مالیات پزشکان و نحوه محاسبه آن

مالیات پزشکان در سال 1400 چگونه محاسبه می‌شود؟

مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی، تمام مشاغل ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند و باید بر اساس آن مالیات خود را بپردازند. مالیات پزشکان به دلیل جایگاه اجتماعی ویژه‌ و درآمد بالایی که دارند شرایط خاصی دارد. در این مطلب در مورد مالیات پزشکان، میزان و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن صحبت می‌کنیم.

 

آیا پزشکان ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

مطابق ماده 83 قانون مالیات‌های مستقیم که در سال 1366 تصویب شد، درآمد مشمول مالیات حقوق به حقوق و مزایای مربوط به شغل مستمر و غیر مستمر گفته می‌شود. با این حساب درآمد مشاغل پزشکی هم که درآمد پزشکان، دندان پزشکان و سایر صاحبان فنون پزشکی که حرفه‌ی تخصصی دارند، مشمول مالیات می‌شود.

در فصل چهارم قانون مالیات صاحب بیمارستان، زایشگاه، آسایشگاه، تیمارستان، درمانگاه، لابراتوار و صاحبان رادیولوژی، فیزیوتراپی و در نهایت دندان‌پزشکان و  پزشکان دارای مطب باید مالیات بپردازند. اما سوال این است میزان درآمد مطب پزشکی برای تعیین مالیات چگونه تعیین می‌شود؟

 

دفتر درآمد و هزینه پزشکان

نحوه محاسبه مالیات پزشکان عمومی و متخصص که مطب دارند به این صورت است که باید یک دفتر قانونی یا دفتر درآمد و هزینه داشته باشند. قبل از شروع هر سال باید آن را تهیه کنند و دفتر مالیاتی آن را مهر و امضا کند. درآمد روزانه‌ی مطب با تعداد مراجعین، عیادت در منزل یا بیمارستان، تعداد بیماران قراردادی با بیمه و سایر موارد باید در این دفتر ثبت شود. هزینه‌های مطب مانند قبض آب، برق و تلفن هم به باید در عناوین مرتبط ثبت شود.

حتما بخوانید: آموزش ارسال لیست مالیات حقوق

 

دفتر درآمد و هزینه پزشکان - تدبیرحساب

 

تشخیص حق الراس مالیات چیست؟

پزشکان موظف هستند با ثبت هزینه‌ها در دفتر مالیاتی مالیات بپردازند. اما در مواردی که پزشکان در مطب از انجام این وظیفه سرپیچی کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ در مواردی که پزشکان وظیفه‌ی ثبت هزینه‌ها در دفتر درآمد و هزینه پزشکان را انجام ندهند، سازمان امور مالیاتی در فرایندی که به آن تشخیص حق الراس مالیات گفته می‌شود مالیات پزشکان در سال جاری را تعیین  و به مودی ابلاغ می‌کند.

ماده‌ی 97 قانون مالیات‌های مستقیم که در سال 1367 تصویب شد، مودیان زیر را مشمول مالیات حق الراس می‌داند:

  • مودیانی که تا موعد مقرر حساب درآمد و هزینه را به اداره‌ی مالیات تسلیم نکنند.
  • مودیانی که از درخواست مامور تشخیص برای ارائه‌ی دفاتر و مدارک امتناع کنند.
  • در مواردی که دفتر و اسناد ارائه شده از سوی مودی برای اداره‌ی مالیات قابل قبول نباشد، مراتب با ذکر دلیل کافی به مودی ابلاغ می‌شود و با یک هیئت سه نفره حسابرس منتخب وزیر امور اقتصاد و دارایی به امور رسیدگی می‌شود.
حتما بخوانید: مالیات بر درآمد چیست

 

حق الراس مالیات چگونه تعیین می‌شود؟

برای تعیین میزان حق الراس مالیات، ممیز مالیاتی باید میزان درآمد و هزینه‌ها را تخمین بزند. برای این کار باید به قراین و دلایل اتکا کند و از ضرایب مالیاتی هم کمک بگیرد. در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشور برای تعیین مالیات پزشکان تمهیداتی در نظر گرفته است.  به این صورت که ممیز مالیاتی بدون اطلاع قبلی و در روزهای مختلف سال به مطب مراجعه می‌کند، تعداد بیماران را تخمین می‌زند، بیمه خدمات درمانی، ارتش یا بیمارستان‌های مختلف را استعلام می‌کند و با درآمد سال‌های قبل مقایسه می‌کند و به این ترتیب مبلغی را برای مالیات پزشکان تخمین می‌زند.

 

نحوه‌ی محاسبه‌ی ضریب تشخیص مالیات پزشکان

نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات پزشکان عمومی بر اساس قانون‌های مالیاتی و ضریب تشخیص مالیات است. مطابق ماده‌ی 154 قانون مالیات‌های مستقیم برای تعیین ضریب مالیات پزشکان باید یک کمیسیون از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نماینده‌ی نظام پزشکی تشکیل شود و مطابق نظر این کمیسیون ضریب مالیات تهران مشخص شود. مالیات پزشکان تهرانی بر این اساس تعیین و از آن‌ها اخذ می‌شود.

برای تعیین ضریب تشخیص مالیات پزشکان در شهرستان‌ها نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است. به این صورت که ضریب تشخیص مالیات تهران به شهرستان‌ها اعلام می‌شود. در شهرستان هم کمیسیون متشکل از نماینده‌ی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و نماینده‌ی نظام پزشکی تشکیل می‌شود و در مورد ضریب تشخیص مالیات تهران برای شهرستان مورد نظر تصمیم گیری می‌کند.

در صورتی که کمیسیون شهرستان ضریب تشخیص مالیات تهران را برای شهرستان بپذیرد،آن را مبنای اخذ مالیات از پزشکان قرار می‌دهد  اما اگر موافق نباشند باید دلایل مخالفت و ضریب پیشنهادی را به مرکز اعلام کند و بر اساس نتیجه‌ی نهایی این مذاکرات از مودیان مالیات اخذ می‌شود.

حتما بخوانید: مجازات فرار مالیاتی در ایران چگونه است؟

 

مرور زمانی مالیات چیست؟

مرور زمان به مواردی اطلاق می‌شود که بعد از مدت زمان معلوم، طرفین دعوا حق اقامه دعوی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند نسبت به یکدیگر شکایتی داشته باشند. بر اساس ماده 157 قانون مالیات مستقیم، اگر مودی اظهار نامه مالیاتی را تسلیم نکند و حوزه مالیاتی مربوطه هم نسبت به تشخیص حق الراس اقدامی انجام ندهد، مدت مرور زمانی مالیات سه سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات است و بعد از گذشتن سه سال مالیات قابل مطالبه نخواهد بود.

اما در صورتی که ظرف این مدت درآمد مودی یا همان پزشک  تعیین شود و برگ تشخیص مالیات برای وی صادر شده باشد و حداکثر سه ماه بعد از انقضای سه سال مذکور برگ تشخیص به مودی ابلاغ شود، مودی ملزم به پرداخت مالیات است.

پزشکان چگونه می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند؟ - تدبیرحساب

 

پزشکان چگونه می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند؟

پزشکانی که در مطب فعالیت دارند باید مالیات بر مشاغل و پزشکانی که در مراکز درمانی هستند باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. برای پرداخت مالیات پزشکان در سال 1400 نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست و مشمولان می‌توانند از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، مالیات را بپردازند.

مزیت سامانه‌ی پرداخت مالیاتی این است که برای کارهای مالیاتی نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست و در شرایط خاص مانند کرونا این یک ویژگی برجسته محسوب می‌شود.

استفاده از سامانه‌ی پرداخت مالیات پزشکان در 5 مرحله انجام می‌شود و مودیان باید این مراحل را پشت سر بگذارند:

  • مرحله اول: مودیان باید در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور با آدرس gov.ir ثبت نام کنند و نام کاربری و رمز عبور داشته باشند.
  • مرحله دوم: اطلاعات پزشک باید در سامانه ثبت شود.
  • مرحله سوم: پرداخت‌های پزشک باید ثبت شود. 2 روش برای این کار وجود دارد؛ در روش اول باید وارد صفحه‌ی پرداخت‌های پزشک شوید و اطلاعات را ثبت کنید. در روش دوم به صفحه‌ی بارگذاری فایل وارد شوید و اطلاعات پرداخت را از طریق بارگذاری فایل وارد سامانه نمایید.
  • مرحله چهارم: مشاهده‌ی قبض‌های صادر شده که شامل اطلاعات قبض‌های صادر شده و اطلاعات قبض‌های پرداخت نشده است.
  • مرحله پنجم: بخش گزارشات سامانه که برای جلوگیری از مراجعات مکرر مودیان به سازمان امور مالیاتی طراحی شده است. این بخش مودیان با انتخاب سال یا ماه عملکرد و شماره ملی پزشک گزارش پرداخت‌های پزشک دریافت می‌شود.
حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک

 

معافیت مالیاتی پزشکان چگونه است؟

پزشکان نیز مانند سایر مشاغل شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. بر این اساس یک سقف مالیاتی برای درآمد پزشک تعیین می‌شود و مودیانی با درآمد کمتر از آن از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. بر اساس ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم، اگر درآمد یک پزشک بیشتر از چهارصد و هشتاد میلیون ریال باشد ملزم به پرداخت مالیات است، در غیر این صورت نیازی به پرداخت مالیات نیست و فقط لازم است اظهار نامه مالیاتی را ارائه کند. در واقع از پرداخت مالیات معاف است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *