گواهی مالیات بر ارزش افزوده - تدبیرحساب

گواهی مالیات بر ارزش افزوده

برای اداره صحیح و بی‌نقص یک کسب و کار الزامات بسیاری وجود دارد. یکی از این الزامات، تسلط بر امور حسابداری، مدیریت مالی اصولی و برنامه‌ریزی مالی و پولی متناسب با کسب و کار است. یکی از زیرشاخه‌های امور حسابداری در هر کسب و کار بزرگ و کوچکی، رسیدگی به امور مالیاتی است. کاری پیچیده، پرمخاطره و البته مهم که عدم توجه کامل به آن می‌تواند آینده کسب و کار را به‌خطر اندازد. به دلیل همین اهمیت امور مالیاتی و البته پیچیده بودن آن‌ها، توصیه می‌شود که برای رسیدگی بی‌نقص به امور مالیاتی بهتر است از خدمات مشاوره مالیاتی کمک گرفته شود. مهم نیست که شما کسب و کاری بزرگ یا کوچک داشته باشید، کمک گرفتن از مشاور مالیاتی می‌تواند آینده مالی کار شما را تضمین کند. خدمات مشاور مالیاتی تدبیر حساب، آماده است تا با کمک متخصصین و کارشناسان خبره و مسلط خود به امور و قوانین مالیاتی، به تمامی مشاغل خرد و کلان کمک کند تا مالیات خود را به حداقل ممکن رسانده و از عدالت در این زمینه بهره‌مند شوند. یکی از خدمات این مرکز، ارائه مشاوره‌های لازم درخصوص مالیات بر ارزش افزوده است. در ادامه بیشتر در مورد این نوع مالیات صحبت می‌کنیم.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات عام یا غیرمستقیم است که طی سال‌های گذشته توسط دولت اخذ می‌شود. Value-added Tax که به اختصار VAT نامیده می‌شود، در طول مراحل تولید اخذ می‌شود و پرداخت کننده نهایی آن، مصرف کننده است. به این معنی که هر کالایی از ابتدایی‌ترین مرحله تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. در هر یک از این مراحل، مبلغی بر ارزش کالا افزوده می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده، از این مبلغ اخذ می‌گردد. همان‌طور که گفته شد پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده در نهایت مصرف کننده است. به بیان دیگر مالیات برارزش افزوده هر کالا متناسب با هزینه مصرفی برای تولید آن محاسبه می‌کنند. این مالیات در بیش از ۱۶۰ کشور جهان اخذ می‌شود و در ایران هر سه ماه یک‌بار آن را محاسبه می‌کنند. ارزش افزوده کالا معمولا با کسر ارزش نهایی کالا از جمع ارزش مواد اولیه آن به‌دست می‌آید.

البته مالیات بر ارزش افزوده، از ابتدای تولید و از زمانی که تولید کننده مواد خام مورد نیاز محصول را خریداری می‌کند محاسبه و دریافت می‌شود. اما تولید کننده هنگام عرضه محصول تولید شده نیز مالیات بر ارزش افزوده محصول خود را دریافت می‌کند. این مراحل ادامه می‌یابد تا درنهایت مصرف کننده آخرین مرحله از مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده نهایی پرداخت می‌کند. به این ترتیب مصرف کننده‌ای که مصرف بیشتری داشته باشد، مالیات بیشتری را متناسب با تعدد خریدهای خود پرداخت می‌کند و این راهی برای اجزای اصل پرداخت مالیات بیشتر توسط افراد حقیقی یا حقوقی است است که مصرف بیشتری دارند. (چنانچه می‌خواهید درباره اینکه مالیات بر ارزش افزوده چیست بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

حتما بخوانید: راهنمای کامل اعتراض به برگ تشخیص مالیات

 

جزئیات قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده

در قوانین مالیاتی کشور، مواردی که مشمول این نوع مالیات می‌شوند و موارد معاف از آن مشخص شده‌اند. البته این موارد ممکن است در سال‌های مختلف تغییراتی داشته باشند که در اطلاعیه‌های سالانه تغییرات اعمال شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌شود. در قوانین یاد شده، مواد و تبصره‌های مربوط به کالاهای وارداتی و صادراتی و اخذ یا عدم اخذ مالیات بر ارزش افزوده از آن‌ها همچنین زمان و نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از این کالاها نیز ذکر شده است. زمان‌های ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و جرائم مربوط به دیرکرد در ارائه اظهارنامه و پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نیز در این قوانین آمده است. ضمن اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده هرساله در اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی مشخص و اعلام می‌شود. اما همه موارد یادآوری شده علاوه بر نیاز به تسلط بر قوانین و مصوبه‌های هرساله، ملزم به هوشیاری مداوم درخصوص آخرین تغییرات اعمال شده بر این قوانین است. آنچه برای صاحبان مشاغل و مدیران کسب و کارها سخت و تاحدودی غیر ممکن است. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزود و طی مراحل پرداخت آن، از خدمات مشاوره مالیاتی بهره برده و مدیریت این امور را به یک وکیل مالیاتی خبر از موسسات معتبر خدمات مشاوره مالیاتی سپرده شود.

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

در قوانین مالیاتی، روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده متفاوت از محاسبه مالیات‌های دیگر است و شیوه محاسبه مختص خود را دارد. فرمول ثابت محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این ترتیب است

مالیاتی که باید به دولت پرداخت شود = مالیات پرداختی توسط فروشنده – مالیاتی که از خریدار دریافت می‌شود

در توضیح دقیق‌تر باید گفت، هر مودی (مالیات دهنده) مالیات پرداخت شده توسط خود را از مالیات دریافتی‌اش از خریدار کسر کرده و مبلغ باقی مانده را به دولت تحویل می‌دهد. به این ترتیب تولید کننده و توزیع کننده عملا هیچ مالیاتی با عنوان مالیات برارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند و این نوع مالیات تنها از مصرف کننده نهایی دریافت می‌شود.

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده - تدبیرحساب

گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده چیست و چه مدت اعتبار دارد؟

برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی در هر نوع کسب و کاری که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده شود، صاحبان مشاغل موظف به دریافت گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده هستند. درواقع، هر مالیات دهنده‌ای موظف است پس از ثبت شرکت و اخذ کد اقتصادی، گواهی مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت کند. (اگر می‌خواهید بدانید که ایا ثبت شرکت مالیات دارد یا خیر، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

این گواهی به تولید کنندگان، عرضه کنندگان و فروشندگان مجوز دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریدار محصول خود را می‌دهد. این گواهی به‌صورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می‌شود و خریدار هنگام پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالای خریداری شده خود، می‌تواند از فروشنده درخواست ارائه این گواهی را داشته باشد. لذا فروشندگان و مالیات دهندگان باید به این نکته دقت داشته باشند که پس از پایان اعتبار گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهند.

حتما بخوانید: فرار مالیاتی و مجازات آن در ایران

 

مراحل کسب گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده و مدارک مورد نیاز آن

مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده، شامل دو بخش اصلی ثبت نام و دریافت گواهی می‌شود. هریک از این مراحل مدارک مورد نظر خود را لازم دارند. این مدارک به تفکیک عبارتند از

ثبت نام گواهی مالیت بر ارزش افزوده

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت طبق آخرین تغییرات (شناسنامه و کارت ملی)
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آخرین تغییرات شرکت
  • وکالتنامه
  • آدرس کامل سکونت پیمانکار
  • تلفن ثابت و همراه پیمانکار یا مدیرعامل
  • کد پستی پیمانکار
  • مجوز فعالیت
  • کد پستی دفتر (درصورت نبود دفتر کد پستی محل فعالیت)

پس از ارائه این مدارک، مراحل اولیه دریافت گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده طی خواهد شد. اما مدارکی که برای مرحله آخر باید ارائه شوند عبارتند از:

دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

  • نام بانک شرکت
  • نام شعبه بانک
  • کد شعبه
  • شماره حساب
  • تلفن رئیس هیات مدیره
  • کد پستی و آدرس رئیس هیات مدیره
  • کد اقتصادی
  • آخرین تغییرات
  • مدارک آخرین اعضا
حتما بخوانید: نحوه محاسبه مالیات پزشکان

 

دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده - تدبیرحساب

بهترین و سریع‌ترین راه دریافت گواهی‌ اخذ مالیات بر ارزش افزوده

دقت داشته باشد که ارائه تمامی مدارک ذکر شده در هر یک از مراحل ثبت نام و دریافت گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده الزامی است و درصورت نبود هریک پرونده متقاضی ناقص خواهد بود و مراحل کار صدور گواهی متوقف خواهد شد. بنابراین باید در تنظیم دقیق این مدارک توجه کافی داشت. پس از تهیه مدارک ذکر شده در بخش قبل، لازم است مراحل ثبت‌نام و دریافت گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده طی شود. تمامی مراحل ثبت نام، درخواست صدور گواهی و دریافت گواهی در حال حاضر به صورت اینترنتی و از طریق سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir صورت می‌گیرد. اما به دلیل پیچیده بودن این مراحل (ثبت نام در سامانه، ثبت درخواست صدور گواهی و اقدام به دریافت پس از صدور) و احتمال خطا از سوی صاحبان مشاغل (به دلیل عدم تسلط بر قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده) پیشنهاد می‌شود این کار را به کارشناسان و مشاوران مالیاتی سپرده شود. یک وکیل مسلط به این قوانین از یک موسسه خدمات مشاوره مالیاتی می‌تواند این مراحل را به‌راحتی و به‌سرعت پیش برد. چنین وکیلی همچنین در موعد مقرر به دریافت کننده گواهی، یادآوری می‌کند که نیاز به تمدید گواهینامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده خود دارد و اقدامات لازم در این خصوص را انجام می‌دهد. برای دریافت چنین خدماتی ما به شما خدمات مشاور مالیاتی تدبیر حساب را پیشنهاد می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *