تنظیم قرارداد حسابداری

چطور یک قرارداد خوب حسابداری ببندیم؟

قرارداد حسابداری مانند سایر قراردادها می تواند در قالب دائمی یا موقت دسته بندی شود. اولین موضوعی که باید در عقد قرارداد حسابداری رعایت شود مدت زمان ارائه خدمت است. تعیین مدت این زمان توسط طرفین صورت می گیرد و رضایت طرفین اهمیت زیادی دارد. در صورتی که از زمان تعیین شده قرارداد حسابداری گذشته باشد خدمات حسابداری شرایط را برای تمدید فراهم می سازد در غیر این صورت از انجام بقیه امور خودداری می کند.

در این مقاله قرار است قوانین تنظیم بهترین قرارداد حسابداری را توضیح دهیم تا انتخابی هوشمندانه و از سر رضایت داشته باشید.

قوانین تنظیم قرارداد حسابداری خوب

در آغاز مقاله اشاره ای به مدت زمان ارائه خدمات حسابداری شد، حال قرار است نکته ای مهم در نظر گرفته شود و آن هم توافق بین طرفین است به طوری که پس از ثبت توافق یکی از طرفین نمی تواند به تنهایی قرارداد حسابداری را فسخ کند البته در این زمینه یک سری تبصره ها وجود دارد مبنی بر اینکه شرایط فسخ در قرارداد ذکر شده باشد. نکته دیگر که می بایست به طور دقیق دقت شود تمدید قرارداد است و از یاد نبرید که به هیچ عنوان با تمدید نمی توانید به صورت اتوماتیک وارد قرارداد موقت را به دائم تبدیل کنید و پروسه تبدیل قرارداد موقت به دائم به شکل جداگانه صورت می گیرد.

در تنظیم قرارداد حسابداری نیاز است که عناوین مشخصی رعایت شود. در ابتدا باید معرفی طرفین به همراه نشانی آنها صورت بگیرد که پروسه نسبتاً زمانبری است و اطلاعات هر دو شخص بررسی می شود. سپس نوبت به انتخاب موضوع قرارداد است که متقاضی می بایست زحمت بکشد و اطلاعات کاملی در خصوص انتظارات خود از خدمات حسابداری مبنی بر موضوع قرارداد داشت باشد. پس از مشخص شدن موضوع قرارداد ، مدت زمان قرارداد بررسی می شود و زمان تقریبی و قطعی از سوی خدمات حسابداری اعلام می شود.

در تنظیم قرارداد حسابداری استاندارد، مبلغ و شرایط پرداخت قرارداد از سوی شرکت حسابداری اعلام شده و توسط فرد متقاضی بررسی می شود تا رضایت دو طرفه حاصل شود.

مجری و کارفرما تعهدات خود را در قرارداد اعلام می کند و در صورت نیاز بازبینی صورت می گیرد در نهایت نوبت ثبت نهایی و امضا طرفین است.

حق الزحمه ی که بابت خدمات حسابداری در نظر گرفته می شود با توافق طرفین صورت می گیرد. این توافق بر اساس نرخ تعیین شده خدمات حسابداری است که به واسطه مدت زمان انجام حسابداری و حجم فعالیت تعیین می شود. مبرهن است که هرچه زمان بیشتری برای ارائه خدمات حسابداری صرف شود هزینه نهایی بیشتر خواهد شد.

 

تنظیم قرارداد حسابداری

انواع قرارداد حسابداری

یکی از قراردادهای حسابداری مربوط به پیاده سازی و تنظیم آیین نامه اجرای امور حسابداری است که در نهایت با نظارت بر نحوه اجرا خاتمه می یابد. در این نوع قرارداد نیاز است که برنامه ریزی برای ساماندهی صورت بگیرد و اسناد و مدارک تحویل داده شده به امور حسابداری بررسی شود. پس از آن تنظیم آئین نامه اجرای امور حسابداری صورت می گیرد و رویدادهای مالی و وقایع در نرم افزار حسابداری به توافق می رسد.

نیاز به تحریر دفاتر قانونی در پایان سال مالی است و در نهایت اظهارنامه مالیات تهیه و ارائه می شود. ترازنامه و صورت سود و زیاد پس از ارائه اظهارنامه تهیه و ارائه می شود. نیاز به بررسی لیست بیمه و مالیات تا پایان ماه بعد است. اجرا و نظارت بر ارائه گزارش فصلی در دوره های سه ماه بر اساس مهلت قانونی در نظر گرفته می شود.

 

چگونه قرارداد خوب تنظیم کنیم؟

قرارداد حسابداری برای موضوعات تجاری، مالی، حقوقی و … تنظیم می شود که طرفین قرارداد می توانند دو یا چند نفر باشند. بر اساس نوع قرارداد و مواردی که در آن قید می شود یک سری تبعات حقوقی در نظر گرفته می شود. قرارداد تعهدی است که بین یک یا چند نفر بسته می شود و فرمت مخصوص به خود را دارد.

در تنظیم قرارداد حسابداری خوب نیاز است در ابتدا اعتبار شرکت حسابداری سنجیده شود و سپس بررسی ممنوع نبودن تنظیم قرارداد برای متقاضی نیز ارزیابی شود. در صورتی که قرارداد بین اشخاص حقیقی صورت بگیرد نیاز به رضایت افراد در طرف قرارداد است و نباید هیچ اجبار یا تهدیدی وجود داشته باشد. موضوع مورد معامله باید در قرارداد به طور دقیق و به صراحت مشخص شود. در ساختار تنظیم قرارداد باید شفاف سازی کامل صورت بگیرد و هیچ نقطه ابهامی وجود نداشته باشد. یک شرکت خدمات حسابداری معتبر به هیچ وجه قبول نخواهد کرد که شرایط غیر قانونی وارد قرارداد شود.

عقد قرارداد خوب با ارزش اقتصادی و مالی مشخصی همراه است. مثلاً نوع معامله، حق فسخ و اجرای آن از موارد پر اهمیت است.

شرکت خدمات حسابداری موظف است کد اقتصادی معتبر دریافت نماید. به طور کلی تهیه گزارش کامل به ممیزین مالیات اهمیت زیادی دارد. اسناد مالی نیز باید به درستی تنظیم شود. حسابرسی مدیریت مالی برای تنظیم قرارداد اهمیت زیادی دارد مشخص است که ترازنامه های آزمایشی نیز به صورت چند بخشی قید می شود.

قرارداد حسابداری باید واقعی و به روز باشد و همه بندهای قوانین اعلام شده می بایست بر اساس شرایط دقیق فرد و موضوع مورد نظر وی صورت بگیرد.

در عقد قرارداد، عنوان و تعریف قرارداد بر اساس تعهدات طرفین، تضمین ها و حل و فصل اختلافات تنظیم می شود. همینطور سطح محرمانگی قرارداد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد صفحات، نسخ و ضمائم و همینطور پیوست ها در قرارداد مالی بسیار مهم است. اطلاعات کافی در خصوص ساختار قرارداد باید به متقاضی داده شود. همینطور می بایست پروسه تضمین قرارداد به شکل دقیق صورت بگیرد.

 

مزایای عقد قرارداد حسابداری

عقد قرارداد حسابداری سبب می شود که از هر نوع دعوا و اختلاف پیشگیری شود.

در صورت بروز اختلاف سبب می شود که جلوگیری از باخت عمد صورت بگیرد به طوری که اسناد و مدارک لازم در دسترس است.

اختلاف نظرهای قضایی بخش جدانشدنی یک قرارداد هستند به طوری که اگر قوانین دقیق وارد میدان نشود ضرر مالی به جا می گذارد.. مسئولیت های قانونی قید شده در فرم قرارداد بسیار مهم است و نیاز به بازبینی چند باره وجود دارد.

می‌توانید برای عقد قراردادهای مالی و حسابداری با متخصصین ما در موسسه مالی و حسابداری تدبیرحساب ارتباط برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *