دفاع مالیاتی چیست

دفاع مالیاتی چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

دولت‌ها از روش‌های مختلفی برای تامین بودجه استفاده می‌کنند. یکی از منابع پایدار درآمد دولت‌ها در دنیای امروز اخذ مالیات است. بر اساس متن قانون 237 مالیات‌های مستقیم، تشخیص میزان عوارض مالی پرداخت شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی باید بر اساس اطلاعات دقیق انجام شود. با این حال، ممکن است برخی مودیان مدعی عدم رعایت قانون در محاسبات مالی باشند.

در چنین مواردی اشخاص می‌توانند اعتراضات خود را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کنند. طبق قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی فرصت دارند که در دوره 30 روزه پس از ابلاغ برگ تشخیص فرایند دفاع مالیاتی را انجام دهند. چنانچه در این زمینه نیاز به دریافت خدمات مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب می‌توانند شما را راهنمایی کنند!

دفاع مالیاتی چیست؟

فرایند دفاع شامل تمام مراحل مشاوره و پیگیری امور مالی از طریق تنظیم لوایح مربوطه با استناد به قوانین سازمان مالیات کشور است. برای اینکه فرایند دفاع به‌درستی انجام شود آگاهی از بندها، تبصره‌ها و ماده‌های قانون کشور الزامی است. پیچیدگی‌های مسیر محاسبه مالیات ضرورت آگاهی و تسلط کارشناسان و بازرسان به قوانین را بیشتر می‌کند.

علاوه بر کارشناسان و بازرسان سازمان، مودیان برای کاهش احتمال ضرر مالی باید به قوانین کشور و نحوه محاسبه عوارض الی محصولات و خدمات آشنا باشند. یکی از مهم‌ترین مواردی که مودیان از آن آگاه هستند این است که قانون به آنها اجازه می‌دهد در صورت اعتراض به میزان مالیات تعیین شده، اعتراض خود را مطرح و پیگیری کنند. سعی می‌کنیم در ادامه مسیر پیگیری قانونی اعتراضات مالی را توضیح دهیم.

طبق قوانین کشور هر فرد حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات باید اظهارنامه را تنظیم و تسلیم کند. بر اساس مفاد قانون سازمان می‌تواند اظهارنامه‌ها را تنها با استناد به اظهارات مودی بدون بررسی و رسیدگی قبول کند. تنها برخی از اظهارنامه‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شده و بررسی می‌شوند. اگر شخصی به میزان عوارض تعیین شده بر درآمد سالانه خود اعتراض داشته باشد می‌تواند در دوره‌ای 30 روزه پس از ابلاغ برگ تشخیص، اعتراض خود را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد.

دفاع در حقیقت فرصتی مناسب برای احقاق حق مالی افراد یا سازمان‌ها است. این فرصت در صورتی موثر است که فرد به تمام قوانین آشنا باشد. عدم آگاهی و تسلط به قوانین در پروسه دفاع مالیاتی نه‌تنها در حل مشکل موثر نیست، بلکه می‌تواند آسیب بیشتری به شخص یا سازمان وارد کند. اگر برای حل مشکل مالی خود ناچار به ارائه شکایت و اعتراض به سازمان‌های مربوطه هستید، قبل از ارائه اعتراض حتما از خدمات مشاوره استفاده کنید.

 

دفاع مالیاتی چگونه انجام می‌شود؟

برای آشنایی با نحوه دفاع مالیاتی باید بدانید پس از تعیین عوارض مالی از سوی سازمان مالیات، در صورتی که میزان مالیات بیشتر از مقدار مورد انتظار باشد، مودی می‌تواند از خود دفاع کند. مهم‌ترین عامل در دفاع آگاهی و تسلط به قوانین، بندها، تبصره‌ها و ماده‌های آن است. برای اینکه دفاع با موفقیت انجام شود باید با اصول لایحه‌نویسی آشنا باشید. سعی کنید نامه اعتراض را با لحنی رسمی و مودبانه بنویسید. در نهایت، باید از لوایح و تبصره‌های مناسب استفاده کنید.

امروزه، قوانین سختگیرانه‌ای برای تعیین عوارض مالی حاصل از درآمد تعیین شده است. علاوه بر این، برای افرادی که از پرداخت این عوارض خودداری می‌کنند، جریمه‌ها و مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است. با توجه به رقابت شدید در بازار تجاری، تحمیل هزینه‌های مالی اضافی به شرکت می‌تواند در مسیر موفقیت تجاری اشخاص یا سازمان‌ها اختلال ایجاد کند. این اختلال ممکن است منجر به انحلال شرکت‌ها یا ورشکستگی مالی شود.

بهتر است روند ثبت اسناد مالی را با کمک حسابداری مجرب انجام دهید. این روش کمک می‌کند که در محاسبه عوارض مالی درآمد با مشکل مواجه نشوید. با این حال، اگر تصور می‌کنید میزان عوارض مالی تعیین‌شده بر درآمد و دارایی شما بسیار زیاد است، بهتر است قبل از ارائه اعتراض به سازمان مربوطه با یک مشاور حقوقی مشورت کرده و از قوانین و تبصره‌های مالیاتی آگاه شوید. عدم آگاهی از قانون می‌تواند تجارت و سرمایه شما را نابود کند. اگر برای پیگیری فرایند دفاع مالیاتی خود وقت کافی ندارید، سعی کنید وکیل یا قیم حقوقی مطمئنی استخدام کنید.

حتما بخوانید: ماده 59 قانون مالیاتهای مستقیم چیست؟

دفاع مالیاتی چگونه انجام می شود

برای بیان انواع دفاع مالیاتی می‌توان گفت که این فرایند به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1- دفاع مالیاتی برای اشخاص حقیقی

دفاع اشخاص حقوقی باید توسط مودی، وکیل، حسابدار یا قائم‌مقام او انجام شود. در صورتی که مودی در قید حیات باشد و برای انجام کارهای مالی خود به شخصی وکالت نداده باشد، مسئولیت انجام تمام مراحل دفاع بر عهده خود شخص است. اگر مودی زنده اما محجور باشد، وظیفه انجام فرایند اعتراض مالی بر عهده قیم او خواهد بود.

در صورتی که مودی زنده و غیرمحجور باشد، اما انجام و پیگیری امور مالی خود را به شخص دیگری سپرده باشد، مسئولیت پیگیری اعتراضات مالی او بر عهده وکیل است. فراموش نکنید وکیل درصورتی می‌تواند تمام امور و اعتراضات مالی را پیگیری کند که اختیارات کامل به او واگذار شده باشد. برای مودیانی که در قید حیات نیستند مسئولیت پیگیری اعتراضات مالی برعهده ورثه است.

2- دفاع مالیاتی برای اشخاص حقوقی

ارائه شکایات مالی و پیگیری اعتراضات برای افراد حقوقی تنها زمانی امکان‌پذیر است که چنین افرادی رسما اعلام ورشکستگی نکرده باشند. در صورتی که شرکت یا سازمان اعلام ورشکستگی کرده باشد، طبق قانون مجاز به ارائه و پیگیری اعتراضات مالی نیست. در شرکت‌هایی که مشغول به فعالیت هستند مسئولیت پیگیری اعتراضات مالی بر عهده اعضای هیئت‌مدیره شامل مدیر و مدیرعامل است. در صورتی که شرکت برای انجام امور مالی خود اختیارات کامل به وکیل داده باشد، مسئولیت پیگیری شکایات و اعتراضات مالی شرکت بر عهده وکیل است.

ممکن است این سوال به ذهنتان برسد آیا شرکت‌های ورشکسته می‌توانند در مورد میزان مالیات تعیین‌شده اعتراض کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر شرکتی ورشکسته یا منحل شده باشد تا زمانی که به طور رسمی ختم تسویه انجام نشده باشد، مدیران می‌توانند اعتراضات مالی را پیگیری کرده و در مراجع قانونی از شرکت خود دفاع کنند. (چنانچه می‌خواهید درباره مالیات شرکت ورشکسته و قوانین آن بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

حتما بخوانید: مالیات شرکت های زیان ده چگونه محاسبه می‌شود؟

 

دفاع مالیاتی حق چه کسانی است؟

بر اساس قوانین کشور، تمام مالکان حقیقی و حقوقی نسبت به اموال و دارایی‌های نقدی و غیرنقدی خود مشمول مالیات هستند. در نتیجه، این افراد می‌توانند از طریق دفاع مالیاتی، اعتراضات و شکایات مالی را به سازمان‌های مربوطه ارائه و از حق خود دفاع کنند.

به تمام افراد ساکن ایران فرصت داده می‌شود که از دارایی‌ها و اموال خود که از طریق فعالیت‌های اقتصادی در ایران یا خارج از کشور به دست آورده‌اند، در برابر مالیات تعیین شده دفاع کنند.

همچنین بر اساس قانون جمهوری اسلامی تمام افراد حقیقی که خارج ایران سکونت دارند می‌توانند از دارایی‌ها و اموالی که در ایران به دست آورده‌اند دفاع کنند. به تمام اشخاص حقوقی ایرانی فرصت داده شده است که از درآمدهایی که در ایران یا سایر نقاط دنیا به دست می‌آورند دفاع کنند.

و در آخر تمام اشخاص حقیقی و حقوقی غیرایرانی که از روش‌های مختلف در ایران کسب درآمد می‌کنند می‌توانند از عوارض وضع‌شده بر درآمد، دارایی و خدمات خود دفاع کنند.

دفاع مالیاتی حق چه کسانی است

آیا دفاع مالیاتی در کاهش مالیات تاثیر دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است مودی در ثبت اسناد مالی خود با مشکل مواجه شود. در برخی موارد ممکن است اسناد به‌درستی در دفاتر ثبت نشده باشند. بروز هر نوع مشکل در مرحله ثبت اسناد مالی می‌تواند در ممیزی و تعیین عوارض مالی بر درآمد تاثیر بگذارد. اگر مشکلات و نقص اسناد سبب شد که مالیات تعیین‌شده بر دارایی شما بیش از حد انتظار باشد، باید در مدت‌زمان معین اعتراض خود را به سازمان‌های مربوطه ارائه کنید.

اگر می‌خواهید دفاع مالیاتی شما در کاهش عوارض مالی موثر باشد، باید از مشاور حقوقی یا وکیل مجرب به امور کالی کمک بگیرید. زیرا تنظیم درست لایحه مالی تاثیر به‌سزایی در کاهش عوارض دارد. در اغلب موارد، افرادی که مسیر تحریر لایحه را به‌درستی انجام می‌دهند در پیگیری اعتراض و دستیابی به حق خود عملکرد بهتری خواهند داشت. بهتر است تمام اسناد مالی خود را شرکت را به‌صورت کاملا شفاف در اختیار وکیل قرار یا حسابدارتان دهید.

باید مدارک و اسناد مالی را به‌صورت کامل تدوین و به لایحه اعتراضی ضمیمه کرده و به مراجع قانونی مربوطه ارائه دهید. اگر تمام اعضای هیئت‌مدیره شرکت با یکدیگر هم رای باشند و اسناد را به‌درستی در اختیار وکیل یا حسابدار قرار دهند، احتمال موفقیت شما در کاهش میزان عوارض مالی بیشتر خواهد بود.

حتما بخوانید: تفسیر ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم

 

سخن پایانی

همانگونه که میدانید ارائه خدمات مربوط به دفاع مالیاتی، یکی از حوزه های تخصصی ارائه شده توسط موسسه تدبیرحساب است. چنانچه در پروسه دفاع مالیاتی خود هستید، بهتر است از مشاوران خبره تدبیرحساب مشاوره و راهنمایی دریافت کنید. همچنین در صورتی که تصور می‌کنید میزان عوارض مالی شما بیش از حد انتظار است می‌توانید با همراهی و همکاری موسسه تدبیرحساب از طریق دفاع مالیاتی برای کاهش آن اقدام نمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *