همه چیز درباره مالیات حقوق سال 1400 - تدبیرحساب

همه چیز درباره مالیات حقوق و دستمزد سال 1403

مالیات حقوق و دستمزد سال 1403

بهتر است همه ما به‌عنوان کارمند یا کارفرما با مفهوم مالیات بر حقوق و دستمزد آشنا باشیم. همانطور که می‌دانید امروزه از پرچالش‌ترین مباحثی که در بحث حقوق مطرح می‌شود مالیات است. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا باهم به بررسی کلی این مفهوم جنجالی بپردازیم. مالیات حقوق و دستمزد یکی معمول‌ترین و مهم‌ترین انواع مالیاتی است که در سیستم مالی کشورهای مختلف دریافت می‌شود که تا حد امکان توزیع درآمد و رفاه عمومی عادلانه صورت بگیرد. در این مقاله قرار است تا به‌سراغ این برویم که مفهوم کلی مالیات حقوق و دستمزد چیست و چه کسانی مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؟

طبق ماده 1 قانون مالیات مستقیم کلیه افراد حقوقی و حقیقی موظف هستند بابت درآمدی که از طریق فعالیت‌های شغلی، اقتصادی، خدماتی و… کسب می‌کنند، مالیات بپردازند. این مالیات، مالیات بر درآمد (مالیات حقوق و دستمزد) نامیده می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. در یک دسته‌بندی کلی باید بگوییم که مالیات به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از مالیات مستقیم و غیر مستقیم.

  1. مالیات مستقیم: این مالیات به‌طور مستقیم از درآمد اشخاص و دارایی آن‌ها (حقوقی یا حقیقی) کسر می‌شود؛ مثل مالیات بر دارایی یا مالیات بر درآمد.
  2. مالیات غیرمستقیم: مالیاتی است که به قیمت خدمات و کالا تعلق می‌گیرد و برای مصرف‌کننده قابل پرداخت است. مثل مالیات وارادات و مالیات بر ارزش افزوده.

مالیات حقوق و دستمزد بسته به شغل، حقوق و نوع بیمه متفاوت است و در قانون نیز تعریف مشخصی برای هر گروه درنظر گرفته شده‌است. پس بر مبنای میزان حقوق دریافتی پرسنل (کارگر یا کارمند) قبل از واریز حقوق، ملبغ مشخصی از آن کسر می‌شود و عدد یکسانی برای همه نیست. به زبان خیلی ساده ملاک تعیین مشمولیت یا عدم مشمولیت، درآمد است. یعنی دستمزد کارمند به‌همراه مزایای نقدی، غیر نقدی و سایز هزینه‌ها که کارفرمایان به کارمندان خود پرداخت می‌کنند. مالیات حقوق کارگران با کارمندان تفاوتی ندارد و هر دو گروه باید بخشی از حقوقشان را تحت عنوان مالیات به دولت دهند و فقط تنها تفاوتی که وجود دارد بحث میزان مبلغ کسر شده‌است که در افراد با حقوق متفاوت مختلف است.

بر اساس ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م) و تبصره‌ای که این ماده قانونی دارد، این مالیات جزء مالیات‌های تکلیفی به‌حساب می‌آید. مالیات تکلیفی یعنی اینکه شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل وظیفه کارفرما است و پرسنل نسبت به مالیات بر درآمد حقوق هیچ وظیفه‌ای ندارند. شرکت‌ها این امکان را دارند که با استفاده از نرم‌افزار حقوق و دستمزد، به ‌آسانی محاسبات مربوط به مالیات حقوق خودشان را انجام بدهند.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات حقوق و دستمزد هستند؟

بر طبق همین ماده 82 قوانین و مقررات مالیات‌های مستقیم بر درآمد، (( شخص حقیقی که برای شخصی دیگر اعمال خدمت می‌کند، چه این شخص یک شخص حقوقی باشد و چه یک شخص حقیقی، در برابر تسلیم نیروی کاری‌اش برای اشتغال در ایران براساس کار یا مدت انجام شده آن که به‌صورت غیرنقد یا نقد تحصیل می‌کند، باید مالیات بپردازد.)) به عبارت دیگر کلیه افراد موظف به پرداخت مالیات حقوق هستند مگر اینکه شامل معافیت شوند. افرادی که به هر نوعی مشغول به کاری هستند و حقوق از کارفرما دریافت می‌کنند و دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، باید مالیات حقوق و دستمزد بپردازند. این افراد باید بخشی از حقوق خودشان را به‌عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی ارائه دهند. میزان و پرداخت این مالیات در هر سالی متناسب با عواملی خاص متغیر است و طبق بخشنامه به تمامی بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان ارائه می‌شود. کارفرما وظیفه دارد تا این مبلغ را از حقوق کارکنان خود کسر کند و به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت نماید.

به زبان خیلی ساده ملاک تعیین مشمولیت یا عدم مشمولیت، درآمد است. یعنی دستمزد کارمند به‌همراه مزایای نقدی، غیر نقدی و سایز هزینه‌ها که کارفرمایان به کارمندان خود پرداخت می‌کنند.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 272 قانون مالياتهاي مستقيم

 

معافیت مالیاتی سال 1403 چقدر است؟

معافیت مالیاتی سال 1400 چقدر است؟ - تدبیرحساب

در سال 1403 معافیت مالیاتی حقوق برای کارکنان با درآمد تا سقف 12.000.000 تومان درنظر گرفته شده است. در اصل کارکنان هر حقوقی که داشته باشند تا سقف 12 میلیون تومان از پرداخت مافیات معاف هستند. مازاد این مبلغ در شش طبقه قرار می‌گیرد. هر طبقه دارای حقوق مالیاتی مشخصی است که حقوق بالای 12 میلیون بر اساس این طبقات مورد بررسی مالیاتی قرار می‌گیرد

جدول محاسبه مالیات حقوقو دستمزد

حقوق ماهیانه مالیات ماهانه
1 12 میلیون تومان معاف از مالیات
2 12تا 16/5 میلیون تومان 10 درصد به ازای مازاد بر 12 میلیون تومان تا 14 میلیون تومان
3 16/5تا 27 میلیون تومان 400 هزار تومان + 15 درصد مازاد بر 14 تا 23 میلیون تومان
4 27 تا 40 میلیون تومان 1 میلیون تومان و 750 هزار تومان + 20 درصد مازاد بر 23 تا 34 میلیون تومان

 

موارد معاف از مالیات حقوق

دانستید که مالیات حقوق و دستمزد چیست و بر چند قسم است. حالا در این بخش به توضیح مواردی خواهیم پرداخت که در سال 1403 معاف از مالیات حقوق و دستمزد هستند. به عبارت دیگر شما در صورت دریافت این موارد مشمول مالیات بر حقوقی نخواهید شد. موارد معاف از مالیات حقوق عبارتند از:

  • بازخرید مخصوص در زمان مرخصی
  • مبلغ مربوط‌به عائله‌مندی
  • هزینه‌های مربوط‌به فوق‌العاده ماموریت و همچنین سفر
  • پاداش و همین‌طور عیدی پایان سال
  • مابه التفاوت کمک هزینه‌ای که برای تهیه مسکن و همین‌طور تهیه خوار و بار در زمان بیماری پرداخت می‌شود
  • حق مربوط‌ به شیر
  • پاداش برای ثبت‌نام در نهضت سوادآموزی
  • حقوق مربوط‌به ضمانت کسر از صندوق
  • مزایا پایان کار (سنوات) و همچنین خسارت مربوط‌به اخراج
  • پاداش مربوط‌به افزایش تولید و بهره‌وری
حتما بخوانید: نحوه محاسبه جرایم ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

افرادی که مشمول پرداخت مالیات حقوق و دستمزد نمی‌شوند:

  • دستمزدهای پرداختی به مدیران عامل و روئسای شرکت‌ها؛
  • کارمندانی که قراردادشان برمبنای وزارت کار نمی‌باشد؛
  • برخی از پرداختی‌های مستقیم به کارمندان مانند حق مسکن، بن کارت، حق خواربار و …

عوامل تاثیرگذار بر مالیات حقوق و دستمزد:

  • تعداد افراد تحت تکلف: تعداد تحت تکلف نیز روی مالیات بر حقوق موثر است.
  • وضعیت تاهل: در اصل مجرد یا متاهل بودن فرد تاثیر بسزایی روی مالیات بر حقوق آنان دارد.

سامانه پرداخت مالیات حقوق

 

سامانه پرداخت مالیات حقوق

اگر میخواهید برای پرداخت مالیات حقوق خود اقدام کنید، میتوانید از طریق نشانی سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد وارد سامانه مربوط به آن شوید و با وارد کردن نام کاربری و رمز ورود اقدام به پرداخت مالیات حقوق خود کنید.

حالا که متوجه اهمیت مالیات حقوق شدید و با بخشی از قوانین و نکات آن نیز آشنایی پیدا کردید، باید بدانید که برای سهولت در انجام محاسبات و کارهای مربوط به پرداخت مالیات حقوق، راه حل آسان تری هم در اختیار شما قرار دارد و آن استفاده از خدمات حسابداری و مشاوره مالیاتی یک مشاور خبره و با تجربه است.

حتما بخوانید: آموزش کامل ارسال لیست مالیات حقوق

چند نکته درمورد مالیات حقوق و دستمزد سال 1403:

  • برای پرداخت مالیات لزوما داشتن مجوز ملاک نیست. یعنی چه مجوز داشته باشید و چه نداشته باشید باید تکلیف مالیات بر حقوق و دستمزد را مشخص کنید.
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و قضات دادگستری مطابق با ماده 85 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیاف حقوق معاف هستند.
  • برای هر واحد شغلی باید به‌صورت مجزا مالیات دهید. یعنی برای مثال اگر در کنار کسب‌وکار اینترنتی خود که یک سایت آموزشی است، دارای فروشگاه هستید که پوشاک می‌فروشد، برای هر کدام از آن جداگانه باید مالیات دهید.
  • هر شخص حقوقی ایرانی باید برای کلیه درآمدهایی که دارد چه در داخل ایران و چه در خارج ایران مالیات دهد.
  • هر شخص غیر ایرانی چه حقیقی باشد و چه حقوقی باید برای تمام درآمدهایی که در ایران کسب می‌کند مالیات دهد.

مشاوره مالیاتی با تدبیر حساب

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم، امیدواریم که این مقاله تا حدی به پرسش‌های شما در زمینه مالیات حقوق در سال 1403 پاسخ داده باشد.

سخن آخر آنکه تدبیر حساب با ارائه مشاوره مالیاتی توسط مشاوران خبره و متخصص که در این زمینه تجربه کافی دارند، به شما کمک می‌کند تا از پیچ و خم‌های مسیر مالیاتی گذر کنید و برای مجموعه خود بهترین‌ها را رقم بزنید. اگر به دنبال این هستید که یک استراتژی کارآمد و مفید داشته باشید یا در صورت مواجه با مسائل مالیاتی دچار سردرگمی شدید و با موانع قانونی مواجه هستید، می‌توانید از خدمات حرفه‌ای تدبیر حساب در حوزه مشاوره مالیاتی و… کمک بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *