مالیات ثبت شرکت

آیا ثبت شرکت مالیات دارد و میزان آن چقدر است؟

دولت برای تامین هزینه‌های اقدامات مختلف و ارائه خدمات به مردم  مالیات تعیین می‌کند. یکی از موارد الزامی برای پرداخت هزینه‌ی اجتماعی، مربوط به ثبت شرکت است. اگر می‌خواهید در مورد قوانین مالیات ثبت شرکت اطلاعات دقیقی کسب کنید این مطلب را تا آخر بخوانید. (چنانچه در زمینه امور مالیاتی و حسابداری خود نیاز به مشاوره دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری آماده راهنمایی شما هستند)

 

آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟

اشخاص حقیقی و حقوقی برای کسب سود و منفعت اقتصادی توانایی‌های خود را شامل سرمایه اقتصادی، مهارت و تخصص و ارتباطات در کنار هم جمع می‌کنند تا با برآیندی از این توانایی‌ها بتوانند قراردادی را تنظیم کنند.

شرکت‌ها نوعی از این قراردادها هستند که به شکل‌های مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام و شرکت‌های تضامنی تشکیل می‌شوند. هر کدام از شرکت‌ها بین اعضای شرکت و سهامداران و اشخاص ثالث که خارج از شرکت هستند چهارچوب خاصی را تعریف می‌کنند.

یکی از سوالات متداول افرادی که تخصص و دانش کافی در مورد قوانین مالیاتی ندارند، این است که آیا ثبت شرکت هم مشمول پرداخت مالیات می‌شود و آیا این افراد به واسطه ثبت شرکت جزو مودیان مالیاتی قرار می‌گیرند.

پاسخ این سوال مثبت است. هر فردی که اقدامات لازم برای ثبت شرکت را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام دهد موظف است بخشی از درآمد شرکت را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

مالیات ثبت شرکت چقدر است؟

پس از ثبت کردن شرکت لازم است مودی مالیاتی کد اقتصادی دریافت کند. زیرا از طریق کد اقتصادی می‌توان صورتحساب دارایی و درآمد شرکت را به اداره مالیاتی تعیین شده ارائه کرد. این نکته را در نظر داشته باشید میزان مالیاتی که از مودی و از محل درآمد شرکت دریافت می‌شود با عنوان مالیات بر در آمد اشخاص حقوقی است.

به عبارت دیگر مبلغ تعیین شده به نوع خدمات شرکت و اقداماتی که انجام می‌دهد بستگی ندارد. بلکه عامل تعیین کننده برای مبلغ مالیات، به میزان درآمد شرکت بستگی دارد. به این منظور لازم است هر شرکت سال مالی داشته باشد و مطابق آن در پایان هر سال مالی به امور مالی و مالیاتی رسیدگی کند. شیوه‌ی رسیدگی به امور به این صورت است که اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان شرکت به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود و بر اساس آن مبلغ مالیات تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: مالیات حساب تجاری چقدر است؟

 

کدام شرکت‌ها از پرداخت مالیات ثبت شرکت معاف می‌شوند؟

مطابق آنچه بیان شد، قوانین مالیاتی تمام شرکت‌ها را با توجه به میزان درآمدی که بدست می‌آورند ملزم به پرداخت مالیات می‌کند و کسانی که از این قاعده سرپیچی کنند مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. اما وزارت‌خانه‌ها، شرکت‌ها و سازمانی‌هایی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند از پرداخت این مالیات معاف هستند. همچنین برخی از شرکت‌ها می‌توانند با ارائه مدارک و استناد به لوایح خاصی، از پرداخت بخشی از مالیات برای ثبت شرکت یا همه‌ی آن معاف شوند.

به این منظور لازم است شرکت بعد از ثبت در زمان محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و با ارائه مدارک، اقدامات لازم برای ثبت سرکت بدون مالیات را انجام دهد. اگر سهامداران یا مدیر شرکت در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشد، بهتر است از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیرد.

بر اساس مصوبه قانون مالیات مستقیم در سال 1366، مالیات ثبت شرکت‌های تعاونی و فعال در موارد زیر به این شرح است.

  • بر اساس ماده 81 قانون مالیات مستقیم، شرکت‌هایی که در زمینه کشاورزی فعال هستند و درآمد خود را از طریق کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل، پرورش طیور، ماهی‌گیری، احیای مراتع و جنگل و باغات بدست می‌آورند ملزم به پرداخت مالیات نیستند.
  • براساس تبصره 6 از ماده 105 قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های تعاونی و سهامی عام می‌توانند از 25 درصد تخفیف معافیت مالیاتی استفاده کنند.
  • براساس ماده 132 قانون مالیات مستقیم، واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی و تعاونی که بعد از سال 1381 مجوز بهره‌برداری دریافت کرده‌اند می‌توانند از تاریخ شروع بهره‌برداری به میزان 4 درصد و به مدت 4 سال مشمول معافیت مالیاتی شوند. درصورتی‌که شرکت یا تعاونی مورد نظر در مناطق کمتر توسعه یافته باشد، میزان معافیت مالیاتی تا 100 درصد هم قابل اجراست.
  • شرکت‌هایی که در زمینه ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می‌کنند می‌توانند از پرداخت 50 درصد مالیات ثبت شرکت معاف شوند. البته باید پروانه بهره‌برداری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته باشند.
  • یکی دیگر از موارد معاف از مالیات ثبت شرکت مربوط به شرکت‌هایی است که در محدوده آبریز تهران قرار دارند و حداکثر تعداد کارکنان آن‌ها 50 نفر است. این شرکت‌ها درصورتی‌که تاسیسات کاری را به به شعاع 120 متری خارج از تهران انتقال دهند، می‌توانند از معافیت مالیاتی 10 ساله استفاده کنند.
  • بر اساس بند ل ماده 139 قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های فعال در زمینه امور انتشاراتی و مطبوعاتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد در ارتباط و فعالیت هستند می‌توانند از شرایط پرداخت مالیات برای ثبت شرکت معاف باشند.
  • بر اساس تبصره 1 از ماده 139 قانون مالیات مستقیم، موسسات غیر تجاری، غیر انتفاعی و موسسات فرهنگی و هنری که درآمد خود را از راه برگزاری سمینار آموزشی و نشر کتاب و .. به دست می‌آورند از پرداخت مالیات برای ثبت شرکت معاف هستند.
  • ثبت شرکت در مناطق آزاد، به مدت 20 سال از زمان بهره‌برداری، می‌توانند کسب و کار خود را بدون پرداخت مالیات ادامه دهند.
  • بر اساس ماده 105 قانون مالیات مستقیم، شرکت‌های دانش بنیان از تاریخ صدور مجوز و ثبت شرکت به مدت 15 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید با اینکه ثبت شرکت مشمول پرداخت مالیات است، اما ثبت برند مالیات ندارد و بر اساس قانون اداره مالکیت صنعتی ثبت برند مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت مالیات ثبت شرکت

برای ثبت و پرداخت مالیات شرکت‌ها لازم است مدارک زیر آماده و به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.

  • اصل مدارک شناسایی سهامداران یا اعضای شرکت
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی سهامداران یا اعضای شرکت
  • اصل مدارک شرکت مانند اساسنامه و اظهارنامه
  • کپی مدارک شرکت مانند اساسنامه و اظهارنامه
  • گواهی امضای سهامداران شرکت و صاحب شرکت
  • اجاره نامه‌ی سند مالکیت شرکت
  • فیش آب و برق و گاز دفتر شرکت
  • فیش مربوط به واریز دو در هزار مربوط به سرمایه ابتدایی شرکت
  • مهلتی که در اختیار سهامدارن شرکت برای ارائه مدارک قرار می‌گیرد، 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی است؛ اما وقتی مبلغ مالیات بر درآمد تعیین شد، شرکت ظرف مدتی که از جانب سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، موظف به پرداخت مالیات است.

شاید برخی از مودیان برای فرار از پرداخت مالیات، به فکر ثبت نکردن شرکت باشند. اما این اقدام اصلا کار درستی نیست. زیرا ثبت کردن شرکت مورد نظر موجب ایجاد اعتبار و وجهه‌ی شرکت در ارتباط با مشتریان می‌شود و سهامدارن شرکت می‌توانند فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهند و از تسهیلات دولتی استفاده کنند.

همچنین امتناع از پرداخت مالیات تعیین شده برای شرکت، ممکن است تبعاتی نظیر محروم شدن از دریافت تسهیلات دولتی و قانونی را در پی داشته باشد. به علاوه اینکه دیرکرد بابت پرداخت مبلغ تعیین شده، موجب تعیین جرایم مالیاتی می‌شود.

حتما بخوانید: شرایط مالیات کارگاه های کوچک

 

جمع‌بندی

تمام افراد در کشور برای دریافت خدمات رفاهی موظف هستند مبلغی را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. حتی ثبت شرکت هم باید همراه با پرداخت مالیات باشد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی کامل در مورد مالیات ثبت شرکت را بیان کنیم  و شرکت‌های معاف از مالیات برای ثبت شرکت را معرفی کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی و مفید باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *