راهنمای دریافت کد رهگیری مالیاتی

راهنمای دریافت کد رهگیری مالیاتی (آموزش تصویری)

صاحبان کسب و کارهای جدید که از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کنند، معمولاً با واژه‌ها و درخواست‌هایی روبرو می‌شوند که ممکن است قبلاً آن را نشنیده باشند. اگر شما هم اخیراً با کد رهگیری مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا شده‌اید، احتمالاً مشتاق شده‌اید تا بیشتر در این مورد بدانید. برای استفاده از ابزارهای پرداختی و درگاه‌های پرداختی در سامانه‌های فروش آنلاین، نیاز به دریافت کد رهگیری مالیاتی است. این الزام از اول بهمن‌ماه 99 برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و درگاه‌های پرداخت در نظر گرفته شد. اگر شما هم یکی از متقاضیان این کد هستید، در این مقاله می‌توانید در مورد نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی اطلاعات مفیدی را به دست آورید. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

راهنمای دریافت کد رهگیری مالیاتی

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

ابتدا بهتر است که بدانید کد رهگیری مالیاتی چیست و چگونه است؟ این کد ده رقمی پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه به متقاضی ارائه می‌شود. از کد رهگیری برای ورود به سامانه‌های مربوط به مالیات استفاده می‌شود. برای این که دستگاه کارت‌خوان و درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید، حتماً باید ابتدا کد رهگیری را دریافت کنید. این کد در اصل راهکاری است که سازمان امور مالیاتی برای شناخت افراد مشمول پرداخت مالیات در نظر گرفته است.

هر چند ممکن است برخی افراد تلاش کنند تا برای فرار از پرداخت مالیات بدون دریافت کد رهگیری کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند؛ اما بهتر است بدانید که این کار امکان‌پذیر نیست. از طرفی میزان مالیاتی که از این طریق تعیین می‌شود، کاملاً منطبق با درآمد شماست و به گونه‌ای تعیین شده است که پرداخت آن به کسب و کارتان لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

با توجه به این که مشتریان فروشگاه‌های آنلاین برای پرداخت آنلاین نیاز به استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی دارند، به علاوه کسب و کارهای حضوری از دستگاه‌های کارت‌خوان بهره می‌برند، اخذ کد رهگیری مالیاتی برای صاحبان این کسب و کارها امری ضروری است. (چنانچه قصد ثبت نام مالیات دستگاه پوز را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی

برای این که کد رهگیری دریافت کنید باید مراحل مختلفی را طی کنید. تمامی مراحل در ادامه ذکر می‌شود.

1. ورود به سامانه

برای این که پیش ثبت‌نام دریافت کد صورت گیرد، باید ابتدا به سامانه دریافت کد رهگیری مالیات وارد شوید. در صورتی که پیش ثبت‌نام را انجام داده اید یا متقاضی دریافت کد جدید هستید، باز هم این سامانه پاسخگوی شماست.

ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیات

پس از ورود به سامانه، باید اطلاعاتی مانند نوع مودی، شماره ملی و کلمه امنیتی موجود را وارد کنید. سپس بر روی آیکون ورود به ثبت‌نام کلیک کنید. شما به صفحه‌ای وارد می‌شوید که ثبت‌نام‌های تکمیل نشده احتمالی خود را روی آن دارید. این موارد را هم می‌توانید ساماندهی کنید. در صورتی که ثبت‌نام اشتباهی داشته‌اید قابل حذف است.

ثبت نام در سامانه دریافت کد رهگیری مالیات

2. دریافت کد رهگیری مالیات جدید

در صورتی که قبلاً ثبت‌نام انجام نداده باشید، پیغامی تحت عنوان شما هیچ ثبت‌نامی با شماره ملی خود نداشته و همچنین شرکا مودیان دیگر نیز حضور ندارید جهت ثبت‌نام جدید روی کلید زیر کلیک کنید. سپس روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌کنید.

دریافت کد رهگیری مالیات جدید

3. سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله وارد صفحه زیر می‌شوید. در این مرحله باید نوع ثبت‌نام مشارکتی با داشتن حداقل یک شریک یا انفرادی بدون شریک را انجام دهید. اطلاعاتی مانند شماره تلفن، کد پستی اقامتگاه و کلمه امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌کنید.

سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

سپس کد 4 رقمی برای تأیید شماره تلفن بر روی گوشی‌تان ارسال می‌شود. به یاد داشته باشید که سیم‌کارت موجود بر روی گوشی حتماً باید به نام فرد متقاضی باشد.

تائید اطلاعات دریافت پیامک از سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

پس از این که تلفن همراه خود را تأیید کردید، وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه تاریخ تولد و تابعیت مودی مالیاتی را وارد می‌کنید. بر روی استعلام اطلاعات و ادامه کلیک کنید.

استعلام اطلاعات در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

4. بررسی و تکمیل اطلاعات

اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کردید به صورت آنلاین بررسی می‌شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، به صفحه زیر وارد می‌شوید. در بخش نواقص اطلاعاتی که در بخش پایین صفحه قرار دارد نوشته‌های قرمز رنگ را تکمیل کنید.

تکمیل نواقص اطلاعات در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

مواردی مانند تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده را نیز باید مشخص و ثبت کنید. دلیل ثبت‌نام، نوع مالکیت و سایر موارد اجباری را پر کنید. سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

باید محل اقامتگاه قانونی خود را روی نقشه مشخص و ثبت کنید.

انتخاب محل سکونت در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

 

5. ثبت نهایی و اخذ کد رهگیری ده رقمی

در مرحله آخر، پیغامی دال بر تکمیل بودن اطلاعات دریافت می‌کنید. باید روی تأیید نهایی اطلاعات کلیک کنید. سپس به صفحه دیگری وارد می‌شوید. در صورت صحت اطلاعات بر روی گزینه تأیید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کنید تا کد رهگیری 10 رقمی خود را دریافت کنید.

اخذ کد رهگیری ده رقمی در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

نحوه استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی

در قسمت‌های قبلی نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی را به‌طور کامل و گام‌ به گام بررسی کردیم. پس از دریافت این کد بهتر است آن را در جایی یادداشت کنید تا گم نشود یا فراموش نکنید؛ چرا که کد رهگیری در فرایندهای مختلف و مهم بعدی مورد نیاز است.

اما در صورت فراموش کردن کد رهگیری مالیاتی یا گم کردن آن چه‌کار باید کرد؟ این روزها کارها و مشغله‌های ذهنی ما چنان زیاد شده است که گم‌کردن یا فراموش‌کردن چیزهایی از این قبیل، اتفاق رایجی است. پس احتمال دارد این اتفاق برای شما هم بیفتد. اگر کد مالیاتی خود را فراموش یا گم کردید، نگران نباشید. به‌راحتی می‌توانید با استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی دوباره کد مالیاتی خود را به دست آورید.

احتمال دارد این اتفاق برای شما هم بیفتد. اگر کد مالیاتی خود را فراموش یا گم کردید، نگران نباشید. به‌راحتی می‌توانید با استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی دوباره کد مالیاتی خود را به دست آورید.

استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی به صورت غیرحضوری است و هیچ انرژی، زمان و هزینه‌ای از شما نمی‌برد. کافی است مراحل ساده‌ی زیر را طی کنید.

در این قسمت، مراحل استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی را به‌صورت گام به گام و کامل توضیح داده‌ایم:

  1. در مرورگر خود کلمه “فراموشی کد رهگیری مالیاتی” را سرچ کنید و وارد اولین سایت به آدرس https://register.tax.gov.ir/ شوید. در عکس زیر هم می‌توانید این نتیجه را مشاهده کنید.
  2. پس از وارد شدن به صفحه بعد، یک فرم سمت چپ صفحه مشاهده می‌کنید که از شما اطلاعاتی چون شماره تلفن همراه، شناسه ملی یا کد ملی شریک اصلی و کلمه امنیتی می‌خواهد. در این مرحله از استعلام کد رهگیری مالیاتی با کد ملی باید شماره تلفنی را وارد کنید که در ابتدا برای ثبت نام آن را وارد کرده بودید و متعلق به کد ملی فرد متقاضی است.
    سپس برای شخص حقیقی کد ملی و برای شخص حقوقی شناسه ملی را وارد کنید. در پایان کلمه امنیتی را به درستی درج کرده و گزینه “پیامک شماره رهگیری” را بزنید.

    پس از انجام این مراحل کد رهگیری مالیاتی برای شماره تلفن همراهی که وارد کرده بودید ارسال می‌شود

پیشنهاد می‌کنیم بعد از دریافت کد رهگیری مالیاتی حتما آن را در قسمت Note تلفن همراه خود یادداشت کنید تا مجدد فراموش یا گم نشود. البته خیلی از افراد عکس گرفتن از صفحه موبایل یا نمایشگر کامپیوتر خود را ترجیح می‌دهند که این هم راه‌حل خوبی برای جلوگیری از فراموش کد مالیاتی شما است.

چه کسانی باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند؟

گرفتن کد رهگیری مالیاتی برای افراد زیادی مورد نیاز است. تمامی اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبان مشاغل که برای دریافت پول از درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌کنند باید در ابتدا کد رهگیری مربوط به مالیات را دریافت کنند. کد مالیاتی اشخاص حقیقی برای صاحبان کسب و کارهای خانگی و افرادی است که به صورت شخصی فعالیت می‌کنند. کد حقوقی نیز به شرکت‌ها و مؤسسات تخصیص می‌یابد. از این رو هر کسی که قصد دارد تا درگاه پرداخت یا پایانه‌های فروش در اختیار داشته باشید نیازمند این کد رهگیری است.

حتما بخوانید: چگونگی مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

 

اطلاعاتی که به وسیله کد مالیاتی در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد

با توجه به اطلاعاتی که در هنگام ثبت‌نام در سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی قرار می‌گیرد، میزان مالیات بر دارایی برای افراد حقیقی و حقوقی تعیین می‌شود. نوع شرکت، نوع مودی و اطلاعات هویتی فرد و شرکا در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. از طرفی میزان درآمد و ورودی و خروجی حساب مربوط به شرکت یا افراد متقاضی درگاه‌های پرداخت، به طور مشخص و دقیق در اختیار سازمان مالیات قرار داده می‌شود تا بتوانند مالیاتی عادلانه را برای این اشخاص تعیین کنند. از طرفی به عنوان یکی از درآمدهای دولتی از مالیات به خوبی در آبادانی کشور استفاده شود.

کدام مشاغل باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند؟

همان‌طور که گفته شد در هر شغلی که فعالیت داشته باشید چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی، در صورتی که از پایانه‌های پرداخت استفاده می‌کنید، باید این کد را دریافت کنید تا اطلاعات لازم در اختیار سازمان مالیات قرار گیرد.

برخی از مشاغل نیازمند این کد شامل موارد زیر هستند:

  • فروشگاه‌های اینترنتی
  • سایت‌های خیریه
  • کسب و کارهای کوچک و خانگی
  • طراحان سایت و برنامه‌نویس‌ها
  • فریلنسر و تولیدکنندگان محتوا
  • فروشگاه‌های دایر در شبکه‌های اجتماعی
  • مربیان دوره‌های آموزشی آنلاین
  • استریمرها و گیمرها

این گروه‌ها باید برای دریافت کد رهگیری اشخاص حقیقی اقدام کنند. البته مشاغل تولیدی، کارخانجات و شرکت‌های بزرگ و کوچک همگی باید برای کد رهگیری مالیاتی حقوقی ثبت‌نام خود را انجام دهند.

حتما بخوانید: شرایط معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک

بعد از دریافت کد مالیاتی چه کار کنیم؟

کد مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور علاوه بر ثبت در سامانه مالیات، به شماره تلفن شما هم پیامک می‌شود. نام کاربری و رمز عبور را در سامانه مالیات کشور وارد کنید و بر روی گزینه ورود به ثبت‌نام بروید. می‌توانید پس از وارد شدن به بخش پرونده الکترونیک، نواقص احتمالی را هم رفع کنید.

دقت داشته باشید که تمامی اطلاعات مانند شماره تلفن همراه و ثابت، صنف کاری، نام فروشگاه،  کد پستی و … باید مطابق با مواردی باشد که برای گرفتن کارت‌خوان ارسال کرده‌اید. به علاوه اگر دارای چند کسب و کار مجزا هستید، باید برای هر یک کد مالیاتی مخصوص به خود را دریافت کنید.

پس از این که نوع بانک و اطلاعات حساب خود را وارد کردید، نوع فعالیت خود را هم مشخص کنید. در بخش شرح فعالیت، نام فروشگاه را وارد کرده و درصد فعالیت را هم صد درصد بزنید. این اطلاعات را باید در قسمت اینتاکد هم وارد کنید.

در سربرگ اطلاعات پایه، می‌توانید اطلاعات را ویرایش کرده و فیلدهای اجباری را پر کنید.

فعال‌سازی ابلاغ الکترونیک را نیز در بخش ابلاغ الکترونیک انجام دهید. سپس تیک تأیید اطلاعات و درخواست را بزنید. در نهایت باید منتظر پیامک از سازمان امور مالیاتی کشور بمانید.

در نهایت می‌توانید با دریافت کد رهگیری مالیات و کد مالیاتی، برای دریافت کارت‌خوان و پایانه‌های پرداخت اقدام کنید.

حتما بخوانید: راهنمای تشکیل پرونده مالیاتی

 

جمع‌بندی

برای این که بتوانید از پایانه‌های پرداخت و دستگاه‌های کارت‌خوان برای کسب و کار خود استفاده کنید، نیاز به دریافت کد رهگیری مالیاتی دارید. برای دریافت این کد باید ثبت‌نام خود را در سامانه سازمان مالیات انجام دهید و در نهایت با دریافت کد مالیاتی برای دریافت درگاه و کارت‌خوان اقدام کنید. بدین صورت اداره مالیات می‌تواند با توجه به سود کسب و کار شما، به صورت منصفانه و عادلانه میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را تعیین کند. در نهایت اگر تمایل دارید با نحوه محاسبه مالیات درگاه های پرداحت اینترنتی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *