حسابداری شرکت های بازرگانی

با صفر تا صد حسابداری شرکت های بازرگانی آشنا شوید

برای درک صفر تا صد حسابداری شرکت های بازرگانی باید با اصول و فنون این نوع حسابداری آشنا شوید. باید وظایف خدمات حسابداری شرکت‌های بازرگانی را درک کنید و متوجه شوید که عملیات مالی این نوع شرکت‌ها چگونه انجام می‌شود. اما در ابتدا کمی هم باید به تعریف خود شرکت‌ها بازرگانی بپردازیم و سپس در مورد نحوه حسابداری این نوع شرکت‌ها توضیح ارائه دهیم. (چنانچه تمایل به دریافت مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

تعریف شرکت های بازرگانی

شرکت بازرگانی

تعریف شرکت بازرگانی چیست؟ چه نوعی شرکتی را می‌توانیم شرکت بازرگانی بدانیم؟ شرکت بازرگانی به نوعی یک واسطه یا عرضه‌کننده است. این شرکت می‌تواند محصولات را از تولیدکننده داخلی خریداری کند و بدون دخل و تصرف در ماهیت محصول، آن را عرضه به بازار کند. اما شرکت‌های بازرگانی بیشتر به خاطر فعالیت فرامرزی خود شناخته می‌شوند. در فعالیت بین‌المللی، یک شرکت بازرگانی محصولاتی را از شرکت‌های خارجی خریداری کرده و وارد بازار داخلی می‌کند.

در چنین ساختار، یک شرکت با حجم گسترده‌ای از خرده‌فروشان و عمده‌فروشان سر و کار دارد. به همین خاطر می‌توان گفت حسابداری شرکت های بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت تمام یک عملیات گسترده پردازش شود. همچنین یک شرکت بازرگانی یک ساختار کاملا متفاوت نسبت به یک تجارت خرد را پیشه می‌گیرد.

تجارت‌های خرد نیازمند پول نقد و اعتبار نقد هستند. شما وارد یک فروشگاه می‌شود، یک محصول خرید می‌کنید و فروشگاه با پول شما محصولات بیشتری را خریداری و عرضه می‌کند. گردش مالی، بیشتر به صورت پول نقد صورت می‌گیرد و نقدینگی حرف اول را می‌زند. اما شرکت های بازرگانی خرید اعتباری و پرداخت‌های نسیه را در دستور کار خود دارند.

حسابداری چنین تراکنش‌ها و چنین قراردادهایی پیچیده‌تر از حالت عادی است. گردش مالی بیشتر به صورت اعتبار فرضی صورت می‌گیرد و الزاما نقدینگی اولویت ندارد.

حتما بخوانید: حسابداری تولیدی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

صورت های مالی در شرکت های بازرگانی

اگر از صفر تا صد حسابداری شرکت های بازرگانی صحبت می‌کنیم، باید به مسئله صورت‌های مالی بپردازیم. تهیه صورت مالی از پایه‌ترین و همچنین مهم‌ترین وظایف یک شرکت بازرگانی است. اما کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم. صورت‌های مالی باید طی دوره‌های زمانی مشخصی تهیه شوند. مشخص کردن این دوره‌ها به عهده ساختار حسابداری و مدیریتی شرکت است و به نسبت زمینه فعالیت و فصول فعالیت، ممکن است تغییر کند. با این حال، از راه‌های زیر می‌توان صورت مالی شرکت‌های بازرگانی را تهیه کرد.

حسابداری شرکت های بازرگانی

گردش نقدینگی

ما یک بازه زمانی را مشخص می‌کنیم. مثلا یک بازه زمانی سه ماهه که چهار بار در سال باید تهیه شود. در این بازه زمانی، تمامی نقدینگی که در حساب‌های شرکت‌های بازرگانی جریان داشته را محاسبه می‌کنیم. به نحوی گردش وجه نقد را محاسبه می‌کنیم. اطلاعات مختلفی را می‌توان از این گزارش کسب کرد. می‌توان متوجه شد که بیشترین گردش در کدام بخش تجارت بوده. آیا بخش بین‌الملل موفق بوده یا بخش داخلی. تا چه میزان می‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد و چه سرمایه‌گذاری‌هایی هنوز وارد جریان گردش نقدینگی نشده. همه‌ی این موارد، اهمیت بالایی در حسابداری شرکت های بازرگانی دارند و یک تصویر کلی از شرایط مالی تجارت به ما ارائه می‌دهند.

صورت سود و ضرر

در کنار تمامی شناوری و گردش نقدینگی، سود یک شرکت اهمیت اصلی را دارد. ممکن است در یک برنامه چند ساله، نقدینگی و رشد به سود ترجیح داده شود، اما هدف اصلی یک تجارت سودآوری و سوددهی است. از وظایف حسابدار شرکت های بازرگانی می‌توان به تهیه صورت سود و ضرر شرکت اشاره کرد.

در این بخش از حسابداری شرکت های بازرگانی تیم حسابداری تمامی هزینه‌ها و مخارج تجارت در بازه مشخص را جمع‌آوری می‌کنند. سپس این میزان از تمام درآمد کاسته خواهد شد. از این طریق متوجه خواهیم شد که یک شرکت سود داشته یا زیان ثبت کرده؟

ترازنامه

در کنار تمامی گزارشاتی که در طول سال ارائه می‌شود، یک گزارش کلی هم وجود دارد به نام ترازنامه. این گزارش مجموعه‌ای از تمامی شاخص‌های مالی یک تجارت است. ما در ترازنامه ما مباحثی همچون میزان بدهکاری یا بستانکاری روبرو هستیم. میزان دارایی و نقدینگی شرکت در این گزارش ارائه می‌شود. همچنین که برای درک بهتر نسبت به حسابداری شرکت های بازرگانی باید دارایی غیرنقدی هم بررسی شود. اگر زمینی و ساختمانی در اختیار شرکت است در این ترازنامه ثبت خواهد شد.

مطمئنا برای شرکت‌هایی که سهامی خاص هستند چنین گزارشی مهم است. در پایان سال، اعضای هیئت مدیره می‌توانند درک بهتری نسبت به روند رشد خود داشته باشند. اهمیت ترازنامه برای شرکت‌های سهامی عام بیشتر هم می‌شود. به این خاطر که سهامداران عام باید درک کنند که شرکت چه مسیری را طی کرده.

ممکن است برخی نکات دیگر هم به این ترازنامه پیوست شود. نکاتی که شامل خط مشی شرکت و استراتژی سال آینده است. این پیوست‌ها نسبت به هر شرکت ممکن است متفاوت باشد و مطمئنا فرهنگ کاری در انتخاب آن‌ها اولویت دارد.

روش های حسابداری در شرکت های بازرگانی

در زمینه حسابداری شرکت های بازرگانی ما با دو ستون کلی مواجه هستیم. ابتدا مسئله پول نقد و اعتبارات به میان خواهد آمد. خب در این زمینه اشاراتی جامع داشتیم. باید سود و زیان را بررسی کنیم. باید میزان گردش یعنی ورود و خروج نقدینگی را محاسبه کنیم. با چنین محاسباتی درک خواهیم کرد که اوضاع مالی یک شرکت چطور است.

این یکی از وظایف حسابدار شرکت های بازرگانی است. با چنین محاسباتی به مبحث درآمد یک شرکت خواهیم رسید. اگر ببینیم که جایی برای پیشرفت در درآمد وجود دارد و جایی زیان گزافی در جریان است، مطمئنا می‌توان منجر به بهبود شد. گاهی حساب‌ و کتاب‌های کوچک است که آینده و پایداری یک شرکت را مشخص می‌کند.

اما در کنار محاسبه نقدینگی، ما باید به موجودی کالا هم بپردازیم. تمرکز اصلی یک شرکت بازرگانی بر روی محصولات تولید شده توسط برندهای دیگر است. یک شرکت بازرگانی روند عرضه و تقاضا را در دست دارد. پس مطمئن شدن از موجودی کالاها و تصمیم‌گیری برای عرضه بر اساس این موجود مهم است. دو روش برای محاسبه این موجودی، تعریف شده:

  • روش ادواری: روش ادواری را باید برای شرکت‌های بازرگانی کم حجم‌تر استفاده کرد. شرکت‌هایی که توانایی ذخیره و نگهداری طولانی‌مدت از حجم بالایی محصولات را ندارند. ما یک حساب خرید داریم. حساب خرید وظیفه مدیریت و دنبال کردن گردش کالا را دارد. در روش ادواری زمانی که خرید ثبت می‌شود، حساب به حالت بدهکار درمی‌آید. سپس باید کالای خریداری شده به فروش برسد تا حساب بستانکار شود. سپس هنگامی که حساب‌ها را بررسی می‌کنیم، با کاستن بدهی و بستانکاری از هم به یک رقم مشخص خواهیم رسید.
  • روش دائمی: اگر تجارت و شرکت بازرگانی شما اندازه بزرگ‌تری دارد و توانایی فعالیت با محصولات گران‌قیمت را دارد، باید از روش دائمی استفاده کنید. از این روش برای درک موجودی کالا و همچنین میزان هزینه صرف شده در تمامی لحظات استفاده می‌شود. پس از خرید کالا، حساب همچنان بدهکار می‌شود. اما پس از فروش، ما موجودی را کسر می‌کنیم و فروش ثبت شده را به بستانکاری لحاظ می‌کنیم. میزان هزینه‌بری چنین سیستمی بالا است، اما نیاز است که چنین سیستمی برای تجارت‌های بزرگ لحاظ شود تا هر لحظه بتوان آن‌ها را مانیتور کرد.

پس به صورت کلی می‌توان به یک سری تفاوت میان روش ادواری و روش دائمی در حسابداری شرکت های بازرگانی پرداخت. به عنوان مثال در سیستم ادواری نیاز نیست که به صورت مداوم موجود کالا را در اختیار داشته باشید. در صورتی که این مسئله در روش دائمی بالعکس است. همچنین روش دائمی برای کالای گران‌قیمت و روش ادواری برای کالای ارزان‌قیمت و روزمره استفاده خواهد شد.

مزایای برونسپاری حسابداری در شرکت های بازرگانی

مزایای برونسپاری حسابداری در شرکت های بازرگانی

در یک شرکت معمولی تجاری، مانند یک استارتاپ خدماتی یا یک گروه فرهنگی، تیم مالی و حسابداری وظیفه‌هایی روزمره دارند. باید حقوق کارکنان پرداخت شود، باید مسائل مالیاتی مورد توجه قرار گیرد و در مجموع وظایف روزمره یک شرکت مدیریت شود. با این حال، حسابداری شرکت های بازرگانی به مراتب پیچیده‌تر و طاقت‌فرساتر خواهد بود.

در چنین شرایطی، باید تیمی زبده و کاربلد را دور هم جمع کنید و از خدمات و توانایی آن‌ها بهره بگیرید. اگر توانایی جمع‌آوری یک تیم حسابداری را داشته باشید، مطمئنا مسیری راحت خواهید داشت، اما مسئله سختی جمع کردن چنین تیمی است. تیم شما در مرحله اول باید به تمامی نکات تجارت داخلی چیره باشد. سپس به مسئله تجارت بین‌الملل می‌رسیم.

در شرایط فعلی، تجارت بین‌الملل، تجارتی شناور است و ممکن است هر لحظه مسیر خود را تغییر دهد. به همین خاطر تیم شما هم باید انعطاف تغییر و دانش تغییر را داشته باشند. در بسیاری از موارد استفاده از چنین تیمی هزینه‌بر خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام وظایف حسابداری شرکت های بازرگانی به تیم‌های خارج از ساختار شرکتی فکر کنید و به فکر برونسپاری حسابداری باشید. در زمینه برونسپاری شما با یک واسطه طرف هستید. اگر واسطه مطمئن باشد می‌تواند فشار کاری و هزینه شما را به مراتب کاهش دهد. شما تنها یک هزینه کلی پرداخت می‌کنید و مسیر راه خود را مشخص می‌کنید. پس از آن منتظر نتایج خواهید بود و می‌تواند تمرکز خود را بر رشد شرکت قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *