مالیات دستگاه پوز

راهنمای ثبت نام و محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارتخوان

این روزها همه چیز تغییر کرده است؛ از شیوه ارتباطات گرفته تا رفت و آمد و کسب و کار. بر کسی پوشیده نیست که در حوزه‌های مالی هم تغییرات شگرفی در سال‌های اخیر ایجاد شده است. پول نقد، مخصوصاً پس از همه‌گیری کرونا، جای خود را به کارت‌های بانکی داده است. این موضوع، همه کسب و کارها را وادار کرده است تا برای خرید و فروش، به جای دریافت وجه نقد از مشتری، از کارتخوان یا پوز استفاده کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند سیار و یا ثابت باشند و به شما کمک می‌کنند تا به حساب و کتاب مالی خود بهتر برسید. البته لازم به ذکر است که آنها به اداره مالیات هم اجازه می‌دهند تا به حساب و کتاب شما دقیق‌تر دسترسی پیدا کند و مالیات دستگاه پوز را تمام و کمال از شما بگیرد.

بعد از این مقدمه، خوب است به سراغ مالیات دستگاه کارت خوان برویم تا ببینیم چیست؟ چطور محاسبه می‌شود و چگونه باید برای پرداخت آن اقدام کنید. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره برای امور مالیاتی خود دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

مالیات دستگاه پوز چیست؟

دستگاه کارتخوان یا پوز، که به آن پایانه فروش هم می‌گویند، با ارتباط تلفنی یا اینترنتی به سیستم بانکی، امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب خریدار به فروشنده را فراهم می‌کند. علاوه بر این، برخی امکانات دیگر مانند دریافت موجودی، صورت‌حساب، انصراف و گزارش روزانه را در اختیار شما و مشتری قرار می‌دهد.

مالیات دستگاه کارتخوان مالیاتی است که به دارندگان این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد. با این حال باید در نظر داشته باشید که دستگاه پوز به خودی خود مالیات ندارد. یعنی این‌طور نیست که شما به واسطه خرید و استفاده از این دستگاه لازم باشد مالیات جداگانه‌ای را پرداخت کنید. این مالیات در حقیقت مالیات پولی است که توسط این دستگاه جابجا می‌شود. این مالیات بر حسب شغل شما (تولیدی، خدماتی و بازرگانی) و میزان درآمدی که از طریق این دستگاه دارید، بین 0 تا 25 درصد در سال 1401 محاسبه می‌گردد.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

اگر می‌خواهید بدانید مالیات دستگاه کارت خوان چند درصد است، باید بگویم که وابسته به میزان پولی است که توسط این دستگاه نقل و انتقال پیدا می‌کند و در مشاغل مختلف هم متفاوت است. بانک مرکزی صورتی را از نقل و انتقال پول توسط دستگاه شما، برای اداره مالیات می‌فرستد تا مالیات شما بر اساس آن محاسبه گردد.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز عموما به صورت زیر است:

  • 15 درصد: تا 50 ملیون تومان سود
  • 20 درصد: تا 100 ملیون تومان سود
  • 25 درصد: بیش از صد ملیون تومان سود

با این حال، نوع شغل شما (تولیدی، خدماتی یا بازرگانی) نیز بر درصد مالیات کارتخوان اثر دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت، مالیاتی که پس از خرید این دستگاه پرداخت می‌کنید، مشابه قبل از آن است و به اندازه سایر هم‌صنف‌های خودتان است.

حتما بخوانید: نحوه پرداخت قبض مالیات

 

نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی برای دستگاه پوز

تا اینجا متوجه شدید که با خرید دستگاه پوز و استفاده از آن قرار نیست پول اضافه‌ای را پرداخت کنید. با این حال، باید در نظر بگیرید که در صورتی پول اضافه‌ای پرداخت نمی‌کنید که دستگاه خود را پس از خرید در سیستم مالیاتی ثبت کنید. اگر این‌کار را نکنید، باز هم بانک مرکزی صورت‌حساب جابجایی‌ پول را از طریق این دستگاه را درآورده و به اداره مالیات ارسال می‌کند. اداره مالیات هم به همان اندازه برای شما مالیات محاسبه می‌کند، اما با این تفاوت که جریمه هم خواهید شد و مجبور هستید مبلغ اضافی را به عنوان جریمه عدم ثبت‌نام و دریافت کد مالیاتی و همچنین عدم ثبت اظهارنامه پرداخت کنید.

پس بسیار مهم است که برای پرداخت مالیات دستگاه، آن را به شیوه‌ای که در زیر گفتیم در سایت سازمان مالیات ثبت کنید و کدی با نام «کد مالیاتی» دریافت کنید. این کد در حقیقت «کد اقتصادی» کسب و کار شماست که با آن در سیستم مالیاتی رسمیت یافته و شناخته می‌شوید. همچنین باید مانند گذشته (قبل از این‌که دستگاه پوز را خریداری کنید) اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنید و سر وقت ارسال کنید. کارشناسان اداره مالیات، اظهارنامه شما را با گزارش دستگاه کارتخوان مقایسه می‌کنند تا مطمئن شوند که همه چیز درست گزارش شده است.

مراحل ثبت مالیاتی دستگاه پوز

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان برای پرداخت مالیات دستگاه پوز و گرفتن کد مالیاتی با مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس: gov.ir

با کلیک بر روی همین آدرس در همین صفحه، می‌توانید به سایت امور مالیاتی کشور وارد شوید. سپس در قسمت بالا و راست صفحه اصلی (زیر نوار بالایی سایت) بر روی «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک» کلیک کنید. سعی کنید ثبت دستگاه کارتخوان در اداره مالیات را با لپتاپ یا کامپیوتر انجام دهید و تا حد ممکن از انجام این فرایند روی موبایل خودداری کنید تا دچار مشکل نشوید.

مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور

  1. در این مرحله شما وارد صفحه‌ای می‌شوید که همه آنچه پیش رو دارید را توضیح داده است. ثبت نام الکترونیک شما شامل یک پیش ثبت‌نام است که در آن اطلاعات اولیه خود را ثبت می‌کنید. این اطلاعات در مدت کوتاهی بررسی شده و به شما اجازه ثبت نام کامل داده می‌شود. پس از وارد کردن اطلاعات به طور کامل، اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی راستی‌آزمایی شده و کد مالیاتی به شما تعلق می‌گیرد. پس از آن، می‌تواید به طور دائم از خدمات الکترونیک استفاده کنید. پس از این‌که این اطلاعات را خواندید، روی دکمه قرمز و بزرگ پایین صفحه کلیک کنید.

دریافت کد مالیاتی

  1. اطلاعات خواسته شده (کد امنیتی، کد ملی و نوع مودی) را مطابق با شکل زیر وارد کنید و سپس گزینه “ورود به ثبت نام” را بزنید.
    وارد کردن مشخصات فردی

 

  1. در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه «پیش ثبت نام جدید» را بزنید:

انتخاب گزینه پیش ثبت نام جدید

  1. در این مرحله، وارد صفحه پیش ثبت نام شده‌اید. در قسمت راست گزینه‌‌هایی است که باید پر کنید:
  • نوع ثبت نام (با و بدون شریک)
  • کد پستی اقامتگاه قانونی
  • شماره همراه
  • کد امنیتی

در انتها روی «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.

مرحله ثبت نام

  1. کد فعالسازی به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. آن کد را شبیه آنچه در عکس زیر می‌بینید، وارد کنید.

تائید شماره موبایل

  1. در صفحه باز شده، کشوری که تبعه آن هستید، شماره ملی (از قبل ثبت شده)، تاریخ تولد و درصد سهام شرکت را وارد کرده و روی گزینه «استعلام اطلاعات و ادامه» کلیک کنید. صفحه زیر برای شما باز می‌شود:

انتخاب گزینه استعلام اطلاعات و ادامه

  1. لازم است بر روی تمام مواردی که که در شکل بالا قرمز شده‌اند به ترتیب کلیک کرده و اطلاعات را کامل کنید. با کلیک بر روی هر گزینه، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که پس از اتمام وارد کردن اطلاعات در آن صفحه، لازم است گزینه ثبت را بزنید تا همه اطلاعات کامل گردد. صفحه زیر یک نمونه از صفحاتی است که پس از کلیک کردن روی موارد قرمز رنگ باز می شود. پس از این‌که اطلاعات مربوط به تمام موارد قرمز را وارد کردید، روی گزینه «تایید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری» کلیک کنید.

انتخاب گزینه تایید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری

 

  1. در این مرحله پیش ثبت نام تکمیل شده و پس از دقایقی برای شما کد رهگیری، کلمه عبور و نام کاربری ارسال می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، از طریق همین سایت وارد حساب کاربری خود شوید. پس از ورود، اطلاعاتی که ناقص هستند در سمت چپ، شبیه آنچه در شکل زیر می‌بیند قابل مشاهده است:

دریافت کد رهگیری، کلمه عبور و نام کاربری

 

  1. با کلیک بر گزینه «ویرایش اطلاعت ثبت نام» می‌توانید تمام موارد قرمز شده را تکمیل نمایید و در انتها ثبت نام خود را نهایی کنید. پس از این کار، اطلاعات شما توسط سازمان مالیات بررسی می‌شود. این کار چند وقت زمان می‌برد، اما پس از این‌که اطلاعات تایید شدند، پرونده شما نهایی می‌شود و کد مالیاتی به شما تعلق می‌گیرد.
حتما بخوانید: مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

 

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی، که به طور مختصر به آن «شاپرک» می‌گویند، در حقیقت رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های پی‌اس‌پی است که شرکت‌های مجاز در پروسه پرداخت کارتی (الکترونیکی POS) هستند

هدف شاپرک «جایگزین تبادل الکترونیکی پول به جای تبادل فیزیکی آن همراه با نظارت دقیق، مستمر و هوشمند در نظام پرداخت کشور» است. با این توضیحات، باید متوجه شده باشید که همه دستگاه‌های کارتخوان زیر نظر شاپرک هستند. البته شاپرک تنها تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های پی‌اس‌پی را ثبت می‌کند و شبکه شتاب ساختار وسیع‌تری نسبت به آن دارد.

دستگاه کارتخوان شاپرک، در حقیقت دستگاه کارتخوانی است که تخت تظر شرکت‌های پی‌اس‌پی فعالت می‌کند و از طریق شاپرک به شبکه بانکی وصل است. پس می‌توان گفت، تمام دستگاه‌های کارتخوان مجاز، همین ویژگی را دارند و دستگاه کارتخوان شاپرک محسوب می‌شوند.

پرداخت مالیات دستگاه پوز شاپرک و گرفتن کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان شاپرک دقیقا مشابه چیزی است که در این مقاله ذکر شد. برای این‌کار لازم است فرایند ثبت‌نام را مشابه با آنچه گفته شد در پیش بگیرید.

آیا کارتخوان بدون مالیات امکان پذیر است؟

اگر بخواهیم در یک جمله خیال شما را راحت کنیم، باید بگوییم هیچ کارتخوان بدون مالیاتی وجود ندارد و همواره لازم است مالیات پوز را پرداخت کنید. به عبارت دیگر، اصلا مالیات دستگاه کارتخوان معنی ندارد. پولی که پرداخت می‌کنید، مربوط به دستگاه کارتخوان نمی‌شود که شما بتوانید دستگاهی را خریداری کنید که معاف از پرداخت مالیات باشد. بلکه همانطور که گفتیم، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید مربوط به کسب و کار شماست و چه دستگاه پوز داشته باشید و چه نه، به شما تعلق می‌گیرد؛ تنها فرق آن این است که با دستگاه کارتخوان شما امکان نقل و انتقال بانکی امن را پیدا می‌کنید و حساب و کتاب شما به طور مستقیم به دست سازمان مالیات قرار می‌رسد.

بنابراین اگر کسی ادعا کرد که دستگاه کارتخوان بدون مالیات را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید مالیات دستگاه پوز  را ندهید، باور نکنید. برخی از کلاهبرداران از شیوه‌های خاصی برای این کار استفاده می‌کنند، اما معمولا نتیجه آن گرفتاری و جریمه و گاهی مجازات‌های سنگین‌تر است.

قانون مالیات کارتخوان سیار

مالیات دستگاه پوز سیار و ثابت با هم فرقی ندارند. دستگاه سیار کمی گران‌تر است، با سیم‌کارت کار می‌کند و به دو حساب بانکی همزمان وصل می‌شود. این درحالی است که انواع ثابت توسط خط تلفن یا سیم «لن» کار می‌کنند، کمی کند‌تر هستند و محدودیت جابجایی دارد. به عبارت دیگر، این دو دستگاه کار یکسانی را انجام می‌دهند و ثبت نام کد مالیاتی کارتخوان سیار با ثابت فرقی ندارد.

پیامدهای عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی

اگر دستگاه کارتخوان خود را ثبت نکنید و مالیات آن را پرداخت نکنید، باید منتظر پیامدهای جدی باشید. اداره مالیات به هر حال تراکنش‌هایی را که به وسیله دستگاه کارتخوان شما ثبت شده است، در دست دارد. پس، از کسب و کار شما مطلع است و مالیات دستگاه پوز را هم محاسبه می‌کند، با این تفاوت که علاوه بر مالیات دستگاه کارتخوان (که همان مالیات کسب و کار شماست) مجبور هستید جریمه عدم ثبت دستگاه کارتخوان  و همچنین عدم ثبت اظهار نامه مالیاتی خود را نیز پرداخت کنید. پس بهتر است از همان ابتدا برای ثبت نام و پرداخت مالیات دستگاه پوز اقدام کنید.

روش لغو مالیات دستگاه کارتخوان

وقتی وارد حساب کاربری خود می‌شوید، در قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی می‌توانید تمام دستگاه‌های پوز خودر ا ببینید. در این صفحه، امکان درخواست غیرفعالسازی برای دستگاه پوز فراهم شده است. شما می‌توانید علاوه بر درخواست غیرفعال‌سازی، درخواست حذف یا ثبت جدید دستگاه را از طریق همین صفحه انجام دهید.

روش لغو مالیات کارتخوان

حتما بخوانید: قوانین مالیات ارز دیجیتال در ایران

سخن آخر

مالیات دستگاه پوز به شکل مجزا به دستگاه شما تعلق نمی‌گیرد. بلکه همان مالیات کسب و کار شماست که از طریق این دستگاه به اداره مالیات گزارش می‌شود. اما چیزی که مهم است این است که باید دستگاه خود را از طریق سامانه مالیاتی کشور ثبت کنید. برای این‌کار باید در سایت آن ثبت‌نام کرده و کد مالیاتی دریافت کنید. اگر این کار را نکنید، به دلیل استفاده از دستگاه کارتخوان بدون ثبت نام، جریمه می‌شوید و علاوه بر این مجبور هستید مالیات را هم پرداخت کنید. مالیات دستگاه‌های پوز سیار و ثابت با هم فرقی ندارد و لازم است برای همه آنها پس از فرآیند ثبت نام، اقدام به ثبت اظهارنامه کنید و مطابق با معمول مالیات شغل خود را بپردازید. بر حسب این‌که کسب و کار شما تولیدی، خدماتی یا بازرگانی است، میزان مالیات از صفر تا 25 درصد متفاوت است. البته این مالیات به میزان درآمد شما هم وابسته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *