ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم و تفسیر تبصره های آن

ماده 186 قانون مالیات های مستقیم درباره‌ی تجدید یا تمدید کارت بازرگانی است و بر اساس این ماده، افراد حقیقی و حقوقی برای تمدید کارت بازرگانی خود، باید گواهینامه‌ای مبنی بر پرداخت منظم مالیات را از اداره امور مالیاتی تقدیم مراجع صادر کننده کنند. تمام صادرکنندگان و واردکنندگان کالا، باید دارای مجوزی برای ورود و خروج کالا باشند؛ اسم این مجوز کارت بازرگانی است. قوانین گمرکی کشور، تمام افراد حقوقی و حقیقی را تنها در صورتی مجاز به واردات و صادرات می‌داند که دارای کارت بازرگانی باشند و در موعد مقرر آن را تمدید کنند.

جالب است بدانید اگر هنگام تمدید کارت بازرگانی مسئول مربوطه این ماده را اجرایی نکند، برای پرداخت مالیات‌های پرداخت شده باید با فرد خاطی شریک شود. به عبارت دیگر عدم اجرای صحیح قانون می‌تواند برای مامور خاطی هم مجازات به همراه داشته باشد. در این مقاله کمی بیشتر با این ماده قانونی و جزئیات مربوط به آن آشنا خواهیم شد.

 

تفسیر تبصره‌های ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

به موجب این بند، تمام افراد حقیقی و حقوقی در صورتی که قصد داشته باشند از بانک‌ها و موسسات مالی تسهیلات دریافت کنند، باید گواهی تایید پرداخت مالیات‌ها و یا گواهی «ترتیب مالیات پرداختی قطعی شده» را دریافت کنند. علاوه بر یکی از این دو گواهی، اداره امور مالیاتی باید گواهی کند که یک نسخه‌ از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها را دریافت کرده است. ضابطه‌های مربوط به اجرای صحیح این دستورالعمل‌ها را بانک مرکزی با همکاری اداره امور مالیاتی ابلاغ می‌کند و همه‌ی تجار باید نسبت به اجرای آن تمکین کنند.

تبصره 2 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

این تبصره در واقع برای دادن حدود خاصی از اختیارات به سازمان امور مالیاتی است. بر این اساس سازمان مربوطه می‌تواند یک در هزار درآمد مشمول مالیات تجار را دریافت کرده و در حساب مخصوصی مربوط به خزانه نگهداری کند. این بودجه به این منظور در نظر گرفته می‌شود تا تشکل‌های صنفی و مجامع حرفه‌ای نیز از مالیات‌های دریافتی سهمی داشته باشند. جالب است بدانید این مبلغ مشمول مالیات نمی‌شود و مقررات مختلف در قبال آن اجرا نخواهد شد.

حتما بخوانید: موضوع تبصره 7 ماده 105 مالیاتهای مستقیم چیست؟

 

تبصره 3 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

این بند، سازمان امور مالیاتی را موظف کرده است تا اسامی مدیران موسساتی را که بدهی مالیاتی دارند، منتشر و اعلام کند. این تبصره شامل بدهکاران انواع مالیات (مستقیم و ارزش افزوده) می‌شود و نوع مالیات پرداختی اثری در اجرای این تبصره ندارد.

همچنین این سازمان بر اساس همین تبصره موظف است اسامی افرادی که اسناد و صورت حساب‌هایی را بر اساس معاملات غیر واقعی و صوری جعل کرده‌اند، به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اعلام کند. اداره‌ی ثبت شرکت‌ها نیز موظف است ثبت عضویت این افراد در هیات مدیره‌ی شرکت‌ها را کنترل کند. بر این اساس افراد بدهکار و خاطی فقط در صورتی می‌توانند به عضویت هیات مدیره درآیند که وضعیت خود را مشخص کرده و از سازمان امور مالیاتی کشور مفاصا حساب مالیاتی اخذ کنند.

موارد مربوط به تبصره‌ی سوم به همین جا محدود نمی‌شود و اداره‌ی ثبت شرکت‌ها موظف شده است تا بر اساس آن از ثبت شرکت به نام افراد خاطی جلوگیری کرده و عضویت آن‌ها در هیات مدیره‌ی شرکت‌ها را سه سال تعلیق کند.

تبصره 4 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس تبصره 4، سازمان امور مالیاتی موظف است اسامی اشخاص حقوقی را که در پنج سال گذشته فاقد فعالیت بوده‌اند، به اطلاع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برسانند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز موظف است هر گونه فعالیت این افراد را فقط در شرایطی مجاز کند که مفاصا حساب آن‌ها با سازمان امور مالیاتی اخذ شود.

حتما بخوانید: با ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم آشنا شوید!

 

تفسیر تبصره های ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم

ضوابط اجرایی ماده 186 قانون مالیات ها

قانون مالیات‌های مستقیم برای تبصره‌ی اول ماده 186 ضوابط اجرایی مختلفی در نظر گرفته است. در بند سوم ضوابط اجرایی این تبصره، اداره‌ی امور مالیاتی موظف شده است تا قبل از استعلام از بانک‌ها و موسسات مالی، از ارائه‌ی هر گونه خدمات به متقاضی جلوگیری کند.

گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

قانون مالیاتی کشور برای آنکه فرآیند صدور گواهی سریع‌تر اتفاق بیفتد، ادارات کل امور مالیاتی کشور و تمام دستگاه‌هایی را که زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند، موظف کرده است تا زیرساخت‌های استعلام آنلاین از طریق سامانه‌های الکترونیکی را فعال کند. بر همین اساس کسانی که پرونده‌ی مالیاتی ندارند و می‌خواهند گواهی مربوطه را دریافت کنند، باید با مراجعه به سامانه سازمان مالیاتی، پرونده‌ی مالیاتی تشکیل دهند.

همچنین افرادی که متقاضی کارت بازرگانی هستند اما به معنای کامل آن بازرگان نیستند، باید اطلاعات مربوط به خود را در سامانه به روزرسانی کرده و عنوان شغلی خود را به بازرگان تغییر دهند.

جالب است بدانید قانون مالیات‌های مستقیم حتی برای عدم مراجعه‌ی حضوری متقاضیان نیز شرایطی را در نظر گرفته است. بر همین اساس برای آنکه مودیان به منظور پرداخت حق تمبر، به صورت حضوری به ادارات مربوطه مراجعه نکنند، حساب‌هایی را برای انجام این کار تعریف کرده که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

همچنین قانون مربوطه، ارائه‌ی گواهی را به صورت دستی فقط در شرایطی مجاز می‌داند که شرایط خاصی به وجود آمده باشد. البته باید هنگام صدور گواهی دستی، دلایل کافی برای انجام این کار وجود داشته باشد و این موارد گزارش شوند.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 147 قانون مالیاتهای مستقیم

 

گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

سخن آخر

همانطور که خواندید، تمام تجار و افرادی که به هر نوع در فرآیند واردات و صادرات نقش دارند، باید گواهینامه‌ای را تهیه کنند که مشخص شود مالیات‌هایشان را به صورت منظم پرداخت کرده‌اند. ماده 186 قانون مالیات، چهار تبصره دارد که رعایت آن‌ها در جریان صدور گواهی مالیاتی الزامی است. علاوه بر این‌ها، ضوابط اجرایی تعریف شده برای صدور گواهی باید از سوی کارکنان ادارات امور مالیاتی رعایت شود و در صورت وقوع شرایطی خاص، دلایل عدم انجام ضوابط اجرایی به روشنی گزارش داده شود.

اگر در زمینه تجارت مشغول به فعالیت اقتصادی هستید و یا مایلید که بیشتر با قوانین و مقررات این حوزه آشنا شوید، مشاوران و کارشناسان موسسه حسابداری تدبیر حساب همواره آماده مشاوره و پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

حتما بخوانید: موضوع ماده 86 قانون مالیات های مستقیم چیست؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *