مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مالیات کسب و کارهای اینترنتی (قوانین پرداخت و معافیت)

پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی از جمله موارد تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور است. در واقع با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، سازمان امور مالیاتی قوانین جدید برای صاحبان این مشاغل در نظر گرفته است. به طور کلی کسب و کارهای اینترنتی همانند سایر مشاغل و فعالان حوزه اقتصاد مشمول پرداخت مالیات هستند و در صورتی که تکالیف مالیاتی خود را انجام ندهند، ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی هستند. در این مقاله به بررسی جزئیات قوانین مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی خواهیم پرداخت، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. (چنانچه به دریافت مشاوره مالیاتی نیاز دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب می‌توانند شما را راهنمایی کنند)

آیا کسب و کارهای اینترنتی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که در صورت ایجاد کسب و کار در فضای مجازی مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد. این در حالی است که براساس بخشنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی، هر شخص حقیقی و حقوقی متناسب با درآمدی که کسب می‌کند، ملزم به پرداخت مالیات است. بنابراین فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این قانون مستثنی نیستند.

شاید این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که آیا محل فعالیت کسب و کارها در پرداخت مالیات آنها موثر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پرداخت مالیات یک قانون تصویب شده از سوی دولت است و ارتباطی با محل فعالیت هر یک از این کسب و کارها ندارد. به عبارت دیگر، شرط پرداخت مالیات برای مشاغل تنها داشتن فروشگاه یا شرکت فیزیکی نیست، بلکه مبنای پرداخت مالیات، درآمد کسب شده توسط صاحبان کسب و کار است.

لازم به ذکر است که در صورت عدم توجه به بخشنامه مالیاتی کسب و کار اینترنتی یا عدم پرداخت مالیات، صاحبان آن کسب و کار مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.

تکالیف مالیاتی کسب و کارهای مجازی

مطابق اطلاعیه اداره امور مالیاتی کشور، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید 4 ماه پس از شروع به کار، نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی به صورت کتبی و رسمی اقدام نمایند. برای تشکیل پرونده لازم است به نزدیک‌ترین سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. سایر تکالیف مالیاتی صاحبان کسب و کارهای مجازی شامل افراد حقیقی و حقوقی، به شرح زیر است:

  1. مراجعه به سازمان امور مالیاتی و اعلام اشتغال به فعالیت به صورت رسمی
  2. ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی جهت دریافت کد اقتصادی

(اخیرا دریافت کد اقتصادی از مراحل فوق حذف شده، کد ملی مودیان در سامانه ثبت شده و به منزله‌ی کد اقتصادی آنها می‌باشد)

  1. ثبت نام مودیان مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده (مطابق با فراخوان‌های هشت گانه)
  2. صدور صورتحساب بر اساس ماده 8 آئین‌نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم
  3. همچنین وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهای مشمول این مالیات
  4. پرداخت مبالغ ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی در زمان قانونی
  5. ارائه صورت معاملات فصلی در صورت مشمول بودن
  6. تسلیم فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات مرتبط با حقوق آنها
  7. ارائه خلاصه درآمد و هزینه‌های سالانه به مأموران مالیات جهت تطبیق با درخواست کتبی

لازم به ذکر است، اشخاص  حقیقی تا پایان خرداد سال بعد فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند. اشخاص حقوقی نیز حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی خود مهلت دارند تا اظهار نامه مالیاتی را ارائه دهند. همچنین مشمولان مالیات بر ارزش افزوده تا 15 روز بعد از هر دوره مالیاتی (هر دوره مالیاتی معادل یک فصل از سال است) موظف به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هستند.

حتما بخوانید: معرفی بهترین نرم افزار حسابداری تحت وب

 

مودیان کسب و کارهای اینترنتی در کدام گروه از مشاغل قرار می‌گیرند؟

مودیان کسب و کارهای اینترنتی ابتدا باید تصمیم بگیرند که به صورت شخص حقیقی مشغول به فعالیت می‌شوند یا شخص حقوقی! در حقیقت اگر الزامی برای فعالیت در قالب شخص حقوقی ندارید، بهتر است به صورت حقیقی کار کنید. اشخاص حقیقی شامل 3 گروه زیر هستند.

  • گروه اول: این گروه در حجم وسیع کار می‌کنند و میزان تراکنش‌های خیلی زیادی دارند. تکالیف مالیاتی گروه اول همانند شرکت‌ها است، آنها موظف به رد کردن اظهارنامه و پلمپ دفاتر هستند.
  • گروه دوم و سوم: این گروه‌ها دارای تکالیف مالیاتی کمتری نسبت به گروه اول هستند. در این گروه‌ها نیازی به پلمپ دفاتر نیست و گروه دوم موظف هستند سالانه و ماهانه فرم‌های مرتبط به مالیات را پر کرده و به سازمان امور مالیات تحویل دهند. افراد گروه سوم نیز مکلف هستند سالانه یک فرم مشخصی را تکمیل کنند و براساس ماده 100 قانون، موظف به پرداخت 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند.

این که مودیان کسب و کارهای اینترنتی در کدام گروه از دسته بندی فوق قرار بگیرند به عهده خود مودی است. در واقع در هنگام تشکیل پرونده مالیاتی شخص باید بداند چه حقوقی دارد. میزان درآمد و فروش کسب و کارها در تعیین گروه آنها تاثیرگذار است. بنابراین نوع فعالیت مشاغل اینترنتی، ارتباطی با گروه بندی آنها ندارد.

حتما بخوانید: راهنمای تشکیل پرونده مالیاتی

 

جرائم عدم انجام تکالیف مالیات کسب و کارهای مجازی

عدم انجام تکالیف مالیاتی که در قسمت‌های بالا ذکر شد، برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی عواقبی را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت، عدم انجام تکالیف مالیاتی به معنی عدم شفافیت مالی می‌باشد و موجب تعلیق جرائم پیش بینی شده در قانون مالیات خواهد بود.

همچنین با عدم انجام تکالیف مالیاتی، مودیان از امتیازات ویژه و معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی محروم خواهند شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در زمان مقرر نسبت به پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی اقدام نمایید.

سامانه مالیات کسب و کارهای اینترنتی

از آنجا که تمامی کسب و کارهای اینترنتی اعم از افراد حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت مالیات هستند، می‌توانند از طریق سامانه ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی، نسبت به تکمیل فرم‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی برای کسب و کارهای مجازی اقدام کنند.

این سامانه، سامانه‌ای تحت نظارت وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور است. این سامانه به آدرس tax.gov.ir، با هدف ارائه خدمات به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و مشمولان پرداخت مالیات، راه‌اندازی شده است. این سامانه دارای امکانات و خدمات ویژه‌ای برای پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی و تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی است.

در این سامانه دو بخش اصلی وجود دارد، یک بخش مرتبط با خدمات اصلی مالیاتی بوده و بخش دیگر مربوط به سایر خدمات مالیاتی است. هر یک از این بخش‌ها دارای امکانات ویژه‌ای هستند. در بخش خدمات اصلی مالیاتی، امکاناتی نظیر ثبت نام الکترونیکی، ثبت صندوق فروش و حافظه مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و غیره در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در بخش دیگری از این سامانه به خدماتی مانند استعلام بدهی‌های مالیاتی و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و غیره، دسترسی دارند. (چنانچه می‌خواهید با چگونگی مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

از آنجا که میزان مالیات هر کسب و کاری براساس فرم خود اظهاری و فرم‌های اظهارنامه مالیاتی در سامانه مربوطه تعیین می‌شود، بنابراین لازم با نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی آشنا شویم.

ابتدا به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید و مطابق تصاویر زیر مراحل ثبت نام و پیش ثبت نام در این سامانه را پشت سر بگذارید.

سایت سازمان امور مالیاتی

پس از کلیک بر روی گزینه ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیک، با مطالعه مطالب موجود در صفحه، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

ثبت نام در سایت امور مالیاتی

سپس با ورود به صفحه‌ی زیر، اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید.

وارد کردن اطلاعات در سایت امور مالیاتی

در مرحله بعد با وارد کردن شماره ملی، تابعیت و تاریخ تولد شخص مودی، روی گزینه استعلام اطلاعات کلیک کنید.

استعلام اطلاعات در سایت امور مالیاتی

در ادامه، اطلاعات درخواستی مانند کدملی و کدپستی را وارد کرده و در پایان روی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک نمایید.

پیش ثبت نام جدید در سامانه امور مالیاتی

سپس یک پیامک حاوی کد به شماره همراه شما ارسال می‌شود، لازم است آن کد را در قسمت مشخص شده در تصویر وارد نموده و روی گزینه ” ثبت کد فعال سازی و ادامه ” کلیک نمایید.

کد فعال سازی سایت امور مالیاتی

در ادامه با ورود به قسمت صحت‌سنجی اطلاعات، لازم است اطلاعات وارد شده را تأیید کنید و در صورت مغایرت تصحیح نمایید.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی - تدبیرحساب

در ادامه، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور به شماره تلفن مودی ارسال می‌شود که با استفاده از این اطلاعات می‌توانید مجدد وارد سامانه شوید.

تائید اطلاعات کاربری در سامانه امور مالیاتی

در نهایت با تایید نهایی اطلاعات، یک کد رهگیری مالیاتی 10 رقمی به شماره همراه مودی ارسال می‌شود. این کد رهگیری مالیاتی، از طریق سامانه نیز برای وی قابل مشاهده است. (چنانچه می‌خواهید درباره چگونگی دریافت کد رهگیری مالیاتی بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

دریافت کد رهگیری مالیاتی 10 رقمی

 

حتما بخوانید: روش پرداخت مفاصا حساب مالیاتی

نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

به طور کلی مودیان مالیاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی شامل دو گروه زیر هستند:

  1. صاحبان مشاغل گروه اول و اشخاص حقوقی؛ این گروه از مودیان مالیاتی ملزم به پر کردن اظهارنامه مطابق با ترازنامه و صورت سود و زیان مرتبط با کسب و کار خود هستند.
  2. صاحبان کسب و کارهای مرتبط با گروه دوم و سوم و افراد حقیقی موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی تعیین شده از سوی امور مالیات کشور هستند.

برای پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی ، ابتدا به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس، گزینه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی را از قسمت خدمات اصلی مالیاتی انتخاب کنید.

در مرحله بعد مطابق تصویر روی گزینه “ورود به سامانه حقیق اظهار نامه ” کلیک کنید.

ورود به سامانه حقیق اظهار نامه
در این مرحله نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبت نام، به شما داده شده است را وارد نمایید.

نام کاربری و رمز عبوری سایت امور مالیاتی

با ورود به سامانه و مشاهده این صفحه باید گزینه ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب نمایید.

ثبت اظهارنامه جدید در سامانه امور مالیاتی

پس از انتخاب اظهارنامه جدید، سال عملکرد و نوع فعالیت خود را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید.

نوع فعالیت در انتخاب اظهارنامه جدید

در این قسمت گزینه ویرایش را انتخاب کنید.

ویرایش اطلاعات اظهارنامه

در این مرحله، باید، در کادر های مخصوص، اطلاعات هویتی از جمله نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و غیره را وارد کنید. و با انتقال به صفحه بعد سایر اطلاعت مانند آدرس و کد پستی را نیز وارد نمایید.

اطلاعات کاربری در سامانه امور مالیاتی

در این مرحله باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد نمایید. پس از طی کردن مراحل فوق و تکمیل اطلاعات شخصی، باید اطلاعات اختصاصی را تکمیل کنید. این اطلاعات برای شما نمایش داده خواهند شد و تمامی اطلاعات شما به صورت پیش فرض در آن ذخیره شده است.

بعد از تایید یا ویرایش اطلاعات اختصاصی باید اطلاعات فروش داخلی و خارجی خود را در قسمت اطلاعات فروش وارد کنید. برای این کار می‌توانید مطابق تصویر زیر از گزینه سبز رنگ استفاده کنید.

وارد کردن اطلاعات فروش داخلی و خارجی

بعد از طی کردن مراحل قبل، در این مرحله باید اطلاعات مربوط به سود و زیان خود را در جدولی مشابه جدول زیر، وارد کنید.

اطلاعات مربوط به سود و زیان در اظهارنامه مالیاتی

پس از اتمام این مراحل، میزان مالیات کسب و کارهای اینترنتی محاسبه شده و در یک جدول مشابه زیر نمایش داده خواهد شد. اگر با آن، موافق هستید گزینه ذخیره و ادامه را انتخاب کنید تا به مرحله ثبت نهایی بروید.

میزان مالیات کسب و کارهای اینترنتی

در این مرحله، مجدداً تمامی اطلاعات مربوط به اظهارنامه نشان داده می‌شود. شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت نهایی، کد رهگیری خود را دریافت کنید.

کد رهگیری ثبت اظهارنامه مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی همانند سایر مشاغل ملزم به پرداخت مالیات هستند اما مطابق بخشنامه مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی (نسبت به حقیقی یا حقوقی بودن) تکالیف مالیاتی متفاوتی خواهند داشت. اما به طور کلی مالیات کسب و کارهای اینترنتی مانند سایر فعالان آن حوزه محاسبه خواهد شد و صاحبان این کسب و کارهای بر اساس ارائه اظهارنامه، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در مواردی نیز ماموران مالیاتی براساس نرخ مالیاتی ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم، نسبت به دفاتر، صورت‌های مالی و اسناد خرید و فروش مودیان، می‌توانند رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.

نحوه پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی

  • برای پرداخت مالیات ابتدا باید به سامانه پرداخت قبض مالیات به آدرس payments.tax.gov.ir وارد شوید.
  • سپس، گزینه شناسه 30 رقمی نسیم را انتخاب کرده و شناسه 30 رقمی قبض مالیات خود را وارد کنید و سپس روی گزینه بررسی شناسه قبض نسیم کلیک کنید.
  • سپس با مشاهده اطلاعات مربوط به قبض مالیات خود ، می‌توانید نسبت به پرداخت قبض اقدام نمایید. در نهایت اگر اطلاعات ذکر شده در قبض مالیاتی مورد تأیید شما است، گزینه تأیید را انتخاب کنید تا به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل شوید.
حتما بخوانید: آموزش نحوه محاسبه مالیات درگاه پرداخت

جمع بندی

در این مقاله نحوه ثبت نام اظهارنامه و پر کردن فرم‌های مرتبط را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم، با گسترش کسب و کارهای اینترنتی در سال‌های اخیر، قوانین مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفته شده است. بنابراین هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند نسبت به درآمدی که بدست می‌آورند، مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، هریک از این کسب و کارهای اینترنتی موظفند ظرف 4 ماه پس از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به تکمیل فرم‌های مربوط به مالیات و اظهارنامه‌ی مالیاتی، اقدام کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *