مفهوم نقشه راه مالیاتی

نقشه راه مالیاتی چیست و چگونه به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید تصمیم گیری در مورد کسب و کار و پیشبرد اهداف آن، نکته بسیار حائز اهمیتی است و ادامه یک فعالیت و رونق و توسعه آن به تصمیم گیری‌های سازنده مدیران، بستگی دارد. لازم به ذکر است که مدیران و صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک، زمانی قادر خواهند بود بهترین تصمیم‌ها را برای سازمان تحت امر خود بگیرند که اطلاعات کافی و درست در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه امور مالی و مالیاتی در دست داشته باشند.

این دسته از اطلاعات به صاحبان مشاغل و کسب وکارها کمک خواهد کرد تا بتوانند عملکردهای اصلی و مدیریتی شرکت خود را که شامل برنامه ریزی برای انجام امور، اجرای برنامه‌ها، کنترل و مدیریت بودجه و هزینه‌ها و .. است به خوبی به سرانجام برسانند و این موارد را تحت نظارت خود در بیاروند. از طرف دیگر داشتن این دسته از اطلاعات به آن‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند به راحتی بودجه مورد نیاز سازمان خود را تنظیم و هزینه‌های مختلف را تعدیل کنند و متناسب با آن برنامه‌های خود را تغییر دهند تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست یابند.

از طرف دیگر لازم است بدانید که یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها و پرداخت‌های یک سازمان کوچک و یا بزرگ، هزینه‌های مربوط به مالیات است و از جمله مالیات‌های بسیار مهم برای سازمان‌ها مالیات بر درآمد است. برای پرداخت نمودن این مالیات و میزان آن، داشتن یک نقشه راه مالیاتی، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم در ابتدا نقشه راه مالیاتی را تعریف کنیم و سپس انواع این نقشه راه و در نهایت نحوه کمک کردن آن به توسعه و پیشرفت کسب وکارهای تجاری و بنگاه‌های اقتصادی را بیان نماییم.

 

نقشه راه مالیاتی چیست؟

نقشه راه مالیاتی را در حقیقت می‌توان نوعی تحلیل برنامه به شمار آورد که به صاحبان مشاغل مختلف تجاری و خدماتی کمک می‌کند تا بتوانند وضعیت مالی کسب و کار خود را از نقطه نظر مالیاتی مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. لازم به ذکر است که بر اساس این طرح و برنامه مهم، سنگ بنای امور مالیاتی یک کسب و کار پایه گذاری می‌شود. بر این اساس سازمان مورد نظر، مشمول جریمه مالیاتی نخواهد شد چراکه در بیشتر موارد سازمانی که از نقشه راه مالیاتی استفاده می‌کند به صورت کاملا اصولی و مطابق با قانون، به پرداخت حداقل مالیات ممکن اقدام می‌کند و سپس با خیالی آسوده به فعالیت‌های اقتصادی خود مشغول می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت هدف اصلی از طراحی و تدوین نقشه راه مالیاتی برای یک سازمان و یا کسب و کار تجاری و خدماتی، این است که مدیران این دسته از مشاغل، به این اطمینان دست یابند که وضعیت مالیاتی سازمان تحت امرشان در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. از طریق این طرح و برنامه، صاحبان کسب و کارهای تجاری و اقتصادی، قادر خواهند بود در مورد شرایط مالیاتی سازمان و یا کسب و کار خود، اطلاعات کافی و کامل را به دست آورند. در حقیقت مشکل و دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کارها این است که به طور ناگهانی با میزان و مبالغی از مالیات مواجه می‌شوند که آمادگی لازم برای آن را ندارند. در صورتی که اگر نقشه راه مالیاتی داشته باشند می‌توانند به صورت گام به گام در جریان میزان و مبلغ مالیات بر درآمد خود قرار بگیرند و نواقص و ضعف های سیستم مالی خود را برطرف نمایند.

در نقشه را ه مالیاتی به طور معمول و در بیشتر موارد، نکات بسیاری از قبیل زمان بندی در آمدها و میزان آن‌ها، زمان بندی خرید محصولات و اقلام مورد نیاز سازمان، زمان بندی هزینه‌ها و مخارج سازمان و … در نظر گرفته می‌شوند تا از این طریق، صاحبان تمامی مشاغل و کسب و کارهای بزرگ بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی و دغدغه در زمینه امور مالیاتی سازمان و کسب و کار مورد نظر، به توسعه فعالیت‌های خود مشغول شوند.

برای شناخت هر چه بهتر و بیشتر نقشه راه مالیاتی، آشنایی با انواع این نقشه راه، ضرورت دارد.

حتما بخوانید: تفسیر تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات مستقیم

 

انواع نقشه راه مالیاتی

نقشه راه مالیاتی به طور کلی دارای سه نوع اصلی است که عبارتند از: نقشه راه مالیاتی کوتاه مدت و یا بلند مدت، نقشه راه مالیاتی هدفمند و نقشه راه مالیاتی مجاز. در ادامه به شرح مختصر هر یک از انواع نقشه راه مالیاتی خواهی پرداخت.

نقشه راه مالیاتی کوتاه مدت و یا بلند مدت

برنامه ریزی و نقشه راه مالیاتی که به صوت کوتاه مدت تدوین میشود، به نوعی برنامه ریزی و یا طرح سالیانه است که با چشم انداز دستیابی به اهدافی مشخص، تدوین شده است. این در حالی است که برنامه ریزی و یا نقشه راه مالیاتی که به صورت بلند مدت تهیه و تنظیم شده است نوعی از طرح و برنامه مشخص شده است که قرار نیست به سرعت و به زودی پرداخت شود و یا هدف خاصی را دنبال نماید.

نقشه راه مالیاتی هدفمند

در این نوع از نقشه راه مالیاتی، مالیات دهنده سعی دارد روش‌هایی را پیدا کند تا از طریق اجرا و به کارگیری آن و به صورت کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده، بتواند تا حد ممکن، مبلغ قابل پرداخت مالیات بر درآمد خود را کاهش دهد.

 

نقشه راه مالیاتی مجاز

برنامه ریزی مالیاتی مجاز به نوعی از نقشه راه مالیاتی گفته می‌شود که بر اساس شروط و هم‌چنین در چارچوب قواعد و قوانین مالیاتی موجود در کشور، تهیه و تدوین می‌شود و مورد استفاده شرکت‌های بزرگ و کوچک و مدیران کسب و کارهای مختلف تجاری و خدماتی قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: منظور از مالیات چیست

 

نقشه راه مالیاتی چگونه به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند؟

 

نقشه راه مالیاتی - تدبیرحساب

کاهش بار مالیاتی سازمان‌ها و کسب و کارها

همان‌طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اساسی صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک، پرداخت مالیات بر درآمد است. لازم است بدانید که در چارچوب قوانین مالیات بر درآمد ایران، مالیات‌هایی بر درآمد شرکت‌ها، مشاغل، اشخاص حقیقی و… وضع شده است که هر یک قواعد و ضوابط مخصوص به خود را دارند. به طور کلی، مالیات بر درآمد، نوعی از مالیات‌های مستقیم به شمار می‌رود که دولت به نسبت درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف با استناد به مواد قانونی از آنها دریافت می‌نماید.

مودیان مالیاتی با مراجعه به وب سایت و یا سامانه مالیات بر درآمد می‌توانند به میز خدمات الکترونیک مالیاتی، دسترسی داشته باشند و از طریق آن، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات‌های صاحبان حرف، کسبه، شرکت‌های مختلف دولتی و غیر دولتی و خصوصی، تعاونی، شرکت‌های تضامنی و … را پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است که با تدوین و طراحی یک نقشه راه مالیاتی برای کسب و کار مورد نظر و سپس برنامه‌ریزی از طریق به کارگیری این طرح، صاحبان کسب و کارها می‌توانند در چارچوب قواعد مالیاتی کشور ایران، روش‌هایی را برای کاهش دادن به بار مالیاتی و میزان و مبلغ آن به دست آورند و از این طریق در میزان هزینه‌ها و مخارج مربوط به مالیات سازمان تحت امر خود از جمله مالیات بر درآمد شرکت‌ها و دیگر کسب و کارها صرفه جویی قابل توجهی به عمل آورند.

 

سرمایه گذاری بیشتر و کسب  سود بالاتر

طراحی و تدوین یک نقشه راه مالیاتی و استفاده از آن می‌تواند به مدیریت آن بخش از درآمد که مشمول مالیات است کمک کند. بنابراین از طریق به کارگیری این عامل، صاحبان کسب و کارهای وسیع و کوچک، قادر خواهند بود برنامه ریزی‌هایی گسترده را در زمینه سرمایه گذاری بیشتر انجام دهند تا از این راه بتوانند از منابع موجود و امکانات محدود در سازمان خود، بیشترین میزان استفاده را به عمل آورند.

بنابراین می‌توان گفت با به کارگیری یک نقشه راه مالیاتی که به صورتی کاملا حرفه‌ای تنظیم شده است و به دلیل صرفه جویی در میزان مالیات بر درآمد، می‌توان مبلغ صرفه جویی شده را به سمت سرمایه گذاری دوباره برای رونق بخشی به کسب و کار تجاری و یا خدماتی، هدایت و رهبری کرد. این عامل نهایتا منجر به کسب سود بسیار بالاتر صاحبان و مدیران این مشاغل نیز کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید: تفسیر تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم

 

دور ماندن از دعاوی و شکایت‌های قضایی

در بیشتر موارد یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، با آن مواجه هستند نگرانی بابت امور قضایی پرداخت مالیات آن‌ها است. این دسته از دعاوی و شکواییه‌های قضایی و حقوقی، به طور معمول در زمینه نحوه محاسبه مالیات بر درآمد و یا قانون مالیات بردرآمد و… به وجود می‌آید. این در حالی است که در صورتی که صاحبان کسب و کارهای مختلف اقتصادی، نوعی برنامه ریزی و یا به عبارت بهتر یک نقشه راه مالیاتی برای پیشبرد اهداف سازمان و کسب و کار خود ترسیم کرده باشند، قادر خواهند بود با استفاده از به کارگیری روش‌هایی کاملا معقول و مطابق با قانون، از پرداخت بیش از اندازه و اضافی مالیات بر درآمد مشاغل و کسب و کار مربوط به خود پیشگیری به عمل آورند.

از این طریق، میزان برخوردهای قضایی و حقوقی غیر ضروری آن‌ها که به طور معمول میان مالیات دهنده و مالیات گیرنده به وقوع می‌پیوندد، بسیار کم‌تر خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید در چنین شرایطی، فرد و یا ارگان دریافت کننده مالیات، به دنبال روش‌هایی است که بتواند مالیات بیشتری را از صاحبان کسب و کارهای تجاری و یا خدماتی دریافت کند. در عین حال مالیات دهنده نیز سعی دارد از هر طریق ممکن، مالیات کم‌تری پرداخت کند و تقابل میان این دو گروه شکل می‌گیرد. در حالی که با استفاده از یک نقشه راه مالیاتی که به درستی و توسط فردی متخصص در این زمینه تنظیم شده باشد، مشکلی میان این دو گروه ایجاد نخواهد شد و مالیات دهنده از طریق اجرای روش‌های کاملا اصولی قادر خواهد بود تا حداقل میزان مالیات را پرداخت کند.

 

به کارگیری استراتژی‌های مناسب برای توسعه کسب و کار - تدبیرحساب

به کارگیری استراتژی‌های مناسب برای توسعه کسب و کار

همان‌طور که تا کنون نیز گفته شد تدوین و تنظیم نقشه راه مالیاتی، برای کسب و کارهای مختلف و صاحبان مشاغل، منافع و مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین کمک هایی که تدوین این برنامه و طرح به مدیران کسب وکارهای تجاری و خدماتی، ارائه می‌دهد این است که از طریق این برنامه ریزی، مدیران کسب و کارها و سازمان‌ها قادر خواهند بود روش‌ها و ترفندها و هم‌چنین استراتژی‌های مورد نیاز و لازم برای رونق دهی و توسعه بخشی به کسب و کار خود را مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهند، و نهایتا این امکان برای این دسته از مدیران فراهم خواهد شد تا بتوانند فرصت‌های مورد نیاز برای توسعه کسب و کار خود را پیدا کنند و با به کارگیری حداکثر فرصت‌ها به جایگاهی مناسب در مقابل رقبای خود دست پیدا کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *