نفشه راه حسابداری | برنامه ریزی حسابداری | نقشه راه کامل حسابداری

چطور یک نقشه راه حسابداری برای شرکت خود داشته باشیم؟

وقتی نقشه راه داشته باشید هرچقدر هم مسیر تاریک و پیچیده باشد، مقصدی روشنی انتظار شما را می کشد! نقشه راه حسابداری نامی است که شاید بارها به گوش شما رسیده باشد. کسانی که شرکتی تاسیس کرده اند بسیار دوست دارند یک برنامه حسابداری برای شرکت خود داشته باشند اما فکر می کنید قوانین نقشه راه اجرایی حسابداری چیست و قرار است چه امکاناتی در اختیار شما بگذارد؟

 

مثالی جهت شفاف سازی

حتماً شنیده اید که وظیفه اصلی یک حسابدار خبره این است که یک نقشه راه مالی خوب در اختیار یک شرکت قرار دهد به طوری که چشم انداز طولانی مدت داشته باشد و بیزینس خوبی شکل بگیرد. اولین قدم در این راستا تدوین بلند بلند مدت برای شرکت است. مثلاً شرکت یک برنامه کوتاه مدت یک ساله دارد، یا یک برنامه بلند مدت 5 ساله دارد در این راستا نیاز است که یک برنامه بلند مدت 10 ساله نیز داشته باشد. به زبانی ساده تر اعضای هیأت مدیره یک شرکت و همینطور ارکان تصمیم گیره می بایست بدانند که در طول 10 سال آینده شرکت در صنعت مورد نظر چه جایگاهی خواهد داشت.

راه نقشه مالی که توسط یک حسابدار تدوین شده است به شما نشان می دهد که کجا قصد رفتن دارید و با ارزیابی دقیق میان وجوه نقد شرکت مشخص می شود که آیا با همین دست فرمان به شرایط دقیقی خواهید رسید یا خیر. یکی از مهمترین صورت های مالی که یک حسابدار حرفه ای تنظیم می کند مربوط به جریانات نقدی مربوط به مدیر است.

نقشه راه حسابداری در واقع میزان ریسک های اجتماعی را در نظر می گیرد و تمهیدات لازم در خصوص ریسک را مشخص می سازد. مسیر پیشرفت در این راستا ارزیابی می شود و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام می شود. به هر روی نقشه راه داشتن بهتر است بی نقشه بودن است.

حتما بخوانید: مراحل حسابداری یک شرکت تولیدی چگونه است؟

 

نقشه راه حسابداری چه می کند؟

نقشه راه حسابداری برای یک شرکت یعنی از همان لحظه اول حساب و کتاب همه چیز مشخص باشد. ابتدایی ترین امور تا حساس ترین مورد در نقشه راه کامل حسابداری بررسی می شود. درخواست متقاضی ارزیابی می شود نیاز شرکت به ترتیب شرایط مشخص می شود. اگر دقت کرده باشید یک سری پکیج های عمومی حسابداری وجود دارد که قرار است به واسطه آن صفر تا صد امور حسابداری شرکت توسط فرد یا گروهی خبره صورت بگیرد این یعنی شما یک نقشه راه آجرایی حسابداری برای شرکت خود انتخاب کرده اید.

می دانیم که مباحث حسابداری خود شامل سه بخش مهم است خدمات مربوط به مشاوره، خدمات عملیاتی و در نهایت خدمات اجرایی. شما برای شرکت خود نیاز به مشاور دارید، تا هر سوال یا ابهامی که در ذهن شما وجود دارد به طور دقیق پرسیده شود. در خدمات مشاوره ای برنامه ریزی حسابداری راهکار هایی به شما ارائه می شود که سبب بهبود روند بخش کاری و مالی شرکت می شود.

در این راستا قراردادهای تجاری تنظیم شده و امور کاری و تأمین اجتماعی به طور دقیق بررسی می شود. حساب ها تعیین شده و اختلاف حساب شرکا بررسی می شود از سوی دیگر رفع مغایرت صورت می گیرد. تجزیه و تحلیل صورت های مالی و تعیین ارزش شرکت ها بر اساس سرمایه گذاری بورس بررسی می شود. اجرای عملیاتی حسابرسی در نقشه راه حسابداری به صورت اتوماتیک وارد است و در دوره و تاریخ مشخص خود در نظر گرفته می شود.

نقشه راه  به شما از شرایط مالیاتی موجود اطلاعات به روز می دهد به صورتی که سیستم های جاری مالی و پیشنهادهای مالیاتی اصلاحی جدید در اختیار رئیس شرکت قرار می گیرد.

نقشه راه حسابداری

 

نقشه راه حسابداری مربوط به بخش عملیاتی

بخش دیگری که در حسابداری شرکت ها اهمیت زیادی دارد مربوط به عملیات حسابداری است. در این راستا فرد سیستم مالی و حسابداری برای شرکت مورد نظر راه اندازی می کند. در نقشه راه عملیاتی حسابداری همه بخش عملیاتی در ابتدا بررسی شده و گام به گام با شرایط شرکت پیش می رود. مثلاً سیستم های حسابداری و انبارداری برای شرکت بر اساس حجم و ظرفیتی که دارد در نظر گرفته می شود.

نرم افزار حسابداری بر اساس نوع و حجم فعالیت انتخاب می شود. و از سوی دیگر اگر شرکت در وضعیت کسب و کار نوپا باشد نیاز به سیستم حسابداری مخصوص است. این بخش توسط نقشه راه و در شرایطی در نظر گرفته می شود که بیشترین سود رسانی از سوی شرکت در نظر گرفته شود و موقعیت مالی و حسابداری به صورت ایده آل بررسی شود.

 

نفشه راه حسابداری | برنامه ریزی حسابداری | نقشه راه کامل حسابداری

نقشه راه حسابداری مربوط به بخش اجرایی

بخش اجرایی به فعالیت مستمر گفته می شود که توسط یک حسابدار خبره و بر اساس برنامه ریزی وی صورت می گیرد. کسانی که از برنامه‌ریزی حسابداری استفاده می کنند دو مورد قبل و مورد اجرایی را انتخاب کرده اند به طوری که عملیات حسابداری شرکت به صورت روزانه انجام شود. پروژه های شرکت ارزیابی ریسک شود. برنامه ریزی و اجرای عملیات بر اساس کالای ساخته شده یا وارد شده باشد. تهیه و تنظیم صورت های مالی شرکت به طور دقیق انجام شود.

در این بخش حقوق و دستمزد و لیست بیمه و مالیات و تنظیم و ارسال هر یک به طور دقیق صورت می گیرد. شرایط حسابداری برای هر بخش به صورت جداگانه انجام می شود. کسب و کارهای خاص که دارای موقعیت مشارکت مدنی هستند به شکل دقیق ارزیابی می شوند. در صورتی که شرکت خارجی باشد تنظیم نقشه راه اجرایی حسابداری اهمیت بیشتری دارد و باید ریسک پذیری درستی صورت بگیرد.

 

چطور یک نقشه راه برای شرکت خود داشته باشیم؟

در ابتدای امر باید بررسی شود که شرکت شما نیاز به چه نوع خدمات حسابداری دارد و در این راستا نظر کارشناسی حسابداری و مالی چقدر برای شما مهم است. پس از آن ابعاد مختلف کسب و کار شما بررسی می شود و قالب بندی دقیقی صورت بگیرد. تخصص بالا در تنظیم یک برنامه حسابداری بسیار مهم است و شرکت هایی که از سالیان دور تا به امروز موقعیت خوب حسابرسی را داشته اند میزان سود و زیان خود را بررسی کرده اند و به واسطه تجزیه و تحلیل دقیق نتیجه گرفته اند. هرچه دقت در راستای حسابداری بیشتر باشد موقعیت شرکت محکم تر می شود و سود رسانی در نقطه ماکزیمم خود قرار خواهد گرفت.

 

برای دریافت یک نقشه راه مناسب حسابداری و تنظیم برنامه حسابداری، می‌توانید با متخصصین ما در شرکت حسابداری و مالی تدبیرحساب تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *