راهنمای ویرایش اطلاعات مالیاتی

راهنمای ویرایش اطلاعات مالیاتی (آموزش تصویری)

همه مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت اظهارنامه خود در سامانه مالیاتی هستند. با این حال، ممکن است اشکالاتی در اظهارنامه ثبت شده و یا سایر اطلاعات مربوط به کسب­‌و­کار، مثل کد پستی و شماره تلفن وجود داشته باشد. از زمان ثبت اظهارنامه تا مدت زمانی خاص، مودیان می‌­توانند از طریق این سامانه به ویرایش اطلاعات مالیاتی خود بپردازند.

پرونده مالیاتی، پرونده اینترنتی است که در سایت مالیاتی، توسط صاحبان کسب و کارهایی که موظف به پرداخت مالیات هستند تشکیل می‌­شود. اکثر اقداماتی که در زمینه پرداخت مالیات لازم است، از جمله ثبت اظهارنامه، پیگیری بدهی و پرداخت آن، از طریق این سامانه انجام می‌­شود.

هر ساله مودیان حقیقی و حقوقی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را، که در حقیقت کارنامه عملکرد خرید و فروش و درآمدهای آن‌ها در سال است، از طریق این سایت ثبت کنند تا سامانه ذکر شده، پس از بررسی اظهارنامه و سایر اطلاعات ثبت شده، میزان مالیاتی را که کسب و کار باید پرداخت کند مشخص کند.

گاهی پس از ثبت، مودی متوجه مشکلاتی در اطلاعات ثبت شده می‌­شود. اما خوشبختانه امکان ویرایش اطلاعات مالیاتی در این سامانه وجود دارد. این مقاله به شما کمک می­‌کند تا قدم به قدم تغییر اطلاعات پرونده مالیاتی خود را، در صورتی که لازم است، انجام دهید تا از جریمه‌­های احتمالی پیشگیری کنید. (چنانچه قصد دریافت مشاوره مالیاتی را دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

آیا امکان اصلاح اطلاعات مالیاتی در سامانه مالیاتی وجود دارد؟

بله! همان­طور که گفتیم پاسخ به این سوال مثبت است. خوشبختانه این سامانه امکانی را فراهم کرده که تا زمان مشخصی پس از ثبت اظهارنامه، مودیان بتوانند اظهارنامه را تغییر داده و یا سایر اطلاعات خود را ویرایش کنند. این اطلاعات می‌­تواند شامل اطلاعات پایه، شرکاء، فعالیت­‌ها، حساب­‌ها، مجوزها، شعب انبار و کارگاه و مواردی از این قبیل باشد.

در بسیاری از موارد، مودی مایل است تا اطلاعات پایه مانند شماره تلفن و کد پستی را علاوه بر اظهارنامه مالیاتی خود تغییر دهد. به همین دلیل در این مقاله، ابتدا به طور کلی به نحوه اصلاح پرونده مالیاتی می پردازیم و سپس به طور خاص روش تغییر کد پستی، شماره تلفن و مواردی درباره ویرایش اظهارنامه را بررسی می­‌کنیم.

مراحل اصلاح اطلاعات مالیاتی در سامانه مالیاتی

برای اصلاح پرونده مالیاتی، لازم است ابتدا به سامانه مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید.  برای دسترسی به اطلاعات شخصی خود و ویرایش آن‌ها، باید وارد حساب کاربری خود شوید. برای این کار، روی آیکون آدمک در قسمت چپ بالای صفحه کلیک کرده و منتظر شوید تا صفحه ورود برای شما باز شود.

مراجعه به سایت tax.gov.ir

 

در قسمت ورود به پرتابل، نام کاربری و کلمه عبور خود را خود را وارد کنید.

ورود به پرتابل سامانه امور مالیاتی

 

اگر این اطلاعات را فراموش کرده­‌اید، از گزینه «فراموشی نام کاربری یا کلمه عبور» استفاده کنید:

فراموشی نام کاربری یا کلمه عبور در سایت امور مالیاتی

 

در این مرحله لازم است «کد رهگیری زمان ثبت نام» و همچنین «شماره ملی» خود یا شریک اصلی­تان را وارد کنید تا اطلاعات کاربری شما بازیابی شود.

بازیابی اطلاعات کاربری در سایت امور مالیاتی

 

پس از ورود به صفحه پروفایل خود، با صفحه زیر مواجه می­‌شوید و بایستی روی گزینه «ویرایش اطلاعات ثبت نام» در سمت راست صفحه کلیک کنید.

ویرایش اطلاعات ثبت نام در سایت امور مالیاتی

 

با این کار، صفحه زیر باز می­‌شود که در قسمت بالای آن تب­‌های شرکاء، فعالیت­‌ها، حساب­‌ها، مجوزها، شعب انبار و کارگاه و مواردی از این قبیل وجود دارد. شما می‌­توانید برای اصلاح هر کدام از مواردی که می­‌خواهید، روی تب مربوط به آن کلیک کرده و پس اصلاح، تغییر را نهایی کنید.

اطلاعات پایه در سایت امور مالیاتی

با این حال، برای تغییر اطلاعاتی مثل کد پستی و شماره تلفن باید به سراغ اطلاعات پایه خود بروید (اولین تب) و آن را اصلاح کنید.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 141 قانون مالیات های مستقیم

ویرایش کد پستی مالیاتی

کد پستی مالیاتی یا همان کد محل اشتغال مودی، در قسمت اطلاعات پایه وجود دارد. ممکن است آن را اشتباه وارد کرده باشید و یا محل کسب و کار تغییر کرده باشد. برای اطلاح، به تب اول بروید و پایین صفحه روی گزینه «ویرایش اطلاعات پایه» کلیک کنید تا این اطلاعات قابل تغییر شوند.

ویرایش کد پستی مالیاتی

 

پس از کلیک بر روی «ویرایش اطلاعات اولیه» صفحه­‌ای برای شما باز می‌­شود که شامل تمام اطلاعات اولیه است. در قسمت «اطلاعات تماس، نشانی و اقامت­گاه قانونی» گزینه ویرایش را قیمت چپ صفحه بزنید تا اطلاعات قابل ویرایش شوند.

بخش اطلاعات تماس در سایت امور مالیاتی

 

حالا می توانید کد پستی خود را برای ویرایش اطلاعات مالیاتی تغییر دهید. پس از تغییرات لازم مطابق شکل زیر تغییرات را نهایی کنید.

تغییر کد پستی برای ویرایش اطلاعات مالیاتی

تغییر شماره تلفن در سامانه مالیاتی

حالا که تغییر کد پستی را یاد گرفتید، می­‌توانید شماره تلفن را نیز به راحتی تغییر دهید. با این حال، باید در نظر داشته باشید که زمان ویرایش اطلاعات مالیاتی،  شماره تلفنی که وارد می­‌کنید، باید به نام شخصی که کد ملی او را ثبت کرده­اید باشد. اگر این دو هم­خوانی نداشته باشند، از طرف سایت مردود شناخته می­‌شود.

با توجه به نکته ذکر شده، برای تغییر شماره تلفن، پس از ورود به پروفایل خود مراحل زیر را دنبال کنید:

اول مشابه با چیزی که در مورد تغییر آدرس پستی گفتیم، به قسمت ویرایش اطلاعات ثبت نام بروید:

تغییر شماره تلفن در سامانه مالیاتی

 

در مرحله بعد، در صفحه­‌ای که برای شما باز می‌­شود تب اول را انتخاب کرده و سپس در پایین صفحه، روی گزینه «ویرایش اطلاعات پایه» کلیک کنید.

بخش ویرایش اطلاعات پایه در سامانه امور مالیاتی

 

صفحه­‌ای برای شما باز می‌­شود که حاوی اطلاعات پایه مانند کد پستی، شماره همراه و مواردی از این قبیل است. در قسمت «اطلاعات تماس، نشانی و اقامتگاه قانونی» در زیر باکس اول (که مربوط به آدرس است)، باکس شماره تلفن را می­‌بینید. روی «تغییر/ تایید شماره همراه» کلیک کنید.

تغییر شماره همراه در سامانه امور مالیاتی

 

با این کار، امکان تغییر شماره تلفن برای شما فراهم می­‌شود. شماره تلفن مورد نظر خود را وارد کنید و سپس به شکل زیر آن را نهایی کنید:

ذخیره شماره تلفن در سامانه مالیاتی

خوب! کار شما تمام شد. حالا باید صبر کنید تا سامانه مالیات اطلاعات را شما چک کند. اگر اطلاعات صحیح بود و با کد ملی شما مغایرتی نداشت، اطلاعات تغییر پیدا می­کند. به عبارت دیگر، نهایی شدن ویرایش اطلاعات مالیاتی، وابسته به تایید سامانه است و قدری طول می­کشد.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی

همان­طور که گفتیم اظهارنامه مالیاتی سالی یک­بار توسط مودیان حقیقی و حقوقی از طریق سامانه مالیاتی ثبت می‌­شود. این اظهارنامه، حاوی اطلاعات مربوط به عملکرد کسب و کار است و معاملات، سود و زیان را نشان می­دهد. بر اساس این گزارش، اداره مالیات، میزان بدهی را که باید توسط کسب و کار شما پرداخت شود مشخص می­کند و شما می­توانید از طریق همین سامانه نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

این اظهارنامه نیز مانند سایر اطلاعات شما در سامانه قابل تغییر است. با این تفاوت که تنها یک ماه پس از اتمام مهلت ثبت آن می­توانید نسبت به تغییر آن اقدام کنید.

اشخاص حقیقی بایستی اظهار­نامه خود را تا 31 خرداد ثبت کنند. اما اشخاص حقوقی می­‌توانند این­کار را تا پایان تیر و یا حداکثر 4 ماه پس از سال مالیاتی خود انجام دهند. بنابراین مهلت اطلاح اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی 31 تیر و برای اشخاص حقوقی 31 مرداد یا حداکثر پنج ماه پس از سال مالیاتی آن‌ها است.

نکاتی برای ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی

نکاتی که برای اصلاح اطلاعات اظهارنامه مالیاتی باید مورد توجه قرار دهید شامل موارد زیر هستند:

  1. تا قبل از پایان مهلت ارسال اظهارنامه، به جای اصلاح پرونده مالیاتی، می­توانید اظهارنامه جدیدی را ارسال کنید. آخرین اظهارنامه ارسال شده در محدوده زمانی مجاز، مورد توجه قرار می­‌گیرد.
  2. تا یک ماه پس از انتهای مهلت ثبت، می­توانید اظهارنامه را ویرایش کنید. با این حال باید در نظر داشته باشید که اصلاح در مواردی مورد قبول است که اشکالات محاسباتی داشته باشید و یا نیاز به تغییر طبقه‌­بندی حساب‌­ها باشد. به عبارت دیگر نباید سند و یا رویداد مالی جدیدی را ثبت کنید. بهتر است بقیه جزئیات را نیز عوض نکنید.
  3. در این بازه می‌­توانید اظهارنامه را به دفعات مکرر اصلاح کنید. اما بهتر است این کار را نکنید، چون سبب حساسیت می­شود. به عبارت دیگر، سامانه به علت تغییراتی زیادی که داده­‌اید شما را یک مودی پرخطر می‌­شناسد و ممکن است بررسی­‌های بیشتری روی حساب شما انجام دهد و به دردسر بخورید. پس تا جایی که می­توانید به اظهارنامه ثبت شده‌ی خود دست نزنید.
  4. در مورد اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تعداد دفعات مجاز برای اصلاح سه بار است. اگر بخواهید بیش از این، فایل خود را اصلاح کنید با این پیام مواجه خواهید شد: «شما‌ نمی­توانيد بيش از 3 بار نسبت به اصلاح اظهارنامه خود اقدام نماييد».
  5. تسلیم اظهارنامه مالیاتی فقط از طریقه سامانه­‌ای که معرفی شد امکان‌­پذیر است. به عبارت دیگر شما نمی­‌توانید به طور حضوری اقدام به ثبت، ویرایش و یا جایگزینی اظهارنامه خود کنید.
  6. استعلام مالیاتی که به شما تعلق گرفته است نیز از طریق همین سامانه انجام می‌­شود. به عبارت دیگر پس از ثبت اظهارنامه، بدهی شما مشخص می­‌شود و قابل استعلام است. همچنین پرداخت را هم می‌توانید از طریق همین سامانه انجام دهید.
  7. در نظر داشته باشید، اصلاح اظهارنامه فقط برای کسانی امکان‌­پذیر است که در مهلت مقرر اقدام به ثبت آن کرده‌­اند. به عبارت دیگر، پس از پایان مهلت ثبت، شما نمی­توانید در مهلت ویرایش اقدام به ثبت مورد جدیدی کنید.
حتما بخوانید: تفسیر ماده ۱۳۴ قانون مالیاتی

 

جمع­‌بندی

پرونده مالیاتی یک پرونده مجازی است که همه افراد حقیقی و حقوقی که مودی مالیات هستند باید تشکیل دهند. این پرونده در سامانه مالیاتی کشور با آدرسی که در متن داده شده است تشکیل می‌­شود. پس از تشکیل پرونده، همه اقدامات مالیاتی از جمله ثبت اظهارنامه، استعلام بدهی و پرداخت آن از طریق همین سایت صورت می­‌گیرد. (چنانچه می‌خواهید با چگونگی مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

مودیان می­توانند اطلاعاتی را که در سایت وارد کرده­‌اند تغییر دهند. تغییر اطلاعات پرونده مالیاتی پس از تایید به وسیله سامانه، نهایی می­‌شوند. تغییر شماره تلفن و کد پستی از رایج‌ترین تغییرات است. با این حال، تغییرات در مورد اظهارنامه مالیاتی قدری متفاوت است. این تغییرات تنها در بازه زمانی یک ماهه پس از پایان مهلت ارسال امکان‌­پذیر است. ما در این مقاله مراحل ویرایش اطلاعات مالیاتی را قدم به قدم با عکس نشان دادیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *