ماده 131 قانون مالیات های مستقیم

ماده 131 قانون مالیات های مستقیم (نحوه محاسبه و معافیت)

در نظام اقتصادی هر کشور قوانین بسیار زیادی وجود دارد که باعث ایجاد نظم در آن جامعه می‌شود. از جمله مهم‌ترین قوانین می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات را می‌توان یک نوع پرداخت الزامی تعریف کرد که به موارد متفاوتی تعلق می‌گیرد. در واقع مردم وظیفه دارند مالیات برای استفاده از امکانات و توانمندی‌های یک کشور پرداخت کنند تا از این مبلغ در راستای توسعه و پیشرفت و سایر هزینه‌های آن جامعه استفاده شود.

همچنین می‌توان گفت مالیات سهم دولت از فعالیت‌های اقتصادی است که در آن کشور انجام می‌شود تا بتواند هزینه خدمات و امکاناتی که برای شهروندان خود ایجاد می‌کند را بپردازد. در این مطلب می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین قوانین مالیاتی یعنی ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم چیست؟

یکی از مهم‌ترین قوانین مالیاتی در داخل از کشور، ماده 131 قانون مالیات است. بر طبق این قانون، مالیات افراد بر اساس درآمد آن‌هاست و به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. از این ماده در محاسبه مالیات بر اجاره و مالیات اتفاقی استفاده می‌شود. همان‌طور که روشن است این ماده از اهمیت خاصی در قوانین مالیاتی برخوردار است و در نتیجه می‌خواهیم در ادامه مطلب به شرح این ماده و نکات مهم پیرامون آن بپردازیم.

حتما بخوانید: آموزش ارسال لیست مالیات حقوق

 

نحوه محاسبه ماده 131 قانون مالیات مستقیم

نحوه محاسبه ماده 131 قانون مالیات مستقیم

یک نظام مالی کارآمد باید بیشترین نفع را به جامعه و کشور برساند. این به معنی است که دولت باید تمام آنچه به عنوان مالیات دریافت می‌کند را برای پروژه‌های مردمی سرمایه گذاری کند. همچنین در یک نظام مالیاتی کارآمد باید نرخ مالیات به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که مالیات پرداختی متناسب با حقوق افراد باشد. این بدان معنی است که افراد ثروتمند باید مالیات بیشتری نسبت به سایر افراد بپردازند.

ماده 131، طبق طبقه بندی زیر و بر اساس میزان درآمد، نرخ مالیات را مشخص کرده است:

  • درآمد تا نرخ پانصد میلیون ریال یا معادل 50,000,000 تومان به ازای هر سال مشمول پرداخت 15% مالیات خواهد بود.
  • درآمد از نرخ پانصد میلیون ریال یا معادل 50,000,000 تومان تا درآمد یک میلیارد ریال به ازای هر سال  مشمول پرداخت 20% مالیات خواهد بود.
  • درآمد بیش از یک میلیارد ریال به ازای هر سال مشمول پرداخت 25% مالیات خواهد بود.

 

جدول ماده 131 مالیات حقوق

حداقل درآمد حداکثر درآمد نرخ ماده 131 حداکثر مالیات پرداختی
0 500,000,000 15% 75,000,000
500,000,000 1,000,000,000 20% 100,000,000
1,000,000,000 به بالا 25% به بالا

 

نکته: لازم به ذکر است که درآمد در ماده 131 باید بر حسب سال محاسبه شود. اشتباهی که برخی از حسابداران در این خصوص مرتکب می‌شوند استفاده از درآمد ماهانه به جای درآمد سالیانه است. چنین اشتباهی می‌تواند باعث مشکلات بسیار جدی برای اشخاص شود. از جمله این مشکلات می‌توان به اتهام به کتمان درآمد اشاره کرد.

 

کاربرد جدول 131 قانون مالیات‌های مستقیم

از جدول 131 قانون مالیات‌های مستقیم و نرخ‌های ذکر شده در آن جهت موارد زیر استفاده می‌شود:

  • محاسبه میزان مالیات اعمال شده برای اشخاص حقیقی (طبق ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم)
  • محاسبه میزان مالیات اعمال شده برای اجاره املاک اشخاص حقیقی ( موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم)
  • محاسبه میزان مالیات اعمال شده برای درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع ماده 119 قانون مالیات‌های مستقیم)

لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی نیز با استفاده از جدول بالا و طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود. مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی نیز با نرخ‌های مقرر در ماده 131 ق.م.م محاسبه می‌گردد. (چنانچه تمایل دارید درباره شیوه محاسبه مالیات فروش ملک بدانید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند)

 

تبصره قانون مالیات‌های مستقیم

در تبصره این ماده ذکر شده است که در ازای افزایش درآمد به میزان ده درصد نسبت به سال گذشته، از میزان مالیات به اندازه یک واحد درصد تا پنج واحد درصد کاسته می‌شود و این نرخ دچار تخفیف خواهد شد. لازم به ذکر است که حداکثر میزان این تخفیف پنج درصد خواهد بود.

در ادامه این تبصره شروط برخورداری از این تخفیف نیز ذکر شده است. طبق این تبصره تنها به شرطی می‌توان از این تخفیف بهره‌مند شد که بدهی مالیاتی سال قبل تسویه شود و اظهار نامه مالیاتی نیز در مهلت مقرر شده به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود.

حتما بخوانید: با ماده 137 قانون مالیاتهای مستقیم آشنا شوید!

 

شرایط معافیت از قانون ماده 131 قانون مالیات مستقیم

ماده 101 قانون مالیات مستقیم معافیت از مالیات را برای تمامی اشخاص حقیقی مشخص کرده است. در واقع مبنای این قانون میزان درآمد تا سقف خاصی است. در صورتی که درآمد سالیانه فرد کمتر از سقف مشخص شده باشد از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

قانون و سقف ذکر شده برای اشخاص حقیقی و در واقع صاحبان مشاغل و همچنین درآمد اجاره صدق می‌کند. در هنگام استفاده از این معافیت مالیاتی الزامی است که به دو نکته توجه شود:

  1. معافیت مالیاتی ذکر شده تنها برای اشخاص حقیقی که صاحبان مشاغل هستند اعمال می‌شود و برای حقوق بگیران اجرایی نخواهد شد.
  2. سقف این معافیت هر سال توسط قانون بودجه مشخص و اعلام می‌شود. به طور معمول سقف این معافیت از سقف مالیات بر در آمد حقوق کمتر خواهد بود.

نرخ معافیت از ماده 131 در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب برابر با 28 میلیون تومان و 36 میلیون تومان اعلام شده است.

 

جدیدترین اصلاحیه ماده 131

بر طبق جدیدترین اصلاحیه این ماده ذکر شده است که موارد زیر مشمول پرداخت مالیات نخواهند بود:

  1. موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها
  2. ارگان‌هایی که بودجه آنها توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.
  3. شهرداری‌ها

اصلاحیه ماده 131 قانون مالیات مستقیم

حتما بخوانید: شرایط معافیت بند 10 ماده 91

جمع بندی

در این مطلب به شرح ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم پرداختیم و نرخ‌های مصوب شده توسط این قانون را ذکر کردیم. همچنین تبصره‌های مربوط به این ماده را نیز شرح دادیم. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات خوبی در خصوص مالیات و از جمله ماده 131 کسب کرده باشید. اگر مایل هستید در رابطه با مالیات حقوق و دستمزد اطلاعات بیشتری داشته باشید، مشاوران تدبیر حساب آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *