راهنمای مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

راهنمای مراحل تشکیل پرونده مالیاتی (و مدارک لازم)

همان‌طور که می‌دانید، طبق قوانین موجود حاکم بر تجارت، پس از اینکه هر شخصیت حقوقی، نام تجاری خود را ثبت نمود و شرکت خود را تأسیس نمود، می‌بایست جهت تشکیل پروندۀ مالیاتی خود اقدام نماید. با توجه ‌به قوانین فعلی، شخصیت حقوقی می‌بایست تا پس از 2 ماه پس از تأسیس شرکت، برای تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق‌التمبر مالیات سرمایه اقدام نماید. بدیهی است که شرکتی که پرونده مالیاتی تشکیل ندهد، فاقد کد اقتصادی خواهد بود و شرکتی که موفق به اخذ کد اقتصادی نشود، نمی‌تواند به طور قانونی فعالیت داشته باشد. ضمناً عدم برخورداری از پرونده مالیاتی باعث می‌شود تا واحد تجاری از ارائه اظهارنامه مالیاتی منع شود و طبعاً عدم ارائه این اظهارنامه مصداق ارتکاب جرم است.

با مطالعه این قوانین متوجه شدیم که تشکیل پرونده مالیاتی امری حائز اهمیت است و با توجه به این اهمیت، قصد داریم در این مطلب به مراحل تشکیل پرونده مالیاتی بپردازیم؛ بنابراین، اگر شما نیز مشتاقید تا در رابطه با این موضوع اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. (چنانچه در این زمینه نیاز به دریافت مشاوره دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب می‌توانند شما را راهنمایی کنند)

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

همان‌طور که اشاره شد، واحد تجاری فرصت دارد تا دو ماه پس از تأسیس برای اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نماید و همچنین اشخاص حقیقی نیز می‌بایست این فرایند را پشت سر بگذارند. اگر شخصی، چه حقیقی باشد و چه حقوقی، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود، می‌بایست مراحل زیر را برای تشکیل پرونده مالیاتی طی نماید. برای تشکیل پرونده مالیاتی و مالیات بر ارزش‌افزوده شما عزیزان می‌بایست مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

1- تشکیل پرونده مالیات عملکرد

به‌عنوان گام نخست، شما می‌بایست برای تشکیل پرونده مالیات عملکرد اقدام نمایید.

2- اقدام برای دریافت کد اقتصادی

در این مرحله، شما می‌بایست برای پیش ثبت‌نام کد اقتصادی وارد وب‌سایت اداره مالیات (tax.gov.ir) شوید و پس از انتخاب گزینه کد اقتصادی، وارد بخش پیش ثبت‌نام کد اقتصادی شوید و مراحل مربوطه را یک به یک پشت سر بگذارید.

3- تعیین حوزه و ممیز مالیاتی

پس از اینکه در وب‌سایت مذکور پیش ثبت‌نام خود را انجام دادید، باید به یکی از شعب ادارات دارایی مراجعه نمایید و با ارائه اطلاعات و آدرس خود، حوزه و ممیز مالیاتی خود را مشخص نمایید.

4- پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

در این گام، شما عزیزان می‌توانید به وب‌سایت evat.ir مراجعه نمایید و مراحل مربوط به پیش ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده را طی نمایید.

پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

ورود به سامانه پیش ثبت نام

ثبت نام در سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

وارد کردن اطلاعات شخصی

 

5- ارائه مدارک و تکمیل پرونده مربوطه

پس از اینکه پاکت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کردید، باید مدارک لازم را تهیه نمایید. پس از تهیه مدارک می‌بایست به آدرس زیر مراجعه نمایید و مدارک مذکور را ارائه دهید.

آدرس اداره مربوطه: خیابان آذربایجان، خیابان پیروز جنوبی، ساختمان مالیات بر ارزش افزوده، واحد تشکیل پرونده

6- اخذ کد واحد مالیاتی ارزش افزوده و شماره پرونده

هنگامی که مدارک خود را به واحد تشکیل پرونده ساختمان مالیات بر ارزش افزوده تحویل می‌دهید، در مورد حوزه مالیات بر ارزش افزوده خود پرس‌وجو کنید و پس از طی فرایند ارجاع پرونده، به حوزه مربوطه مراجعه نمایید و نسبت به دریافت کد واحد مالیاتی و شماره پرونده خود اقدام نمایید. (چنانچه تمایل دارید بدانید که مالیات بر ارزش افزوده چیست مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

7- ثبت‌نام کد اقتصادی

پس از اینکه مراحل پیشین را طی نمودید و شماره پرونده‌های خود را اخذ کردید، می‌توانید وارد سایت ثبت‌نام کد اقتصادی شوید و این اطلاعات را برای ثبت‌نام کد اقتصادی وارد نمایید.

حتما بخوانید: راهنمای استعلام پرونده مالیاتی

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

  • تصویر کارت بازرگانی فرد
  • تصویر وکالت‌نامه نماینده قانونی یا گواهی آن
  • کپی یا تصویری از آخرین قبض مربوط به تلفن محل فعالیت
  • کپی گواهی ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی
  • کپی جواز کسب مربوطه
  • کپی شناسنامه
  • کپی پشت و روی کارت ملی

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

  • کپی آخرین قبض مربوط به تلفن محل فعالیت
  • کپی آخرین تغییرات روزنامه رسمی
  • کپی گواهی شماره شناسایی ملی اشخاص حقوقی
  • کپی کارت بازرگانی مربوط به شخص حقوقی
  • کپی پروانه فعالیت یا جواز فعالیت
  • کپی وکالت‌نامه یا گواهی آن
  • کپی گواهی ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی
  • ارائه اصل و کپی مدارک شرکت اعم از اظهارنامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، مهر شرکت، اساسنامه و…
  • ارائه گواهی امضای صاحبان امضای مجاز شرکت در دفترخانه
  • ارائه فیش پرداختی دو در هزار سرمایه اعتباری شرکت
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه دفتر شرکت به نام شرکت

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر زمان می‌برد؟

نمی‌توان به‌صورت دقیق زمانی را برای تشکیل پرونده مالیاتی در نظر گرفت اما معمولاً برای این کار می‌بایست بین یک هفته تا ده روز زمان در نظر بگیرید.

نکات مهم در مورد تشکیل پرونده مالیاتی

  • همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی، سند مالکیت یا اجاره‌نامه شرکت است. درصورتی‌که موقعیت دفتر شرکت به‌صورت صوری اعلام شود، امکان تشکیل پرونده مربوطه وجود نخواهد داشت. به همین سبب، پیشنهاد می‌شود تا برای تسریع در فرایند کار، از همان ابتدا محل شرکت را تعیین نمایید و اجاره‌نامه یا سند مالکیت آن را ارائه دهید.
  • اگر در سال ابتدای فعالیت خود قرار دارید یا در سال گذشته از نظر اقتصادی فعالیتی نداشته‌اید، می‌بایست این مورد را به‌عنوان عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی اعلام نمایید. برای اطلاع‌رسانی عدم فعالیت، می‌بایست به حوزه مالیاتی مراجعه نمایید و یک پرونده با همین عنوان تشکیل دهید.
  • اگر فاصله زمانی میان تشکیل پرونده و تأسیس شرکت بیش از زمان عنوان‌شده باشد، مسئولان شرکت می‌بایست توضیحاتی را در این باب ارائه دهند.

خدمات مؤثر در روند تشکیل پرونده مالیاتی

اگر شما عزیزان تصور می‌کنید که برای تشکیل پرونده مالیاتی و طی‌کردن فرایند ارائه اظهارنامه، مشکلات عدیده‌ای را پیشروی دارد، می‌توانید با شماره‌تلفن‌های موجود بر روی وب‌سایت ما تماس حاصل نمایید و از خدمات مشاوره کارشناسان ما در حوزه‌های مالیات بر ارزش افزوده، معافیت‌های مالیاتی، مالیات شرکت‌های خارجی و شعب خارجی در ایران، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی، تعیین تکلیف پرونده‌های بدهی مالیاتی، تنظیم لوایح و دفاعیه‌های مالیاتی و… بهره‌مند شوید. در صورت نیاز، کارشناسان ما آماده‌اند تا در کنار شما حضور یابند و مشکلات مالیاتی شما را به بهترین شکل ممکن حل نمایند! برای بهره‌گیری از خدمات فوق‌العاده ما تنها کافی است با شماره‌های موجود تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید: راهنمای ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی

 

جمع‌بندی

با مطالعه این متن دریافتیم که فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی بدون گذراندن مراحل تشکیل پرونده حقوقی، دریافت کد اقتصادی و ارائه اظهارنامه مالیاتی عملاً ممکن نیست و تمامی اشخاص حقوقی ملزم هستند تا پس از دو ماه از شروع فعالیت خود، فرایند دریافت کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی خود را شروع نمایند. در بخش بعدی به مدارک موردنیاز در مراحل تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداختیم و لیست این مدارک را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. در پایان نیز نکات حائز اهمیت در مورد این پروسه کاری را زیر ذره‌بین قرار دادیم و چگونگی انجام کار را خدمت شما شرح دادیم.

شما می‌توانید با قبول همکاری و سپردن فعالیت‌های مالیاتی خود به ما، بار گران تشکیل پرونده مالیاتی، دریافت کد اقتصادی و ارائه اظهارنامه مالیاتی را از دوش خود بردارید و اطمینان خاطر این کار را به ما بسپارید. در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید پاسخ سؤالات خود در مورد تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی را دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *