مشاوره مالی | مشاور مالی شخصی

چرا باید از مشاور مالی شخصی استفاده کنیم؟

یکی از سؤالاتی که صاحبان کسب و کارهای مختلف و یا حتی افراد حقیقی از خود می پرسند این است که نقش مشاور مالی شخصی در زندگی ما چیست؟ فقط افراد ثروتمند و سرمایه دار به چنین مشاورانی نیاز دارند؟ چطور بفهمم که نیاز به مشاور مالی دارم؟ در این مطلب به این دسته از سؤالات پاسخ خواهیم داد.

مسائل مالی با توجه به تغییرات شرایط و قانون گذاری های متعدد تبدیل به مسأله ای شده که هر کسی نمی تواند به تمامی جنبه های آن تسلط داشته باشد و لذا تصمیم گیری در هر مورد کار سخت و دشواری است و بدون استفاده از مشاور امور مالی شخصی خود را در ریسک اتخاذ تصمیمات اشتباه و ضربه زدن به دارایی و سرمایه خود قرار می دهید.

برخی افراد تصمیم دارند برای بازنشستگی و دوران پس از آن تصمیم گیری مالی خوبی انجام دهند، برخی برای خرید و فروش سهام های مختلف خود در زمان درست نیاز به مشاوره دارند، برخی بخاطر ارثی که به آنها رسیده یا به طور کلی سرمایه ای که دارند می خواهند بهترین شیوه سرمایه گذاری را انتخاب کنند و غیره. در تمامی این موارد حضور یک مشاور مالی شخصی احساس می شود.

در چنین شرایطی برخی افراد خودشان توانایی تصمیم گیری منطقی و برنامه ریزی مالی را دارند و برای کمک بیشتر از برنامه ها یا اپلیکیشن های برنامه ریزی مالی استفاده می کنند. اما برخی افراد نیز هستند که شرایط فوق و سایر تغییر و تحولات اساسی مالی در زندگی آنها رخ داده یا در شرف رخ دادن است اما احساسی عمل می کنند، یا تسلط کافی به موضوعات مالی ندارند و یا در شرایط پرریسک، احتمال از دست دادن سرمایه آنها زیاد است این افراد حتما باید از مشاور امور مالی شخصی استفاده کنند.

توجه داشته باشید که برخلاف باور عموم، برای استخدام مشاوره مالی شخصی حتما نباید ثروتمند باشید ضمن اینکه استفاده از چنین افرادی، ارتباط با موقعیت شغلی، درآمد ماهانه و غیره هم ندارد چرا که برای کلیه مسائل مالی مربوط به حال و آینده می توان از مشاوران امور مالی شخصی استفاده کرد که یک نوع سرمایه گذاری هوشمندانه است.

استخدام مشاور مالی شخصی چه فوایدی برای ما دارد؟

تا به اینجا با نقش مشاوران امور مالی شخصی آشنا شدید و اینکه همه می توانند به نوعی از خدمات مالی استفاده کنند. در ادامه قصد داریم شما را با مزایای داشتن مشاور مالی شخصی آشنا کنیم که در واقع نشان دهنده وظایف و نقش این افراد در زندگی شخصی و کاری برای اتخاذ تصمیمات بهتر و هوشمندانه نیز هست.

  • سرمایه گذاری دقیق: مشاور مالی شخصی به شما می گوید که با توجه به وضعیت مالی کنونی در کدام قسمت، به چه میزان و به چه شکلی سرمایه گذاری کنید یا فعلا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. در واقع این افراد نسبت به حوزه های مختلف تسلط دارند و به خوبی می دانند که چه زمانی و کجا و چطور بیشترین سود را از سرمایه گذاری خواهید برد.
  • تدوین برنامه مالی برحسب وضعیت: تصور کنید که به یکباره ثروتی به دست می آورید مثل ارث و یا سرمایه گذاری شما به سود کلانی می رسد در چنین وضعیتی مشاور امور مالی شخصی جلوی تصمیمات احساسی را می گیرد و برحسب اهداف کوتاه و بلند مدت، پیشنهادهای منطقی به شما خواهد داد.
  • صرفه جویی شدید در زمان: اگر مشاور مالی نداشته باشید، در کنار کلی مشغله و دردسرهای زندگی باید در مورد برنامه ریزی و تصمیم گیری و سرمایه گذاری های خود نیز فکر کنید، حتی به مواردی برخورد خواهید کرد که هیچ شناختی ندارید و باید در مورد آنها هم تحقیق کنید.

به فرض که چنین توان و حوصله ای هم در خود سراغ داشته باشید، مسأله اصلی تر این است که اکثریت افراد زمان کافی ندارند و کاری که با عدم شناخت کافی و با عجله انجام شود قطعا محکوم به شکست است. مشاور مالی شخصی به تمامی این امور تسلط دارد و صرفه جویی عظیمی در وقت شما انجام می دهد.

  • مدیریت هوش هیجانی: برخی افراد به محض اینکه در یک سرمایه گذاری شکست می خورند ناامید می شوند و کلا بیخیال سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای آینده می شوند. برخی نیز تا سود کلانی بدست می آورند فورا هیجانی شده و کل سود یا بخش عظیمی از آن را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند بدون اینکه ارزیابی دقیقی انجام داده باشند.

 

  • مشخص کردن جنبه های مختلف: قطعا شما به عنوان کسی که تسلطی به جنبه های مالی مختلف ندارید یا این شناخت به اندازه کافی نیست در مسائل مختلف مثل خرید سهام، بیمه عمر، تسویه مشکلات و بدهکاری های مالی و غیره فقط به یک یا دو جنبه آن نگاه می کنند اما مشاور مالی نه تنها جنبه های مختلف هر موضوع را بررسی می کند بلکه تمامی جنبه های عوامل مختلف مرتبط با آن را نیز آنالیز می کند تا بهترین پیشنهادات را ارائه کند.
  • رصد فرصت های مناسب: مشاورین مالی از تمامی جنبه ها و فرصت های جدید پیش آمده در بازار اطلاع دارند و با توجه به شرایط کنونی و نرخ پیشرفت و سود مالی شما، پیوسته در حال رصد کردن فرصت های عالی برای سرمایه گذاری و حتی واگذاری و فروش سهام و یا بیرون کشیدن سرمایه در فرصت مناسب هستند تا بیشترین سود و کمترین ضرر نصیب شما شود.
حتما بخوانید: حسابداری بیمه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

نشانه هایی که به شما می گویند باید هر چه زودتر مشاور مالی شخصی استخدام کنید؟

اگر شرایط زیر در مورد شما هم صدق می کند بدانید که باید هر چه زودتر یک مشاور مالی شخصی استخدام کنید:

  • اگر تا به حال اصلا سرمایه گذاری نکرده اید و یا اینکه هیچ اطلاعی در مورد سرمایه گذاری در زمان و مکان مناسب ندارید
  • تجربه سرمایه گذاری داشته اید ولی همیشه سرمایه خود را از دست داده اید یا بخاطر تصمیمات اشتباه، ارزش و مقدار پول شما کاهش پیدا کرده است
  • برنامه ریزی خاصی برای امور مالی خود انجام نداده اید از نوع بیمه مناسب تا مقدار و نوع سرمایه گذاری برای خود در زمان بازنشستگی و خانواده
  • نسبت به مسائل مختلف مالی اشراف ندارید
  • نسبت به مسائل مختلف مقداری یا حتی به طور کامل تسلط دارید اما مسائل پیچیده زندگی و شرایط شما فرصت کافی برای پرداختن به آنها باقی نگذاشته است
  • در پیدایش شرایط جدید (مثبت و منفی) همیشه احساسی تصمیم می گیرید و از این بابت ضربه زیادی خورده اید

پس با توجه به موارد گفته شده متوجه شدید که در اختیار داشتن یک مشاور مالی شخصی تا چه حد حیاتی است و لزوما هم نباید ثروتمند و سرمایه دار باشید! با در نظر گرفتن موارد فوق و توافقات مالی و حقوقی که با مشاور خود خواهید داشت و بررسی رزومه کاری و سطح تحصیلات این افراد بهترین مشاوران امور مالی شخصی را انتخاب کنید و نسبت به آینده ای روشن بیشتر از هر زمان دیگری امیدوار باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *