گروه بندی مشاغل مالیاتی

آخرین گروه بندی مشاغل مالیاتی سال 1401

مالیات، بخش مهمی از درآمد هر کشور است و قوانین مالیاتی برای این منظور وضع شده‌اند. ممکن است این قوانین با توجه به شرایط، گاهی اوقات تغییراتی را به همراه داشته باشد. گروه بندی مشاغل نیز در سال 1401 انجام گرفت تا بتوان به کمک آن عدالت بیشتری را در این زمینه به اجرا درآورد. در آخرین گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، مهم‌ترین فاکتور، میزان درآمد حاصل از فروش مودیان است. پس مدل فعالیت در این گروه بندی نقش زیادی ندارد. در این مقاله، گروه بندی مشاغل برای مالیات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با جزئیات و مدارک مورد نیاز جهت تهیه اظهارنامه مالیاتی بیشتر آشنا شوید. با ما همراه باشید. (چنانچه نیاز به دریافت مشاوره دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری و مالیاتی تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1401

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1401

صاحبان مشاغل در ماده 97 قانون مالیات مستقیم بر اساس معیارها و شاخص‌هایی به سه گروه تقسیم‌بندی شده‌اند. ابتدا باید بررسی کنید که جزو کدام یک از این سه زیر دسته هستید و سپس قوانین مربوط به هر کدام را بخوانید. مدارک، اسناد و روش‌های نگهداری هر یک از این گروه‌های مالیاتی با همدیگر متفاوت هستند. در ادامه این سه گروه بررسی می‌شوند.

صاحبان کسب و کارهای گروه اول مالیاتی

برای این که جزو گروه مالیاتی اول باشید، یکی از سه شرط زیر باید برایتان صدق کند. کلیه افرادی که جزو این زیرگروه هستند یکی از این شروط را باید داشته باشند:

  1. بر اساس جزو 9 بند الف ماده 2 آیین‌نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم، افرادی که درآمد آن‌ها اعم از فروش کالا یا کالا و خدمات بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد در دو سال گذشته از مبلغ 150 میلیارد ریال معادل 15 میلیارد تومان بیشتر باشد در این زیرگروه قرار می‌گیرند.
  2. افرادی که آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها، حاصل از فروش کالا یا فروش کالا و خدمات در کسب و کار آن‌ها بر اساس اظهارنامه مالیاتی بیش از 150 میلیارد ریال باشد، در این گروه قرار می‌گیرند. این مبلغ بر اساس برگ قطعی مالیاتی که توسط مودی یا نماینده وی تا پایان دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شده است، تعیین می‌شود.
  3. صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی زیر فارغ از این که چه حجم فعالیتی داشته باشند در گروه اول قرار می‌گیرند:
  • صرافی‌ها
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت
  • دارندگان کارت بازرگانی
  • صاحبان واحدهای تولیدی، بهره‌برداری از معادن دارای مجوز تأسیس و صاحبان کارخانه‌ها که پروانه بهره‌برداری دارند.
  • کلینیک‌های تخصصی، بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها
  • مؤسسات حمل و نقل موتوری، دریایی، هوایی و زمینی به‌صورت مسافربری و باربری
  • مؤسسات حسابداری و دفترداری، مشاوره‌ای، انفورماتیک، خدمات مالی و مدیریتی، طراحی سیستم و مؤسسات حسابرسی
  • هتل‌های سه ستاره و بیشتر

اگر جزو صاحبان این مشاغل هستید، در گروه اول گروه بندی مشاغل مالیاتی قرار می‌گیرید.

گروه اول گروه بندی مشاغل مالیاتی

گروه بندی مشاغل مالیاتی و بررسی گروه دوم

بند ب ماده 2 آیین‌نامه اجرایی ماده 95 قانون م. م اظهار می‌دارد که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که یکی از شروط زیر را داشته باشند در گروه دوم قرار می‌گیرند.

  • گروهی که درآمد آن‌ها شامل فروش کالا یا فروش کالا و خدمات بر اساس اظهارنامه مالیاتی طی دو سال گذشته بیش از 50 میلیارد ریال و کمتر از 150 میلیارد ریال است.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد قطعی شده آن‌ها بر اساس برگ قطعی عوارض تا پایان دی‌ماه سال گذشته بین 50 میلیارد ریال تا 150 میلیارد ریال است.

این دو گروه نیز در طبقه بندی مشاغل اظهارنامه مالیاتی در گروه دوم قرار می‌گیرند و باید از قوانین و اطلاعات مربوط به این گروه تبعیت کنند.

گروه سوم در گروه بندی مشاغل مالیاتی

در گروه بندی مشاغل برای تعیین مالیات، گروه سوم شامل کسب و کارهای کوچک است. اشخاص حقیقی که در دو گروه اول جای نمی‌گیرند و جمع فروش و خدمات آن‌ها در طی سال از 50 میلیارد ریال کمتر است، در گروه سوم قرار می‌گیرند.

تمامی این گروه‌ها، اظهارنامه مختص خود را دارند. البته مودیان گروه‌های پایین‌تر این امکان را دارند که اظهارنامه گروه‌های بالاتر از خود را به اداره مربوطه تحویل دهند؛ اما این کار برای گروه‌های بالاتر امکان‌پذیر نیست. (چنانچه می‌خواهید با شرایط معافیت مالیاتی کسب و کارهای کوچک آشنا شوید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

حتما بخوانید: آموزش نحوه ارسال معاملات فصلی

 

مدارک مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه گروه‌های مالیاتی

هر گروه دارای مدارکی هستند که باید به اداره مربوط به عوارض تسلیم کنند. به تفکیک، این مدارک مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در هر گروهی که هستید، بتوانید از این اطلاعات بهره ببرید.

مدارک مورد نیاز گروه اول

مدارکی که این گروه باید تحویل دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاعات هویتی: اطلاعات مکانی و هویتی و مجوزهای فعالیت اقتصادی کسب و کار
  • درآمد مشمول مالیات، معافیت‌های قانونی، بخشودگی مالیاتی و عوارض متعلق
  • موجودی مواد و کالا در آغاز و پایان هر دوره
  • واردات و صادرات خدمات و کالا
  • صورت‌حساب سود و زیان کسب و کار
  • اطلاعات شرکا در کسب و کار
  • اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت کاری
  • ترازنامه

مدارک گروه دوم مشاغل مالیاتی

گروه دوم نیز باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • کمک‌های اهدایی و خیریه‌ها
  • ترازنامه و اطلاعات شرکا
  • موجودی کالا و مواد در اول و آخر هر دوره
  • صورت درآمد و هزینه‌های کسب و کار
  • اطلاعات مربوط به اموال و دارایی در زمینه فعالیت شغلی
  • درآمد مالیاتی، معافیت مالیاتی، بخشودگی مالیاتی و عوارض متعلق
  • اطلاعات هویتی و مکانی و مجوزها
  • اطلاعات حساب‌های مربوط به کسب و کار

گروه دوم نیز این اطلاعات را باید به اداره مالیات ارائه دهند.

مدارک گروه سوم مالیاتی

گروه سوم از دسته مشاغل مالیاتی مدارک زیر را باید ارائه دهند:

  • اطلاعات هویتی و مکانی و مجوزهای کسب و کار
  • اطلاعات مربوط به شرکا
  • اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه‌های مربوط به آن
  • درآمدهای مشمول مالیات، معافیت‌های قانونی و عوارض متعلق و بخشودگی‌های مالیاتی
  • اطلاعات اموال، دارایی و حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت‌های کسب و کار
  • کمک‌های اهدایی از طرف خیریه‌ها

برای تعیین عوارض گروه سوم، مدارک فوق باید به اداره مربوطه ارائه شود. اکثر این مدارک بین سه گروه مشترک است. نکته‌ای که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است، داشتن اطلاعاتی دقیق و همراه جزئیات است. دسترسی به اطلاعات توسط این سازمان کار چندان سختی نیست؛ از این رو بهتر است که از ابتدا اطلاعات را کامل ارائه دهید تا مشمول جریمه‌های احتمالی نشوید.

ضرورت گروه بندی مشاغل مالیاتی

گروه بندی مشاغل باعث می‌شود تا اطلاعات مالی صاحبان مشاغل دقیق‌تر بررسی شود. به‌علاوه میزان مالیاتی که برای هر گروه تعیین می‌شود، کاملاً عادلانه باشد. این گروه بندی به اداره مالیاتی کمک می‌کند تا به گونه‌ای میزان عوارض را تعیین کند که قشرهای آسیب‌پذیر و تولیدی‌های نوپا بتوانند بهتر فعالیت کرده و از این فرصت برای بهبود شرایط اقتصادی بهره ببرند.

ساماندهی مالیات‌ها به‌صورت هدفمند از دیگر مواردی است که ضرورت این گروه بندی را مشخص می‌کند تا طبق اصول عادلانه عوارض بین افراد صاحبان کسب و کار توزیع شود.

حتما بخوانید: راهنمای استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی

 

گروه بندی مشاغل مالیاتی به کمک سایت سازمان مالیاتی

حال ممکن است شرکت‌ها و صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، در مورد تعیین گروه خود دچار سردرگمی شوند؛ از این رو سازمان امور مالیاتی برای این منظور، صفحه‌ای را ترتیب داده است تا با وارد کردن اطلاعات مربوط به کسب و کار خود به‌راحتی بتوانند گروه خود را مشخص کرده و تکلیف مالیاتی خود را انجام دهند.

مودیان می توانند جهت تعیین گروه شغلی، اظهارنامه مالیاتی مربوط به شرکت و کسب و کار خود را در سایت زیر وارد کنند. گروه بندی مشاغل مالیاتی به کمک سایت سازمان امور مالیاتی گروه را برای این افراد مشخص می کند.

موارد خاص گروه بندی مشاغل برای مالیات

در گروه بندی مشاغل، موارد خاصی هم وجود دارند که در ادامه بررسی می‌شوند:

  • در مواردی که مودی فقط ارائه خدمات می‌کند، 50 درصد مبالغ تعیین شده در نظر گرفته می‌شود.
  • صاحبان کسب و کارهای نوپا و تازه تأسیس، در اولین سال جزو گروه سوم هستند. از سال سوم فعالیت این گروه به بعد، بر اساس قوانین مربوطه، گروه بندی انجام می‌شود و باید تکالیف قانونی خود را در زمینه عوارض بر اساس گروه بندی انجام شده، صورت دهند.
  • در کسب و کارهای مشارکتی، درآمد قطعی شده یا ابرازی مشارکت، ملاک گروه بندی است.
حتما بخوانید: تفسیر ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم

 

جمع‌بندی

سازمان امور مالیاتی کشور، بنا به شرایط جامعه و کسب و کارها، قوانینی را اعمال می‌کند تا بتواند عوارض را به‌صورت عادلانه در بین کسب و کارها تعیین کرده و دریافت کند. در سال 1401 گروه بندی مشاغل برای مالیات انجام گرفت و این قانون، کسب و کارهای مختلف را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کند.

مبنای تقسیم‌بندی کسب و کارها، میزان فروش و درآمد هر یک از مشاغل است. سه گروه بالای 15 میلیارد تومان، بین 5 تا 15 میلیارد تومان و کمتر از 5 میلیارد تومان در این سه دسته قرار می‌گیرند. نحوه تعیین عوارض و مدارک مورد نیاز برای هر گروه متفاوت است و باید مودیان به این مسئله دقت داشته باشند.

موارد خاصی هم در بخشنامه گروه بندی مشاغل مالیاتی وجود دارد. در صورتی که فکر می‌کنید به‌راحتی نمی‌توانید گروه بندی خود را تعیین کنید، می‌توانید از صفحه مربوط به گروه بندی سازمان امور مالیاتی بهره ببرد و سؤالاتی را که در این صفحه است به طور دقیق پاسخ دهید. بدین صورت مشخص می‌شود در چه گروهی قرار دارید و می‌توانید اطلاعات مربوط به گروه خود را دریافت کنید.

دقت داشته باشید که ارائه اظهارنامه مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که این اظهارنامه هر ساله به اداره امور مالیاتی ارائه نشود، صاحبان مشاغل مربوطه جریمه مربوط به آن را هم باید پرداخت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *