حسابداری شرکت خدماتی چیست

مراحل و نحوه حسابداری شرکت خدماتی چگونه است؟

هنگامی که بحث حسابداری به میان می‌آید، ممکن است اکثر افراد حساب دخل و خرج یک شرکت، مؤسسه یا کسب و کار به ذهنشان خطور کند. بهتر است بدانید که اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز دارند تا در سطوح مختلف حسابداری را در اختیار امور مالی خود داشته باشند. مهم‌ترین مسئله در حسابداری هر شرکت، بخش مالیات آن است که قوانین سفت و سختی را هم شامل می‌شود. چه بسیار شرکت‌هایی که به علت ناآگاهی از این قوانین مالیاتی و بررسی نادرست حسابداری، جریمه‌های کلان به اداره مالیات پرداخت کرده‌اند.

پس اهمیت حسابداری شرکت‌های خدماتی و سایر شرکت‌های موجود فقط بررسی هزینه‌ها برای خود شرکت نیست. اگر صاحب یک شرکت خدماتی هستید یا می‌خواهید در بخش حسابداری این شرکت‌ها فعالیت کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی مهم در مورد حسابداری شرکت‌های خدماتی را بررسی کنیم.

حسابداری شرکت خدماتی چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که شرکت‌های خدماتی به چه شرکت‌هایی گفته می‌شوند. احتمالاً بارها نام شرکت هی خدماتی را شنیده‌اید و یا از خدماتی که ارائه می‌دهند بهره برده‌اید. به طور کلی هر شرکتی که خدماتی را به عموم جامعه یا بخش خاصی از آن ارائه دهد، جزو شرکت‌های خدماتی است. این شرکت‌ها خدمات خود را به فروش می‌رسانند و از فروش محصولات در آن‌ها خبری نیست.

مؤسسات خدماتی در چندین حوزه یا یک حوزه خاص می‌توانند فعالیت کنند. برخی از رایج‌ترین شرکت‌های خدماتی شامل موارد زیر هستند:

1.    شرکت‌های خدمات نظافتی

یکی از مؤسسات خدماتی که مشتریان زیادی هم دارند، شرکت‌های خدماتی نظافتی هستند که برای نظافت منزل، شرکت‌ها، حرم‌های ائمه، مسجد، آشپزخانه‌های صنعتی و … از آن‌ها بهره می‌برند. در این شرکت‌ها حتی خدماتی مانند ارتفاع کاری، نماشویی، سنگ‌سابی و مواردی از این قبیل که نیازمند تخصص هستند هم ارائه می‌شود.

2.    شرکت‌های خدمات پرستاری

شرکت‌هایی که خدماتی مانند نگهداری از سالمند، نگهداری از کودک، خدمات درمانی در منزل و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. در این شرکت‌های خدماتی، نحوه خدمات‌دهی و بیمار یا سالم بودن سالمند و کودک بر روی هزینه نیروی مراقبتی و پرستار مؤثر است.

3.    شرکت خدمات تأسیساتی

برخی از شرکت‌ها نیز خدماتی در زمینه تعمیرات دستگاه‌ها، سرویس‌دهی تأسیسات برقی و گازی، بنایی، نوسازی، پشتیبانی کامپیوتر و سانترال و … انجام می‌دهند. تکنسین‌هایی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند تجربه کاری بالایی دارند و آموزش‌های لازم هم به آن‌ها داده می‌شود. بدین صورت از نظر مهارت، می‌توان روی کار آن‌ها حساب کرد.

4.    سایر شرکت‌های خدماتی

علاوه بر مواردی که گفته شد، برخی شرکت‌های دیگر هم در سال‌های اخیر شروع به فعالیت کرده‌اند. دیگر شرکت‌های خدماتی را می‌توان شامل خدمات مبل‌شویی، باغبانی و طراحی فضای سبز، خدمات جابجایی اثاثیه و اسباب‌کشی، خدمات تشریفات و پذیرایی و … دانست.

نکته‌ای که در مورد این شرکت‌ها وجود دارد، وسعت فعالیت آنهاست و همین‌طور بر اساس هزینه خدمات، باید حقوق تکنسین‌ها که گاهی اوقات فصلی هستند و همین‌طور مالیات مربوط به شرکت را پرداخت کنند. از این رو حسابداری شرکت‌های خدماتی کاری حرفه‌ای است که نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد.

حتما بخوانید: حسابداری تولیدی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

 

حسابداری شرکت های خدماتی

چرخه حسابداری در شرکت‌های خدماتی

شرکت‌های مختلف بر اساس فعالیتی که دارند، چرخه حسابداری متفاوتی هم دارند. در حسابداری شرکت‌های خدماتی نیز چرخه مشخصی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. جمع‌آوری اسناد و مدارک مثبته: شامل فاکتور فیش و رسیدهای پرداخت، رسیدهای خدمات، ساعات کار و…
  2. تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک مثبته: مطابقت دادن سند با خدمات
  3. سند حسابداری: ثبت اسناد در نرم‌افزارهای حسابداری
  4. دفتر روزنامه: از روی سند حسابداری ثبت می‌شود. خلاصه ماهانه اسناد در دفاتر قانونی حسابداری است.
  5. دفتر کل: مانده هر حساب در دفتر کل به صورت ریز هر حساب گنجانده می‌شود. حداقل مانده ماهیانه هم ثبت می‌شود.
  6. دفتر معین: حساب‌های ریز به صورت جز در دفتر معین وارد می‌شوند. بر اساس نیاز شرکت‌ها است و اجباری نیست.
  7. مانده گیری از حساب‌های دفتر کل: در پایان سال مالی انجام می‌شود.
  8. تراز آزمایشی: کلیه حساب‌ها به صورت دو ستونی در این دفتر آورده می‌شود.
  9. اصلاح حساب‌ها: اصلاحاتی مانند استهلاک دارایی‌های ثابت، مطالبات مشکوک‌الوصول، هزینه‌های اجاره و…
  10. تراز آزمایشی اصلاح شده: تراز اصلاحی پس از اصلاح حساب‌ها
  11. صورت سود و زیان: حاصل و نتیجه فعالیت هر شرکت. حسابداری شرکت‌های خدماتی این کار را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.
  12. صورت سرمایه: سرمایه اولیه، سرمایه‌گذاری‌های مجدد و در نهایت میزان سرمایه
  13. ترازنامه: حسابداری شرکت‌های خدماتی در این بخش باید سرمایه و بدهی‌ها را نشان دهد که با هم تراز باشند.
  14. بستن حساب‌های موقت
  15. تراز اختتامی: صورت‌حساب تراز اختتامی قبل از بستن حساب‌های دائم
  16. بستن حساب‌های دائم: شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه‌ها
  17. تراز افتتاحی در سال مالی جدید: لیست حساب‌های دائم در سال جدید
  18. افتتاح حساب دائمی در سال مالی جدید: دارایی، بدهی و سرمایه با حساب تراز افتتاحی

شاید این چرخه در بسیاری از بخش‌های خود برایتان نامفهوم باشد. به همین علت خدمات حسابداری شرکت‌های خدماتی کار را برایتان راحت کرده است. (چنانچه تمایل دارید بدانید که فاکتور رسمی چیست و چه مزایایی دارد، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

 

صورت‌های مالی مربوط به شرکت‌های خدماتی

ابتدایی‌ترین صورت‌های سود در شرکت‌های خدماتی وجود دارد. سود و زیان در این شرکت‌ها تجزیه و تحلیل درآمد و هزینه‌ها است و بخش کالاهای فروخته شده در این شرکت‌ها وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت که صورت‌های مالی که در حسابداری شرکت‌های خدماتی در نظر گرفته می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت وضعیت مالی یا ترازنامه
  • صورت جریان‌های نقدی
حتما بخوانید: حسابداری انبار شرکت های تولیدی چگونه انجام می‌شود؟

 

کدینگ حسابداری خدماتی

حسابداری شرکت‌هایی که به صورت خدماتی فعالیت می‌کنند، بخش کدینگ حسابداری را هم شامل می‌شود. در اصل کدینگ حسابداری، به گونه‌ای دسته‌بندی حساب‌ها را در حسابداری شامل می‌شود. این کار به صورت‌های مختلف انجام می‌گیرد. دسترسی به گزارش‌ها توسط حسابدار، با کدینگ راحت‌تر می‌شود؛ زیرا امور مالی به طور کامل در این بخش با فرمت‌های خاص استانداردسازی شده است.

این کار با نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته انجام می‌شود تا بتوان گزارش‌های مالی را با جزئیات دقیق به حسابداران ارائه داد. استفاده از کدینگ حسابداری باعث می‌شود تا عملیات‌های مالی استاندارد و یکپارچه شوند. در حسابداری پیشرفته و حرفه‌ای، این کار به صورت اصولی و استاندارد و به کمک بهترین نرم‌افزارها انجام می‌گیرد. در این صورت برای فرم‌های مربوط به مالیات یا اظهارنامه مالیاتی هم وقت زیادی از حسابداران گرفته نمی‌شود.

کدینگ حسابداری خدماتی

ثبت‌های شرکت خدماتی

شرکت‌های خدماتی بدون نیاز به فروش محصول و با ارائه خدمات مختلف مورد نیاز جامعه هدف خود، فعالیت می‌کنند. با توجه به این که نیاز به تخصص خاصی برای بسیاری از این شرکت‌ها نیست، همچنین هزینه کمتری نسبت به شرکت‌های تولیدی یا بازرگانی نیاز دارند، طرفداران زیادی برای ثبت این شرکت‌ها می‌بینیم. با این حال حسابداری شرکت‌های مخابراتی با توجه به حوزه فعالیت آن‌ها گسترده است و نیازمند جزئیات زیادی است. (چنانچه قصد آشنایی با بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی را دارید، این مقاله را مطالعه کنید)

مواردی که باید در این شرکت‌ها ثبت شود موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • فعالیت‌های انجام شده در شرکت
  • عقد قرارداد بین کارفرما و کارگر
  • قراردادهای نیروها و تکنسین‌ها
  • معاملات خرید محصولات و کالاهای مورد نیاز
  • دریافت وجه خدمات در آینده
  • سرمایه‌گذاری‌های انجام شده
  • خدمات ارائه شده به مراجعین
  • خدمات نقد و نسیه
  • برداشت صاحبان شرکت
  • هزینه‌های جاری شرکت

گزارش‌های مورد نیاز در شرکت‌های خدماتی

در شرکت‌های خدماتی، گزارش‌های زیادی ممکن است در طول روز، هفته، ماه و سال ثبت شوند. حسابداری شرکت‌های خدماتی این بخش را هم شامل می‌شود و گزارش‌های مربوط به هر بخش را هم ثبت می‌کند. این گزارش‌ها در مواقعی که ثبت اظهارنامه برای مالیات انجام می‌گیرد هم معمولاً به درد می‌خورند.

گزارش‌هایی مانند:

  • ورود و خروج پول
  • سرمایه‌گذاری در بخشی خاص
  • پرداختی‌های خسارت احتمالی
  • ورود یا خروج نیروی جدید و دلیل خروج نیروها از شرکت
  • قراردادهای بسته شده با مراکز و مشتریان
  • میزان پیش‌پرداخت و نسیه در صورت وجود

همگی جزو گزارشاتی هستند که یک حسابدار حرفه‌ای در کار خود به آن‌ها می‌پردازد تا در مواقع لزوم به آن‌ها رجوع کند.

حتما بخوانید: دفاع مالیاتی چیست

 

جمع بندی

حسابداری شرکت‌های خدماتی با توجه به حوزه فعالیتی آن‌ها گاهی اوقات بسیار سخت‌تر از یک شرکت بازرگانی یا تولیدی است. از این رو باید این فعالیت را به افراد حرفه‌ای بسپارید. از طرفی حسابداری یک شرکت فقط در زمینه هزینه‌ها و سود و زیان‌های شرکت اهمیت ندارد، بلکه در مورد مالیات و پرداخت آن هم باید به طور کامل توضیحات و فرم‌ها ارائه شود. حسابداری شرکت‌های خدماتی این مهم را هم بر عهده دارند.

اگر خودتان به عنوان صاحب شرکت خدماتی در این زمینه اطلاعاتی ندارید و می‌خواهید کار را به کاردان بسپارید، بهتر است از خدمات بهترین شرکت‌های حسابداری بهره ببرید تا اطمینان حاصل کنید که همه بخش‌های شرکت و همچنین صورت‌های مالی کاملاً اصولی و استاندارد پیش خواهند رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *