مالیات شرکت های تازه تاسیس

آشنایی با مالیات شرکت های تازه تاسیس و نحوه محاسبه آن

این روزها که بسیاری از افراد رؤیای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود را در سر می‌پرورانند، موضوع مالیات شرکت های تازه تاسیس اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مالیات فقط مختص شرکت‌های بزرگ و جاافتاده است یا مالیات فقط به کسب‌وکارهایی تعلق می‌گیرد که درآمد بالایی داشته باشند. اما واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس و فاقد درآمد نیز مشمول مالیات می‌شوند!

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که می‌خواهید به رؤیای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود جامه عمل بپوشانید، این مطلب برای شماست. با ما همراه باشید.

جزئیات قوانین مالیات شرکت های تازه تاسیس

یکی از قوانین مهمی که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ لازم است به آن توجه داشته باشند، قوانین پرداخت مالیات است. بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس از قانون پرداخت مالیات معاف نبوده و برای ادامه فعالیت خود نیاز به شفاف‌سازی صورت‌حساب‌های مالیاتی دارند.

متأسفانه بسیاری از جوانان کارآفرین این‌گونه تصور می‌کنند که مالیات تنها شامل میزان فعالیت‌های شرکت می‌شود. اما واقعیت این است که به‌محض اینکه شرکت خود را ثبت کنید، حتی اگر هیچ‌گونه فعالیتی انجام ندهید و هیچ‌گونه درآمدی نیز نداشته باشید، لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات اقدام کنید.

به‌عنوان یک شرکت تازه تاسیس، برای انجام تمامی امور مالی خود به کد اقتصادی نیاز دارید. کد اقتصادی شناسه‌ای ۱۲ رقمی و اختصاصی بوده که تمامی امور مالی شرکت از طریق آن قابل پیگیری است. برای دریافت کد اقتصادی لازم است مکانی با کاربری تجاری برای شرکت خود در نظر گرفته باشید. بنابر این اگر شرکت خود را با آدرس منزل یا مکانی با کاربری مسکونی ثبت کرده باشید، عملاً نمی‌توانید برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.

برای دریافت کد اقتصادی کافی است با در دست داشتن مدارک لازم، به نزدیک‌ترین اداره امور مالیات مراجعه کنید. هرگونه فعالیت مالی شرکت بدون درج کد اقتصادی حکم فرار مالیاتی داشته و مجازات و جرائمی را در پی خواهد داشت.

اخذ دفاتر پلمپ نیز یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در زمینه تکالیف مالیاتی شرکت تازه تاسیس باید به آن توجه داشته باشید. برای تهیه این دفاتر کافی است حداکثر تا دو ماه پس از تاریخ ثبت شرکتتان، با در دست داشتن مدارک لازم به نزدیک‌ترین اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید. در سال اول تاسیس شرکت لازم است دو بار نسبت به تهیه دفاتر پلمپ اقدام کنید، اما در سال‌های بعدی فقط یک‌بار دفاتر مالیاتی را تهیه و ثبت می‌کنید.

حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات شرکت های دانش بنیان

انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس

مالیات شرکت های تازه تاسیس به سه مورد مهم تعلق می‌گیرد: سرمایه، عملکرد و درآمد. در ادامه مطلب به هرکدام از این موارد می‌پردازیم.

انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس و نحوه محاسبه آن ها

1.   مالیات بر سرمایه (حق تمبر)

اولین نوع مالیات که بر اساس ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم لازم است در نظر گرفته شود، مالیات بر سرمایه یا همان حق تمبر است. هر شرکتی یک سرمایه اولیه دارد. مالیات بر سرمایه در واقع مالیاتی است که به سهام شرکت ثبت‌شده تعلق می‌گیرد. هر شرکت تازه تاسیس نهایتاً تا دو ماه بعد از ثبت رسمی وقت دارد تا نسبت به محاسبه و پرداخت حق تمبر خود اقدام کند.

 

2.   مالیات بر عملکرد

دومین نوع مالیات که بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم لازم است از همان اولین سال فعالیت شرکت پرداخت شود، مالیات بر عملکرد است. تمامی شرکت‌های تازه تاسیس به‌جز مواردی که معاف از مالیات بوده یا نرخ مالیات مجزایی برای آن‌ها تعیین می‌شود، لازم است ۲۵ درصد از سود خالص خود را به‌عنوان مالیات بر عملکرد محاسبه و پرداخت کنند.

بدین منظور صاحبان شرکت‌های تازه تاسیس موظف هستند نسبت به تکمیل و ارائه فرم ترازنامه مالیاتی خود اقدام کنند. به بیان دیگر، اگر شرکت‌های تازه تاسیس هیچ فعالیتی نداشته باشند نیز لازم است در پایان هر فصل اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه کنند.

 

3.   مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی به مالیاتی گفته می‌شود که وظیفه کسر آن بر عهده پرداخت‌کننده است، نه افراد مشمول این مالیات. به‌عنوان مثال در شرکت‌های تازه تاسیس، این وظیفه شرکت است که مالیات را از حقوق کارمندان استخدام‌شده کسر کند و به اداره مالیات بپردازد. نحوه محاسبه این نوع مالیات به قوانین مالیاتی وضع شده برای شرکت مورد نظر بستگی دارد و از فرمول واحدی پیروی نمی‌کند.

حتما بخوانید: فرار مالیاتی شامل چه مواردی می‌شود؟

 

نحوه محاسبه مالیات شرکت تازه تاسیس

حال که با انواع مالیات شرکت های تازه تاسیس آشنا شدید، در ادامه شیوه صحیح محاسبه هر یک از آن‌ها را به صورت اصولی شرح خواهیم داد.

1.   مالیات بر سرمایه (حق تمبر)

محاسبه مالیات بر سرمایه بسیار ساده است. نرخ این مالیات ۰٫۵ در ۱۰۰۰ سرمایه شرکت در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر شرکت خود را با ۲۰۰۰ میلیون ریال به ثبت رسانده باشید، کافی است این عدد را در نیم در هزار (۰٫۰۰۰۵) ضرب کنید. مبلغ مالیات بر سرمایه در این مثال معادل یک میلیون ریال است که در اسرع وقت باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

 

2.   مالیات بر عملکرد

محاسبه مالیات بر درآمد نیز بسیار ساده است. حسابداران شرکت با محاسبه تمامی هزینه‌های ورودی و خروجی، سود و زیان شرکت را حساب می‌کنند. مالیات بر عملکرد، ۲۵ درصد (یک‌چهارم) سود خالص شرکت در نظر گرفته می‌شود.

 

3.   مالیات تکلیفی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، شیوه ثابتی برای محاسبه این مالیات وجود ندارد؛ بلکه هر سازمان باید بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی خود نسبت به محاسبه آن اقدام نماید.

شرایط معافیت مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

شرایط معافیت از مالیات شرکت های تازه تاسیس

 معافیت از مالیات سازمان های تازه تاسیس به ماهیت و اهداف این شرکت‌ها بستگی دارد. گاهی دولت در راستای سیاست‌های حمایتی خویش، شرایط معافیت از مالیات را برای برخی شرکت‌ها ایجاد می‌کند تا سرمایه آن‌ها صرف طرح‌های اقتصادی و تولیدی کشور شود. شرکت‌هایی که از پرداخت مالیات معاف هستند، موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • شرکت‌هایی که عمده فعالیت آن‌ها در زمینه توسعه صنعت کشاورزی، دام‌پروری، احیای فضای سبز طبیعی و شهری است.
  • شرکت‌های خصوصی تولیدی و معدنی که از بعد از سال ۱۳۸۱ موفق به اخذ مجوز فعالیت شده باشند، به مدت ۴ سال مشمول ۸۰ درصد معافیت از مالیات می‌شوند. اگر این شرکت‌ها در مناطق محروم واقع شده باشند، به مدت ۴ سال از پرداخت مالیات کاملاً معاف خواهند بود.
  • طبق قانون اداره مالکیت صنعتی ثبت برند، شرکت‌های صاحب برند لازم نیست بابت ثبت برند خود مالیات پرداخت کنند.
  • شرکت‌هایی که در زمینه ایران‌گردی و جهانگردی فعالیت می‌کنند و موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند، مشمول ۵۰ درصد معافیت از مالیات می‌شوند.
  • شرکت‌های خصوصی و تعاونی دولتی و شبه‌دولتی که حوزه اصلی فعالیت آن‌ها مطبوعات و انتشارات هنری و فرهنگی بوده و موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • مؤسسات غیرتجاری و غیرانتفاعی که در زمینه‌های فرهنگی نظیر انتشار کتاب و برگزاری سمینار‌های آموزشی مشغول به فعالیت هستند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • واحدهای تولیدی حقوقی و صنفی که در شهرهای توسعه‌یافته واقع شده باشند، به مدت ۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. واحدهای تولیدی که در شهرها و مناطق محروم مشغول به فعالیت باشند نیز به مدت ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

کلام آخر

اگر از جمله صاحبان شرکت‌های تازه تاسیس هستید، برای اینکه بتوانید با موفقیت به فعالیت رو به رشد خود ادامه دهید، لازم است از مالیات‌هایی که به شرکتتان تعلق می‌گیرد آگاه باشید و نسبت به تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی سالیانه و فصلی اقدام کنید. همان‌طور که در این مطلب بررسی کردیم، مالیات شرکت های تازه تاسیس از بدو ثبت رسمی به شرکت تعلق می‌گیرد و به میزان فعالیت، درآمد یا قدمت شرکت ارتباطی ندارد، مگر اینکه حوزه فعالیت شرکت مشمول موارد معافیت از مالیات شود. با پرداخت به‌ موقع مالیات، از سلامت مالی کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنید و با خیالی آسوده، شاهد رشد روزافزون کسب‌وکارتان باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *