قوانین معافیت مالیاتی کسب و کارهای کوچک در سال 1401

مالیات جزو مباحثی است که تقریبا همه کسب و کارها با آن سروکار دارند. پرداخت مالیات برای بنگاه‌های اقتصادی ضروری است. با این حال استثناهایی هم وجود دارد. مالیات کسب و کارهای کوچک، یکی از این استثناهاست. درواقع این کار از طرح‌های تشویقی دولت برای رونق اقتصاد محسوب می‌شود. شرایط استفاده از این طرح‌های تشویقی چیست؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید. (چنانچه تمایل به استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی دارید، مشاوران ما در تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستند)

به چه کسب و کارهایی کوچک گفته می‌شود؟

قبل از پرداختن به موضوع معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک، بهتر است ابتدا تعریفی از این نوع کسب و کارها داشته باشیم. هر کشوری تعریف متفاوتی از این نوع کسب و کارها دارند و اساساً فاکتورهای مختلفی برای دسته‌بندی انواع کسب و کارها از نظر ابعاد و گستردگی دارند. به این ترتیب می‌توان گفت تعریف دقیق و واحدی از کسب و کارهای کوچک وجود ندارد.

فاکتورهای متفاوتی که برای دسته‌بندی کسب و کارها از کوچک تا بزرگ موثر هستند، عبارتند از تعداد کارکنان، میزان گردش پول، نسبت فروش به سرمایه در گردش، ارزش دارایی‌ها و… در کشور ما هم معیارهای مشخصی برای دسته‌بندی کسب و کارها وجود دارد. بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، کسب و کارهایی که کمتر از 9 نفر کارگر دارند، صنایع کوچک محسوب می‌شوند. به این ترتیب آرایشگاه‌های زنانه، نانوایی‌ها، فروشگاه‌ها، دفاتر اسناد رسمی و… را می‌توان در این دسته جای داد. با این حال اگر نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، کسب و کارهایی که زیر 50 نفر کارگر دارند هم جزو کسب و کارهای کوچک می‌توان قرار داد.

معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک چگونه است؟

بنابر آنچه که در قانون مالیات وجود دارد، برخی کسب و کارها از پرداخت مالیات معاف هستند. این معافیت‌ها با چه هدفی مطرح می‌شوند؟ معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک و بزرگ به نوعی در زمره طرح‌های حمایتی و تشویقی دولت‌ها محسوب می‌شوند. برای مثال شرکت‌هایی که در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شوند، نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. این شرکت‌ها تاثیر زیادی روی اقتصاد دارند و باعث رونق آن خواهند شد. اگر دولت مالیات‌های سنگینی برای این کسب و کارها وضع کند، احتمال سرمایه‌گذاری در آنها کاهش پیدا می‌کند.

معافیت مالیاتی کسب و کارهای کوچک برای صاحبان مشاغل از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع برای کسب و کارهای دیگر هم صدق می‌کند. عدم پرداخت مالیات توسط شرکت‌های کوچک، باعث رشد و موفقیت بهتر آنها می‌شود. البته توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی به مالیات‌های غیرمستقیم، مثل ارزش افزوده که روی کالاها اضافه می‌شود، تعلق نمی‌گیرد. (اگر تمایل دارید به طور دقیق بدانید که معافیت مالیاتی چیست مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند)

معمولا این طرح‌های حمایتی دولت، برای مالیات‌های مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابتدا صاحبان مشاغل باید نسبت به تکمیل فرم اظهارنامه که توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، اقدام کنند. سازمان مالیاتی و بازرسان این سازمان، اصل را بر صداقت مودیان مالیاتی می‌گذارند. با این حال گاهی ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد. به همین دلیل بازرسان و کارشناسان مالیاتی، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دولت به نوعی اعتقاد دارد که بازار سرمایه، بدون حمایت دولت، توانایی برآورده کردن نیازهای بنگاه‌های اقتصادی خرد یا کوچک را ندارد. به درستی یا نادرستی این ادعا نمی‌پردازیم، اما بهتر است بدانید که این طرح‌های تشویقی دولت برای کسب و کارهای خرد، ریشه در برخی سیاست‌های غلط خود دولت داشته است. برای مثال کسری بودجه یا افزایش تورم، باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی کوچک توان رقابت و بقا در بازار را نداشته باشند.

دولت برای پوشش کاستی‌های سالیان گذشته، اقدام به اجرای طرح‌هایی، مثل معاف از پرداخت مالیات کسب و کارهای کوچک می‌کند. همچنین پرداخت یارانه مستقیم این نوع کسب و کارها را برعهده می‌گیرد. همه این طرح‌ها در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک انجام می‌شوند.

حتما بخوانید: شرایط معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان

 

کسب و کارهای کوچکی که مالیات نمی‌دهند

حالا سوال اصلی اینجاست؛ اساسا چه کسب و کارهایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟ بر اساس قانون معافیت مالیاتی، برخی عناوین شغلی شامل این طرح حمایتی می‌شوند. این شغل‌ها عبارتند از:

  • فعالیت‌های مربوط به حوزه کشاورزی
  • کسب و کارهای معدنی، تولیدی و گردشگری
  • برخی از فعالیت‌های آموزشی
  • برخی از سپرده‌های بانکی
  • شاغلین حوزه صنایع دستی
  • برخی از هزینه‌های درمانی
  • فعالین حوزه صادرات
  • کسب و کارهای اختراعی یا اکتشافی
  • مجموعه‌های تعاونی
  • فعالین حوزه ترانزیت کالا
  • درآمدهای مربوط به سود مالی پروژه‌ها
  • فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری

اولین اولویت برای اجرای معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک، برای استارت‌آپ‌ها یا مشاغل تازه تأسیس لحاظ می‌شود. چرا که این نوع کسب و کارها چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورند. درواقع بار سنگین رشد اقتصادی کشور، روی دوش مشاغل کوچک است. البته نباید از کنار مشاغل راهبردی هم به سادگی گذشت.

هر چقدر بنگاه‌های اقتصادی کوچک رشد بیشتری داشته باشند، اقتصاد کشور هم پیشرفت خواهد داشت. سوابق این نوع معافیت‌های مالیاتی در سایر کشورها هم موفقیت طرح‌های حمایتی را نشان می‌دهد. البته سقفی هم برای معافیت مالیاتی وجود دارد که هر ساله تغییر می‌کند.

معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای کوچک تازه تاسیس

هدف از قراردادن استارت‌آپ‌ها در این طرح، تشویق و دادن انگیزه به آنها برای سرمایه‌گذاری است. هر چقدر معافیت مالیاتی در کسب و کارهای نوپا بیشتر شود، سرمایه‌گذاری در آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. البته مالیات کسب و کارهای کوچک فقط در صورت وجود این 4 ویژگی معاف از مالیات محسوب می‌شوند:

  • سرمایه کسب و کار کوچک نوپا، محدود باشد. اگر سرمایه از میزان مشخص شده بیشتر باشد، مجموعه اقتصادی بزرگ‌تری محسوب می‌شود.
  • عمر فعالیت کسب و کار بیشتر از 3 سال نباشد.
  • کسب و کار مدنظر درآمد محدودی داشته باشد. طبیعی است که اگر این درآمد از میزان مشخص شده بیشتر باشد، کسب و کار در زمره شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد.
  • درآمدهای کسب شده باید دوباره در کسب و کار سرمایه‌گذاری شود. اگر این درآمدها بین خود سرمایه‌گذاران تقسیم شود، خبری از معافیت مالیاتی کسب و کارهای کوچک نخواهد بود.

اگر شرایط فوق احراز شوند، بنگاه اقتصادی کوچک از پرداخت مالیات معاف می‌شود. این یکی از اصلی‌ترین طرح‌های حمایتی دولت از مشاغل خرد محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: مالیات قطعی چیست

 

سخن پایانی

دولت برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کسب و کارهای کوچک، اقدام به اتخاذ برخی طرح‌های حمایتی می‌کند. یکی از مهم‌ترین طرح‌ها، معافیت مالیات کسب و کارهای کوچک است. این بنگاه‌های اقتصادی کوچک با بهره‌گیری از این معافیت‌ها، شکوفایی اقتصاد را تضمین‌ می‌کنند. در مورد استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا هم همین طرح‌ها اجرا می‌شوند. در این مطلب به بررسی معافیت مالیاتی کسب و کارهای کوچک پرداختیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *