مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

آموزش محاسبه میزان مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

امروزه خریدهای آنلاین زیادی انجام می‌‌‌شوند و روزبه‌روز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. یکی از روش‌های رایج و آسان برای انتقال وجه در این خریدهای دیجیتال استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی است. اگر شما هم از این درگاه‌ها برای کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که اخیرا این درگاه‌ها هم مشمول مالیات می‌‌شوند. محاسبه و میزان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی از مطالب مهمی‌ است که صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک باید به‌خوبی با آن آشنایی داشته باشند.

در این مطلب تمام نکات ریز و درشت درباره‌ی روش محاسبه و ثبت‌نام مالیاتی درگاه‌های پرداخت را با شما در میان خواهیم گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید. (چنانچه تمایل دارید از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کنید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

قوانین مربوط به درگاه‌های پرداخت و عواقب عدم پرداخت مالیات

برای هر یک از درگاه‌ها باید حساب بانکی خاصی وجود داشته باشد تا بتوان مالیات را بر آن اعمال کرد. برای این موضوع باید یک پرونده‌ی مالیاتی تشکیل دهیم تا درگاه قطع نشود.

گاهی افراد اطلاعات خود را جهت دریافت مالیات به نهادهای مربوطه نمی­دهند که همین باعث ناهماهنگی میان تراکنش‌های انجام گرفته با دستگاه کارتخوان و مقدار عوارض دریافتی از اشخاص می­‌شود. در نتیجه بسیاری افراد مشمول از دادن مالیات آن فرار کرده و قابل شناسایی نیز نبودند.

برای تعلق گرفتن مالیات به این دستگاه‌ها و کارتخوان‌ها در چند سال گذشته قانونی به تصویب رسیده که بر اساس این قانون بانک مرکزی به هر یک از دستگاه‌ها یک کد که مخصوص همان دستگاه است می‌دهد و بر طبق مقدار تراکنش‌هایی که انجام می‌شود میزان پولی که باید پرداخت شود را تعیین می‌کنند.

این کد کمک می‌کند تا فعالیت‌های اقتصادی فردی که کارتخوان به او تعلق دارد را به راحتی دانسته و بر اساس میزان درآمدش عوارض را پرداخت کند. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اگر دستگاهی به تایید بانک مرکزی درنیامده باشد، محکوم به مجازات است. مقدار عوارض دستگاه‌های پرداخت اینترنتی و کسب‌وکارها بر اساس نوع گروه شغلی تعیین می‌شود.

 

قوانین محاسبه مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها جهت انتقال وجه پایانه‌ی فروش است این پایانه برای تراکنش‌های بانکی بدون دخالت داشتن پول نقد، با به‌کار بردن کارت بانکی استفاده می‌شود.

همه‌ی تراکنش‌هایی که از این طریق انجام می‌گیرند و از حساب خاصی است را به حساب آورده و میزان مالیات درگاه های بانکی را گزارش می‌دهند؛ بنابراین نحوه محاسبه مالیات درگاه پرداخت برای هر کدام متفاوت بوده و برای دانستن آن لازم است تراکنش‌ها را در نظر بگیریم.

نوع گروه شغلی باعث می‌شود از صفر درصد تا بیست‌ و پنج درصد مشمول پرداخت عوارض شوند. صاحبان کسب‌وکار باید بدانند که چه درصدی از این مورد به آنها تعلق می‌گیرد و آگاهی خود را بالا ببرند.

هر کدام از دستگاه‌هایی که وجود دارند یک کد یکتا دارند. این شناسه تمامی‌ تراکنش‌ها را بررسی می‌کند و همه‌ی فعالیت‌هایی که آن فرد شاغل دارد را به بانک مرکزی ارسال می‌کند.

این افراد باید اطلاعات لازم از خود را به سازمان‌های مربوطه ارائه بدهند و اگر این کار را نکنند بانک مرکزی می‌تواند تمام آن اطلاعات لازم را به آن سازمان بدهد و البته مجازات هم در انتظار آن کسب‌وکارها خواهد بود.

حتما بخوانید: آموزش نحوه پرداخت قبض مالیات

قوانین محاسبه مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

چگونه مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی محاسبه می‌شود؟

به طور کلی افراد به سه دسته مشاغل تبدیل می‌شوند: خدماتی، بازرگانی و تولیدی و بر اساس همین بین صفر تا بیست و پنج درصد میزان مالیات درگاه‌های پرداخت متغیر است.

مالیات درگاه های بانکی به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم دریافت می­شوند. مستقیم همانطور که از نامش پیداست به دارایی و درآمد اشخاص تعلق دارد و غیرمستقیم همان عوارضی است که به قیمت کالا و خدمات اضافه می­شود.

با اجرا شدن این قانون که مالیات باید از درگاه‌های پرداخت اینترنتی گرفته شود؛ اشخاص برای به رسمیت شناخته شدن شغل‌شان توسط دولت و مجوز انجام دادن فعالیت‌هایشان، اقتصادی یا غیراقتصادی، باید به شرکت‌های مربوطه مراجعه و پرونده تشکیل دهند.

شغل‌هایی مانند کسب‌وکارهای کوچک خانگی که پروانه دارند، فروشگاه‌های اینترنتی و حتی اینستاگرامی‌ و… مشمول دادن عوارض خواهند بود و افراد دارای این مشاغل علاوه‌بر داشتن پرونده مربوط به شغل باید درگاه‌هایشان هم به حساب بانکی خاصی وصل باشد. گاهی کسب‌وکارهای کوچک اصلا شامل پرداخت وجه مربوطه نمی‌شوند و در واقع طبق سقف درآمد این مبلغ مشخص می‌شود.

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که تمامی‌ کسب‌وکارهای اینترنتی که هزینه را به صورت مجازی دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌شوند؛ اما سقفی مشخص برای درآمد آنها در نظر گرفته شده که درصورت تجاوز از این مقدار باید مبلغ مربوطه را بپردازند. سقف مجاز در سال‌های اخیر نزدیک به پانصد میلیون ریال بوده که از شغل‌های با درآمد بالاتر به صورتی‌که در زیر گفته خواهد شد مبلغ را دریافت می‌کنند.

  • برای مشاغل با درآمد سالیانه چهارصد و هشتاد تا نهصد و شصت میلیون ریال، ده درصد دریافت می‌شود.
  • اگر شغلی درآمدش از نهصد و شصت میلیون تا یک میلیارد و چهارصد و چهل هزار ریال بود، پانزده درصد.
  • درآمد سالیانه بین یک میلیارد و چهارصد و چهل تا یک میلیارد و شصت، بیست درصد و در نهایت درآمد سالیانه بین یک میلیارد و شصت تا دو میلیارد و هشتصد، چیزی در حدود بیست و پنج درصد خواهد بود.
حتما بخوانید: تفسیر ماده 145 قانون مالیات های مستقیم

محاسبه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

شرایط مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

اولین شرط داشتن جواز کسب­وکار است و سپس داشتن کد رهگیری و ثبت­نام، اگر کسب‌وکارتان آنلاین باشد باید سایت رسمی و حساب بانکی­ فعال داشته باشید. صاحب کار منع قانونی نباید داشته باشد و قوانین مرتبط را رعایت کند.

خرید و فروش­هایی که دراین بسترها صورت می­گیرد هم دقیقا مانند تمامی مشاغل عوارضشان حساب می­شود. این کسب­وکارها باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه مربوطه ارائه دهند که شامل مدارک فعالیت، اطلاعات هویتی و کالا و خدمات است.

از طریق دو راه می­توانند صورت معاملات فصلی که فقط یک ماه و نیم پس از پایان فصل فرصت ارسال دارند را ارسال نمایند؛ یکی به صورت آنلاین و دیگری به صورت لوح فشرده.

مدارکی که در این زمینه نیاز می­‌شود اعم از کارت ملی و شناسنامه، نماد اعتماد و تاییدیه کدپستی و اجاره­نامه است. حال اگر متقاضی حقوقی باشد باید مدارک زیر هم ارائه دهد: مدارک شناسایی صاحب شرکت و مدیرعامل، آخرین تغییرات شرکت، شناسنامه صاحبان امضا و…

برای اینکه از مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی فرار نکرده و پرداخته شود باید ابتدا ثبت ­نام خود را در سایت تکمیل کرده و پرونده را تشکیل دهیم.

در قدم بعدی صورت­حساب را صادر می­کنیم و حداکثر تا پانزده روز بعد اظهارنامه را ارائه می­دهیم. این مدارک تا ده سال نگه­داشته می­شوند.

در این میان شرکت­‌های دانش­بنیان بیست سال معاف از مالیات هستند؛ همچنین کسب­ وکارهای آموزشی و فعالیت وابسته به آن­ها با داشتن مجوز معاف خواهند بود.

تراکنش­‌های معاف از عوارض

برخی از تراکنش­های بانکی شامل عوارض نمی‌­شود از جمله:

  • انتقال وجه میان حساب­های شخصی
  • تراکنش اعضای مدیریت
  • تسهیلات
  • انتقال وجه میان شرکا
  • تنخواه
  • وجوه مربوط به جبران خسارت

و چند مورد دیگر که می­توان در صورت شامل بودن عوارض پرداخت نکرد.

حتما بخوانید: مفاصا حساب مالیاتی چیست و نحوه دریافت آن

نحوه ثبت ­نام مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

جهت ثبت‌نام در این موضوع سایت‌هایی وجود دارد که باید به آنها مراجعه کرده و مراحل مرتبط را طی کنید. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم نحوه ثبت‌نام را بیشتر برای شما توضیح دهیم.

برای ثبت ­نام ابتدا وارد مرورگر شده و عبارت مورد نظر را تایپ می­ کنیم. در میان نتایج جستجو بر روی سایت tax.gov.ir کلیک می­کنیم.
ورود به سایت tax.gov.ir

با باز شدن صفحه گزینه­‌های زیادی پیش‌­رویمان قرار می­‌گیرد که باید روی پیش ثبت ­نام و ثبت­ نام مالیاتی کلیک نماییم. صفحه‌­ای باز می­ شود که در آن تمامی مراحل مربوطه توضیح داده شده، بعد از مطالعه گزینه­‌ی ثبت ­نام را انتخاب می­‌کنیم.

کلیک روی ثبت ­نام و ثبت­ نام مالیاتی

بعد با توجه به تصویر زیر، وارد بخش ثبت‌نام می‌شویم.

وارد بخش ثبت نام شوید

در مرحله‌­ی بعد، حقیقی یا حقوقی بودن شخص را مشخص کرده و اطلاعات لازم را وارد می­ کنیم و گزینه‌­ی ورود به ثبت ­نام را انتخاب می­ کنیم. سپس بر روی پیش ثبت­ نام جدید کلیک کرده، برخی دیگر از اطلاعات لازم را وارد می­‌کنیم.

انتخاب شخص حقیقی یا حقوقی

با انجام تمامی مراحل بالا نام کاربری و رمز عبور به شماره تماس شما پیامک می­‌شود که از این طریق می­توان ثبت‌نام را تکمیل و کد عوارضی را دریافت نماییم.

حتما بخوانید: تفسیر ماده 119 قانون مالیات های مستقیم

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه­ های پرداخت اینترنتی

بعد از آنکه مراحل بالا را طی کردیم، کد دریافتی را بر روی کادر مشخص شده وارد کرده و دکمه‌­ی ثبت کد فعال­سازی را می­زنیم.

کلیک روی دکمه‌ ثبت کد فعال­سازی

در مرحله­‌ی بعد تاریخ تولد و تابعیت را وارد کرده و استعلام اطلاعات را می­زنیم. اگر اطلاعاتی ناقص یا اشتباه وارد شده باشد تذکر داده می­شود و باید اصلاح شوند.

در مرحله‌­ی سوم اطلاعات هویتی و اقامتی را وارد و ثبت می­کنیم و سپس محل اقامت را بر روی نقشه مشخص می­کنیم. در صفحه‌­ی جدید باز شده وضعیت مشمولیت عوارض را تعیین و از کادر مشخص شده یکی از گزینه­‌ها را می­زنیم.

انتخاب وضعیت مشمولیت عوارض

در مرحله­‌ی آخر تمامی اطلاعات وارد شده نمایش داده می­‌شود تا در صورت ناهماهنگی اصلاح گردد. با تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری، کد برای شما صادر می­‌شود.

دریافت کد رهگیری

 

نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

برای این موضوع نیاز است به سایتی که قبلا اشاره کردیم مراجعه و بعد از انتخاب گزینه‌­های پیش ثبت ­نام، ثبت­نام مالیاتی، دکمه ورود به ثبت ­نام و وارد کردن اطلاعات پستی و شماره تلفن، سپس پیش ثبت ­نام جدید را انتخاب کرده و تاریخ تولد و تابعیت را مشخص نماییم.

در مراحل بعد اطلاعات شغلی ثبت و محل اقامت بر روی نقشه مشخص می­شود. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، کد عوارضی صادر می­شود که به معنای همان تشکیل پرونده است.

اگر پرونده مالیاتی دچار نقص بود، بعد از وارد کردن حساب کاربری تمامی مواردی که با رنگ قرمز مشخص شده را مجددا اصلاح کنید و بر روی درخواست ابلاغ الکترونیک ضربه بزنید.

سپس اطلاعات را تایید و گزینه‌­ی بازگشت را بزنید. اگر تمامی اطلاعات درست باشند نوشته‌­ی نقصی در پرونده وجود ندارد نمایش داده می­شود. دکمه­‌ی تایید نهایی را زده و بر روی تایید اطلاعات کلیک می­کنید و منتظر جواب پایانی سازمان امور عوارضی بعد از بررسی می­مانیم.

اگر اطلاعات افراد در پرونده ناقص باشد در صورت پیگیری نکردن دستگاه پوز مسدود می­شود. اولویت دریافت عوارض هم از کسب­وکارهای با تراکنش بالاست.

حتما بخوانید: آشنایی با نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

سخن پایانی

در این مقاله تمام تلاش خودمان را کردیم تا هرآنچه که لازم بود در رابطه با مشاغل مجازی و اینترنتی و حتی کسب‌وکارهای کوچک و حقیقی که مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی به آنها تعلق می‌گیرد و نحوه محاسبه مالیات درگاه پرداخت را بگوییم.

جهت کسب اطاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید. همچنین شماره تماس ما جهت دریافت مشاوره در دسترس است و کامنت‌های شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خواهیم داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *