آموزش پرداخت مالیات

5 روش سریع پرداخت قبض مالیات (آموزش تصویری)

شاید شما هم مانند برخی افراد تصور کنید که این موضوع تنها مربوط به شرکت‌هاست و آموزش پرداخت مالیات برای شما کاربرد چندانی ندارد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. نحوه پرداخت مالیات به طور کلی به دو دسته پرداخت مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. تا قبل از این، افراد حقیقی و حقوقی که مشمول این موضوع می‌شدند می‌توانستند برای پرداخت از شناسه و قبض پرداخت استفاده کنند، اما امروزه دیگر قبض مالیاتی صادر نشده و پرداخت با روش‌های دیگری از جمله پرداخت با شناسه ۳۰ رقمینسیم، بارکد یا مراجعه حضوری به سامانه امور مالیاتی صورت می‌گیرد که در این مقاله با تمام انواع آن آشنا خواهید شد. (چنانچه تمایل به دریافت خدمات مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

تقسیم‌بندی مالیات شرکت‌ها

همان‌طور که گفتیم مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شود. پرداخت این مبلغ توسط افراد حقیقی یا حقوقی، یکی از روش‌های درآمدزایی دولت‌هاست و تمام افراد مشمول، با پر کردن فرم خوداظهاری مالیاتی نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند. علاوه بر این‌، شما در هنگام خریدهای روزانه یا پرداخت قبوض خود نیز به نوعی در حال پرداخت مالیات هستید.  

کسانی که شرکتی را به ثبت می‌رسانند از این موضوع اطلاع دارند که باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در تاریخ‌های معینی به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل بدهند. برای همین، بد نیست قبل از آموزش پرداخت مالیات، در مورد انواع مالیات شرکت‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشیم. مالیات هر سازمان و شرکت، بسته به نوع فعالیت و درآمد آن متفاوت است؛ اما به طور کلی نحوه پرداخت قبوض توسط شرکت‌ها سازوکار یکسانی دارد. مالیات‌ شرکت‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود: 

  • مالیات بر عملکرد 
  • مالیات تکلیفی 
  • مالیات بر ارزش افزوده 
  • مالیات بر درآمد حقوق
حتما بخوانید: قوانین مالیات خرید و فروش ارز دیجیتال

نحوه پرداخت قبض مالیات چگونه است؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر ساله در موعد مقرر قبوض مالیاتی خود را می‌پردازند، بهتر است با نحوه پرداخت قبض مالیات و روش‌های گوناگون آن آشنا باشید. ما در اینجا شرح کاملی از آموزش پرداخت مالیات را برای شما آورده‌ایم. به طور کلی قبوض مالیاتی را می‌توان با پنج روش زیر پرداخت کرد که در ادامه هر یک از این آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

روش 1: آموزش پرداخت مالیات با شناسه ۳۰ رقمی

در ادامه‌ی آموزش پرداخت مالیات، با در دست داشتن شناسه ۳۰ رقمی نسیم می‌توانید به انتخاب خود و با یکی از روش‌های زیر پرداخت قبض مالیات را انجام دهید. 

۱. برای اولین قدم وارد سامانه پرداخت و صدور قبض مالیاتی با شناسه ۳۰ رقمی به آدرس payments.tax.gov.ir شوید

ورود به سامانه پرداخت قبض مالیات

۲. سپس گزینه «شناسه ۳۰ رقمی نسیم» را انتخاب کرده و شناسه قبض خود را در قسمت‌ مشخص‌شده وارد نمایید. 

انتخاب گزینه شناسه ۳۰ رقمی نسیم

 

۳. روی گزینه آبیرنگ با نام «بررسی شناسه قبض نسیم» کلیک کرده تا صفحه زیر به شما نمایش داده‌ شود 

انتخاب گزینه بررسی شناسه قبض نسیم

۴. در این صفحه می‌توانید اطلاعات خود از قبیل نام اداره، منبع، تاریخ صدور، شماره، مبلغ و صاحب قبض را ببینید. درصورتی‌که از صحت اطلاعات اطمینان دارید، می‌توانید روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید. در غیراینصورت روی گزینه بازگشت کلیک کرده و شناسه خود را مجدد با دقت بیشتری وارد نمایید. 

۵. پس از انتخاب گزینه پرداخت، شما وارد درگاه پرداخت الکترونیکی سداد می‌شوید. در این مرحله لازم است اطلاعات کارت بانکی خود را وارد و عملیات پرداخت را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که حتما بعد از پرداخت، وارد سامانه ارزش افزوده به آدرس evat.ir شده تا از تکمیل عملیات پرداخت خود اطمینان حاصل نمایید. 

در صورت عدم دسترسی به فرم قبض مالیات، نیاز به شناسه واریز دارید. برای دریافت قبض آن می‌توانید به سایتww.evat.ir  مراجعه کرده و پس از تکمیل اطلاعات، قبض مالیات و عوارض خود را دریافت نمایید.

حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز

 

روش 2: پرداخت قبض مالیات از طریق خودپرداز بانک

اگر به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت خود را انجام دهید می‌توانید به یکی از خودپردازهای بانکی مراجعه نمایید. مراحل نحوه پرداخت قبض مالیات به وسیله خودپرداز به شیوه زیر است: 

  1. کارت خود را در دستگاه خودپرداز قرار دهید. 
  2. گزینه پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها را انتخاب کنید. 
  3. بارکد ۴۲ رقمی خود را وارد کنید. 
  4. گزینه پرداخت را انتخاب کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. 

روش 3: پرداخت قبض مالیات از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها

شما این امکان را هم دارید تا با همراه داشتن شناسه ۳۰ رقمی و مراجعه به شعب بانک‌های مختلف قبوض مالیاتی خود را بپردازید. برای این کار، لازم است درخواست فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی را ارائه کنید. برای این منظور می‌توانید از روش ساتنا استفاده نمایید. مزیت روش ساتنا نسبت به پرداخت با روش پایا،  سریع‌تر بودن انتقال حواله‌های بانکی است. 

روش 4: پرداخت قبض مالیاتی با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور

در این قسمت به آموزش پرداخت مالیات با سایت سازمان امور مالیاتی خواهیم پرداخت. این روش نیز یک راه آسان است که می‌توانید با مراجعه به نشانیtax.gov.ir  قبوض مالیاتی خود را پرداخت نمایید. 

۱. اولین قدم مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir و انتخاب گزینه «سایر خدمات مالیاتی» است. 

مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی

۲. پس از کلیک روی این گزینه یک منو به شما نمایش داده می‌شود که باید از این منو، گزینه «پرداخت الکترونیک مالیات» را انتخاب کنید 

انتخاب گزینه پرداخت الکترونیک مالیات

۳. پس از انتخاب این گزینه، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه لازم است که گزینه «سامانه پرداخت الکترونیک مالیات» را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه سامانه پرداخت الکترونیک مالیات

۴.نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مورد نظر وارد کرده و دکمه ورود را بزنید. 

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

۵. بعد از وارد شدن به این صفحه می‌توانید اطلاعات کاربری خود را مشاهده کنید. برای شروع بهتر است ابتدا قبوض پرداختنشده خود را پرداخت نمایید.  

پرداخت قبوض پرداخت‌ نشده

۶. در صورت نیاز به صدور قبض جدید می‌توانید از منوی سمت راست روی گزینه «پرداخت‌ها/ قبض مالیاتی» کلیک کرده سپس گزینه «ایجاد قبض جدید» را انتخاب کنید.

حتما بخوانید: مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی

 

روش 5: آموزش پرداخت قبض مالیات با بارکد

پرداخت قبض مالیات با بارکد و بدون شناسه پرداخت یکی دیگر از راه‌های پرداخت قبوض است. بعد از صدور قبض مالیات می‌توانید با مراجعه حضوری به اداره مالیات بارکد ۴۲ رقمی قبض خود را اسکن نموده و مبلغ آن را بپردازید. محل قرار گرفتن بارکد، در تصویر زیر مشخص شده است. 

پرداخت مالیات از طریق بارکد قبض

 

حتما بخوانید: آموزش نحوه ابلاغ اوراق مالیاتی

جمع‌بندی

در این مقاله با نحوه پرداخت مالیات و انواع آن آشنا شدید. شما می‌توانید متناسب با شرایط خود در هر زمان و مکانی، یکی از این روش‌ها که در آموزش پرداخت مالیات ذکر شد را به دلخواه انتخاب کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن قبوض مالیاتی خود را پرداخت نمایید. در صورتی که شما نیز روش‌های دیگری را برای پرداخت سریع سراغ دارید می‌توانید در قسمت نظرات، آن‌ها را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *