مالیات حساب تجار ی

نرخ مالیات حساب تجاری چقدر است و نحوه محاسبه آن

بر اساس مصوبه جدید دولت برخی از حساب‌های شخصی افراد، به عنوان حساب تجاری تلقی شده و مشمول مالیات می‌باشد. دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قوانین و مقررات مختلفی را برای تشخیص حساب‌های تجاری افراد وضع کرده‌اند. اگر شما نیز ماهیانه تعداد تراکنش زیادی را انجام می‌دهید، ممکن است مشمول این قانون شوید. در ادامه با بررسی کامل نحوه‌ی تشخیص حساب‌های تجاری و نوع محاسبه مالیات آن همراه ما باشید. (چنانچه تمایل به دریافت خدمات مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

حساب تجاری چیست؟

حساب تجاری به نوعی از حساب بانکی گفته می‌شود که افراد از آن برای کسب و کار خود بهره می‌گیرند. به‌طوری که پرداخت‌های کاری و دریافت سود آن‌ها همگی در این حساب می‌نشیند. در واقع حساب تجاری افراد روشنگر فعالیت اقتصادی آن‌ها است. حساب‌هایی که بیش از 100 تراکنش و حداقل ۳۵ میلیون تومان در ماه دارند، به عنوان حساب تجاری شناخته شده و مشمول مالیات می‌شوند.

دلیل پرداخت مالیات حساب‌های تجاری

در واقع اخذ مالیات از فروشندگان و کارکنان، یکی از پایه‌های درآمدی هر دولتی محسوب می‌شود و در تمام کشورهای جهان نیز به مقدارهای مختلفی از مردم مالیات گرفته می‌شود. قبل از سال 1401، دولت تنها از حساب‌هایی که به عنوان حساب تجاری افتتاح می‌شدند، مالیات دریافت می‌کردند. اما این کار باعث می‌شد تا بسیاری از افراد برای فرار از مالیات، از حساب‌های شخصی خود برای انجام معاملات تجاری خود استفاده کرده و از این طریق به دولت مالیات نپردازند. اما با مصوبه‌ای که از سال 1401 در مجلس تصویب شد، ملاک اخذ مالیات، فارغ از نوع حساب افتتاح شده، به تعداد تراکنش و میزان واریزی در هر ماه بستگی دارد. (چنانچه قصد یادگیری و آموزش پرداخت مالیات را دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

دلیل پرداخت مالیات حساب‌های تجاری

تفاوت حساب تجاری و شخصی

اصلی‌ترین تفاوت میان این دو را می‌تواند مالیات دانست. حساب‌های شخصی برای ذخیره پول و خرج آن برای امور روزمره است. در نتیجه مالیاتی از آن دریافت نمی‌شود. اما حساب‌های تجاری تعداد تراکنش و مبالغ بسیار بالاتری از حساب‌های شخصی دارند از این رو همانند هر کسب و کاری بایستی مالیات بپردازند.

نحوه محاسبه مالیات حساب تجاری

بسیاری از افراد به دنبال فرمولی برای نحوه محاسبه مالیات حساب تجاری می‌گردند و می‌خواهند بدانند که مالیات حساب تجاری چقدر است. طبق توضیح سازمان امور مالیاتی و با استناد به ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مالیات حساب ‌های تجاری به صورت زیر خواهد بود:

  • برای درآمد تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد
  • برای درآمد نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد
  • برای درآمد نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد
حتما بخوانید: حسابداری انبار چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات حساب تجاری

نحوه پرداخت مالیات حساب‌های تجاری

اگر شما نیز مشمول پرداخت مالیات برای حساب خود شده‌اید، مبلغ آن توسط پیامک بر شما ارسال می‌شود که از طریق بانک می‌توانید میزان تعیین شده را برای دولت واریز کنید. شایان ذکر است که مالیات به صورت سالانه محاسبه و پرداخت می‌شود.

قانون جدید چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

قانون مالیات برای حساب‌های تجاری، این پرسش را در ذهن افراد ایجاد می‌کند که دلیل تصویب آن چه بوده و بر اساس آن چه کسانی مشمول مالیات می‌شوند؟ چرا که تمامی کسب و کارها و مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و همه کارمندها به سیستم مالیات وصل بوده و سالانه مقدار تعیین شده را برای دولت واریز می‌کنند. حال تصویب این قانون برای چه کسانی است؟ در واقع قشر عظیمی از افرادی که با این قانون مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، کسب و کارهای آنلاین هستند که در اکثر پلتفرم‌های شبکه مجازی به وفور دیده می‌شوند.

از آن جایی که این کسب و کارها مجوز نداشته و حتی مغازه‌ای نیز ندارند، به راحتی می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و قانونی هم شامل حال آن‌ها نمی‌شد. با تصویب قانون جدید، این افراد حتی اگر از حساب‌های شخصی برای تجارت خود استفاده کنند باز هم باید مالیات بدهند. از طرف دیگری در اواخر سال 1400 بسیار باب شده بود که فروشنده‌های مختلف به جای استفاده از دستگاه پوز، از مشتریان درخواست می‌کردند تا وجه پرداختی به ازای کالای خریداری شده را به صورت کارت به کارت به حساب شخصی آن‌ها انتقال دهند تا مالیات کم‌تری شامل حال آن‌ها شود. حال با اجرای این قانون افراد به صورت عادلانه‌تر و بر حسب درآمد واقعی‌شان مالیات پرداخت خواهند کرد.

حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز

 

نحوه تشخیص حساب تجاری

اگر می‌خواهید بدانید که حساب‌های شخصی شما، جز حساب تجاری دانسته می‌شوند یا نه توجه به یک نکته کافی است. در واقع تشخیص این کار بسیار ساده است. برای آنکه یک حساب، تجاری دانسته شود باید در یک ماه به تعداد بیش از 100 تراکنش و مبلغی بیش از 35 میلیون تومان داشته باشد. توجه کنید که هر دو این شروط باید با همدیگر برقرار باشند. به‌عنوان‌مثال اگر تعداد تراکنشتان بیش از 100 عدد است؛ اما مجموع واریزی‌ها به 35 میلیون تومان نمی‌رسد حساب شما شخصی بوده و نیازی به پرداخت مالیات ندارید. همچنین اگر مجموع واریزی شما بالای 35 میلیون تومان در ماه باشد؛ اما تعداد تراکنش‌هایتان به 100 عدد نرسد باز هم لازم نیست تا مالیاتی را پرداخت کنید.

 

روش اعتراض به مالیات حساب تجاری

برخی مواقع ممکن است شخصی واقعاً با حساب خود مبادلات تجاری انجام ندهد؛ اما با این همه حال حساب وی جز حساب‌های تجاری تشخیص داده شده و وی مشمول مالیات شود. اگر شما هم جز این دسته از افراد باشید می‌توانید برای اعتراض به مالیات حساب خود از طریق اداره مالیات شهرستان محل زندگی خود اقدام کرده و در آنجا فرم اعتراضی به شرایط خود را تکمیل کنید. در کنار فرم اعتراض بایستی مدارکی را در جهت عدم فعالیت تجاری خود ارائه کنید.

شایان ذکر است که در هنگام نوشتن متن اعتراض به مالیات به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • شکایت باید مختصر و فاقد الفاظ و عبارات و تفصیل باشد.
  • خلاصه‌ای از پیشنهاد دفاعیه را در بخش مربوطه بنویسید.
  • متن شکایت باید با توجه به نوع مشکلات و مسائلی که به وجود آمده نوشته شود.
  • تمام شواهد و دلایل مؤید شکایت را پیوست کنید.
  • در دفاع از شکایت و دفاعیات خود، هرگز به مأمور مالیاتی توهین نکنید.

توجه داشته باشید که در صورت رعایت نکات فوق، و صداقت در بیان مبنی بر عدم فعالیت تجاری با حساب‌های شخصی، درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید صحت آن، مالیاتی بر شما وضع نخواهد شد.

حتما بخوانید: آموزش انواع ابلاغ اوراق مالیاتی

 

روش اعتراض به مالیات حساب تجاری

نتیجه‌گیری

مالیات حساب‌های تجاری جدیدترین مصوبه مجلس برای کنترل فرار مالیاتی و ایجاد سیستم عادلانه برای اخذ مالیات است. این قانون برای اشخاصی صدق می‌کند که از حساب‌های شخصی خود برای انجام معاملات تجاری‌شان بهره می‌بردند. شایان ذکر است که برای آنکه حساب شخصی فردی، تجاری تشخیص داده شود و مشمول مالیات شود بایستی به طور هم‌زمان هر دو شرط تعداد تراکنش بالای 100 عدد و میزان دریافتی بیش از 35 میلین تومان در هر ماه را داشته باشد. در صورتی که یکی از شروط گفته شده برقرار نباشد حساب فرد شخصی بوده و شامل هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *