روش های کاهش مالیات

10 راه کاهش مالیات؛ چگونه مالیات کمتری دهیم؟

این سوال که چگونه مالیات کمتری بدهیم و یا حتی ندهیم، از پرسش‌هایی است بیشتر افراد حداقل برای یک بار در زندگی از خود می‌پرسند. اما آیا واقعا راه حلی برای عدم پرداخت و یا حداقل کاهش مبلغ پرداختی وجود دارد؟ اگر این راه های کاهش مالیات وجود دارند، چگونه می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد؟ و آیا برای این کاهش مالیات تا به حال قانونی صادر شده است؟ برای فهمیدن پاسخ سوالات فوق خوب است که این مطلب ما را تا انتها دنبال کنید. (چنانچه نیاز به دریافت مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

راه‌های پرداخت مالیات کمتر

در گذشته به مالیات خراج می‌گفتند. امروزه به این پرداخت گاهی عوارض می‌گویند. در هر حال این پدیده مالی هر اسمی که داشته باشد، فکر فرار از آن را همین الآن از ذهنتان دور کنید، چرا که مالیات دادن برای پیشرفت یک جامعه امری اساسی‌ است. پرداخت این هزینه به حدی اهمیت دارد که در بسیاری از احادیث دینی هم به آن اشاره‌ شده است. امام علی درباره مالیات حدیثی گفته که بیشتر این حدیث در رابطه با ماموران رفتار خراج است ( به ماموران گفته باید برخورد مناسبی موقع گرفتن خراج داشته باشند)، اما در قسمت‌هایی هم از حدیث یاد شده که مالیات برای گذراندن جامعه امری واجب است.  پس بر طبق این حدیث در واقع ما عوارض می‌دهیم که به واسطه آن جامعه را بازسازی کنند، اما نباید نسبت به آن افراطی اعمال گردد.

اما حالا مشکل عوارض دادن از جایی آغاز می‌شود که پرداخت آن برای بسیاری به ناعادلانه مبدل می گردد. در این موقع می شود برای کاهش عوارض می‌توان اقداماتی انجام داد. این موضوع یعنی اینکه درست است که نمی‌توان از مالیات معاف شد، اما می‌توان روش‌های کاهش مالیات خوبی در پیش بگیرید. برخی از این راهکارها واقعا ساده هستند و ما در ادامه آن‌ها را برای شما به طور کامل بازگو کرده‌ایم.

 

قوانین کاهش مالیات سازمان‌ها

اگر فکر می‌کنید که بیشتر از حد انصاف مالیات دارد روی شما فشار می‌آورد ما پیشنهادات خوبی برای شما داریم. این پیشنهادات ما به شرح زیر هستند:

1. تلفیق محل کار و منزل با یکدیگر

در این راهکار شما باید منزل و محیط کار خود را یکی کنید تا بسیاری از هزینه‌ها اعم از آب و برق و گاز تلفن و.. برای شما کاهش یابد. البته این راه‌حل شاید در عمل خیلی کاربردی نباشد، چرا که منزل شخصی باید محیطی امن برای اعضای خانواده باقی بماند. برای همین اگر شما به محیط شخصی خیلی اهمیت می‌دهید راه حل‌های بعدی ما را دنبال کنید.

2. کمک به مراکزی که به نیازمندان کمک می‌کنند

به یک خیریه بروید و تا جایی که برایتان مقدور است، به آن‌ها کمک کنید. این کار هم پاداش اخروی دارد و هم به تخفیف مالیاتی شما کمک خواهد کرد. البته یاری رساندن به مراکزی که برای همه مردم نفع دارند ( مراکز عام المنفعه) نیز می‌تواند همان حکم خیریه‌ها را اعمال کند. فقط به یاد داشته باشید که حتما اسناد و مدارک مربوط به این کار باید در جایی مطمئن نگهداری شوند. (برای اینکه موقع لزوم به مسئول مالیات نشان دهید.)

3. تخفیف‌ها را دنبال کنید

هر ساله قوانین مالیات بر درآمد کمی تغییر می‌کند. در حین این تغییر ممکن است شغل شما جز مشاغلی باشد که تخفیف می‌خورد و یا اینکه حتی به طور کامل معاف از این وظیفه سنگین می‌شود. پس کاهش مالیات بر در آمد را دنبال کنید.

4. جزیی ترین هزینه‌ها را هم بررسی کنید

به یاد داشته باشید که حتی کوچکترین هزینه‌ها هم نباید از زیر ذره‌بین شما فرار کند. برای مثال اگر شما به ماموریت کاری رفتید و در آن‌جا هزینه نهار و شام را خودتان حساب کردید، آن هزینه‌ها را نیز در لیستتان قرار دهید.

5. اعلام در آمد سال قبل

اگر  میزان درآمد شما را خواستند، شما درآمد سال جاری خود را نگویید و در آمد سال گذشته را اظهار کنید. اگر بخواهید درآمد امسال خود را بگویید اما مبلغ آن را کمتر نشان دهید به طور قطع مسئولان مربوطه به شما شک خواهند کرد. پس صداقت پیشه کنید.

6. عوارض خود را سر موقع پرداخت کنید

کاملا مشخص است که پرداخت این بدهی مالی هم مانند، سایر بدهی‌ها اگر به موقع انجام شود، مشمول تخفیف می‌گردد.

7. همکاری با یک حسابدار مجرب

اگر دفتر یا فروشگاه و یا شرکت و… دارید حتما برای خود حساب‌داری با تجربه پیدا کنید. حسابداران می‌توانند راه حل‌های مختلفی برای پرداخت عوارض کمتر پیدا کنند. این حسابدارها حتما باید در زمینه مالیات در گذشته فعالیت‌هایی انجام داده باشند.

8. برای مسئولین مربوطه استهلاک را شرح دهید

بعضی از اموال مانند ماشین آلات و یا ابزارآلات در گذر زمان دچار استهلاک می شوند. اگر این استهلاک را به اشخاص معین گزارش دهید، می‌توانند کمی برای پرداخت شما تخفیف قائل شوند و در واقع کاهش مالیات بر درآمد به شما تعلق می‌گیرد.

9. مجوزهای اصولی تهیه کنید

اگر می‌خواهید نسبت به پرداخت عوارض به شما تخفیف داده شود، پس شما هم هرگز از راه های غیر قانونی برای رونق کسب و کار استفاده نکنید. به یاد داشته باشید قبل از شروع کار حتما مجوزهای لازم را تهیه کنید و هرگز غیر قانونی عمل نکنید.

10. داشتن هزینه‌های مقرر

اگر هزینه های شما در محدوده خاصی بچرخد، به طور قطع سود کم‌تری هم نصیب شما می‌شود و عوارض کمتری هم پرداخت می‌کنید. (البته شاید سود شما به حدی باشد که از قید تخفیف مالیاتی بگذرید)

حالا که راه‌های کاهش مالیات را متوجه شدید، خوب است بدانید که کدام از مشاغل مشمول معاف از عوارض می‌شوند. در واقع اصلا شاید نیازی نشود که شما هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید!

حتما بخوانید: قوانین مالیاتی شرکت ورشکسته چگونه است؟

 

 

راه های کاهش مالیات

اصناف معاف از مالیات

بر طبق اخرین گزارش‌هایی که در سال جدید به دست ما رسیده است، مشاغل زیر نیاز به پرداخت عوارض ندارند. به طور کلی قرار بر این شد که در سال ۱۴۰۱ افرادی که کمتر از سالی ۶۰ میلیون تومان سالانه در می‌آورند از مالیات معاف شوند. اما به غیر از این افراد، اصناف زیر نیز از  پرداخت معاف‌اند.

  • دوران بیماری کرونا به برخی از واحدها شغلی آسیب فراوانی زد. واحدهای شغلی‌ای که در این دوران آسیب دیدند، اگر درآمدی کمتر از صد میلیون تومان در سال داشته باشند، می‌توانند هم از مالیات دادن معاف شوند و هم امتیازاتی از سمت نهادهای مربوطه دریافت کنند.
  • کسانی که در حوزه انتشار کتب کمک درسی هستند اگر تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند، از مالیات معاف‌ خواهند بود.
  • اشخاصی که اتومبیل‌های آمبولانس وارد می‌کنند از عوارض گمرک معاف هستند.

به یاد داشته باشید اشخاصی که دارای موسسات کنکور هستند تا سال‌های اخیر جز اشخاصی محسوب می‌شدند که معاف از بودند، اما امسال آن‌ها دیگر معاف مالیاتی نیستند. (تحصیل در مقطع عادی دبیرستان با این موضوع متفاوت است)

 

کدام شغل‌ها مالیات کمتری دارند؟

حالا که متوجه شدید چه اصنافی نیاز به پرداخت عوارض ندارند، باید درباره مشاغلی هم که کمتر از مابقی عوارض می‌دهند نیز مطالبی بدانید.

  • سازمان‌هایی که معلولین ذهنی یا اشخاصی که دچار دیگر مشکلات ذهنی هستند را نگه می‌دارند از این اصناف محسوب می‌شوند.
  • کسانی که از بیمه‌های مختلف پول می‌گیرند نیز مشمول قوانین فوق هستند. از جمله این بیمه ها می­توان به بیمه عمر اشاره کرد.
  • سازمان‌هایی که در حوزه عشایران و روستاییان و کارگران فعالیت می‌کنند کاهش مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد. البته اگر این افراد به غیر از ساخت مکان، مسئولیت نگهداری کودکان را نیز بر عهده گرفتند باز هم نیازی به پرداخت عوارض بالا ندارند.
  • اصنافی که در حوزه ساخت مکان برای کودکان بی سرپرست فعالیت می‌کنند کاهش بدهی مالیاتی نصیبشان می شود.
  • مراکزی که به نوعی مبلغ دینی هستند هم از افرادی محسوب می‌شوند که مزایای خاصی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در واقع اشخاصی در جامعه وجود دارند که با هزینه خودشان هم دین اسلام را گسترش می‌دهند و هم به نوعی آن را تبلیغ می کنند. این افراد تنها به دلیل اعتقاد قلبی که دارند، این هزینه را می‌پردازند، اما جامعه هم برای آن‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفته است.
  • سازمان‌هایی که برای ایران‌گردی هزینه می‌کنند از تخفیف‌های ویژه‌ سازمان‌های مربوطه بهره‌مند هستند.
  • سازمان‌هایی که کودکان نابینا و ناشنوا را نگهداری می‌کنند نیز مورد توجه برای عدم پرداخت هزینه اضافه قرار می‌گیرند.
حتما بخوانید: نحوه مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی

حالا نکته ای که در این جا باید بدانید این است که همان مشاغلی هم که باید مالیات بدهند هم نوع مالیاتشان با هم فرق دارد. در واقع ما انواع مختلفی از مالیات داریم. این انواع مالیات به طور کلی موارد زیر هستند.

مالیات مستقیم

انواع مالیات مستقیم به شرح زیر هستند:

  • مالیات بر حقوق
  • مالیات بر املاک
  • عوارض برای کشاورزی
  • مالیات بر دارایی (این مالیات خودش به دو دسته مالیات بر ارث و حق تمبر تقسیم‌بندی می‌شود)

این مالیات‌ها در واقع بخشی از ثمره‌ای هستند که فرد در طول یک سال برای خود کسب می‌کند. برای مثال فرد ممکن است در طول این مدت فقط حقوق کسب کرده باشد. این امکان هم وجود دارد که با محصولات کشاورزی به ثمره‌ای رسیده باشد و یا او املاکی خریده باشد.(پس این نوع مالیات‌ها زیاد هستند)

مالیات غیر مستقیم

  • عوارض گمرک
  • مالیات بر ارزش افزوده سازمان ها یا افراد
  • مالیات بر مصرف

این مالیات ها همان طور که از نامشان پیداست به صورت غیر مستقیم از مردم گرفته می‌شوند.

بخشنامه کاهش مالیات

از سال ۹۹ شمسی قانونی تصویب شد که بر طبق آن تولیدکنندگان باید ۵ درصد کمتر از سال‌های قبل عوارض پرداخت کنند. در واقع پرداختی آن‌ها از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت. حالا اگر شما از اشخاصی هستید که در کار واردات نیستید اما می‌خواهید کاهش مالیات به شما هم تعلق بگیرد، می‌توانید نامه‌ای در این خصوص بنویسید. در این نامه شما باید مسئول این امور را خطاب قرار دهید و بگویید لطفا در خصوص سازمان شما بخشودگی مالیاتی بر اساس بند و قانون مد نظر قائل شود. (در واقع موضوع کاهش مالیات بر درآمد را با فرد مربوطه در میان بگذارید)

با موافقت با این نامه می‌توانید مالیات کمتری بدهید. کمتر شدن میزان مالیات می‌تواند امتیازات زیادی هم برای شما و هم حتی نهادهای مربوطه داشته باشد. اما چرا؟ چون با کاهش نرخ پرداخت عوارض اشخاصی که از مالیات فرار می‌کنند کمتر می‌شوند و دیگر نیازی به هزینه اضافه برای پیدا کردن آن‌ها نیست. باید به یاد داشت که ما در همه نقاط دنیا افراد معروف زیادی را می‌بینیم که به دلیل فشارهای مالیاتی به طور کلی از دادن مالیات سر باز زده اند؛ اما با کمی تخفیف می‌شود آن‌ها را تشویق به پرداخت بدهی‌شان به جامعه کرد. اما حالا اگر این افراد شرکتی داشتند که غیر فعال بود، آیا باز هم باید مالیاتی بپردازند؟

شرکت غیر فعال شرکتی است که هیچ گونه فعالیتی من جمله فعالیت‌های اقتصادی در آن دیده نمی‌شود، اما آن‌ها از نظر قانونی از قبل به ثبت رسیده‌اند. درواقع این شرکت‌ها هیچ گونه تبادل مالی ندارند، پس واقعا ناعادلانه است که بخواهند عوارضی هم پرداخت کنند. اما با وجود این ناعادلانه بودن، اگر شخص نتواند به اثبات برساند که شرکتش غیر فعال است، باید در نهایت مالیات خود را بپردازند. اگر شما هم همچین شرکتی تاسیس کرده‌اید باید به یاد داشته باشید که تمام قوانین مربوط به شرکت‌های غیر فعال را در آن اعمال کنید.

حتما بخوانید: آموزش پرداخت مالیات به صورت تصویری

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم که به طور مفصل درباره موضوع کاهش مالیات توضیح دهیم. بنابراین ابتدای این مقاله را با موضوع عوارض شروع کردیم و بعد به سراغ روش‌های کاهش مالیات رفتیم. سپس درباره مشاغلی که مالیات نمی‌دهند و یا مشمول تخفیف‌های ویژه‌ای هستند، صحبت کردیم. در آخر هم درباره بخشنامه جدید کاهش مالیات مطالبی برای شما عزیزان آوردیم. حالا اگر شما از کسانی هستید که این مطالب می‌تواند به شما در پرداخت مالیات کمتر کمک کند، پیشنهاد ما این است که سایر مطالب آینده ما را نیز دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *