ماده 141 قانون مالیات های مستقیم

تفسیر ماده 141 قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن

یکی از مهم‌ترین منابع تامین مالی دولت‌ها از طریق دریافت مالیات از صادرات کالاها و اقلام مختلف است که پرداخت آن  توسط صادرکنندگان الزامی است. به همین دلیل در قانون مالیاتی کشور شرایط پرداخت و مشمولان مالیات بر صادرات مشخص می‌شود. با توجه به این توضیحات در این مطلب قصد داریم یکی از قوانین مالیاتی  یعنی ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم را به طور کامل بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم

مالیات مستقیم مقرر بر دارایی و درآمد تمام اشخاص حقیقی و حقوقی است که در ایران یا خارج از آن فعالیت داشته باشند، حتی افرادی که خارج از ایران هستند اما در ایران درآمد دارند باید مالیات دارایی و درآمد را بپردازند. طبق قانون مالیات مستقیم دولت مزایای مالیاتی به مودیان پرداخت می‌کند تا آن‌ها را به انجام فعالیت‌های تولیدی و صادرات کالاهای غیر نفتی تشویق کند.

ماده 141 قانون مالیات‌های‌ مستقیم مربوط به درآمد حاصل از صادرات است و به موجب آن 100 درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی شامل محصولات زراعی، محصولات باغی، دام و طیور، جنگل و مراتع و شیلات و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن از مشمول مالیات با نرخ صفر است. همچنین به موجب این ماده قانونی 20 ‌درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام به خارج از کشور مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

تعریف ماده 141 قانون مالیات مستقیم

کدام اقلام صادراتی مشمول ماده 141 قانون مالیات مستقیم است؟

در ماده 141 قانون مالیاتی در دسترس داشتن فهرستی از مواد خام و کالاهای نفتی ضرورت دارد. به همین دلیل با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌ امور اقتصادی و دارایی، وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت خانه نفت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. لازم است در طول هر برنامه فهرست کالاهای مشمول این ماده بروز رسانی شود.

حتما بخوانید: قوانین مربوط به مالیات واردات کالا

 

متن ماده 141 قانون مالیات مستقیم قبل از حذف

بند 35 ماده واحده قانون اصلاح مالیات مستقیم در تاریخ 31/04/1394 ماده 141 و تبصره آن جایگزین شده است.  متن ماده 141 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که از تاریخ 01/01/1395 لازم الاجرا شده قبل از حذف به شرح زیر بوده است:

  • الف. 100 درصد درآمد صادرات محصولات کالاهای صنعتی و محصولات بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن، همچنین 50 درصد درآمد صادرات کالاهای غیر نفتی که به خارج از کشور صادر می‌شوند از مالیات معاف هستند.
  • ب. 100 درصد درآمد صادرات کالاهای مختلفی که به صورت ترانزیت وارد کشور می‌شود و بدون تغییر ماهیت صادر می‌شود از مالیات معاف است.

تبصره: لازم به ذکر است زیان صادرات کالاهای معاف از مالیات برای افرادی که غیر از امور صادراتی فعالیت دیگری دارند، برای محاسبه‌ی مالیات فعالیت‌های دیگر در نظر گرفته نمی‌شود.متن ماده 141 قانون مالیات مستقیم قبل از حذف

تبصره‌های ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم

برای تفسیر ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم باید با تبصره‌های آن آشنایی داشته باشید. این ماده قانونی شامل دو تبصره به شرح زیر است:

  • تبصره 1 ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم

درآمد حاصل از صادرات کالاها و اقلام  مختلف که به‌صورت ترانزیت به ‌ایران وارد می‌شوند و بدون ایجاد تغییر در ماهیت یا انجام کار روی آن‌ها به کشوری دیگر صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر هستند.

  • تبصره 2 ماده 141 قانون مالیات‌ مستقیم

مطابق تبصره 2 مفاد  ماده 141 قانون مالیات مستقیم پس از اتمام دوره اجرای قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵ /۱۰ / ۱۳۸۹ لازم‌ الاجراء است.تبصره های ماده 141 قانون مالیات مستقیم

چه کسانی مشمول ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم هستند؟

مودیان مالیاتی با شروط زیر مشمول ماده 141 قانون مالیات مستقیم هستند:

  • تاریخ صادرات آن‌ها از ابتدای اجرایی شدن برنامه پنج ساله ششم توسعه باشد.
  • مودیان باید اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد و مدارک حسابداری را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

مالیات با نرخ صفر شیوه‌ای است که در آن مودی مالیاتی باید اظهارنامه، اسناد و مدارک و دفاتر قانونی را به ترتیب مقرر در قانون و در زمان مشخص شده به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. در نهایت با تایید سازمان امور مالیاتی، نرخ مالیات صفر محاسبه می‌شود.

به عبارت دیگر فقط اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در صادرات که اظهارنامه مالیاتی را در موقع مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند می‌توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند. اظهار نامه مالیاتی صادرکنندگان حقوقی شامل ترازنامه، حساب سود و زیان است.

حتما بخوانید: موارد رد دفاتر مالیاتی چیست؟

 

جمع‌بندی

دولت مطابق قانون مالیات مستقیم مزایایی را برای صادرکنندگان کالاها و اقلام مختلف درنظر می‌گیرد تا مودیان را به انجام فعالیت تشویق کند و به فعالیت‌های آن‌ها جهت دهد. این مطلب در مورد ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم است که به موجب آن موجب آن مودیان می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا از معافیت صادرات اقلام موضوع این ماده استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *