آموزش ابلاغ اوراق مالیاتی

آموزش قوانین و نحوه ابلاغ اوراق مالیاتی

مالیات دارای قوانین مشخص و محکمی است که باعث می‌شود تا مودیان ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و در نهایت پرداخت هزینه مالیاتی شوند. گاهی اوقات نیاز است تا اطلاعیه‌هایی از طرف سازمان امور مالیاتی صادر و به مودی ارائه شود. ابلاغ برگه‌های مالیاتی و نکاتی که در این مورد باید بدانید، از اهمیت بالایی برخوردارند. در این مقاله در مورد انواع ابلاغ اوراق مالیاتی و روش‌های آن بحث می‌کنیم. (چنانچه برای انجام امور مالیاتی خود نیاز به مشاوره دارید، مشاوران ما در شرکت حسابداری تدبیر حساب آماده راهنمایی شما هستد)

ابلاغ اوراق مالیاتی چیست؟

به طور کلی هر برگه و اوراق مالیاتی که به مودیان تسلیم شود، ابلاغ انواع اوراق مالیاتی می‌گویند. این ابلاغ به صورت ابلاغ واقعی و به صورت ابلاغ قانونی انجام می‌شود. پس ابلاغی که صورت می‌گیرد، مودی تا تاریخ خاصی می‌تواند نسبت به آن اعتراض خود را ثبت کند و پس از این زمان، این حق از مودی ساقط می‌شود. مواردی مانند آرای مراجع حل اختلاف مالیاتی، برگ تشخیص مالیات و اجرائیه‌های مالیاتی از این مواردی هستند.

انواع ابلاغ اوراق مالیاتی

اطلاع‌رسانی برگه‌های مربوط به مالیات برای مودی از سه طریق انجام می‌گیرد و روش‌های ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت زیر است:

  • اطلاع‌رسانی با مأمور ابلاغ: بر اساس ماده 203 قانون مالیات‌های مستقیم، اوراق مالیاتی باید به شخص مودی حقیقی یا حقوقی ابلاغ گردد.
  • روزنامه کثیرالانتشار: در صورتی که آدرسی از مودی مالیات در دسترس نباشد، این سازمان می‌تواند با توجه به حوزه اداره امور مالیاتی محل اقامت فرد، اوراق مالیاتی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی کند.
  • ابلاغ با مأموران پست: ابلاغیه را می‌توان به صورت سفارشی پست کرد.
  • ابلاغ اوراق مالیات به صورت الکترونیکی و ثبت در سامانه

اطلاعات الزامی که باید در اوراق مالیاتی ابلاغ شده قید شود

برای این که اطلاعات مربوط به اوراق مالیاتی و ابلاغ آن به‌درستی به دست مودی برسد یا نتیجه آن مشخص باشد، باید مأمور ابلاغ مراتب زیر را در دو نسخه این برگه‌ها مشخص کرده و امضا کند.

  • نام فردی که ابلاغ به او انجام شده و نسبت وی با فرد مودی
  • مکان و زمان ابلاغ با مشخص کردن روز، ماه و سال به عدد و حروف
  • مشخصات و نام چند شاهد که نشانی کامل آن‌ها ذکر شده است در مواقعی که مودی مالیاتی از دریافت برگه‌ها خودداری می‌کند یا کسی در محل سکونت یا کار مودی نیست.

این اطلاعات باید حتماً در این برگه‌های مالیاتی قید شود.

 

حتما بخوانید: مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی

مراحل ابلاغ و نحوه دریافت اوراق مالیاتی

مودیان در سامانه اداره مالیات ثبت‌نام می‌کنند و می‌توانند اطلاعات مربوط به خود را بر روی آن مشاهده کنند. برای این کار نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

1. ابتدا باید ابلاغ الکترونیکی را فعال کرد. وارد بخش ثبت نام شده و اطلاعات خواسته شده را وارد می‌کنید. یک کد اختصاصی هنگام تایید شماره تلفن به گوشی شما ارسال می شود که باید آن را وارد کنید.

ثبت نام در سامانه اداره امور مالیات

 

2. وارد بخش ابلاغ الکترونیک می شوید.

بخش ابلاغ الکترونیک در سامانه امور مالیات

 

3. اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و تایید می‌کنید.

وارد کردن اطلاعات شخصی

 

4. فعال سازی ابلاغ الکترونیک و روشن کردن آن

پس از این که ابلاغ الکترونیک فعال شد، همه اوراق مالیاتی به صورت خودکار روی حساب کاربری مودی قرار می‌گیرد. ابتدا این اوراق به محض صدور روی حساب کاربری بارگذاری می‌شوند. در مرحله بعد پیامک مالیاتی هم‌زمان با بارگذاری الکترونیکی به مودی ارسال می‌شود. پس از این که مودی،  پس از ابلاغ اوراق مالیات در سامانه آن را مشاهده کرد، به منظور ابلاغ واقعی به فرد محسوب می‌شود.

 

حتما بخوانید: آموزش پرداخت مالیات

نحوه دریافت ابلاغیه مالیاتی از طریق سامانه

علاوه بر این که دریافت ابلاغیه به صورت حضوری و فیزیکی انجام می‌گیرد، مودی می‌تواند با کد ملی و کلمه عبور خود وارد سامانه ابلاغ انواع اوراق مالیاتی شده و برای دریافت این اطلاعات،  اقدام کند. پس از ثبت‌نام در این سامانه و برای دریافت ابلاغیه‌ها باید مراحل زیر را طی کند:

وارد سایت tax.gov.ir شده و رمز عبور، کد ملی و تصویر امنیتی را وارد کنید.

ورود به سایت امور مالیاتی

 

رمز یک بار مصرف ۶ رقمی به شماره تلفن مودی ارسال می‌شود. با وارد کردن این رمز و کلیک بر روی گزینه ورود به سامانه، وارد می‌شوید. مسیر کارتابل ابلاغ الکترونیک، نمایش برگ ابلاغ و در نهایت مشاهده اطلاعات را طی می‌کنید.
وارد کردن رمز یکبار مصرف شش رقمی

حتما بخوانید: معاملات فصلی چیست و نحوه ارسال گزارش آن

ابطال ابلاغ برگه های مالیاتی و رفع اثر از آن

با توجه به قوانین ابلاغ اوراق مالیاتی، باید تمامی مراحل به‌درستی صورت گرفته باشد. در صورتی که الزامات قانونی و تشریفات ابلاغ این اوراق به طور کامل رعایت نشده باشد، یعنی حقوق قانونی مودی رعایت نشده و از دست رفته است. در این مواقع ابلاغ این اطلاعات باطل محسوب می‌شود و باید برای رفع اثر آن اقدام کرد. سپس این مراحل به شکل صحیح انجام گیرد.

حفظ اطلاعات و اسرار شخصی و مالی مودی در ابلاغ اوراق مالیات

اطلاعات و اسرار شخصی افراد در شرایط مختلف باید حفظ شود. از تکالیف مهمی که سازمان امور مالیاتی در برابر مودیان دارد، این است که به هیچ نحو اطلاعیه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که اطلاعات مودیان را نزد افراد غیرمجاز فاش کند. در غیر این صورت ممکن است مسئولیت‌های کیفری را برای مأموران مالیاتی به همراه داشته باشد.

قانون مالیات‌های مستقیم در مورد ابلاغ اوراق

قوانین و مقرراتی برای ابلاغ انواع اوراق مالیاتی وجود دارد که باید آن رعایت شوند. قوانین ابلاغ انواع اوراق مالیاتی به شرح زیر هستند:

  • طبق ماده 203 قانون مالیاتی، اطلاعیه‌های مربوط به مالیات باید به شخص مودی تسلیم شده و در نسخه ثانی از وی رسید دریافت شود.
  • در صورتی که مودی در دسترس نباشد، این اطلاعیه‌ها باید در محل کار یا سکونت فرد، به یکی از بستگان یا مستخدمان ابلاغ شود. البته باید سن ظاهری این افراد به گونه‌ای باشد که از اهمیت این ابلاغیه مطلع بوده و نگرانی از بابت سهل‌انگاری وی نباشد.
  • از طرفی باید به این موضوع نیز دقت شود که بین مودی و فرد دریافت‌کننده، تعارض منفعت وجود نداشته باشد.

تبصره ۱ نحوه ابلاغ اوراق مالیاتی

در صورتی که مأمور ابلاغ موفق به تسلیم ابلاغیه به فرد یا اشخاص مذکور نشود، باید این مورد را در محل هر دو نسخه قید کرده و نسخه اول را بر روی درب محل الصاق کند. در این صورت تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ به مودی محسوب خواهد شد.

تبصره 2 نحوه ابلاغ اوراق

ابلاغ اوراق مالیات با مأمور پست هم انجام می‌گیرد. در این صورت نیز باید مأمور پست این اوراق را به شخص مودی یا مستخدمین و بستگان او ابلاغ کند. سپس نسخه دوم رسید را دریافت کند. در صورتی که مودی یا افراد مذکور از گرفتن اوراق امتناع کنند، مأمور پست باید این موضوع را در هر دو نسخه قید کرده و نسخه اول را به اداره مالیاتی عودت دهد. نسخه دوم را هم به آدرس ذکر شده الصاق کند.

در مواردی که افراد ذکر شده در محل نباشند، مأمور پست باید تاریخ مراجعه را قید کرده و در این برگه‌ها عبارت پانزده روز پس از این تاریخ مجدد مراجعه خواهد شد را قید کرده و نسخه دوم را به محل الصاق کرده و نسخه اول را به اداره مالیات عودت دهد.

پس از مهلت ابلاغ اوراق مالیاتی  و در مراجعه بعدی هم در صورتی که افراد حضور نداشته باشند، نسخه اول عودت داده شده و نسخه دوم الصاق می‌شود. در این مواقع تاریخ الصاق، تاریخ ابلاغ محسوب می‌شود.

 

جمع‌بندی

ابلاغ اوراق مالیاتی ممکن است به دلایل مختلف انجام گیرد. مودیان باید در این زمینه با مأموران پست و ابلاغ همکاری لازم را داشته باشند. اوراق به صورت فیزیکی و الکترونیکی قابل ارسال است. قوانینی هم بر نحوه ابلاغ نظارت دارد تا حقوق مودی رعایت گردد. مودیان می‌توانند در سامانه ابلاغ الکترونیک مالیاتی ثبت‌نام کرده و با فعال کردن این گزینه، ابلاغیه‌ها را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. در این صورت پس از بارگذاری در سایت، پیامک هم برای فرد ارسال می‌شود.

در صورتی که ابلاغیه به صورت صحیح انجام نگیرد، رفع اثر از آن انجام می‌شود و مراحل به گونه‌ای صحیح از ابتدا اجرا می‌شود. مأمور ابلاغ باید اطلاعات فردی را که ابلاغیه به او تسلیم شده است یادداشت کرده و اطلاعاتی را مانند تاریخ و مشخصات و گواهان در صورت عدم دریافت برگه‌ها، در هر دو نسخه قید کند.

در طی ابلاغ باید اطلاعات و اسرار مالی و شخص مودی حفظ شود و مأمور ابلاغ در این زمینه مسئولیت دارد. حتی تسلیم ابلاغیه به افرادی که ممکن است همکاری لازم را با مودی نداشته باشند و در انجام مراحل ابلاغ خلل ایجاد کنند، ممنوع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *