مالیات بر درآمد املاک چیست

مالیات بر درآمد املاک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر درآمد املاک به‌دلیل اینکه پیوند تنگاتنگی با مباحث حقوقی دارد، یکی از پیچیده‌ترین مباحث مالیاتی است. اما نگران نباشید، در این مقاله قرار است به سراغ این موضوع برویم و خیلی راحت وساده این موضوع را بررسی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم برای رسیدن به پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما همراه باشید.

مالیات بر درآمد املاک چیست؟

همانطور که اطلاع دارید، مالیات یکی از ویژه‌ترین منابعی است که دولت با آن کسب درآمد می‌کند و به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود. مالیات مستقیم حاصل از درآمد شهروندان است و مستقیماً از آن‌ها دریافت می‌شود. مالیات غیرمستقیم به روش های دیگر از جمله به وسیله قیمت کالاها و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، دریافت می‌گردد.

مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیاتی است که به‌صورت مستقیم از شهروندانی که به اجاره ملک خود برای کسب درآمد می‌پردازند، دریافت می‌شود. موجران املاک اداری، تجاری، مسکونی و… موظف هستند تا نسبت‌به پرداخت مالیات بر درآمد ملک خویش اقدام کنند تا دچار جریمه نشوند.

حتما بخوانید: مالیات چیست و آشنایی با انواع مالیات

 

انواع مالیات بر درآمد املاک

مالیات یکی از اهرم‌های درآمدی دولت برای ایجاد رفاه، رفع استهلاک، کمک به شهروندان در امور رفاه اجتماعی، بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد خدمات رفاهی، فرهنگی و… است. به‌همین دلیل دولت برای اخذ مالیات طبق قانون و مقرراتی که تدوین شده است، ملزم به ایجاد شرایطی است که شهروندان را وادار کند مالیات خود را بپردازند. در واقع علاوه‌بر اینکه مالیات یک منبع درآمدی برای دولت محسوب می‌شود، یکی از معیارهای رفاه اجتماعی شهروندان هم تلقی می‌شود که امتیازات زیادی را برای آن‌ها به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از انواع مالیاتی که دولت برای شهروندان وضع کرده است، مالیاتی است بر درآمد املاک و مستغلات وضع می‌شود که پیش‌تر راجع به چیستی آن صحبت کردیم و در ادامه قرار است راجع به انواع آن، نحوه دریافت و جریمه این مالیات توضیح بدهیم. این مالیات دارای سه نوع است که عبارتند از:

  1. مالیات نقل و انتقال املاک ( در زمان انتقال مالکیت دریافت می‌شود)
  2. مالیات بر اجاره
  3. مالیات بر خانه و مستغلات خالی ( از املاکی که بدون متصرف و خالی هستند دریافت می‌شود)

مالیات بر درآمد اجاره، یکی از انواع متداول مالیات است که از موجر گرفته می‌شود. به ‌این شکل که موجر می‌بایستی در ازای مبلغی که به عنوان کسب درآمد حاصل شده از اجاره ملک دریافت می‌کند، درصدی را به‌عنوان مالیات اجاره به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازد. ذکر این نکته مهم است که بدانید این ملک می‌تواند اداری، مسکونی، تجاری و… باشد. در هر صورت مبلغ اجاره ‌بها مشخص می‌کند که مالیات بر درآمد اجاره بایستی چقدر باشد و نوع کاربری ملک در مشخص کردن میزان مالیات تاثیری نخواهد داشت.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک

باتوجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که از طریق ملک به کسب درآمد می‌پردازند، مشمول پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. در واقع مالیات درآمدی است که دولت از طریق آن امورات خود را سپری می‌کند تا بتواند خدمات عمومی بهتری به شهروندان ارائه دهد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک به این صورت است که از کل هزینه‌ای که به عنوان اجاره دریافت می‌شود ( خواه نقدی باشد و یا غیرنقدی) مبلغ 25 درصد برای هزینه‌هایی نظیر تعهدات مالکانه و هزینه استهلاک کسر و مابقی به سازمان اومور مالیاتی کشور جهت بررسی میزان مالیات قابل پرداخت ارجاع می‌شود. به زبان دیگر، برای اینکه ملک برای مستاجر بعدی قابلیت استفاده را دارا باشد، مالک بایستی برای نگهداری و تعمیر ان کوشش کند. به‌همین خاطر، قانون‌گذار بیان کرده است که تنها 75 درصد دریافتی از درآمد حاصله، به‌عنوان مالیات بر درآمد مشمول قانون خواهد شد.

حتما بخوانید: مالیات بر درآمد چیست و انواع آن

جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد املاک

اگر نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنید و مبلغ را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه ندهید، یا همکاری‌های مربوطه با این سازمان را عملی نکنید، مشمول پرداخت جریمه به دولت می‌شوید. برطبق قانون و مقررات امور مالیاتی اگر مالک در تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور امتناع کند یا دارای تاخیر باشد، 10 درصد کل مبلغ اظهارنامه برای او جریمه لحاظ می‌شود که باید پرداخت کند.

همچنین به ازای هر ماه عدم پرداخت این جریمه، 5.2 درصد مبلغ این جریمه افزایش داده می‌شود. همچنین اگر اظهارنامه مالیاتی خلاف واقع پر شده باشد و اطلاعات درستی به مامور مالیاتی نرساند یا مخفی کاری انجام بدهد، فرد بایستی علاوه‌بر مالیات به همان مقدار هم (معادل یک برابر مبلغ کل مالیات) جریمه پرداخت نماید.

جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد املاک

نکاتی که درباره مالیات بر درآمد املاک باید بدانید!

حالا که اطلاعات جامعی درباره این موضوع کسب کردید باید بگوییم که این مالیات از اجاره دهنده دریافت می‌شود. این به‌ این معنی است که فردی که ملک را اجاره می‌دهد می‌تواند مالک ملک باشد که در دست اول نسبت به اجاره پیش قدم شده است. همچنین این فرد می‌تواند مستجری باشدکه با کسب اجازه از صاحب ملک این اختیار را دارد که ملک را به شخص دیگری اجاره دهد که به‌عنوان اجاره دست دوم شناسایی می‌شود. به همین خاطر باید بدانید که این موضوع زیاد با اینکه مالک یا مستاجر باشید ارتباطی ندارد و پرداخت مالیات با کسی است که نسبت به اجاره ملک اقدام کرده است.

این درحالی است که تفاوت عمده و مهم بین میزان مالیات دست دو و میزان مالیات دست اول، در چگونگی محاسبه مبلغ مالیات اجاره لحاظ می‌شود. به بیان دیگر، در اجاره دست اول مالیاتی که بر درآمد حاصله از اجاره لحاظ می‌شود، بر اساس 75 درصد کل مبلغ اجاره بها است و به‌ صورت سالانه توسط مالک پرداخت می‌شود. اما در اجاره دست دوم،  میزان مالیات بر اساس محاسبه اختلاف در اجاره بهای پرداختی توسط مشتری اول به مالک حقیقی ملک و در طرف دیگر اجاره بهای دریافتی از مستاجر دوم ( دریافتی توسط مستاجر اول انجام می‌شود) انجام می‌شود.

حتما بخوانید: حسابداری تولیدی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

سخن پایانی

امروزه مسائل مالیاتی از چنان پیچیدگی و بزرگی برخوردار هستند که بدون احاطه کامل بر امور حقوقی در حوزه مالیات نمی‌توانید به درستی کاری از پیش ببرید. به‌همین دلیل توصیه‌های یک مشاور متخصص یا کارشناس خبره مالیاتی می‌تواند مثل چراغی باشد که مسیر رسیدن به اهداف و برنامه های دلخواه‌تان را برای شما روشن سازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مشاور مالیاتی باید داشته باشد سوابق و تجربه خوب و همچنین تخصص کافی در این زمینه است. دریافت مشاوره مالیاتی از چنین فرد یا مجموعه ای باعث می‌شود که در درجه اول با مشکلات و مسائل پیش بینی نشده ای روبرو نشوید و اگر احیانا کسب‌ و کار شما با مشکلی مواجه شد، دچار وقفه نشود و با قوت به مسیر خود ادامه بدهد تا مشکل رفع شود. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *