مراحل استعلام پرونده مالیاتی

آموزش مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی و 4 روش دیگر

مشاهده سوابق مالیاتی یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب‌ و کارها است. بدین منظور، سامانه‌ای توسط سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده است که به صاحبان مشاغل مختلف امکان می‌دهد تا وجود یا عدم وجود پرونده‌ی مالیاتی را به وسیله‌ی آن پیگیری کنند. در این مقاله قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل و روش های استعلام پرونده مالیاتی آشنا کنیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید. (چنانچه نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

خلاصه پرونده مالیاتی چیست؟

زمانی که مودیان مالیاتی قصد دارند اطلاعاتی در خصوص پرونده‌ی مالیاتی خود کسب کنند و وضعیت مالیاتی خود را استعلام کنند، با خلاصه‌ی پرونده‌ی مالیاتی مواجه خواهند شد.

خلاصه‌ی پرونده‌ی مالیاتی دربردارنده‌ی کلیه‌ی اطلاعات مرتبط با پرونده‌ی مالیاتی مودیان است. مواردی همچون اظهارنامه‌های مالیاتی، بدهی‌های مالیاتی و پرداخت این بدهی‌ها از جمله اطلاعاتی هستند که شما می‌توانید از طریق خلاصه‌ی پرونده‌ی مالیاتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در حال حاضر، مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی به شیوه‌ی کاملاً الکترونیکی و از طریق مراجعه به نشانی my.tax.gov.ir برای کلیه‌ی افراد میسر است.

خلاصه‌ی پرونده مالیاتی چیست

مراحل مشاهده سوابق مالیاتی

با رواج اینترنت، حرکت دنیا به سمت ارائه‌ی خدمات غیرحضوری سرعت گرفت و به‌دنبال آن بسیاری از کارهایی که پیش‌تر توسط کارمندان دولتی انجام می‌شد، به رایانه‌ها سپرده شد.

یکی از این خدمات، مالیات و موارد مربوط به آن است که از طریق سایت tax.gov.ir ارائه می‌شود. بیایید نگاهی به مراحل استعلام پرونده مالیاتی از طریق این سایت بیندازیم:

گام اول: ورود به سایت tax.gov.ir

برای دسترسی به پرونده‌ی مالیاتی خود، ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید و از قسمت سایر خدمات مالیاتی، گزینه‌ی استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به‌جای این‌کار، مستقیماً آدرس my.tax.gov.ir را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید.

ورود به سایت tax.gov.ir

گام دوم: ثبت نام در سایت و ورود به پنل کاربری

در صورتی که پیش‌تر در سایت ثبت نام کرده‌اید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در صورت فراموشی رمز عبور نیز می‌توانید از طریق قسمت «فراموشی»، آن را بازیابی کنید.

در صورتی که هنوز در سایت ثبت نام نکرده‌اید، لازم است ابتدا از طریق بخش «ثبت نام» فرم اطلاعات درخواست شده را تکمیل نمایید. بلافاصله پس از تکمیل فرم، وارد پنل کاربری خود خواهید شد. همچنین پیامکی حاوی نام کاربری و رمز عبور دریافت خواهید کرد تا در هنگام مراجعات بعدی، از آن برای ورود به سامانه استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که در صورت ثبت نام به‌عنوان شخص حقوقی، ابتدا به صفحه‌ی پیش ثبت نام شخص حقوقی در سایت tax.gov.ir هدایت خواهید شد. پس از پیش ثبت نام، می‌توانید با نام کاربری و رمز عبوری که دریافت کرده‌اید وارد سامانه استعلام پرونده مالیاتی شده و خدمت موردنظر خود را دریافت کنید.

ورود به پنل کاربری در سایت tax.gov.ir

 

گام سوم: مشاهده پرونده‌ی مالیاتی

پس از ورود به سامانه، از طریق منوی سمت راست گزینه‌ی داشبورد مالیاتی را انتخاب کرده، سپس از زیرمنوی باز شده گزینه‌ی پرونده‌ی مالیاتی را انتخاب کنید.

مشاهده پرونده‌ی مالیاتی در سامانه امور مالیاتی

با انتخاب این گزینه، میزان بدهی مالیاتی شما نمایش داده خواهد شد و شما می‌توانید از کلیه‌ی پرونده‌های مالیاتی خود از جمله مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده مطلع شوید.

پرونده های درآمد در سامانه امور مالیاتی

 

حتما بخوانید: مراحل ویرایش اطلاعات مالیاتی

روش‌های مشاهده سوابق مالیاتی

بیایید در ادامه‌ی آموزش استعلام پرونده مالیاتی، به روش‌های استعلام بدهی مالیاتی بپردازیم. چند روش مختلف برای این کار وجود دارد که در این قسمت به آن‌ها خواهیم پرداخت:

1- مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

برای روش استعلام پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی باید بگوییم که کارمندان، صاحبان مشاغل و دیگر اشخاص حقیقی، برای استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی باید در هنگام ورود به سامانه کد ملی خود را در فیلد بالا و رمز عبورتان را در فیلد پایین وارد کنید.

2- استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی با شناسه ملی

شناسه‌ی ملی کدی یکتا است که به شرکت‌ها، مؤسسات و بنگاه‌ها تعلق می‌گیرد. اشخاص حقوقی باید برای استعلام بدهی مالیاتی خود از شناسه‌ی ملی استفاده کنند. برای این کار کافی است در هنگام ورود به سامانه، در فیلد بالا شناسه‌ی ملی و در فیلد پایین رمز عبور خود را وارد کنید.

با توجه به محدودیت‌های مختلفی که داشتن بدهی مالیاتی برای کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌کند، پرداخت به موقع مالیات ضروری به‌نظر می‌رسد. تمامی اشخاص حقوقی می‌توانند با استفاده از شناسه‌ی ملی وارد سامانه‌ی امور مالیاتی شده و پس از مشاهده‌ی پرونده‌ی مالیاتی خود، نسبت به پرداخت الکترونیکی آن اقدام نمایند. همچنین امکان ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی، مشاهده‌ی خلاصه‌ی پرونده و مشاهده‌ی سوابق مالیاتی نیز از همین طریق فراهم است.

3- استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص

از آن‌جا که در تعاریف حقوقی کلیه‌ی شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص «اشخاص حقوقی» نامیده می‌شوند، بنابراین استعلام بدهی شرکت‌های سهامی خاص نیز همچون سایر اشخاص حقوقی با داشتن شناسه‌ی ملی میسر است. کافی است اطلاعات خود را وارد کنید و تا به پنل مالیاتی خود دسترسی داشته باشید.

4- استعلام بدهی مالیاتی ملک

مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، یکی از جدیدترین مالیات‌هایی است که طبق قانون مصوب مجلس در اواخر سال 1399 سازمان امور مالیاتی مکلف به محاسبه و اخذ آن است. اگر قصد دارید از میزان بدهی مالیاتی ملک خود آگاه شوید، کافی است با استفاده از کد ملی خود وارد سامانه امور مالیاتی شده و از منوی سمت راست گزینه‌ی «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» را انتخاب کنید.

پس از درخواست استعلام، پرونده‌ی ملک شما در کمتر از 48 ساعت بررسی خواهد شد و در صورت عدم وجود بدهی مالیاتی، می‌توانید گواهی آن را دریافت نمایید. در صورت داشتن بدهی معقوق نیز، باید از طریق سامانه نسبت به پرداخت الکترونیکی آن اقدام کنید تا گواهی عدم بدهی مالیاتی برای‌تان صادر شود.

خوب است بدانید برای این‌که مشمول مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه شوید ملک شما باید دو ویژگی داشته باشد:

  • واقع شدن در شهری با بیش از 100 هزار نفر جمعیت
  • خالی ماندن به مدت حداقل 120 روز

روش استعلام بدهی مالیاتی

بدهی مالیاتی چه تبعاتی به همراه دارد؟

بدهی مالیاتی تبعات مختلفی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه دارد. از آن‌جا که این تبعات گاه به میزان زیادی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهند، خوب است آن‌ها را بشناسیم و در موردشان اطلاعات به دست آوریم:

تبعات بدهی مالیاتی برای اشخاص حقوقی

پرداخت بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی، بر عهده‌ی مدیران آن است. در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی، نام شخص حقوقی در لیست بدهکاران مالیاتی قرار خواهد گرفت و این موضوع، تبعات مختلفی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت:

  • توقیف اموال مدیران: خوب است بدانید پرداخت بدهی مالیاتی شخص حقوقی، برعهده‌ی مدیران متصدی آن است. بنابراین، حتی اگر مدیری در دوره‌ی تصدی خود اقدام به پرداخت بدهی مالیاتی نکند همچنان مسئول این بدهی شناخته می‌شود و سازمان امور مالیاتی می‌تواند با توقیف اموال وی، نسبت به اخذ بدهی معوق اقدام نماید.
  • ممنوع‌الخروجی: در صورتی که میزان بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی، به بیش از 100 میلیون تومان برسد.

تبعات بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی نیز در صورت داشتن بدهی مالیاتی، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد. از جمله مواردی که به‌عنوان تبعات بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی درنظر گرفته شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توقیف اموال
  • ممنوع‌الخروجی: در صورتی که میزان بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی، به بیش از 10 میلیون تومان برسد.
  • محرومیت از معافیت‌های مالیاتی آتی

بنابراین با توجه به تبعات سنگین بدهی مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، لازم است در موعد مقرر اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را ارائه کرده یا از میزان بدهی مالیاتی خود آگاه شوید و برای پرداخت آن اقدام نمایید.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 134 قانون مالیات های مستقیم

 

جمع بندی

در این مقاله، شما را با مراحل مشاهده سوابق مالیاتی آشنا کردیم و روش‌های مختلف آن را برای‌تان شرح دادیم. همچنین با شرح تبعات بدهی‌های مالیاتی، تلاش کردیم تا شما را با عواقب عدم پرداخت به موقع مالیات آشنا کنیم.

امیدواریم این مقاله، به شما در کسب اطلاعات مالیاتی کافی کمک کرده باشد. در صورتی که هنوز سؤالی در ذهن دارید که پاسخ آن را نیافته‌اید، کارشناسان ما آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند. کافی است سؤال‌تان را در قسمت دیدگاه‌های همین مطلب درج نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *