ماده 134 قانون مالیات مستقیم

تفسیر ماده 134 قانون مالیات مستقیم و تبصره های آن

مالیات با عنوان هزینه‌ای اجتماعی از تمام افراد جامعه گرفته می‌شود تا دولت امکانات و منابع کشور را جایگزین کند. اما با توجه به اینکه تمام افراد جامعه از لحاظ اقتصادی در شرایط یکسان نیستند یا ممکن است نیاز به حمایت داشته باشند، در قانون مالیات برای برخی افراد و گروه‌ها معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم یکی از قوانینی است که ناظر به معافیت مالیاتی است.

در این مطلب ماده 134 قانون مالیاتی و تبصره‌های آن را توضیح می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

ماده 134 قانون مالیات مستقیم چیست؟

ماده 134 قانون مالیات‌ مستقیم درآمد حاصل از فعالیت‌ گروه‌هایی از جامعه را با رعایت شرایطی از مالیات معاف می‌کند. این آئین نامه اجرایی شامل سه ماده است که هر کدام از آن‌ها تبصره‌هایی دارند که شامل موارد زیر است.

ماده ۱ آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم

مطابق ماده 1 درآمد‌های حاصل از تعلیم و تربیت مهدکودک‌ها در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مجوز داشته باشند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی مطابق مجوز صادر شده از وزارتخانه‌های مربوطه از پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی معاف هستند.

ماده 134 قانون مالیاتی شامل 5 تبصره است که موارد مشمول پرداخت مالیات را توضیح می‌دهد. تبصره‌های ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم شامل موارد زیر است:

  • تبصره 1

درآمد فعالیت‌های اقتصادی که با موضوع تعلیم و تربیت ارتباطی نداشته باشد شامل معافیت مالیاتی نمی‌شود.

  • تبصره 2

درآمد برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، سمینارها، دوره‌های آموزشی موسسات که با فعالیت‌های تعلیم و تربیت مرتبط نباشد، معاف از پرداخت مالیات نیست.

  • تبصره 3

مدارسی که شامل معافیت مالیاتی می‌شود شامل واحدهای آموزشی و پرورشی است که از وزارتخانه‌های ذی‌ربط مجوز داشته باشند و در دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، پیش دانشگاهی و مدارس از راه دور، خدمات آموزشی ارائه دهند. مهدکودک‌ها هم درصورتی‌که بخشی از ظرفیت پذیرش خود را به کودکان بهزیستی اختصاص دهند می‌توانند از پرداخت مالیات معاف شوند.

مدارس غیر دولتی در صورتی‌که از مراجع ذی‌ربط پروانه فعالیت و جواز تاسیس داشته باشند، شماره اقتصادی داشته باشند با برای دریافت آن اقدام کرده باشند می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. همچنین لازم است مدارس غیر انتفاعی اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان را ظرف 4 ماه بعد از پایان سال تحصیلی مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند تا مشمول ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم شوند.

بند 32 ماده واحده قانون اصلاح مالیات مستقیم مشخص می‌کند در ماده 132 قانون مالیات مستقیم منظور از عبارت فنی و حرفه‌ای «آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد است که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» باشد.

  • تبصره 4

موسسات آموزش عالی غیر دولتی موسساتی هستند که بر اساس مجوز وزارتخانه علوم تحقیقات فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با آیین‌نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیر دولتی تاسیس می‌شوند.

  • تبصره 5

به موجب تبصره 5 از ماده 134 قانون مالیاتی فقط آموزشگاه‌هایی که دارای شرایط زیر باشند از پرداخت مالیات معاف هستند. آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشند یا آموزشگاه‌هایی در آن یک یا چند رشته بر اساس برنامه‌های مصوب و هماهنگ با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش داده می‌شود.

حتما بخوانید: جدیدترین گروه بندی مشاغل مالیاتی

 

ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات مستقیم

ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم

ماده 134 قانون مالیات در ماده 2 به معافیت‌های مالیاتی درآمد موسسات نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی که  از مراجع ذیربط پروانه فعالیت داشته باشند اختصاص دارد و آن‌ها را با شرایط خاصی مشمول بخشودگی مالیاتی می‌کند. البته لازم است بدانید درصورتی‌که موسسه نگهداری از معلولین ذهنی و حرکتی و سالمندان درآمدهای دیگری از فعالیت‌های مغایر با پروانه داشته باشد ملزم به پرداخت مالیات  به سازمان امور مالیاتی است.

  • تبصره

فعالیت‌های موسسات نگهداری معلولین شامل چند گروه است. بخش اول از معافیت‌های مالیاتی این موسسات مربوط به فعالیت‌هایی است که به اشخاص دارای ضایعه‌ی جسمی، روانی و ذهنی که به صورت دائمی سلامتی خود را از دست داده‌اند ارائه می‌شود. همچنین بخش دیگری از فعالیت‌های این موسسات مربوط به سالمندان ناتوانی است که با تشخیص کمیسیون سازمان بهزیستی به عنوان معلول شناخته می‌شوند و نیازمند مراقبت شبانه‌روزی هستند. خدمات بهداشتی و درمانی که با اعزام نیرو به محل زندگی معلول یا سالمندان باشد هم به موجب تبصره دومین ماده آیین نامه اجرایی ماده 134 از مالیات معاف است.

ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات مستقیم

ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم

این بخش مربوط به ماده 134 مالیات‌های باشگاه‌های ورزشی و موسسات ورزشی است که دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی و منحصراً از فعالیت‌های ورزشی باشد تا از پرداخت مالیات معاف شود. البته منظور از فعالیت ورزشی، نوع فعالیت و رشته ورزشی است که بر اساس مجوز مرجع ذی‌ربط تعیین شده است.

  • تبصره 1

درآمد ناشی از فعالیت ورزشی شامل درآمد از محل تبلیغات، نقل و انتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازمی که دارای مشخصات باشگاه و موسسه ورزشی باشد، کمک‌های دریافتی از دولت و موسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی است. اما سایر فعالیت‌های اقتصادی باشگاه‌ها و موسسات ورزشی و فعالیت‌های ورزشی بدون مجوز مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

  • تبصره 2

درآمدهای فدراسیون بین المللی و فدراسیون ورزشی و کمیته ملی المپیک در اثر برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی در ایران باشد، شامل معافیت مالیاتی می‌شود.

ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات مستقیم

شرایط معافیت ماده 134 قانون مالیات مستقیم

تمام مجموعه‌ها و موسسات از ارگان‌هایی که ذکر کردیم می‌توانند از دریافت معافیت مالیاتی استفاده کنند. برای بهره‌مندی از این قانون مالیاتی و تبصره‌های آن لازم است تمام قرائن مالیاتی رعایت شود و امور مربوط به آن در زمان مقرر و بدون کوچکترین خطایی انجام شود.

حتما بخوانید: تفسیر تبصره 100 مالیات مستقیم

 

جمع‌بندی

ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به معافیت مالیاتی فعالیت‌های آموزشی و ورزشی در مجموعه‌ها و موسسات مختلف است. در این مطلب آیین‌نامه‌های اجرایی و تبصره‌های این قانون را بیان کردیم. امیدواریم از این اطلاعات استفاده کنید و درصورتی‌که مشمول بخشودگی‌های فوق می‌شوید از آن استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *