معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

معافیت مالیاتی یکی از عام‌ترین و کلی‌ترین پرسش‌هایی است که دایره وسیعی از مباحث را شامل می‌شود اما حتی با این گستردگی دایره پوشش نیز همچنان یک پرسش مهم و پرتکرار محسوب می‌شود. اکثر مؤدیان و فعالان صنفی دائماً در این مورد که چه مواردی مشمول مالیات نمی‌شود پرسش دارند که پاسخ به هر یک، تفاوت‌هایی دارد.

پس در مجموع پاسخ ثابت، مطلق و قطعی در این مورد وجود نداشته و بسته به موضوع بحث و چارچوب پرسش نسبت به پاسخ آن می‌توان تصمیم گرفت اما در مجموع تمام پاسخ‌های پرسش چه مواردی مشمول مالیات نمی‌شود ، دارای یک فصل مشترک هستند: معافیت مالیاتی. ما نیز با این وجود اما ما در این یادداشت تلاش کردیم تا مجموعه‌ای از پاسخ‌های مختلف را بسته به هر موضوع گردآوری کرده و در بخش‌های متفاوت ارائه کنیم. پس قالب یادداشت ما بررسی موردی پاسخ‌های موجود در قبال این پرسش است؛ موارد طرح شده بر اساس مواد قانونی. اگر شما نیز در این مورد دچار ابهام هستید یا پرسش دارید، تا انتها با ما همراه باشید تا در مورد و موضوع مد نظر خود معافیت مالیاتی تعیین شده را بیابید.

تعریف معافیت مالیاتی

معافیت‌های مالیاتی مندرج در ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم

مطابق تصمیم قانون‌گذار در این ماده فعالیت‌های زیر همگی از پرداخت مالیات معاف بوده و مشمول مالیات نمی‌شوند:

  • ماهیگیری
  • نوغان‌داری
  • کشاورزی
  • دامپروری
  • پرورش زنبور عسل و تولید عسل
  • پرورش مرغ و سایر طیور
  • احیای مراتع و جنگل‌ها

تمام موارد فوق مطابق این ماده از قانون از پرداخت مالیات معاف شده و در پاسخ به پرسش چه مواردی مشمول مالیات نمی‌شود طرح شده از سوی فعالین این حیطه می‌توان آن‌ها را معاف از پرداخت مالیات بر درآمد اعلام کرد.

حتما بخوانید: تفسیر تبصره 1 ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم

 

چه مواردی مشمول مالیات نمی‌شود

معافیت‌های مالیاتی مندرج در تبصره 1 و 3 ماده 107

  • تبصره 1: در این تبصره از ماده 107 قانون‌گذار شرایط خاصی را برای معافیت بخشی از درآمد پیمانکاران از مالیات اعلام کرده است. مطابق این تبصره آن بخش از مبلغ قرارداد که صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات شود، معاف است. اگر این خرید در بازارهای داخلی ایران انجام شود، مبلغی معادل صورت‌حساب‌ها معاف از مالیات است و در صورت خرید از خارج کشور و واردات بر اساس مندرجات پروانه سبز گمرکی و ارزش گمرکی کالا در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود. البته دقت داشته باشید که معافیت منوط به اعلام صورت‌های مالی جدا و قراردادهای مجزا برای این دست از تجهیزات و مواد اولیه است؛ این بدان معنی است که پیمانکار برای بهر‌مندی از این معافیت باید به طور مجزا این اقلام را اعلام کند.
  • تبصره 3: تمام شعبه‌ها و نمایندگی‌های بانک‌ها و شرکت‌های خارجی حاضر در ایران به شرط عدم انجام معاملات و اشتغال به صرف بازاریابی و تحلیل وضعیت بازار، معاف هستند. البته تنها درآمد حاصله از پرداختی‌های شرکت خارجی به طرف نماینده ایرانی

مندرجات در ماده 127

تمام تشویقی‌ها و جایزه‌هایی که از طرف دولت به فعالان صنفی در زمینه صادرات، تولید یا خرید محصولات کشاورزی اعطا می‌شود دارای معافیت هستند.

 

معافیت ‌های مندرج در ماده 132

معافیت ‌های مندرج در این ماده دارای پیچیدگی خاصی است و نیاز است تا برای شناخت آن‌ها به طور دقیق جزئیات مد نظر را تشریح کنیم. مطابق این ماده فعالیت‌های معدنی و تولیدی که دارای مجوز ویژه از سمت وزارتخانه مرتبط باشند، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند. در کنار این امکان ویژه، مراکز توسعه گردشگری مانند مراکز اقامتی یا هتل‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در مناطق توسعه یافته به مدت 5 سال و در مناطق محروم و توسعه نیافته به مدت 10 سال از پرداخت وجه معاف هستند. ذکر دو نکته در این مورد الزامی است:

  • معافیت مراکز فوق به مدت یک سال، به ازای افزایش 50 درصدی کارکنان تمدید خواهد شد. دقت داشته باشید که شرط لازم برای اجرای این بند این است که واحد صنفی و خدماتی بیش از 50 نفر کارمند داشته باشد.
  • در کنار مورد فوق، پس از اتمام دوره معافیت صد درصدی اعلام شده در این بخش، در سال‌های آتی نیز تا هنگامی که مجموع دریافتی‌ها و درآمد واحد به حد برابر یا سرمایه ثبتی شرکت نرسد، تا 50 درصد مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد.

البته باید خاطر نشان کرد که معافیت ‌های فوق، تنها موارد مندرج در این بند نیستند و پس از بررسی بیشتر این بند، از سایر موارد کمتر مهم نیز مطلع خواهید شد برای این امر، می‌توانید از مشاوره مالیاتی و یا مشاوره مالی استفاده کنید..

حتما بخوانید: معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان چگونه است؟

 

معافیت ‌های مندرج در ماده 133

درآمدهای حاصل از صندوق‌های حمایتی کشاورزان، عشایر، کارگران، کارمندان و دانشجویان دارای معافیت است. این بدان معنی است که درآمدهای حاصل از پرداختی‌های این صندوق‌ها، مانند وام یا طرح‌های حمایتی شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند.

معافیت ‌های مندرج در ماده 141

تمام درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی و خدمات به خارج از کشور شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. همچنین در صورتی که صادرات انجام شده به شکل مواد خام بوده باشد، 20 درصد از درآمد حاصله از این فرآیند شامل معافیت خواهد شد. همچنین در تبصره 1 این ماده قانونی تمام کالاهای مشمول فرآیند ترانزیت که صرفاً به ایران وارد و از آن خارج می‌شوند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. این موضوع منوط به عدم تغییر ماهیت و عدم ایجاد ارزش افزوده در کالای ترانزیت شده است.

مندرجات در ماده 142

مطابق این ماده کارگاه‌های فرش‌بافی و تولید صنایع دستی دارای معافیت بوده و نیازی نیست تا مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

مندرجات در ماده 143

در این ماده قانون‌گذار ذیل چند مورد به شکل درصدی معافیت را اعلام کرده است. معافیت ‌های درصدی همان‌طور که در موارد قبلی نیز اعلام شده مطلق و صددرصدی نیستند بلکه تنها بخشی از درآمد واحد شامل معافیت خواهد شد. موارد مندرج در این ماده به شرح زیر هستند:

  • 10 درصد درآمد حاصل از فروش کالا در بورس مشمول بخشودگی می‌شود
  • 10 درصد مالیات بر درآمد شرکت‌های حاضر در بازار بورس
  • 5 درصد مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بازار بورس خارجی عرضه گردد
  • شرکت‌هایی که دارای حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد هستند پس از تأیید رسمی سازمان بورس، از دو برابر معافیت ‌های درج شده از موارد پیشین بهره خواهند برد
حتما بخوانید: راه‌های کاهش مالیات

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *