مالیات قطعی چیست

مالیات قطعی چیست و چگونه باید به آن اعتراض کرد؟

اگر شما صاحب یک کسب‌ وکار هستید یا قصد فعالیت در این زمینه دارید، اطلاع از مفاهیم مرتبط به امور اقتصادی و مالیاتی کشور می‌تواند تا حد زیادی موثر و کمک‌کننده باشد. اگر به عنوان یک مدیر یا گرداننده کسب ‌وکار از ساز وکارها و مناسبات مالیاتی کشور بی‌اطلاع باشید، در آینده‌ای نه چندان دور تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های شما ممکن است برای شرکت شما ضررهای زیادی به همراه داشته باشد. در این مقاله به شرح یکی از مهم‌ترین مباحث مالیاتی می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که مالیات قطعی چیست و برای نحوه اعتراض به مالیات قطعی شده چه روندی را باید طی کرد.

برای پاسخ به این سوال که مالیات قطعی چیست لازم است بدانیم که مالیات تعیین شده برای یک مجموعه در ابتدا و مرحله اول غیر قطعی و بدوی است؛ به همین دلیل پس از ابلاغ آن، پرداخت کننده این حق را دارد که مطابق قانون از جزئیات آگاه باشد. از جمله این موارد می‌توان به چگونگی محاسبه مالیات بر اساس تراکنش‌ها، اسامی، منصب و مشخصات افراد محاسبه کننده مالیات اشاره کرد. اظهارنامه‌ای که مودی (مالیات‌دهنده) در مرحله اول تنظیم کرده و تحویل داده است نیز امکان اصلاح و بازبینی داشته و تعیین مالیات بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شده محاسبه می‌گردد.

مالیات تعیین شده در قالب یک «برگ تشخیص مالیات» به مالیات دهنده ابلاغ شده و از تاریخ ابلاغ، مودی به مدت سی روز فرصت دارد تا برای بازبینی محاسبات، درخواست اطلاع از فرآیند محاسبه و همچنین اعتراض به مقدار اعلام شده اقدام نماید. این مقدار ابلاغ شده هنوز قطعی نیست و در صورت اعتراض، این موضوع در هیات اختلاف مالیاتی قابل بررسی است. توجه داشته باشید که تا زمان به نتیجه رسیدن اختلاف در این هیات یا سایر گروه‌های رسیدگی به اختلاف، رای قطعی برای آن صادر نمی‌شود.

پس از بازبینی اعتراض مودی در هر یک از این هیات‌هایی که پیش‌تر گفته شد و اعلام رای نهایی برای اعتراض، مبلغی که در رای نهایی اعلام می‌شود در حکم مالیات قطعی خواهد بود. در صورتی‌که مالیات‌دهنده پس از ابلاغ برگ مالیات، به نتیجه و مبالغ آن اعتراضی نکند، می‌توان گفت همان عدد در حکم مالیات قطعی مودی است. مودیان مالیاتی باید به این نکته توجه داشته باشند که حتما در اولین فرصت نسبت به پرداخت مالیات قطعی شده اقدام کنند، چراکه در غیر این‌صورت به عنوان متخلف مالیاتی شناخته خواهند شد و سازمان امور مالیاتی از نظر قانونی می‌تواند برخورد اجرایی کرده و جرایم سنگینی را اعمال کند. یکی از رایج‌ترین راهکارهای تنبیهی نیز بلوکه کردن حساب‌های مودی است. (چنانچه در زمینه امور مالیاتی خود نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره مالیاتی تدبیر حساب استفاده کنید)

نحوه اعتراض به مالیات قطعی شده

در پاسخ به پرسش «مالیات قطعی چیست» گفته شد در صورتی‌ که رای صادر شده از سوی هیات‌های حل اختلاف از نظر قوانین یا در فرایند رسیدگی دچار ابهام باشد، توسط شورای عالی مالیاتی به آن‌ها رسیدگی خواهد شد؛ این شورا به منظور مراجعه مودیانی که به مالیات قطعی خود اعتراض دارند تشکیل شده است. در صورتی که به مالیات ابلاغ شده از سمت سازمان مالیاتی اعتراض داشته باشید، سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی به آدرسtax.gov.ir  یکی از راه‌های ثبت اعتراض شما نسبت به مالیات قطعی ابلاغ شده است. برای این منظور باید به سایت رسیدگی به اعتراض مودیان مراجعه کرده و پس از وارد نمودن اطلاعات خود و مشاهده برگه تشخیص مالیات، اعتراض خود را برای آن ثبت نمایید.

در تصویر زیر نمونه یک برگه دعوت به هیأت حل اختلاف مالیاتی را مشاهده می‌کنید.

برگه دعوت به هیأت حل اختلاف مالیاتی

 

حتما بخوانید: شرایط معافیت مالیات کارگاه های کوچک

مراحل اعتراض به برگ مالیات قطعی شده

همان‌طور که گفته شد طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، هم مودی و هم اداره امور مالیاتی می‌توانند در یک بازه زمانی ۳۰ روزه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به شورای عالی مالیاتی شکایت کرده و درخواست نقض رای و تجدید رسیدگی داشته باشند. لازمه این موضوع ارائه دلایل و مدارک کافی است.  بهتر است بدانید زمانی که مودیان از رای صادر شده شکایت داشته باشند، می‌بایست به میزان مالیات قید شده به صورت‌های مختلفی مانند وجه نقدی، ضمانت بانکی، وثیقه ملکی و … به منظور توقف اجرای رای تا اتمام رسیدگی شورای عالی، سپرده ضمانتی داشته باشند.

در مواردی ممکن است مهلت یک ماهه مودی برای اعتراض گذشته باشد و پس از این زمان، مدارک تازه‌ و قابل استنادی به دست آمده باشد که بتواند نتیجه را تغییر دهد؛ در این صورت برای مودی یک راه دیگر نیز برای اعتراض وجود دارد. در توضیح این راه می‌توان به ماده ۲۵۱ اشاره کرد که در خصوص مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیمِ قطعی شده است. برای این منظور و ثبت اعتراض خود در این زمان می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • درخواست خود را طی یک نامه به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی ارائهکنید. وزیر اقتصاد می‌تواند با استفاده از اختیارات خود پرونده شما را به یک گروه سه نفره برای بررسی ارجاع دهد.
  • لازم است فرم پیوستی اعتراض به حکم قطعی مالیاتی را تکمیل کرده و با ضمیمه کردن مستندات لازم، آن را به دبیرخانه تحویل دهید.
  • دبیرخانه پس از بررسی فرم پیوست و نامه مودی موظف است در صورت ناقص بودن مستندات، ظرف دو هفته مراتب را به مودی اعلام کند. در صورتی که فرم پیوست به طور صحیح تکمیل نشود یا مستندات ناکافی باشند، دبیرخانه موضوع را بلااقدام تلقی کرده و پرونده را مختومه می‌کند.
  • هیات تشکیل شده مدارک را بررسی کرده و رای آن‌ها به اکثریت آرا، قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود. در صورت صدور رای نهایی امکان اعتراض دیگری وجود نخواهد داشت. برای همین باید دقت داشته باشید که تمام مدارک و مستندات لازم را در موعد مقرر به طور تمام و کمال ارائهکنید.

برای اعتراض مالیاتی، مودیان باید روی سربرگ خود به صورت شفاف، متن اعتراضی‌شان را تایپ کرده و از پرداختن به هرگونه جزییات غیرضروری خودداری کنند. در نوشتن متن اعتراض به مالیات قطعی، حتما متناسب با مشکل مورد نظر صحبت کرده و به هیچ‌وجه از عبارات غیررسمی و غیرمودبانه استفاده نکنید.

در تصویر زیر نمونه یک فرم اعتراض را مشاهده می‌کنید.

فرم اعتراض به مالیات قطعی شده

نمونه فرم اعتراض به مالیات قطعی شده

حتما بخوانید: صورت معاملات فصلی چیست و نحوه ارسال آن

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به مالیات قطعی

مدارکی که برای اعتراض به مالیات قطعی مورد نیاز است شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تصویر رای مورد شکایت به نحوی که تاریخ ابلاغ به وضوح در آن مشخص باشد.
  2. فرم اعتراض بر مالیات قطعی تکمیل شده.

در این مورد باید توجه داشت که اشخاص حقوقی باید کلیه اظهارنامه‌ها، تغییرات و صاحبان امضا را همراه با مهر شرکت و تصویر روزنامه رسمی معرفی کنند. برای اشخاص حقیقی نیز امضای مودی یا مودیان، همراه با نام و تصویر کارت ملی لازم است.

جمع‌بندی

آشنایی با امور اقتصادی و دارایی و در راس آن‌ها امور مالیاتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که مودیان مالیاتی لازم است اصول اولیه آن‌ را بشناسند. در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده به پرسش «مالیات قطعی چیست» پاسخ داده و به شرح روند نحوه اعتراض به مالیات قطعی شده بپردازیم. در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده یا در طی کردن مراحلی که به آن اشاره شد تجربیات ارزشمندی دارید، پیشاپیش از شما بابت به اشتراک گذاشتن آن‌ها سپاس‌گزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *