راهنمای معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

قانون معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان و شرایط اعمال آن

شرکت دانش بنیان شرکتی است که با برترین فناوری‌های روز راه‌حلی خلاقانه و جدید برای حل مشکلات و مسائل جامعه ارائه می‌کند. این شرکت‌ها که می‌توانند شرکت تعاونی یا خصوصی باشند، پل ارتباطی میان خلق ثروت و دانش به‌روز و تکنولوژی هستند. این شرکت‌ها راهکارهایی برای ثروت‌آفرینی از طریق فناوری یافته و آن را تجاری‌سازی می‌کنند.

شرکت‌های دانش بنیان با هم‌افزایی فناوری و ثروت به تولید محصولاتی عموماً غیرفیزیکی می‌پردازند و بر پایه علم و دانش برتر خود و با اختراع و نوآوری، به خلق ارزش در جامعه می‌پردازند. تولید فناوری‌های برتر در جامعه، تجاری‌سازی فناوری و دانش و یافته‌های علمی اصلی‌ترین فعالیت این شرکت‌ها است. یکی از حمایت‌های مالی که شرکت‌های دانش بنیان را شامل می‌شود، معافیت مالیاتی از ماده ۱۰۵ مالیات است.

اما نحوه درخواست معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان چگونه است؟ به طور کلی ابتدا لازم است پس از تائید دانش بنیان بودن شرکت، اظهارنامه‌ای برای درخواست معافیت مالیاتی، تنظیم و ثبت گردد و پس از تائید آن، مراحل قانونی معافیت از مالیات به جریان بیافتد.

«شما می‌توانید در صورت نیاز به حل مسائل مالیاتی خود از خدمات مشاوره مالیاتی تدبیر حساب استفاده کنید»

انواع شرکت‌های دانش بنیان

به طور کلی دو نوع شرکت دانش بنیان وجود دارد، شرکت دانش بنیان نوپا و شرکت دانش بنیان تولیدی. هر یک از این دو گروه نیز خود دارای نوع یک و نوع دو هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

1- شرکت دانش بنیان نوپا

شرکتی است که تا کنون اظهارنامه مالیاتی نداشته است و یا در معرفی خود مدل درآمدی عملیاتی ندارد. این شرکت‌ها در آغاز راه خود هستند و کسب‌وکارها و محصولات آن‌ها هنوز به درآمدزایی نرسیده است. این در حالی است که شرکت دانش بنیان تولیدی در آخرین اظهارنامه خود مدل درآمدی مشخص و عملیاتی دارد. به بیان دیگر تفاوت این دو نوع شرکت، در سطح محصولات آن‌ها است.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۱ شرکتی است که اظهارنامه مالیاتی ندارد یا در یک سال گذشته درآمدی حاصل از محصولات خود به صورت عملیاتی نداشته و محصولات این شرکت در فاز تست و آزمایشگاهی است. اگر این کالا و خدمات و محصولات در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح ۱ قرار گیرد، این شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان سطح ۱ تائید می‌شود و اگر محصول در فهرست نوع ۲ قرار گیرد به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۲ تائید می‌شود.

2- شرکت دانش بنیان تولیدی

اگر شرکتی ۵۰ درصد از درآمد عملیاتی یک سال گذشته اظهار شده در اظهارنامه مالیاتی را ناشی از محصول و خدمات خود عنوان کند، در نوع ۱ قرار می‌گیرد؛ و در صورتی که معیارهای نوع ۲ را دارا باشد شرکت دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی) نام می‌گیرد. با تائید هر کدام از این مدل‌ها، این شرکت‌ها می‌توانند از معافیت مالیاتی قانونی خود استفاده کنند.

حتما بخوانید: معافیت مالیاتی چیست

 

انواع شرکت‌های دانش بنیان و تسهیلات آن‌ها - تدبیرحساب

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

طبق قانون (آیین‌نامه) حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ماده ۳ تمامی این شرکت‌ها از مالیات معاف هستند. مالیات این سازمان‌ها به دلیل قانون حمایت دولتی شامل معافیت بیمه و مالیات می‌شود. همچنین در ماده دیگر این قانون (آیین‌نامه) درآمدهای ناشی از فعالیت تحقیق و توسعه محصول و تجاری‌سازی نیز تا مدت ۱۵ سال از معافیت برخوردار است.

1- معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری

مالیات شرکت های دانش بنیان که داخل پارک علم و فناوری مستقر هستند با برخی از شرکت‌ها که خارج از پارک فعالیت ‌می‌کنند، تفاوت‌هایی دارد. شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری و معافیت مالیاتی آن‌ها به دلیل حمایت از این نوع شرکت‌ها و تقویت همکاری بین‌المللی مابین شرکت‌های دانش بنیان شامل معافیت مالیاتی صادرات کالا و خدمات نیز می‌شود. در بخش گمرک، ‌ارزش‌افزوده و مبادلات کالا بین فعالان سازمان‌های دانش بنیان داخلی (داخل پارک علم و فناوری)‌ نیز حمایت‌های ویژه‌ای شامل این نوع از شرکت‌ها می‌شود.

مالیات این نوع سازمان‌ها بر اساس قانون حمایت از این شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ماده ۲۸ آن شامل معافیت ارزش‌افزوده کالا و خدماتی که به خارج از ایران صادر می‌شود، معافیت مالیاتی گمرک محصولات و خدمات و معافیت از مالیات مبادله میان این شرکت‌ها می‌شود.

حتما بخوانید: آشنایی با ترازنامه یا صورت وضعیت مالی

 

2- معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان خارج پارک علم و فناوری

شرکت‌های دانش بنیان خارج از پارک علم و فناوری زمانی از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند که کار گروه ارزیابی کالا و خدمات این شرکت‌ها را تائید کند. درصورتی‌که این شرکت‌ها درخواست پذیرش خود به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک و یا شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک را در سامانه دانش بنیان به آدرس reg.daneshbonyan.ir ثبت کنند و در کارگروه ارزیابی تائید شوند، از مزایای معافیت شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند و بدون تائید کارگروه نمی‌توانند از این حمایت‌های قانونی برخوردار باشند. این معافیت مالیاتی تنها شامل معافیت از مالیات بر روی درآمدهای ناشی از اقدامات و فعالیت‌های بنیانی یعنی تجاری‌سازی اختراع و نوآوری و فناوری و یا خلق ارزش‌افزوده با استفاده از فناوری روز است.

 

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان خارج پارک علم و فناوری - تدبیرحساب

سخن آخر

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان تا 15 سال با توجه به نوع کالا و خدمات این شرکت‌ها انجام می‌شود. در صورتی که شرکتی بتواند ثابت کند که محصولات و خدماتی فناورانه و نوآورانه دارد و پیوندی میان اقتصاد و دانش برقرار کرده است، شامل معافیت مالیاتی خواهد شد. مالیات شرکت‌های دانش بنیان با توجه به نوع این شرکت‌ها تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد ولی در همه انواع شرکت دانش بنیان، معافیت مالیاتی وجود دارد. اگر شما صاحب کسب و کاری در این حوزه هستید و یا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معافیت‌های مالیاتی آن می‌باشید، کارشناسان و متخصصین تدبیر حساب همواره آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *