ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم

شرایط معافیت ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم

قوانین مالیاتی در دنیا جزو قوانین محکمی هستند که همه شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل باید از آن پیروی کنند. در کشور ما هم بخش حسابداری در هر شرکت و مؤسسه‌ای باید با قوانین مالیاتی آشنا باشد و هر ساله فرم اظهارنامه مالیاتی را پر کند. البته در صورتی که شرکت شما بخش حسابداری قوی ندارد یا نیاز به یک حسابدار خبره دارید، می‌توانید از خدمات برون سپاری حسابداری و یا مشاوره مالیاتی تدبیر حساب بهره ببرید. در این مقاله در مورد ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم صحبت می‌کنیم تا بیشتر با این قانون و معافیت‌های مالیاتی ذکر شده در آن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

 

تفسیر ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم

نکته مهمی که در این قانون وجود دارد، معافیت مالیاتی است که شامل برخی شرکت‌ها و کسب و کارها می‌شود. طبق ماده ۱۳۲، تمامی شرکت‌های تولیدی و معدنی تازه تأسیس، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی گردشگری به مدت ۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند و معافیت این گروه از نوع مالیات با نرخ صفر است.

به علاوه باید توجه داشت که در مناطق کمتر توسعه یافته، مدت معافیت به ده سال افزایش داده شده است. از این رو سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این مناطق مشتاق‌تر می‌شوند و کسب و کار خود را در این مناطق دایر می‌کنند.

دو نکته در این ماده نهفته است که بهتر است آن‌ها را بیشتر شرح دهیم.

  • مالیات با نرخ صفر با معافیت مالیاتی متفاوت است.
  • با توجه به این که نرخ مالیات صفر برای مناطق کمتر توسعه‌یافته ۱۰ سال تعیین شده است، سرمایه‌گذاران نیز تشویق می‌شوند که در این مناطق فعالیت داشته باشند. بدین صورت کشور به توسعه یکپارچه در همه مناطق نزدیک‌تر می شود.

 

تفسیر ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم

تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر

همان‌طور که گفته شد، معافیت مالیاتی با مالیات با نرخ صفر با هم تفاوت‌هایی دارند. در اصل معافیت مالیاتی زمانی گفته می‌شود که یک شرکت نیاز به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی ندارد و به تبع آن مالیات نیز پرداخت نمی‌کند.

در اصل معافیت با نرخ صفر زمانی به یک شرکت یا مؤسسه تعلق می‌گیرد که مشمول این قانون شده و در زمان مقرر، اظهارنامه مالیاتی تکمیل شده و تحویل داده شود. از این رو شرکت‌های تولیدی، مؤسسات، هتل‌ها و … باید در ۵ یا ۱۰ سالی که معافیت مالیاتی از نوع مالیات با نرخ صفر دارند، در زمان تعیین شده این اظهارنامه را پر کرده و تحویل دهند. همچنین تمام تکالیف مالیاتی از جمله، دفاتر، مدارک و مستندات هم باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود. بدین صورت میزان درآمد، تعداد کارمندان و تمام بخش‌های اظهارنامه توسط شرکت پر می‌شود و در نهایت میزان مالیات برای آن‌ها صفر در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی و تکالیف مربوط به آن توسط این اشخاص حقیقی و حقوقی یا شرکت‌ها تکمیل نشده و تحویل داده نشود، نه تنها معافیت شامل این گروه نمی‌شود، بلکه جریمه هم خواهند شد. بدین صورت است که برخی از شرکت‌ها پس از پایان ۵ یا ۱۰ سال که به حوزه مالیاتی مراجعه می‌کنند، متوجه این مسئله می‌شوند که دیگر دیر شده است.

 

معافیت ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم

در دل خلاصه این ماده، نکاتی هم نهفته است که درک بهتر آن به مجریان آن کمک می‌کند. ناگفته نماند که شرط معافیت که در این ماده ذکر شده است، داشتن پروانه بهره‌برداری است.

  • اگر این واحدها در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی دایر شده باشند، دو سال و در شهرک‌های صنعتی کمتر توسعه‌یافته به مدت ۳ سال به معافیت آن‌ها افزوده می‌شود.
  • در صورتی که بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت‌ها به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی یا دولت واگذار شده باشد، امکان استفاده از معافیت مالیاتی را ندارند.

1. معافیت شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری

در صورتی شرکت‌ها می‌توانند از این قانون بهره ببرند که پروانه بهره‌برداری داشته باشند. این قانون در صورتی اجرا می‌شود که پروانه بهره‌برداری از وزارت‌خانه مربوطه توسط شرکت یا مؤسسه دریافت شده باشد.

واحدهایی که دارای پروانه بهره‌برداری موقت هستند و پس از مدتی پروانه بهره‌برداری دائم را دریافت کرده‌اند، زمان شروع معافیت آن‌ها از صدور اولین پروانه موقت در نظر گرفته می‌شود.

2. معافیت شرکت‌های تولیدی و نیروی فعال

برخی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا زمان معافیت مالیاتی را افزایش دهند. از این رو می‌توانند از شرایط مختلف که در خلاصه ماده ۱۳۲ قانون مالیات توضیح داده شد، بهره ببرند.

یکی از این شرایط مربوط به نیروهای شاغل در یک واحد تولیدی است. در صورتی که این واحد بیش از ۵۰ نفر نیروی شاغل داشته باشد، در صورتی که در سال جدید ۵۰ درصد نیروهای سال قبل خود استخدام جدید داشته باشد، امکان افزایش زمان استفاده از مالیات با نرخ صفر برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. بدین صورت اشتغال‌زایی بیشتری در کشور صورت می‌گیرد. البته برای جلوگیری از تخلف شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بر اساس این تبصره، در صورتی که پس از معافیت مالیاتی، تعدیل نیرو انجام گیرد، مالیات تعلق گرفته به همان سال از واحدهای تولیدی مطالبه خواهد شد.

نیروهای بازخرید، استعفا داده شده و بازنشسته جزو نیروهای تعدیل شده در نظر گرفته نمی‌شوند و مشکلی را برای معافیت مالیاتی این شرکت‌ها به وجود نمی‌آورند.

حتما بخوانید: ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم

 

معافیت ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

سخن آخر

مالیات یک درآمد مهم برای دولت است و قوانین محکمی برای آن ارائه شده است. یک قانون مهم ماده ۱۳۲ است که خلاصه ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم در این مقاله بررسی شد. در صورتی که می‌خواهید از این بابت نگرانی نداشته باشید و با خیالی آسوده حسابداری شرکت خود را انجام دهید، می‌توانید کار را به افراد خبره و ماهر در این زمینه بسپارید. برون‌سپاری حسابداری به شرکت‌های معتبر حسابداری و یا دریافت مشاوره و نقشه راه مالیاتی، به شما کمک میکند تا تکالیف مالیاتی خود را به سهولت و به نحو احسن به انجام برسانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *