ارتباط حسابداری و کارآفرینی

3 نقش و ارتباط حسابداری و کارآفرینی در کسب و کار

واحدهای آموزشی در دانشگاه ها و دوره های مدیریت کسب و کار عمدتاً ما را به این باور رسانده اند که زبان حسابداری پیچیده و نامفهوم است، تنها عده خاصی با مهارت های ویژه این رشته از آن سر در می آورند و خروجی آن هم مقدار زیادی عدد و رقم و جدول نامفهوم و بی فایده است!

اما این تمام ماجرا نیست. واقعیت این است که در دنیای کسب و کارهای امروزی، حسابداری دیگر محدود به حوزه های مالی و مالیاتی نیست و روز به روز نقش مهم تری در بخش مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی های کلیدی کسب و کارها ایفا میکند. یکی از حوزه های کاری که به شدت نیازمند پیش بینی و برنامه ریزی است، کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها و حوزه های کارآفرینی است. برای یک کارآفرین، حسابداری و امور مالی علاوه بر کارکرد روتین خود، ابزاری برای تجزیه و تحلیل و انجام سه وظیفه کلیدی است که در ادامه به آن‌ها و در واقع به ارتباط حسابداری و کارآفرینی در کسب و کار اشاره می‌کنیم.

ارتباط حسابداری و کارآفرینی

1. ابزاری برای پیش بینی ها

یکی از مهمترین وظایف کارآفرینان این است که پیش بینی های قانع کننده ای درباره آینده انجام دهند. این پیش بینی ها برای ایجاد یک چشم انداز روشن برای همه اعضای یک تیم ضروری است.

طبیعتا  گروه های کاری که پیش بینی مشترکی از آینده داشته باشند از منابع سازمان برای رسیدن به بهینه ترین اهداف استفاده کنند. کارآفرین موفق این پیش بینی را در 3 موضوع درآمد های آتی، هزینه های آتی و دارایی های مورد نیاز برای پشتیبانی از هزینه های فعالیت انجام خواهند داد.

استفاده از حسابداری برای پیش بینی

حسابداری ابزاری است که این پیش بینی ها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در مراحل ابتدایی یک طرح  کسب و کار ، پیش بینی های دقیق می تواند اعضای تیم را متحد‌تر کند چون اهداف روشن و قابل دستیابی در اعضای تیم ایجاد انگیزه خواهد کرد. در مراحل میانی ادامه یک کسب و کار، با تهیه صورت های مالی کارآفرینان متوجه خواهند شد که آیا پیش بینی های قبل درست بوده اند یا نه ؟

بررسی درست و دقیق نتایج گذشته، استراتژی های فروش آینده را برای ما به بهترین شکل ترسیم می کنند.

و در مراحل بعدی کسب و کار، صورت های مالی سالانه موجب می شود مسائل پیچیده کسب و کار که بعضاً توضیح آنها خیلی سخت خواهد بود به صورت ارقام دارای معنی مشخص و قابل فهم برای تمام شرکاء به نمایش درآید.

حتما بخوانید: معرفی بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی

2. ایجاد تعهد

کارآفرینان در جریان کسب و کار خود انواع مختلفی از اقدامات در آینده مثل مبلغ و زمان دریافت ها و پرداخت ها را  به طرفین تجاری خود تعهد می‌کنند. همچون خرید و سرمایه گذاری در دارائی های ثابتی همچون املاک و ماشین آلات یا پرداخت اجاره بهای این دارائی ها. و یا اخذ تسهیلات از بانک ها و اشخاص و یا خرید موجودی کالا یا توافق با مشتریان در خصوص شرایط تصفیه فروش ها.

ارتباط حسابداری و کار آفرینی به این صورت است که حسابداری با ثبت و طبقه بندی این تعهدات و اندازه گیری هزینه ها می تواند آنها را به فعالیت های مختلف کسب و کار مرتبط کند و اینگونه می توان اثر هر تصمیم کارآفرین را به صورت کمی و ملموس محاسبه و مشاهده نمود.

ایجاد تعهد در کسب و کار

3. اندازه گیری پیشرفت

استفاده از ابزارهای دقیق حسابداری برای نظارت بر پیشرفت واقعی هر کسب و کار بسیار مهم است

در ابتدا مقایسه پیشرفت واقعی نسبت به پیشرفت پیش بینی شده به کارآفرین کمک می کند با خودش صادق باشد. در مرحله بعد با اندازه گیری دقیق نتایجی که به افراد مختلف تیم مرتبط هستند می توانیم به بهترین های تیم پاداش بدهیم و بدین ترتیب کارکنانی که میدانند بر کارشان نظارت میشود و در آینده پاسخگو خواهند بود، بهره وری بیشتری خواهند داشت.

اندازه گیری پیشرفت، سود یا زیان ایجاد شده را به فرآیندهای کسب و کار مرتبط می کند و بدین گونه کارآفرینان نقاط دارای مشکل یا تنگناها را شناسایی خواهند کرد و با به اشتراک گذاری این گزارشات از بروز تقلب در سازمان جلوگیری خواهد کر و این شفافیت موجب ایجاد حس اعتماد بیشتر در گروه خواهد شد.

میزان پیشرفت در کسب و کار

سخن آخر

همانطور که ملاحظه میکنید امروزه دیگر حسابداری فقط نقش کلاسیک خود را ندارد و به درستی تبدیل به ابزاری قدرتمند در خدمت مدیران کسب وکار، کارآفرینان و همچنین مدیران اجرایی و تصمیم گیر در حوزه های مختلف هر سازمان شده است. پس اقدام درست و آینده نگرانه این است که نگاهی دوباره به واحد حسابداری مجموعه خودمان بیاندازیم، اشکالات اجتمالی آن را رفع کنیم، و روز به روز بیشتر در راه پیشرفت کسب و کارمان از آن بهره ببریم. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره در زمینه امور مالی و حسابداری خود دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

 

منبع: forbes

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *