پلمپ دفاتر چیست

پلمپ دفاتر چیست؛ راهنمای مراحل پلمپ دفاتر قانونی

نحوه ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی را از طریق وارد شدن به وب‌سایت مربوط به ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه دفاتر قانونی انجام می‌دهند. این سامانه یکی از زیرمجموعه‌های سایت ثبت شرکت است که به واسطه آن، تاجران و شرکت‌ها می‌توانند درخواست پلمپ دو دفتر روزنامه و کل خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند.

در این مبحث ما را همراهی کنید که قصد داریم این سامانه را معرفی کنیم. همچنین مفهوم پلمپ دفاتر چیست و نحوه ورود و مراحل ثبت اینترنتی دفاتر را نیز با جزئیات شرح می‌دهیم. (چنانچه در این زمینه نیاز به دریافت راهنمایی دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده ارائه مشاوره به شما هستند)

سامانه ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

انجام دادن امور مربوط به ثبت از قبیل ثبت اسناد و املاک، ثبت شرکت و ثبت اینترنتی اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی جزو وظایف و مسئولیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک است. در سالیان گذشته این امور همگی به صورت کاغذی انجام می‌شدند و باید متقاضی تمام مراحل کار را به صورت حضوری پیگیری می‌کرد.

اما با مطرح شدن بحث دولت الکترونیک، تمام سازمان‌ها از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ها و وب‌سایت‌ها نمودند تا بتوانند از این طریق خدمات خود را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه کنند.

یکی از سامانه‌هایی که زیرمجموعه سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک است، سامانه ثبت شرکت‌ها نام دارد. آدرس این سامانه Irsherkat.ssaa.ir است و یکی از خدمات ارائه‌شده در آن، پذیرش اظهارنامه مربوط به پلمپ دو دفتر قانونی است. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای پلمپ از طریق این سامانه اقدام کنند. (چنانچه می‌خواهید درباره مالیات ثبت شرکت بدانید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

براساس ماده 6 قانون تجارت، نگهداری 4 دفتر روزنامه، کل، دارایی و کپیه برای همه تاجران حقیقی و حقوقی الزامی است. در این دفاتر کلیه فعالیت‌های تاجران، معاملات، مطالبات و داد و ستد تجارتی آن‌ها ثبت می‌شود. با کمک این دفاتر در پایان سال میزان سود و زیان هر شرکت و مالیات بر درآمد آن‌ها مشخص می‌شود.

در حال حاضر لازم است صرفا دو دفتر کل و روزنامه پلمپ شوند و برای پلمپ دفاتر دارایی و کپیه الزامی وجود ندارد. اشخاص حقیقی و حقوقی باید هر سال درخواستی مبنی بر پلمپ دو دفتر روزنامه و کل را در سایتی که در بالا اشاره کردیم، ثبت کنند.

سپس مامور مرتبط به این امر، با شمارش صفحات دفاتر و شماره‌گذاری صفحات آن‌ها، مشخصات اشخاص حقیقی یا حقوقی را در صفحات اول و آخر دفاتر درج می‌کند و پس از پلمپ آن، به آدرس تاجران اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ارسال می‌گردد.

راهنمای ورود به سامانه ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

در بخش قبل که سامانه را معرفی کردیم، به این مبحث نیز پرداختیم که از بین 4 دفتر قانونی، لازم است تاجر حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت درخواست پلمپ دو دفتر روزنامه و کل اقدام کنید. برای ثبت درخواست پلمپ دفاتر روزنامه و کل در سامانه ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه باید به سامانه تعیین‌شده وارد شد. در این مبحث نحوه ورود به سامانه را به همراه راهنمای تصویری بیان می‌کنیم.

ابتدا مرورگر دستگاه خود را باز کنید و آدرس وب‌سایت ایرشرکت را در آن جستجو کنید. پس از وارد شدن به صفحه موردنظر، 8 گزینه مشاهده می‌شود که از این قرارند:

  • تاسیس شخصیت حقوقی
  • صورت جلسه تغییرات
  • پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی
  • اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی
  • اظهارنامه دفتر ثبت تجاری
  • درخواست کد فراگیر
  • پیگیری درخواست
  • انصراف از درخواست

پلمپ دفاتر تجاری

در این مرحله لازم است اشخاص حقیقی یا حقوقی گزینه مربوط به اظهارنامه پلمپ دو دفتر قانونی را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنند. به این وسیله آن‌ها می‌توانند در مراحل بعد درخواست خود را به طور کامل ثبت کنند.

حتما بخوانید: نحوه اخذ کد رهگیری مالیاتی

 

نحوه ورود به سامانه برای پلمپ دفاتر

مراحل ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

در بخش‌های قبل سامانه ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی را معرفی کردیم و نحوه ورود به وب‌سایت را با راهنمای تصویری شرح دادیم. در این بخش قصد داریم به مراحل ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دو دفتر قانونی اشاره کنیم و آن‌ را به صورت تصویری و کامل توضیح دهیم.

در مرحله‌ ورود که در تصویر بخش قبل اشاره کردیم، لازم است اطلاعات متقاضی را وارد کنید. از این‌رو، نوع شخص متقاضی اعم از حقیقی یا حقوقی را مشخص کنید. سپس اطلاعات دیگری از قبیل تقویم مالی، تابعیت، شماره تلفن همراه و ثابت را در جایگاه مشخص وارد کنید.

سپس نام استان و شهر خود را به منظور دریافت دفاتر وارد کنید و در بخش پایانی اطلاعات حوزه ثبتی و کد امنیتی را درج کرده و با کلیک کردن دکمه گام بعدی، وارد مرحله بعد می‌شوید.

در مرحله بعد براساس نامی که به آن اشاره کردید، لازم است نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی آن شخص اقدام کنید. در اینجا کد پستی شخص به همراه آدرس او را با دقت وارد کنید تا دفاتر پس از پلمپ به آن محل ارسال شوند.

پلمپ دفاتر و نحوه ثبت نام

در این مرحله از مراحل پلمپ دفاتر باید اطلاعات فردی که اقدام به ثبت درخواست پلمپ در سایت نموده، وارد کرد. به این ترتیب مشخص می‌شود که این فرد خود تاجر است و یا وکیل او یا عضو هیات مدیره شرکت است. پس از اینکه اطلاعات این فرد در صفحه‌ای مانند تصویر زیر وارد شد، با زدن دکمه گام بعد، وارد مرحله بعد می‌شوید.

ثبت اطلاعات شخصی برای پلمپ دفاتر

اگر ثبت اینترنتی پلمپ توسط شخص حقوقی یا شرکت صورت گیرد، لازم است اطلاعات هویتی هیات مدیره شرکت مطابق با تصویر زیر درج شود.

ثبت اطلاعات هویتی هیات مدیره شرکت

در این مرحله باید سمت اعضای هیات مدیره را به همراه مدت تصدی آن‌ها مطابق با تصویر زیر درج کرده و سپس گام بعدی را کلیک کنید.

اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری

در این بخش از مراحل ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی لازم است نسبت به انتخاب نوع دفتر برای پلمپ، اعم از روزنامه یا کل و تعداد برگ‌های آن اقدام کنید. در پایان گام بعدی را کلیک کنید.

انتخاب نوع دفتر برای پلمپ

این مرحله مربوط به تایید اطلاعات اعلام‌شده در مراحل قبل است. در صورت مطابقت اطلاعات وارد شده با آنچه هست، دکمه پذیرش نهایی را بزنید. علاوه بر این، بخشی به عنوان مدارک موردنیاز در این صفحه نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید مدارک لازم را مشاهده کنید.

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر

در مرحله پایانی مدارکی که در بخش قبل معرفی شد را آماده کنید و با پرینت اظهارنامه پلمپ به اداره پست مراجعه کنید. پاکت مخصوص پلمپ را دریافت کرده و مدارک و پرینت را داخل پاکت گذاشته و آن را تحویل دهید. پس از اینکه رسید دریافت کردید، با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها از قسمت پیگیری درخواست، وضعیت آن را مشاهده کنید. پس از آماده شدن دفاتر، آن‌ها را به آدرس شما ارسال می‌کنند.

رسید پذیرش درخواست پلمپ

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر قانونی برای اشخاص حقوقی

براساس قانون، همه شرکت‌ها یا موسسات ثبت‌شده باید اقدام به دریافت دفتر پلمپ‌شده کنند. به همین منظور در این بخش قصد داریم مدارکی را که اشخاص حقوقی لازم دارند تا بتوانند پلمپ دو دفتر خود را دریافت کنند، بیان کنیم.

  • کپی شناسنامه و کپی کارت هوشمند ملی مدیر عامل به همراه مهر شرکت
  • دریافت فرم اظهارنامه از اینترنت و تکمیل آن
  • کپی از روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت که در روزنامه رسمی آمده است (در صورت انجام تغییرات ثبتی)

مدارک اخذ پلمپ دفاتر قانونی برای اشخاص حقوقی

مدارک موردنیاز اخذ پلمپ دفاتر قانونی برای اشخاص حقیقی

تاجران یا اشخاص حقیقی باید برای اخذ پلمپ دفتر روزنامه و کل، مدارکی را به همراه داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دریافت فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر از اینترنت و تکمیل آن به همراه مهر و امضای متقاضی
  • کپی کارت هوشمند ملی متقاضی
  • کپی پروانه کسب یا کپی از مجوز فعالیت کسبی
  • معرفی‌نامه یا وکالتنامه برای نماینده (در صورت معرفی نماینده برای پلمپ)
حتما بخوانید: تفسیر ماده 141 قانون مالیات های مستقیم

 

زمان اقدام برای ثبت نام پلمپ دفاتر

با توجه به اهمیت و ضرورت وجود پلمپ دفاتر قانونی، لازم است اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به دریافت آن اقدام کنند. به همین منظور برای اخذ دفاتر هر سال، لازم است یک سال پیش از آن که سال مالی آغاز شود، دست به کار شد.

درخواست پلمپ دو دفتر قانونی کمتر از یک روز انجام می‌شود. بنابراین با تایید کارشناس طی مدت 10 تا 15 روزه توسط پست به دست اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌رسد. اهمیت این کار به اندازه‌ای زیاد است که اگر در میانه سال و قبل از پایان سال مالی، صفحات دفاتر تمام شوند، باید برای دریافت دفاتر جدید اقدام نمود. به این معنا که شرکت‌ها و موسسات ثبت‌شده نباید حتی یک روز بدون دفاتر قانونی باشند.

زمان اقدام برای ثبت نام پلمپ دفاتر

مهلت پلمپ دفاتر چقدر است؟

شرکت‌ها یا تاجرانی که دارای فعالیت ثبت‌شده هستند و به کار مشغولند، لازم است براساس سال مالی خود دفاتر را پلمپ کرده و تکمیل کنند. به منظور پلمپ دفاتر یک سال مشخص، تا اسفند همان سال فرصت باقی است که دفاتر را پلمپ کنند.

در صورتی که تا پایان سال درخواستی مبنی بر دریافت پلمپ داده نشود، امکان پلمپ برای آن شخص وجود ندارد و باید جریمه‌های مالیاتی بپردازد. برای اینکه همه افراد تا روزهای آخر سال تلاش می‌کنند بتوانند در سامانه درخواست پلمپ کنند، ممکن است سامانه با کندی یا اختلال روبرو شود. بنابراین باید هر چه زودتر اقدام کرد.

در صورتی که شرکت یا تاجری در یک سال مالی فعالیت محدودی داشته باشد یا اصلا هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد، باید پلمپ دو دفتر خود را در مهلت مقرر تحویل دهد.

مهلت پلمپ دفاتر چقدر است

مشکلات عدم ثبت پلمپ دفاتر

ثبت و اخذ پلمپ بیانگر شفافیت مالی است. اداره دارایی مالیات‌ها را براساس درآمد افراد تعیین می‌کند و مبنای مشخص شدن درآمدها،  پلمپ دفاتر است. در صورتی که دفاتر پلمپ نشوند، امکان تسلیم اظهارنامه مالیاتی و همچنین دریافت کارت بازرگانی فراهم نمی‌شود.

به این ترتیب اگر این کار به درستی و با دقت انجام نشود، علاوه بر نداشتن پلمپ دفتر در پایان سال مالی، جریمه‌های مالیاتی نیز به همراه خواهد داشت. همچنین پس از ثبت اظهارنامه پلمپ دو دفتر و تحریر آن، می‌توان از معافیت‌های مالیاتی نیز برخوردار شد.

در صورتی که به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی مشغول به فعالیت هستید، لازم است پلمپ دفاتر روزنامه و کل را پیش از آغاز سال مالی در سامانه اداره ثبت شرکت به انجام برسانید. پس از اینکه این دفاتر به دست شما رسید، آن‌ها را مطابق با اسناد مالی خود کامل کنید و در محلی مطمئن نگهداری کنید. هرگونه خط خوردگی، پارگی یا آب خوردگی در این دفاتر می‌تواند منجر به ردشدن آن‌ها شود.

جمع‌بندی

تاجران یا شرکت‌ها به منظور ثبت اینترنتی پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی می‌توانند از طریق وب‌سایت ایرشرکت اقدام کنند. به این ترتیب با ثبت تمام جزئیات درآمد و هزینه‌های خود، از جریمه‌های مالیاتی رها می‌شود. در این مبحث تمام مراحل ثبت پلمپ دفاتر تجاری و قانونی را با راهنمای تصویری شرح دادیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *