مالیات کارت های بازرگانی

مالیات کارت های بازرگانی؛ نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

یکی از مهم‌ترین مدارکی که افراد فعال در زمینه واردات و صادرات باید به گمرک ارائه دهند، کارت بازرگانی است. در حقیقت داشتن این کارت برای انجام معاملات قانونی ضروری است. از طرفی بازرگانان می‌دانند که این کارت‌ها اعتبار مشخصی دارند و پس از پایان اعتبار، باید دوباره تمدید شوند و یکی از شروط تمدید اعتبار، نداشتن بدهی مالیاتی است. از این رو شما باید درباره مقدار مالیات کارت بازرگانی، نحوه استعلام، شرایط پرداخت و مواردی از این دست اطلاعات کاملی داشته باشید.

مالیات کارت های بازرگانی

قانون برای افرادی که در حوزه صادرات و واردات مشغول به فعالیت هستند و برای انجام فعالیت‌های مربوطه از کارت‌های بازرگانی استفاده می‌کنند، قانون پرداخت مالیات را تعریف کرده است. در واقع این کارت برای افراد مزیت‌هایی دارد و افراد باید در قبال بهره‌مندی از این مزایا، مالیات پرداخت کنند. البته توجه داشته باشید که تنها داشتن کارت بازرگانی دلیلی بر پرداخت مالیات نیست و اگر شما تنها این کارت را در اختیار دارید، مکلف به پرداخت این مبلغ نیستید.

مالیات کارت بازرگانی زمانی تعیین و دریافت می‌شود که درآمدی از طریق صادرات و واردات به فرد تعلق گرفته باشد. همچنین باید بدانید که درآمد مشمول مالیات تعیین کننده مقدار قابل پرداخت است. از طرفی این کارت به‌صورت دائم صادر نمی‌شود، بلکه دارای تاریخ اعتبار است و این موضوع ارتباط مستقیمی با پرداخت مالیات از سوی بازرگانان دارد.

اگر از تاریخ اعتبار کارت بازرگانی شما گذشته است و تصمیم به تمدید اعتبار آن دارید، باید استعلام مربوط به وضعیت پرداخت مالیات را بگیرید. اگر در استعلام ذکر شود که شما بدهی مالیاتی دارید، امکان تمدید اعتبار کارت وجود نخواهد داشت. بنابراین باید در ابتدا بدهی خود را پرداخت نمائید. همچنین معمولا طرف‌های تجاری اولین گامی که برای برقراری ارتباط انجام می‌دهند، این است که اعتبار کارت بازرگانی را چک می‌کنند. به همین دلیل نباید از اهمیت پرداخت مالیات کارت بازرگانی غافل شد.

حتما بخوانید: دادرسی مالیاتی و هر آنچه باید بدانید

 

مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

افرادی که از کارت بازرگانی استفاده می‌کنند، به طور معمول به دو دسته اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند و مقدار مالیات پرداختی برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

 

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقیقی

افراد حقیقی که دارای کارت بازرگانی هستند، طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت خود را انجام می‌دهند. نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به شکل زیر است:

  • اگر درآمد سالیانه شما تا سی میلیون ریال باشد، مالیات سالانه با نرخ 15 درصد محاسبه می‌شود.
  • به درآمد یکصد میلیون ریال سالانه نسبت به مازاد سی میلیون ریال، مالیات 20 درصد تعلق می‌گیرد.
  • درآمد دویست و پنجاه میلیون ریال، مشمول مالیات سالانه 25 درصد می‌شود.
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد، 35 درصد مالیات پرداخت خواهد شد.

 

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقوقی

میزان مالیات برای اشخاص حقوقی، همانند اشخاص حقیقی محاسبه نمی‌شود. در واقع میزان مالیات به میزان درآمد آن‌ها وابسته نخواهد بود، بلکه موظف هستند که در پایان سال، 25 درصد از سود سالانه خود را به‌عنوان مالیات بپردازند.

 

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقوقی

4 درصد مالیات علی الحساب کارت بازرگانی چیست؟

در سال 1395، اداره گمرک طی بخشنامه‌ای که صادر شد، اعلام کرد اشخاصی که کارت بازرگانی دارند، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا هستند. این مبلغ باید توسط بازرگانانی که اقدام به واردات کالا می‌کنند، پرداخت شود و معادل 4 درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی است.

دقت داشته باشید که این مبلغ باید هم توسط اشخاص حقیقی و هم توسط اشخاص حقوقی که اقدام به واردات کالا می‌کنند، پرداخت شود. همچنین اگر فرد فاقد کارت بازرگانی است یا کارت پیله وری دارد نیز باید مالیات علی الحساب 4 درصدی را پرداخت کند. البته چند مورد از این قانون مستثنی هستند که توسط سازمان گمرک معرفی شده‌اند و ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کارت‌های بازرگانی رتبه بندی شده که در رتبه طلایی یا رتبه الف هستند
  • واحدهای تولیدی که پروانه بهره‌برداری دارند
  • واردکنندگانی که خوش ‌حساب هستند و از سوی سازمان امور مالیاتی تائید می‌شوند و گواهی مفاصا حساب مالیاتی را ارائه می‌دهند.
  • کلیه دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه‌ای کشور، مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و موسسات
  • کالاهایی که همراه مسافر وارد می‌شوند و جنبه تجاری ندارند.
حتما بخوانید: نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات

 

استعلام مالیات کارت بازرگانی

اولین کاری که طرفین معامله در شروع مبادله تجاری انجام می‌دهند، استعلام مالیات کارت بازرگانی است. حال برای اینکه این کار به سادگی انجام شود، اتاق بازرگانی ایران سامانه‌ای آنلاین به آدرس الکترونیکی chambertrust.ir را راه‌اندازی کرده است و شما می‌توانید استعلام مورد نظر را آنلاین دریافت کنید.

پس از ورود به بخش استعلام اعتبار، از شما اطلاعاتی چون شماره کارت بازرگانی و شماره ملی خواسته می‌شود. درخواست این اطلاعات برای اطمینان پیدا کردن از معتبر بودن کارت بازرگانی است و پس از آن می‌توانید به سادگی استعلام مالیات را دریافت کنید.

مدت زمان اعتبار کارت‌های بازرگانی

کارت‌های بازرگانی انواع گوناگونی دارند و اعتبار هر کدام از آن‌ها به درخواست متقاضی بین یک تا پنج سال متغییر خواهد بود و پس از پایان مدت زمان اعتبار  کارت، می‌توانید آن را باطل و یا تمدید کنید. با توجه به تصمیم شما در این باره، باید اقدامات گوناگونی صورت گیرد.

تمدید کارت بازرگانی

برای تمدید کارت بازرگانی، اشخاص حقیقی و حقوقی باید مدارک لازم را ارائه دهند. این مدارک برای هر دسته از اشخاص متفاوت خواهد بود؛ برای مثال اشخاص حقیقی باید دو نسخه از فرم کارت بازرگانی، یک قطعه عکس شش در چهار، اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند شش دانگ ملک، اصل برگه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی، فیش پرداخت حق تمبر و برگه اظهارنامه عملکرد در سال‌های قبل را داشته باشند. اشخاص حقوقی نیز باید این دست از مدارک را تهیه کنند و برای تمدید کارت خود ارائه دهند.

ابطال کارت بازرگانی

گاهی اوقات نیز شرایطی پیش می‌آید که تصمیم به ابطال کارت بازرگانی می‌گیرید. در چنین موقعیتی باید فرم درخواست ابطال را پر کنید. همچنین اگر کارت شما مفقود شد یا به سرقت رفت، باید اقداماتی چون اطلاع دادن به آگاهی و نشر آگهی به منظور اطلاع رسانی را انجام دهید. همچنین مدارکی که در قسمت قبل ذکر شد را نیز به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

ابطال کارت بازرگانی

 

سخن آخر

همانطور که گفته شد کارت بازرگانی یکی از مهم‌ترین مجوزهایی است که برای فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه واردات و صادرات لازم است. از طرفی باید به مالیات کارت بازرگانی نیز توجه شود، زیرا در صورت عدم پرداخت، هنگام تمدید اعتبار کارت با مشکل مواجه خواهید شد. در خلال این مقاله سعی شد تا کمی بیشتر با مبحث مالیات کارت های بازرگانی آشنا شوید. اگر موردی در این مبحث برای شما بهم است و یا اگر سوالی در حوزه حسابداری بازرگانی دارید، مشاوران و کارشناسان شرکت حسابداری تدبیر حساب همواره آماده پاسخگویی به شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *