای آن است. حساسیت رسیدگی دقیق و اصولی به حسابداری برای شرکت های کوچک و متوسط از این موضوع نشأت می گیرد.
  2. یکی دیگر از تفاوت هایی که حسابداری برای شرکت های کوچک دارد این است که استارتاپ ها در شروع کار بودجه کمی برای استخدام تیم حسابداری و یا حتی یک حسابدار با تجربه دارند. این موضوع می تواند به نقطه ضعف برای کسب و کار شما تبدیل شود.
  3. مورد دیگر بحث سرمایه می باشد. از آنجایی که استارتاپ ها و شرکت های نوپا سرمایه خیلی زیادی برای شروع کار ندارند، رسیدگی درست به امور حسابداری برای کسب موفقیت و بازدهی با کمترین سرمایه ممکن اهمیت زیادی دارد.

اگر شما به تازگی یک شرکت افتتاح کرده اید و یا در شرف راه اندازی استارتاپ خودتان هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا از ۵ نکته مهم که در مورد امور حسابداری شرکت های کوچک و متوسط باید بدانید، مطلع شوید.

حتما بخوانید: حسابداری شرکت های تولیدی چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

۵ اصل مهم در مورد حسابداری برای شرکت های نوپا

1. در اولین قدم یک حساب جاری و یک حساب پس انداز برای شرکت خود افتتاح کنید

اولین اقدام در جهت رسیدگی به امور حسابداری برای استارتاپ ها یا شرکت های تازه تأسیس، افتتاح یک حساب جاری مجزا است.

این کار به شما کمک می کند که از حساب و کتاب شرکت خود و نقل و انتقالات مالی در آن به طور واضح آگاه باشید.

داشتن حساب پس انداز نیز برای اینکه هر ماه به مقدار سی درصد از سود شرکت را پس انداز کنید، ضروری است.

توجه داشته باشید که هرگز نباید امور شخصی خود را از طریق حساب بانکی شرکتتان انجام دهید. چراکه؛ یکی کردن حساب بانکی شخصی و شرکت موجب ایجاد ابهام در امور مالی و حسابداری برای حسابدار شرکت و شخص شما می شود.

همچنین در صورتیکه از حساب شخصی خود برای امور مالی شرکتتان استفاده کنید، ممکن است سرمایه اتان را در چشم زدنی از دست بدهید و حتی متوجه نشوید آن را کجا خرج کرده اید.

 

2. استخدام یک حسابدار برای رسیدگی به امور مالی و حسابداری شرکت خود را، در اولویت امور قرار دهید

اگر خودتان تخصصی در امور حسابداری و مالی ندارید و یا حتی با وجود تخصص در این زمینه، وقت کافی برای بررسی کامل و دقیق حساب و کتاب شرکت ندارید، باید یک حسابدار کار درست استخدام کنید.

امور حسابداری برای شرکت های کوچک نیاز به تخصص، صرف وقت و انرژی و دقت و تمرکز کافی دارد. سپردن امور حسابداری برای SMEها به یک حسابدار باتجربه، قدم مهمی در تضمین موفقیت و سودآوری کسب و کار شما به حساب می آید.

سعی کنید رویکرد شرکت و انتظاراتی که شما از حسابدار خود به عنوان امین سرمایه و کسب و کارتان دارید را، به طور روشن و صریح برای آن شخص توضیح دهید.

هرچه حسابداری که برای رسیدگی به امور کسب و کار خود استخدام می کنید باتجربه تر باشد، بیشتر می تواند به رشد استارتاپ شما و جلوگیری از ضرر و زیان مالی در آن جلوگیری کند.

حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات شرکت تازه تاسیس

 

3. امور حسابداری و نتایج کاری حسابدار شرکت خود را به صورت ماهانه بررسی کنید

درست است که شما یک حسابدار حرفه ای و با تجربه برای امور حسابداری شرکت خود استخدام کرده اید، اما هرگز نباید از نظارت پیگیرانه بر اسناد و مدارک و حساب و کتاب شرکت غافل شوید.

سعی کنید حداقل در ماه یک روز در ساعات خاصی با حسابدار خود جلسه برگزار کنید. در این جلسه تمام امور مالی یک ماه گذشته را با دقت بررسی کرده و در مورد کم و کیف پرداختی و هزینه و دستمزدها از حسابدار خود سؤال بپرسید.

حداقل کمکی که این اقدام به شما می کند این است که، در صورت رخ دادن اشتباه در محاسبات یا هر گونه مشکلی در بازدهی اقدامات حسابدارتان، می توانید هر چه زودتر از آن آگاه شده و جلوی ضرر و زیان را بگیرید.

همچنین با اطلاع از هزینه ها و سود ماهانه شرکت، دستمزدها و پرداختی ها و کلیه امور مالی آن دورنمایی از سودآوری و یا عدم بازدهی کسب و کار خود به دست می آورید.

 

4. مدارک و اسناد امور مالی و حسابداری شرکت خود را سامان دهید

مدارکی نظیر رسیدهای بانکی، فاکتورهای فروش، رسیدهای پرداخت دستمزد، رسید هزینه ها، رسید دریافتی ها و همه مستندات بانکی و حسابداری را به طور منظم و سازماندهی شده نگه داری کنید.

این مدارک به منظور بررسی امور حسابداری شرکت شما بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرند. پس باید دسترسی به هریک از آنها به گونه ای باشد، که باعث رخ دادن خطایی در امور مالی شرکت شما نشود.

سعی کنید اسناد و مدارک مالی و حسابداری شرکت خود را هم به صورت بایگانی کاغذی و هم به صورت ثبت الکترونیکی ساماندهی کنید.

البته در صورتیکه شما برای رسیدگی به امور حسابداری کسب و کارتان اقدام به استخدام یک حسابدار کرده اید، نباید نگران این موضوع باشید. چراکه یکی از اصلی ترین وظایف یک حسابدار، ثبت و ضبط مدارک و اسناد حسابرسی می باشد.

 

5. از به کارگیری نرم افزارهای حسابداری غافل نشوید

رسیدگی به امور حسابداری برای شرکت های نوپا در شروع کار، نیاز به استفاده مکرر از نرمافزارهای حسابداری دارد. نرم افزار اکسل (Excel)، در نوع خود پایه ای ترین نرم افزار حساب و کتاب محسوب می شود.

استفاده از این نرم افزار به شما کمک می کند که امور مالی و حسابداری کسب و کار خود را به راحتی هر چه تمام تر مدیریت کنید.

فقط کافی است با این برنامه آشنا باشید تا با واردکردن عناوین و مبالغ مورد نظرتان بتوانید، هرگونه عملیات ریاضی و حسابداری را بر روی آن انجام داده و نتایج دقیقی به دست آورید.

نرم افزار های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می تواند به شما و یا حسابداری که استخدام کرده اید کمک کند.

بهترین نرم افزارهای حسابداری برای استارتاپ ها شامل؛

  • نرم افزار کاشو یا به اصطلاح Kashoo؛ این نرم افزار مدیریت فاکتورها و هزینه ها را با ارائه انواع و اقسام فاکتورهای آماده و قالب های پرداختی متفاوت بر عهده دارد.
  • نرم افزار FreeAGent؛ مدیریت امور مربوط به هزینه ها، صورتحساب ها و مالیات توسط این نرم افزار همه کاره انجام می شود.
  • نرم افزار FreshBooks؛ این نرم افزار امور مربوط به هزینه، زمان و فاکتورها را مدیریت می کند.
  • نرم افزار QuickBooks؛ رسیدها، مالیات و هزینه ها توسط این نرم افزار ثبت و بررسی شده و نظم خوبی به امور حسابداری برای شرکت های کوچک ایجاد می کند.

  

نکته آخر اینکه؛

هدف هر کارآفرینی از ایجاد یک کسب و کار؛ رسیدن به سودآوری مالی و ایجاد درآمد برای نیروی کاری که استخدام کرده است، می باشد. نیل به این هدف نیازمند داشتن دورنمای کاملی از آنچه که کسب و کار مورد نظر در پیش رو دارد، می باشد.

امور حسابداری برای شرکت های کوچک باید به قدری واضح و روشن انجام گیرد، که جای هیچگونه پرسشی برای صاحب کسب و کار یا تصمیم گیرنده گانی که در رأس امور قرار دارند باقی نگذارد. دقت کنید که اگر حساب و کتاب کسب و کار شما دقیق و اصولی باشد، اولین قدم در راه سودآوری مالی، کسب اعتبار و رسیدن به موفقیت را برداشته اید. پس هر چه زودتر این ۵ نکته کارآمد و مؤثر را به کار ببندید و امور حسابداری استارتاپ خود را، سرو سامان دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *